• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wopke Hoekstra blokkeert benzineauto’s na 2035

Auteur: Bas Leesberg, gepost 13 december 2024 om 17:35 – 31 Reacties

Wopke says no.

Er kwam goed nieuws voor fans van de verbrandingsmotor vanuit het Europese Parlement. De grootste partij in dat parlement, de Europese Volkspartij (EVP), werkt aan een plan om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor mogelijk te houden. Klimaatcommissaris Wopke Hoekstra wil echter niet meewerken aan dit plan.

Afgelopen woensdag maakte de Europese Volkspartij bekend dat het geplande verbod op nieuwe benzineauto’s niet doorgaat. Althans, als het aan de partij ligt. Daarnaast krijgen autofabrikanten geen boetes als ze in 2025 te veel CO2 uitstoten. Deze straffen zijn volgens de Volkspartij onaanvaardbaar. Het geld dat naar de EU gaat, kan beter geïnvesteerd worden in zuinigere auto’s.

Het EVP wil dat de focus komt te liggen op verschillende technologieën en brandstoffen om richting een klimaatneutrale toekomst te werken. Wat er ook gebeurt, de Europese auto-industrie moet overeind blijven. “We hebben het over miljoenen banen en over 7 procent van het Europese bruto binnenlands product”, zegt EVP-voorman Manfred Weber.

Wopke says no tegen benzineauto’s

Maar onze landgenoot ligt dus dwars. Hij wordt gevraagd of hij overweeg om de CO2-regels aangepast. ”Nee, het antwoord is nee”, zegt hij tegen Reuters. Bijzonder, want Hoekstra maakt net als de voorzitter en de meerderheid van het parlement deel uit van de EVP. We zijn benieuwd wie er uiteindelijk zijn zin krijgt: Hoekstra of zijn partij.

Foto: European Union 2024 / Mathieu Cugnot

Ook interessant!

  • EU-klimaatchef Hoekstra wil vasthouden aan 2035
  • Plofmotor blijft! Europees Parlement wil benzineauto's na 2035
  • Italië wil 'absurde' EU-plannen zo snel mogelijk herzien
  • Armoede: leasebak is in Europa steeds vaker tweedehands

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, europa, europa-eu, politiek

Vorig bericht: « Minister sneert naar VW: ”Je naam is Volkswagen, niet luxewagen”
Volgend bericht: Opvolger BMW M1 als supercar was ’95 procent af’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    13 december 2024 om 17:45

    De Wopke die we kennen had een ruggegraat zo flexibel als een skydancer (geen CDA lijsttrekker kandidaat toch CDA lijsttrekker…) ik dus vrees ik dat hij soepeltjes bijdraait naar wat de partij wil.

    Login om te reageren
    • citroen55 zegt

      13 december 2024 om 18:02

      Inderdaad! Ik herinner mij nog de tijd van vóór Brussel, toen kwamen er hele andere woorden uit zijn mond. Het vaantje en de wind 🚩 🔄

      Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      14 december 2024 om 23:51

      Vrees?!?

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    13 december 2024 om 17:56

    Als iedere normale auto ondertussen een betrouwbare, aerodynamische Atkinson hybride was geweest waarmee je 1 op 25 haalt, dan hadden we al veel minder uitstoot gehad en meer tijd voor die EV. Maar nee, we rijden in hoge zware auto’s met fragiele 3 pitter die hopelijk de 250k haalt met een boel onderhoud.

    Snap het opzich ook wel, als iedereen 500k met een prius rijdt verkoop je de helft van de auto’s.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2024 om 18:14

      Ik heb collega’s die 1:25 rijden met een Skoda Octavia station met zo’n 1.0 TSI motor. Als je zo’n aandrijflijn van PHEV techniek kan het nog zuiniger maar dat is zinloos want als je weinig energie wilt verbruiken moet je gewoon naar vol EV.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        13 december 2024 om 18:45

        Moet je wel heuvel af gaan. Of enkel en alleen met 80 in zijn 6. Want gemiddeld ga je echt geen 1 op 25 halen. Ja ik rij ook wel eens 1 op 16 in mijn auto. Maar niet over 10.000km.

