Volgens de Duitse Minister moet Volkswagen EV’s van € 20.000 bouwen.
Kraft durch Freude – ‘Kracht door Vreugde’. Met dit motto ging Ferdinand Porsche aan de slag om een auto voor het volk te creëren. Degene die de opdracht in 1934 uitdeelde, laten we even buiten beschouwing – je weet vast wel wie ik bedoel. Ook nu, 90 jaar later, moet Volkswagen auto’s bouwen voor het volk. Dit keer vindt de huidige Duitse Minister van Economische Zaken dat, Robert Habeck.
Habeck sprak op een evenement van Handelsblatt. Volgens hem is de strategie van VW niet de juiste. Of dat nu echt de oorzaak is of niet, goed gaat het niet bij de Wolfsburgse formatie. Het bestuur wil bezuinigingen terwijl het personeel graag een salarisverhoging ziet. Je ziet waar dit misgaat. Kort geleden gaf VW aan dat er goede gesprekken worden gevoerd, maar dat er nog geen oplossing is gevonden. Daarom blijft het personeel ook komende week nog staken.
De minister over Volkswagen
Robert Habeck hekelt de manier waarop VW haar nieuwe elektrische auto’s in de markt zet. ”Jullie naam is Volkswagen, niet Luxewagen”, zegt de minister. De EV’s moeten simpeler en goedkoper zodat de concurrenten uit China en Tesla geen klanten kunnen afsnoepen. Zo wil Habeck dat er elektrische Volkswagens komen van ongeveer € 20.000,-.
De minister steekt ook de hand in eigen boezem. De Duitse overheid kan ook wel wat meer doen om de EV-verkopen op te krikken. Zo moet er een subsidie komen van € 1.000,- bij de aanschaf van een EV. Daarnaast moeten jongeren en gezinnen met een klein of middelgroot inkomen gestimuleerd worden met geld om elektrisch te gaan rijden. Je weet wel, die subsidie die eerder dit jaar werd stopgezet om een gat in de begroting te vullen.
potver7 zegt
De Duitse overheid (in casu de deelstaat Nedersaksen) heeft 20% stemrecht bij Volkswagen AG. Ook de landelijke overheid is al 90 jaar dikke maatjes met de directie van het bedrijf – en geniet vrolijk mee door de belastinginkomsten die deze industrie genereert. Die had een stuk lager geweest als VAG alleen kevers en Polo’s had verkocht.
En dan nu gaan zeuren dat het bedrijf de verkeerde koers vaart, nu het even wat minder gaat. Ik zou zeggen: terug in je hok, Robert!
Aan de andere kant: VAG schroomt niet om zich met landelijke of zelfs EU-beleid te bemoeien, dus dan is dit gewoon een koekje van eigen deeg.
Wordt ongetwijfeld vervolgd…
DeWitteCondor zegt
Zeker. Maar wat ooit een goede koers was hoeft dat niet nu te zijn. Als je luxewagens niet goed aan de man krijgt en je verliest het van de Chinezen dan moet je misschien inderdaad meer op een ander segment mikken. VW is ook eigenlijk geen luxemerk. De Phaeton en Touareg komen een eind, maar de rest niet.
Hawkeye72 zegt
Het is wel geestig dat het de politiek is die het Europese autofabrikanten nu zo moeilijk maakt en dat diezelfde politiek dan nu de schuld bij de fabrikanten zelf legt. Typisch wel, verrassend niet.
verdebosco zegt
Het is bij de EU en in Duitsland bijna net zo’n zooitje als in Nederland. Nederland, met de PVV voorop, maakt er een enorme bende van. Economisch en ecologisch een wanorde, loslaten van alle milieunormen. Milieuvervuiling van lucht (stikstof, benzinedampen), bodem (PFAS, bestrijdingsmiddelen), water (fosfaat, nitraten) en geluidsoverlast (Schiphol, Lelystad, F35’s). Het gaat maar door. PVV’ers Madlener en Jansen vooral als dolgedraaide bestuurders. Schoof doet niks. Geholpen door waaibomen als Keijzer of Van de Plas van de BBB. Waarom laten wij Nederlanders toe dat zulke losgeslagen politici ons land slopen?
kromatic zegt
De mens is nu eenmaal milieuvervuilend. Ga je niks aan kunnen veranderen en daarbij denk ik dat Nederland waar het kan al behoorlijk wat doet juist.
Los hiervan EUR 1000,- subsidie trekt toch niemand over de streep?! Een auto van 15k die 14k kost of 35k voor 34k dat zijn toch geen dealbreakers lijkt me..
harrie zegt
Ja het is een (politieke) bende, maar na 12 jaar Mark ‘voor visie moet je naar de opticien’ Rutte is het wel erg gratuit om jouw opsomming op het bordje van het huidige kabinet te schuiven, die zijn nog nat achter de oren.
En een kleine hint, jouw partijtje gaat je ooit ook nog eens enorm teleurstellen op dit gebied. Want: politici.
pignon zegt
Habeck hat recht
zjos zegt
Nog meer subsidie om iets wat totaal mislukt nog verder te laten mislukken.
