• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook Porsche past EV plannen aan

Auteur: Michel, gepost 29 november 2024 om 16:02 – 13 Reacties

porsche ev

De volgende autofabrikant meldt zich met aanpassingen in zijn EV plannen, deze keer Porsche.

De één na de andere autofabrikant komt terug op zijn al dan niet ambitieuze elektrificatie plannen. Vandaag is het de beurt aan Porsche. Liet het merk in 2022 nog weten dat in 2030 80 procent van zijn nieuw geleverde auto’s een EV moet zijn, nu trekt CFO Lutz Meschke die keutel in.

Als Porsche kijkt naar de realiteit in de markt, dan kan het niet anders dan terug komen op zijn eerdere voornemen tot vergaande elektrificatie. De transitie naar volledig elektrisch vertraagd en daar moet het merk naar handelen. Aldus de CFO tegen Automotive News Europe.

China werkt niet mee

Een merk als Porsche is een wereldmerk en kijkt dus ook naar de wereldmarkt. In China zag het merk bijvoorbeeld de verkoop van de elektrische Porsche Taycan dalen met 35 procent ten opzichte van vorig jaar. Vanaf september zit de totale verkoop in China (ICE en EV) zelfs in een neerwaartse beweging van 29 procent.

Op zich niet gek als je bekijkt dat in de Chinese markt meerdere eigen concurrenten komen die direct de Taycan bedreigen. Voor een kleiner prijsje uiteraard. Als je als Chinees voor minder een Xiaomi SU7 kunt kopen… Dat die auto goed is bewijst de topman van Ford wel.

Doelgroep wil een verbrandingsmotor

Je zag het niet aankomen, maar wat blijkt? De doelgroep van Porsche wil liever een verbrandingsmotor in zijn Porsche. Het luxesegment lijkt juist in die richting te bewegen en niet enkel te focussen op de elektrische auto.

Als de markt een plofmotor wil, dan lever je als fabrikant uiteraard een plofmotor. Als je daar je strategie voor moet veranderen dan doe je dat natuurlijk. Je moet uiteindelijk namelijk gewoon auto’s verkopen.

Porsche gaat EV’s verbouwen

We zien het meer in de markt, maar ook Porsche wil de huidige EV-platforms geschikt gaan maken voor brandstofmotoren en hybride aandrijflijnen. Zo is er een plan B als de verkoop van volledig elektrische modellen niet voldoende oplevert.

De volledig elektrische Porsches doen wel wat ze moeten doen, maar of het dan nog echt het Porsche gevoel geeft? Onze gewaardeerde eindredacteur @michaelras probeerde het laatst uit op een ritje naar Milaan.

Ook interessant!

  • Even snel naar Milaan met een EV
  • Porsche verkopen: Taycan gaat onderuit!
  • Porsche vindt neppe schakelmomenten in EV's grote onzin
  • Video: Porsche 911 EV-ombouw brandt volledig uit

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Porsche, Taycan

Vorig bericht: « BMW gooit de plofmotor in de uitverkoop!
Volgend bericht: Autoblog video: De Stipt collectie is verkocht! »

Lees Interacties

Reacties

  1. RutgerK zegt

    29 november 2024 om 19:34

    Nogmaals, het is geen keuze. Je kan wel een platform gaan ontwikkelen voor een ICE maar vanaf 2035 mag je die simpelweg niet meer verkopen. De markt kan het willen maar het mag gewoon niet!

    De route naar alleen maar EV verkoop mag je nog enigzins zelf bepalen.

    Ook grappig, ik heb nog geen autovereniging of petroheadcollectief op het Malieveld zien staan om tegen de plannen te protesteren.

    Login om te reageren
    • THSD zegt

      29 november 2024 om 19:42

      Ga maar geen weddenschap aan want die verlies je.
      Ice’s worden vanaf 2035 gewoon nog verkocht let maar op 😉

      Login om te reageren
      • RutgerK zegt

        29 november 2024 om 20:55

        Jij denkt dat Europese autofabrikanten nog toe jaar lang geen keuze gaan maken en een dubbel aantal productielijnen gaat laten draaien en voor alle ICE modellen toch nog een opvolger gaat ontwikkelen?

        Login om te reageren
        • RutgerK zegt

          29 november 2024 om 20:59

          Sorry, de edit functie werkt niet.

          Jij denkt dat Europese autofabrikanten nog tien jaar lang geen keuze gaan maken en een dubbel aantal productielijnen gaat laten draaien en voor alle ICE modellen toch nog een opvolger gaat ontwikkelen?

          Login om te reageren
          • DeWitteCondor zegt

            29 november 2024 om 23:44

            Dat is inderdaad precies wat ik denk. Of ze laten die van EV even voor wat het is. Kan ook. Gaan we kijken hoe krachtig de lobby van de Duitse autoindustrie is. Ik zou mn geld niet op de erfenis van Frans zetten.

            Login om te reageren
        • THSD zegt

          30 november 2024 om 13:25

          @RutgerK
          Je hebt nergens “nieuw” geschreven dus ja ook vanaf 2035 gaan er ice’s verkocht worden…scherp blijven kerel 😉

          Login om te reageren
    • O plaat zegt

      29 november 2024 om 19:57

      De EU was bereid een uitzondering te voorzien voor E fuels

      Login om te reageren
    • TDI-goeroe zegt

      29 november 2024 om 20:08

      je gelooft echt, dat die plannen realistisch zijn?

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      29 november 2024 om 22:07

      Als de markt het wil en de wal daarmee het schip keert via de EU lobby, zijn die nobele regeltjes zo buigzaam als riet.

      Login om te reageren
  2. hotze zegt

    29 november 2024 om 20:39

    Misschien dat overstap op hybride al een hoop vervuiling scheelt. Zeker als je kortere ritten elektrisch kunt doen. En ben nog altijd voorstander van waterstof. Al die batterijen, dat geeft een hoop bijkomende ellende.
    Hoe groot is trouwens het verlies van Rusland als markt? En niet alleen voor Porsche. Kheb het gevoel dat Musky zo slijmt bij Trumpy en Poetin om zo snel mogelijk die markt open te krijgen en z’n Tesla’s daar te kunnen slijten. Hij zal er van schijten dat de Chinezen hun bakken er wel af kunnen zetten.

    Login om te reageren
  3. Specht zegt

    29 november 2024 om 23:07

    ICE gaat gewoon in productie blijven en EV wordt dus niet verplicht.
    Dat gaan we (lees de mensen met common sense) politiek gezien gewoon regelen.

    Login om te reageren
  4. jerone zegt

    30 november 2024 om 06:26

    Haha grappig hoe belangrijk jullie de Europese auto lobby achten.

    Alle investering in de richting van ICE is uitstel van executie. Zonde van het geld en de tijd. Dit kunnen ze beter gebruiken om proberen aan te blijven haken met de Chinezen.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      30 november 2024 om 13:06

      Ja want in Afrika, zuid en centraal Amerika, Trumpmenistan, Canada en Oost Europa gaan ze massaal overstappen op elektrische wagens die dubbel zo duur zijn en minder praktisch zijn *rolt met mijn ogen* merken gaan gewoon doen zo als Nissan met hun sportwagens nu. Ze massaal bouwen en ontwikkelen en ze gewoon in Europa niet aanbieden. Porsche geeft al aangegeven dit ook te doen en tegen dat het ooit 2035 is is dat verbod al lang geschrapt.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North