
En nee, we zijn niet aan het overdrijven.
Tot voor kort leek het allemaal nog voor de wind te gaan bij Porsche. De 911 was populairder dan ooit, de Cayenne en Macan verkochten als warme broodjes en zelfs de elektrische Taycan was in eerste instantie een succes. Porsche zette daarom vol in op de ontwikkeling van meer elektrische modellen, maar dat pakte helaas verkeerd uit.
Dit zorgt ervoor dat de nieuwste cijfers van Porsche tamelijk dramatisch zijn. In de afgelopen drie kwartalen was de winst een schamele €40 miljoen, terwijl dat vorig jaar dik €4 miljard was… Dat is een dramatische daling van 99%.
Dit heeft alles te maken met de rigoureuze koerswijziging die Porsche dit jaar heeft doorgevoerd. Zo wordt de grote SUV boven de Cayenne géén EV meer en komt er een 718 met verbrandingsmotor naast de elektrische 718. Ook wordt de ontwikkeling van het nieuwe SSP-platform op de lange baan geschoven.
Door deze koerswijziging heeft Porsche 2,7 miljard aan kosten moeten maken. Daar komt bovenop dat Porsche het moeilijk heeft in China. En intussen hebben ze ook nog last van de Amerikaanse importheffingen. Om het even in goed Nederlands te zeggen: een perfect storm.
Toch heeft Porsche weer hoop voor de toekomst: “We accepteren bewust tijdelijke zwakke financiële cijfers om Porsches veerkracht en winstgevendheid op lange termijn te versterken,” aldus bestuurslid Jochen Brecker.
Porsche moet dus even door de zure appel heen bijten. Het is alleen de vraag hoe lang dit gaat duren. Er gaat immers tijd overheen voordat de investeringen die nu zijn gedaan zich uitbetalen.





Advies naar aanleiding van dit artikel; help ons favoriete merk er bovenop en koopt allen een Porsche!
Heb ik al… Een 718 en een panamera. Moet ik er nog meer kopen? Zeg ’t maar hoor… 😁
Nee dank je, dat is Duitse rommel. Veel te dure VW-klonen.
Zoals iemand op deze site laatst al zei: Het is een massa-product geworden.
Dan behoor ik nog niet tot de massa want ik kan me er geen veroorloven 😅
Vroeger was het beperkte aantallen en hoge kwaliteit, nu is het beperkte kwaliteit en hoge aantallen.
De exclusiviteit is er vanaf, je ziet ze bijna op elke straathoek staan.
Beperkte kwaliteit? Wat vond je tegevallen aan de kwaliteit van je porsche?
Nou, ik zat laatst in een nieuwe 911 GTS van meer dan Euro 300K, en het interieur is best aardig, maar heeft niet de bouwkwaliteit van bv een BMW 7 of Mercedes S die minder duur zijn (alhoewel daar de bouwkwaliteit ook aan het teruglopen is de laatste jaren).
Als je een 911 Turbo S zou overwegen zit je al op Bentley en Aston Martin prijs niveau en die zijn kwalitatief qua intereur en materialen van een stuk hoger niveau.
Maar was de kwaliteit beperkt? Je vergelijkt t nu met een ander merk. Dat wilt niet zeggen dat de kwaliteit gelijk beperkt was. Het kan ook zijn dat de kwaliteit gewoon goed is maar de ander er nog net een schepje bovenop gooit.
En die merken zijn voor t oog prachtig, maar technisch ruk.
Een Porsche is technisch echt enorm goed en heeft erg weinig technische missers die onmogelijk duur zijn te repareren.
Zoals bij Aston het Mercedes blok en bij Bentley zo’n beetje alles behalve interieur en carrosserie.
Het Bugatti – Rimac verhaal is er ook nog, waarbij Rimac zelfs kijkt of het Porsche compleet kan gaan overnemen, waarbij Bugatti een belangrijke schakel is.
Daarvoor zou een multi miljarden plan in ontwikkeling zijn, Rimac zou daarbij heel hoog inzetten, om niet alleen Bugatti volledig in handen te krijgen, maar ook Porsche.