Duitsland heeft een mega energie crissis, Energie is knetterduur Dan moet je niet iets voor de onderkant van de markt gaan produceren met een hoge kostprijs en lage marge. De marge op kleine auto’s is laag dus wat wil een autofabrikant ? Auto’s bouwen met een flinke marge, dus kom je uit op luxere auto’s. En het toverwoord voor linkse politici die zelf economisch nog nooit een bedrijf gerund hebben, heet ‘subsidie’. Daarmee wordt een ideologische politiek bedreven en geen economische. En zo willen nu gaan voorschrijven wat fabrikanten voor auto’s moeten produceren en hoeveel , De plan economie van de Sovjet Unie was er niets bij.
mashell zegt
Mensen die ooit een bedrijf gerund hebben blijken keer op keer ongeschikt als politicus. Die zijn geen tegenspraak gewend, in hun bedrijf kunnen ze als een dictator doen wat zij willen in de politiek krijgen ze zelfs van partijgenoten tegenspraak.
harrie zegt
Politici die het beter denken te weten dan de vrije markt en de spelers daarin.
Staat garant voor succes, zo leert het verleden.
Crosscabouter zegt
Ik vraag mij af of de Vrije Markt het wel zo goed voor heeft met de mensen.. enige regulering lijkt mij wijs.
audirs3 zegt
@harrie Zonder politici hadden we nog steeds loodhoudende benzine, CFK’s in spuitbussen, 2-takt motoren, dieselmotoren zonder roetfilter, en ga zo maar door. De moet de markt reguleren en sturen, en daarna de markt de markt laten.
gdjnl zegt
Helemaal met je eens, politiek moet reguleren ter voorkoming van excessen, onnodige vervuiling en ter bescherming van de bevolking op de lange termijn. Het overgrote deel van marktspelers heeft – helaas – vaak de blik op de korte termijn (zelfs 5-10 jaar is in dit perspectief en de huidige tijdsgeest al zeer zeer kort).
Bestuurders hebben m.i. als taak om dit te corrigeren en voorkomen door voor de markt en bevolking duidelijke, maar vooral stabiele, lange termijn wet- en regelgeving (eisen) te bepalen. Dit kan helpen om de blik van markten op de toekomst te richten. Dit werkt nu niet, maar in het ideale scenario stuurt het beleid en regelgeving de markt natuurlijk naar meer verantwoorde (strategische) keuzes. Alles wat erna gebeurt regelt de marktwerking lekker zelf, daar moet je je m.i. niet mee bemoeien (enkel excessen corrigeren). De focus van de markt is – uitzonderingen daar gelaten – toch vaak kort (3-10 jaar). Dus een markt corrigeert zichzelf ook sneller door bijv. Faillissementen bij verkeerde keuzes en eventueel forse bestuurlijke boetes bij overtreding. Helaas is de wetgevende macht op dit moment veel te traag, en wordt er te vaak reactief bijgestuurd met pleistersplakken/ wetgeving welke symptomen bestrijd ipv als doel heeft een grondoorzaak aan te pakken of nog beter: een lange termijn visie te realiseren. Dat is funest voor verantwoorde verandering.
Het probleem is: zie in het huidige politieke klimaat wereldwijd (of überhaupt politiek) maar eens duidelijke en goede regulering op de lange termijn op te stellen voor het autoprobleem, overige issues zoals energiecrisis én, laat staan het bredere klimaatprobleem. Dat is en blijft een enorme uitdaging met misschien maar één echte oplossing: genoegen nemen met (iets) minder consumptie, minder welvaart of zelfs krimp ipv continue de focus op groei. Maar dat is in de politiek onverkoopbaar… zeker buiten het Westen (wij hebben het hier erg goed).
p993 zegt
Als ze het zo goed weten kunnen ze belang in bedrijf opvoeren en de touwtjes in handen krijgen!
Maar dat de hele situatie te wijten is aan de overheid gaat me te ver. Het energie-debakel wel, natuurlijk,
mashell zegt
De vrije markt kiest altijd voor de gemakkelijkste oplossing die op korte termijn het meeste rendement geeft. Juist daarom moet de vrije markt ingeperkt en door regelgeving van de overheid gestuurd worden, anders worden maatschappelijke doelen nooit bereikt.
Fernando zegt
Of die EV nu 60K of 10K kost maakt weinig uit voor Duitsers zolang een EV opladen evenveel of meer kost dan een ICE voltanken.
Laadpalen met tarieven van 0,80€/kWh zijn niet uitzonderlijk.
Laadpalen staan ook altijd in het centrum, soms 6km van je woning. Als je geen oprit hebt is een EV kansloos.
Na een uurtje rijden op de Autobahn tegen 160km/u op dure kolenstroom moet je weer op zoek naar een laadpaal. Daar sta je dan voor paal! Je kan toch niet met een Taycan tegen 90km/u over de Autobahn. Ja, het kan wel maar dan sta je voor paal. Zolang ik geen 500km kan rijden tegen 160-180km/u hoeft een EV niet.
Tony EV zegt
Misschien de max snelheid dan naar 130-130km/u brengen dan is dit probleem al opgelost.