De volgende autofabrikant meldt zich met aanpassingen in zijn EV plannen, deze keer Porsche.
De één na de andere autofabrikant komt terug op zijn al dan niet ambitieuze elektrificatie plannen. Vandaag is het de beurt aan Porsche. Liet het merk in 2022 nog weten dat in 2030 80 procent van zijn nieuw geleverde auto’s een EV moet zijn, nu trekt CFO Lutz Meschke die keutel in.
Als Porsche kijkt naar de realiteit in de markt, dan kan het niet anders dan terug komen op zijn eerdere voornemen tot vergaande elektrificatie. De transitie naar volledig elektrisch vertraagd en daar moet het merk naar handelen. Aldus de CFO tegen Automotive News Europe.
China werkt niet mee
Een merk als Porsche is een wereldmerk en kijkt dus ook naar de wereldmarkt. In China zag het merk bijvoorbeeld de verkoop van de elektrische Porsche Taycan dalen met 35 procent ten opzichte van vorig jaar. Vanaf september zit de totale verkoop in China (ICE en EV) zelfs in een neerwaartse beweging van 29 procent.
Op zich niet gek als je bekijkt dat in de Chinese markt meerdere eigen concurrenten komen die direct de Taycan bedreigen. Voor een kleiner prijsje uiteraard. Als je als Chinees voor minder een Xiaomi SU7 kunt kopen… Dat die auto goed is bewijst de topman van Ford wel.
Doelgroep wil een verbrandingsmotor
Je zag het niet aankomen, maar wat blijkt? De doelgroep van Porsche wil liever een verbrandingsmotor in zijn Porsche. Het luxesegment lijkt juist in die richting te bewegen en niet enkel te focussen op de elektrische auto.
Als de markt een plofmotor wil, dan lever je als fabrikant uiteraard een plofmotor. Als je daar je strategie voor moet veranderen dan doe je dat natuurlijk. Je moet uiteindelijk namelijk gewoon auto’s verkopen.
Porsche gaat EV’s verbouwen
We zien het meer in de markt, maar ook Porsche wil de huidige EV-platforms geschikt gaan maken voor brandstofmotoren en hybride aandrijflijnen. Zo is er een plan B als de verkoop van volledig elektrische modellen niet voldoende oplevert.
De volledig elektrische Porsches doen wel wat ze moeten doen, maar of het dan nog echt het Porsche gevoel geeft? Onze gewaardeerde eindredacteur @michaelras probeerde het laatst uit op een ritje naar Milaan.
RutgerK zegt
Nogmaals, het is geen keuze. Je kan wel een platform gaan ontwikkelen voor een ICE maar vanaf 2035 mag je die simpelweg niet meer verkopen. De markt kan het willen maar het mag gewoon niet!
De route naar alleen maar EV verkoop mag je nog enigzins zelf bepalen.
Ook grappig, ik heb nog geen autovereniging of petroheadcollectief op het Malieveld zien staan om tegen de plannen te protesteren.
THSD zegt
Ga maar geen weddenschap aan want die verlies je.
Ice’s worden vanaf 2035 gewoon nog verkocht let maar op 😉
RutgerK zegt
Jij denkt dat Europese autofabrikanten nog toe jaar lang geen keuze gaan maken en een dubbel aantal productielijnen gaat laten draaien en voor alle ICE modellen toch nog een opvolger gaat ontwikkelen?
RutgerK zegt
Sorry, de edit functie werkt niet.
Jij denkt dat Europese autofabrikanten nog tien jaar lang geen keuze gaan maken en een dubbel aantal productielijnen gaat laten draaien en voor alle ICE modellen toch nog een opvolger gaat ontwikkelen?
DeWitteCondor zegt
Dat is inderdaad precies wat ik denk. Of ze laten die van EV even voor wat het is. Kan ook. Gaan we kijken hoe krachtig de lobby van de Duitse autoindustrie is. Ik zou mn geld niet op de erfenis van Frans zetten.
THSD zegt
@RutgerK
Je hebt nergens “nieuw” geschreven dus ja ook vanaf 2035 gaan er ice’s verkocht worden…scherp blijven kerel 😉
O plaat zegt
De EU was bereid een uitzondering te voorzien voor E fuels
TDI-goeroe zegt
je gelooft echt, dat die plannen realistisch zijn?
harrie zegt
Als de markt het wil en de wal daarmee het schip keert via de EU lobby, zijn die nobele regeltjes zo buigzaam als riet.
hotze zegt
Misschien dat overstap op hybride al een hoop vervuiling scheelt. Zeker als je kortere ritten elektrisch kunt doen. En ben nog altijd voorstander van waterstof. Al die batterijen, dat geeft een hoop bijkomende ellende.
Hoe groot is trouwens het verlies van Rusland als markt? En niet alleen voor Porsche. Kheb het gevoel dat Musky zo slijmt bij Trumpy en Poetin om zo snel mogelijk die markt open te krijgen en z’n Tesla’s daar te kunnen slijten. Hij zal er van schijten dat de Chinezen hun bakken er wel af kunnen zetten.
Specht zegt
ICE gaat gewoon in productie blijven en EV wordt dus niet verplicht.
Dat gaan we (lees de mensen met common sense) politiek gezien gewoon regelen.
jerone zegt
Haha grappig hoe belangrijk jullie de Europese auto lobby achten.
Alle investering in de richting van ICE is uitstel van executie. Zonde van het geld en de tijd. Dit kunnen ze beter gebruiken om proberen aan te blijven haken met de Chinezen.
O plaat zegt
Ja want in Afrika, zuid en centraal Amerika, Trumpmenistan, Canada en Oost Europa gaan ze massaal overstappen op elektrische wagens die dubbel zo duur zijn en minder praktisch zijn *rolt met mijn ogen* merken gaan gewoon doen zo als Nissan met hun sportwagens nu. Ze massaal bouwen en ontwikkelen en ze gewoon in Europa niet aanbieden. Porsche geeft al aangegeven dit ook te doen en tegen dat het ooit 2035 is is dat verbod al lang geschrapt.