Porsche, Audi en VW delen toch een hoop techniek? E-Tron GT is dacht ik een verbouwde Taycan, Macan platform krijgt ook een Audi versie. Hoe gaan ze dat doen als ze onderdeel van Rimac zijn?
Rimac dat Porsche overneemt… Klinkt als een Spyker dat Saab overneemt verhaal. Ondenkbaar dat de families Porsche en Piëch hun kindje ooit loslaten. Rimac overnemen door Porsche dat kan natuurlijk wel.
Porsche heeft in z’n bestaan wel vaker een dip in verkopen en/of winstgevendheid meegemaakt. En is er vervolgens weer bovenop gekomen. Gaat ze deze keer vermoedelijk ook wel weer lukken. Onder het aloude motto : Luctor er Emergo.
Ik ben benieuwd. Het imago van snelle dure auto’s is flink gedevalueerd door snelle betaalbare (elektrische Chinese) auto’s. Daarop een antwoord hebben is niet makkelijk.
Ik denk niet dat de klant voor een betaalbare elektrische Chinees een verloren klant voor Porsche is. Beleving is het onderscheid. :-)
Tuurlijk wel. Die paar porsches die in nederland verkocht worden zijn niet toonaangevend voor porsche wereldwijd. In china gaan ze keihard verder, waar porsche terug lijkt te grijpen naar ‘vroem vroem’ motortjes onder het mom van ‘beleving’.
Zolang een auto met name op imago en beleving worden gekocht zullen sterke merken het volhouden. Alle Chinees worden gekocht op prijs waarbij imago en merk door de koper als niet belangrijk worden geacht. Ergo de massa die een auto zien als vervoersmiddel zullen de goedkope massa producten koper en de rest zijn petrolheads….
Ik zou zeggen, breng eens een special edition uit o.i.d. 😂
😂
Tja, zo speciaal is een (porsche) 911 ook niet meer tegenwoordig, ze staan overal, zijn te groot geworden, te zwaar, lang zo mooi niet meer als vroeger, en klinken ook lang zo goed niet meer (bedankt aan de EU met hun achterlijke (zogenaamde millieu) regels)….
Daarbij de keren dat ik in een 911 gereden had wat geen GT product was (in mijn BMW M tijdperk) was ik ontelbaar x blijer in mn M3 naderhand wat voor mijn gevoel toch echt leuker en specialer was om te rijden…
Ik word er in ieder geval niet warm of koud van een niet GT model 911…
Achterlijke zogenaamde milieu regels?
Nee, het transportsysteem staat in functie van de mens, niet omgekeerd. De uitstoot van verbrandingsmotoren en masse is echt wel een enorm gezondheids en milieuprobleem. Zonder de stpasgewijze euro emissienormen waren er echt wel letterlijk miljoenen mensen meer gestorven in onze recentelijke historie, en hinderden miljoenen hadden veel meer geleden. Zulks weet men indien men oud genoeg en bereisd genoeg is om nog steden meegemaakt te hebben zonder milieuregelgeving…
Ik vermoed dat het hier meer om veiligheidseisen en geluidsnormen gaat.
U bent succesvol geïndoctrineerd!
Namens Jesse Klaver, bedankt met uw stem op PvdA/GroenLinks op de komende Woensdag!
Baudet en zijn lizard people zijn verbaasd maar boreaal verheugd dat je nog steeds mee doet in hun klimaatveranderingontkenningsgrap.
Niemand ontkent klimaatverandering, de opvattingen over oorzaak, prognose en oplossing lopen echter uiteen.
@ponnie dan wel benieuwd wat in jouw ogen de oorzaak en oplossing zou zijn.
Met plezier. Dankjewel.
Ik heb vroeger een aantal proefritten gemaakt in 911’s en een 928, die hadden allemaal problemen en reden helemaal niet prettig, mijn Alfa’s waren veel leuker en reden beter.
Welke Alfa rijdt beter? Ik heb een 1979 – 911 3.0, een 1978 – 928 45 en een 1969 – 1750 GTV. Dus ik ken het vergelijk direct. De Alfa is leuk binnendoor, maar op de snelweg geen match met de 928. Het zijn ook echte verschillende auto’s, hoewel de 911 en GTV vroeger veel met elkaar vergeleken zijn.