        Login om te reageren
        • rogerzz zegt

          13 december 2024 om 20:00

          Nou, dat lukt een 1.0 Octavia wel redelijk in de praktijk. Zoek eens op “Autoweek Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115PK Greentech”. Daar rijden ze gemiddeld over 50.000km met 4.3 liter per 100km, ofwel 1:23. Die dingen zijn zuiniger dan je denkt, ook vrij logisch met een kleine motor, doable aerodynamica, laag gewicht, 6 versnellingen en een 6e versnelling die laag in de toeren pruttelt. Toevallig heeft mijn zus er ook één (heeft bijna nooit haast in alle eerlijkheid) – en gaat ook zo richting de 1:25 qua gemiddeld verbruik.

          Andersom: zoek op een “Renault Twingo 1.2 Authentique (2008)” en zie dat het verbruik 1:14 is met 58pk, 5 versnellingen, Franse techniek, en de aerodynamica van een schoenendoos. Echt om te janken. De techniek staat niet stil, het jaar 2008 is vanzelfsprekend ook al oude rommel, maar de sprongen zijn vrij groot alsnog.

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            13 december 2024 om 21:14

            I dunno man. De WLTP is 1 op 20 – 1 op 21. Lijkt mij vrij bijzonder als je daar 20 – 25 % boven kan zitten.

            Login om te reageren
            • Tonnie zegt

              13 december 2024 om 21:46

              Moet prima kunnen. Ik had ook collega’s die er ook zo’n sport van maakten. Zelf kwam ik met flink trappen eigenlijk ook niet onder een gemiddelde van 1:18 net zo’n 1.0tsi. Het was alleen absoluut geen fijne auto, behalve dat ‘ie nieuw en lease was dus lekker zorgenvrij.

              Login om te reageren
              • Johanneke zegt

                13 december 2024 om 23:14

                Dat is behoorlijk knap. Ik heb maar 1x met zo’n auto gereden, een troc cabrio met 1.0. Was niet prettig. Zijn dus wel zuiniger dan ik had verwacht.

      • coupedriver zegt

        14 december 2024 om 23:58

        Met de grondstoffen van één EV kan je vele hybrides maken, maak je veel meer verschil mee. Zeker als je dan ook op CO2 neutrale synthetische benzine overschakelt.

        Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      13 december 2024 om 19:13

      Het gewicht van de auto wordt bepaald door de regels. Meer en meer veiligheid is meer en meer gewicht. Het formaat auto bepaalt de koper zelf. Hoge zit, makkelijk instappen en…. ik heb een kind.

      Die Priussen schijnen overigens niet goed genoeg te zijn om de 5 ton te halen. Een electrische waterpomp en enorm veel heat cycles zorgen ervoor dat koppakkingen er aan gaan.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        13 december 2024 om 19:40

        Ha, ik heb kinderen. Daarom een MPV als 2e auto. Poeh je zou maar zo zwak en dik zijn dat je niet meer in een auto kan stappen zonder fysiek ongemak terwijl je hopelijk like onder de 40 bent ofzo.

        Overigens:
        De prius haalt de miljoen als taxi met gemak. Waterpomp en koppakking moet je wel op letten ja, die 1e elke x km vervangen, de 2e is iets wat iedere auto kan krijgen op hoge kmstanden. Niet bijzonder slechter of beter voor zo ver ik weet.

        Login om te reageren
  3. auto62 zegt

    13 december 2024 om 18:05

    Hoe werkt Democratie?

    Login om te reageren
    • iphonistvongates zegt

      13 december 2024 om 18:22

      Tactische dwang en geregisseerde manipulatie dat is de zgn. Tradecraft die leiden naar een gedoogde democratie geleefd door semi vrije godvrezende en hoge belastingen betalende mensen. Ik voel me thuis in de EU!

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      13 december 2024 om 19:59

      Iedereen angst aanpraten en vervolgens jezelf als oplossing aanbieden.
      Werkt van links tot rechts!

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      13 december 2024 om 23:37

      Vraag eens in een democratie wie er vrijwillig allemaal loonbelasting willen afdragen.

      Login om te reageren
  4. kniesoor zegt

    13 december 2024 om 18:07

    Hoekstra moet wel, wil-ie z’n baantje houden. Misschien vindt-ie die belangrijker dan die van die ‘miljoenen’ anderen.

    Login om te reageren
  5. ericc zegt

    13 december 2024 om 18:14

    Exit Wopke!

    Login om te reageren
  6. harrie zegt

    13 december 2024 om 20:03

    Hoekstra is het schoolvoorbeeld van een carriere politicus, ziet een partij en diens standpunten enkel als een vehikel om zelf hogerop te komen.
    Dus ook dit zal wel een opportunistische en/of tactische carrieremove zijn, het klimaat zal hem verder aan zijn reet roesten.

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      14 december 2024 om 07:10

      Klimaatonzin. Wat een idioterie allemaal.

      Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      14 december 2024 om 09:23

      @harrie, Wow, spot on!

      Login om te reageren
  7. Focacino Royale zegt

    13 december 2024 om 22:00

    Eigenlijk boeit het niet zoveel… geniet nog even van wat je nu hebt en rijdt, over 5 jaar en tot 2035 hebben wij en de wereld heeel andere zaken om ons zorgen over te maken dan CO2-uitstoot of de autootjes waarin we rijden!!

    Ad fundum jongens, zolang het nog kan! 🥂

    Login om te reageren
  8. Fernando zegt

    13 december 2024 om 23:50

    Beste vreemde voornamen in The Netherlands.
    Wopke? Dick? Mark? Tea? Tia? Floor?
    Wopke is waarschijnlijk een nederlandse Hamburger met Whoppiesaus.
    Wie noem t er zijn zoon nou LUL?
    Of geeft zijn zoon als naam de Duitse Munt?
    Tea? Black, Grey or Mint?
    Tia? Spaans voor tante en de meid is 19.
    Floor? Second or Fifth?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 december 2024 om 01:42

      Een succesvolle jaren 90 act heette “two brothers on the forth floor”…
      Maar Geert gaat er vast wel wat aan doen, je krijgt straks alleen nog kinderbijslag als je kinderen Henk, Ingrid, Geert of Gerda heten…

      Login om te reageren
  9. audirs3 zegt

    14 december 2024 om 00:00

    En gelijk heeft hij, rug recht houden. Je moet niet halverwege de wedstrijd de spelregels gaan veranderen. Misschien kunnen ze wel de boetes wat verlagen die de komende jaren gelden, maar ze moeten vasthouden aan de normen.

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      15 december 2024 om 00:03

      Heb je anders schrik dat de chinezen hun batterijen van leegeroofd Afrikaanse grondstoffen niet kwijt kunnen?

      Login om te reageren
  10. schuimbekje3 zegt

    14 december 2024 om 11:52

    klimaat, mijn bolle r33t… 75% van de kinderen onder de 25 kunnen de komende jaren na hun studie linksdraaiend melkzuur phychologievoor grassprietjes, geen huis krijgen, want koophuis is vanaf 800.000 euro tegen die tijd en huur is dan 4000 euro per maand voor 1 kamerflat..

    op de uni zijn ze nog voorzien van gesubsidieerde kamer en OV. maar daarna moeten ze hun schulden gaan betalen EN huur/hypotheek… en dan worden ze vanzelf rechtser

    Login om te reageren
  11. cdlop01 zegt

    14 december 2024 om 13:32

    ‘Beste zou zijn de lease auto volledig af te schaffen, iedereen strikt km vergoeding uitsluitend voor zakelijk km’s. Als dan toch lease EV, Ev’s volop bijtelling geven, volop wegenbelasting tot aan 2035. Gewicht EV boven 1800 kg extra zwaar belasten, vermogen beperken tot max 200pk. Verbod op meer dan 1 auto per huishouden, geen auto’s van de zaak voor kantoormedewerkers etc etc. Meer dan 1 auto, financieel kapot belasten.

    Iedereen openbaar vervoer in, of fiets naar werk. Ver van werk wonen, extra belasten.

    Aantal auto’s, benzine, Ev’s, veel en veel teveel. Gewoon keihard ingrijpen en terugbrengen. ‘

    Voorgaand, bron vermeld ik maar niet, in links intern stukje van grote linkse partij…

    Onze linkse Wopke toekomst?

    Login om te reageren
  12. petroldrinker zegt

    14 december 2024 om 13:49

    Wopke is dan ook de grootste idioot die we hadden kunnen plaatsen daar… je weet die zal altijd alles blokkeren kostte wat het kost

    Login om te reageren
  13. Spidersonny zegt

    14 december 2024 om 17:09

    Flapke hoekstra , zo als de wind waait waait mijn jasje , dwaas !!!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North