Wacht maar tot ze die W18 uitbrengen met 36 turbo’s en 144 kleppen. Dat wordt een verkoopknaller.
De beurs reageert anders best positief, ze staan in een dag tijd ineens bijna op het niveau van een half jaar geleden
Begin zo langzaam het gevoel te krijgen dat Toyota het nog niet zo slecht had bekeken met geen prioriteit geven aan EVs etc.
De markt is daar nog lang niet klaar voor.
Denk trouwens dat het voor merken zoals Porsche vooral de klap in China hard aankwam. Mensen daar geven al pakweg een jaar niet zo snel meer geld uit aan luxe.
Over 20 jaar zijn er geen EV’s meer, is niets meer dan een tussen oplossing.
Hoezo? Tussenoplossing waa rnaartoe? Fossiel heeft al geen bestaansrecht meer. Waterstof is niet rendabel en niet veilig. EV’s hebben de buit al binnen en als solid state batterijen op de markt komen wil niemand nog meer wat anders.
Tussenoplossing? Achterlijke zelfverzonnen benaming.
Alles in het leven is een tussenoplossing, uitendelijk worden al de producten die je koopt of hebt een x vervangen voor iets dat beter en of nieuwer is.
Waarom denk je dat er over 20 jr geen evs meer zijn?
@dees je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Want juist geen prioriteit aan EV’s geven kost ze nu de kop in China.
Big bath accounting en weer door.
Leg na uit? Alle pijn deze kwartalen nemen, nu t toch slecht gaat en dan kun je straks als nieuwe CEO weer positievere cijfers laten zien?
Ik noteer dat Porsche meer enthusiast was voor EVs dan hun klanten.
Ik denk dat als Porsche het lukt emotie in een EV Porsche te brengen, dat het snel gedaan is met de nieuwe benzines – en de oude behouden hun waarde nog beter. Maar dan moeten ze het wel deftig doen, geen Hans Zimmer onzZzzzin….
Ik zou zeggen tegen Porsche: kijk naar wat Hyundai met de Ioniq 5 N heeft gedaan, daar is bijna iedere autojournalist, etc. lyrisch over.. Als je dat kan combineren met de looks en uitstraling van een Porsche moet het toch lukken..
Porsche was niet enthousiast, nooit niet denk ik. Dit is puur het effect van Europese wet- en regelgeving op het gebied van uitstoot.
Als concern moet je voldoen aan een bepaalde uitstoot, dus als je alleen maar ICE auto’s produceert dan haal je je quotum niet. Met het produceren van elektrische auto’s en het kopen van CO2-certificaten kun je dat wel.
Denk je dat Ferrari voor de lol een elektrische auto gaat maken of downsized met hybride motoren (296)?
Gewed & verloren. Net zoals andere merken,maar die merken het later pas. Porsche is er gelukkig op tijd bij, en heeft de verstandige beslissing genomen niet meer vol op electro in te zetten.
Doet me erg denken aan BMW, iedereen lachte BMW uit, enerzijds voor het design, anderzijds omdat ze niet gelijk in de electro trein stapte. Maar BMW had ‘t goed gezien. Vandaag de dag zijn ze sterker dan ooit. Electro is & zal nooit de aandrijving van de toekomst zijn en BMW heeft met (o.a.) waterstof nog een troef achter de hand
Straks lacht BMW
@bmw335d het is juist het exact tegenovergestelde. De gekelderde verkopen in China is omdat ze geen goede EV’s hebben.
Ze hebben te weinig EV’s en zijn daardoor op de Chinese markt totaal irrelevant geworden. Die paar miljard steken in verbrandingsmotoren zal daar geen snars aan veranderen.
Zo lang interieurkeuze nog steeds zo ongeveer volgens het alooude Ford principe is (as long as it’s black) voor mij iets anders. Weiger om een kapitaal uit te geven aan een individueel interieur.
Misschien zijn er strategische blunders begaan, maar ook iets te benoemen is de huidige prijzen van de Porsche’s. Een leuke 992 GTS met een paar opties loopt makkelijk boven de 300k. De prijsstijging is echt te fors geweest de afgelopen jaren. De 991 GTS kocht je nog voor 150k.