Wordt Minerva het Spyker van België?

Auteur: , 34 Reacties

Uit het niets een sportwagen onthullen met op de neus een badge van een merk dat al decennia niets met auto's heeft gedaan: dat recept kennen we ergens van.

Minerva J.M. Brabazon

Minerva is zo’n merk dat enorm op Spyker lijkt: een rijke historie ergens in het begin van de vorige eeuw maar daarna stierf het een stille dood. Een groot probleem voor veel nieuwe bedrijven die auto’s willen bouwen is echter een gebrek aan heritage: een fijne historie om op terug te blikken. De heren van Spyker bekeken dat een aantal jaren geleden slim en ze kaapten het merk door het logo op de neus van hun sportwagens te plakken. Een slimme marketingmove van een bedrijf dat verder eigenlijk niets met het vroegere Spyker te maken had.

Minerva lijkt op het eerste oog hetzelfde trucje uit te halen: een sportwagen is aangekondigd met de Minerva badge op de neus, maar Minerva ontstond in 1897 toen Nederlander Sylvain de Jong het bedrijf oprichtte om fietsen te maken onder de merknaam Minerva, vernoemd naar de godin van de wijsheid en de kunsten. Later kwamen daar motorfietsen bij en in 1904 werden de eerste auto’s van het merk ontworpen. Met wat ups en downs bereikte het bedrijf uiteindelijk een status vergelijkbaar aan die van Rolls Royce met in 1911 1600 werknemers, wat het de grootste fabriek van België maakte. Het bedrijf groeide door naar 6500 werknemers maar door de grote recessie ging het bedrijf in 1934 bijna ten onder, het fuseerde daarom met Imperia.

In de oorlog werd de fabriek door de Duitsers gebruikt voor de fabricage van vliegtuigonderdelen en na 1945 werden er onder meer nog wat Land Rovers gebouwd in licentie voor onder meer het Belgische leger maar daarna was het afgelopen met het merk, rond 1959 kende het sprookje van het eens zo succesvolle merk zijn einde. Tenminste, tot nu schijnbaar.

Minerva J.M. Brabazon
Want ineens is daar een website met daarop foto’s van de J.M. Brabazon, een supersportwagen met een hybride bi-turbo V12 aandrijflijn die ervoor moet zorgen dat de auto 400 kilometers per uur moet halen. Een Bugatti Veyron-concurrent vanuit het niets, je moet het maar durven. De auto krijgt een “F1 sequential” versnellingsbak met zes verzetten plus een achteruit en de motor komt achter de voorstoelen te liggen. Het chassis wordt een carbon monocoque en de carrosserie van carbon en kevlar. De wielen worden voor 19 en achter 20 inch. De naam is een vernoeming naar John Theodore Cuthbert Moore-Brabazon, een Britse hertog die vroeger successen behaalde als coureur achter het stuur van een Minerva en die ook als eerste een erkende vlucht maakte als piloot van een vliegtuig.

Minerva J.M. Brabazon
Op de site staan ook nog twee andere modellen die nog moeten gaan komen: de J.M. Brabazon Royal en de J.M. Brabazon Excellence. Wie er achter deze opleving zit en waar de fondsen voor het bouwen van een supersportwagen vandaan worden gehaald is ons volstrekt onduidelijk, we zullen zien of Minerva opleeft of dat het slechts bij een paar schetsen blijft en/of een grap van een stel ontwerpstudenten blijkt te zijn. Wat vinden jullie van de eerste renders?



34 reacties

Ziet er best wel goed uit eigenlijk
Lijkt een beetje een kloon van een McLaren P1 die met een Audi R10 heeft gepaard
@a3aan: met lijnenspel van de Ruff
Ik vind het echt niks, vooral de zo raar uitstekende achterkant..
@lenny98: je bedoelt de spoiler..
Ziet er leuk uit, van mij mogen ze komen. Helaas, met V12 Hybrid en carbon/kevlar carrosserie zal dit dingetje aardig wat gaan kosten. Vooral wanneer Minerva vanuit niets moet beginnen, personeel aannemen en opleiden, fabriek bouwen, auto in detail ontwerpen, enz.
Inderdaad een hoog Audi-gehalte! Niet toevallig iemand met de initialen VM bij betrokken?
Kitcar bespringt R8 en dit is het bastaardjong?
Leuk geprobeerd…


Maar nee.
Ik vind hem veel te ‘schattig’ voor een sportwagen. Bleh.
O wat lelijk. Dit wordt niets.
Op zich een leuk ding maar dode merken laat je het beste gewoon dood.
Zie Spijker en Bugatti, het heeft niets met de originele merkwaarden te maken, verzin dan gewoon zelf een merknaam.
Dik… net als zn gemiddelde landgenoot :-p
@keesje1987: Hij was toch Belgisch in plaats van Duits?
Zonder de titel te lezen kan het net de nieuwe r8 zijn.
Gebaseerd op een Audi TT? Het dak is veels te bol.
Te ambitieus, ofwel grootheidswaan. Tenzij de ingenieurs al jaren ervaring hebben in gelijksoortige projecten EN een hele pot geld hebben, kun je er vergif op innemen dat het bij schetsen, dromen & wat lukraak kleien blijft.
@consumptieverplicht: Grootheidswaan, ik lijd eraan. Al waren er medicijnen voor dan liet ik ze staan.
Het ziet er in ieder geval beter uit als Spyker.
“Wat vinden jullie van de eerste schetsen?”

Die wil ik wel eens zien dan. Dit zijn natuurlijk cgi’s (renders) en nog van best goede kwaliteit ook.

Het design vind ik helemaal niet slecht, zitten best leuke elementen in. Laat maar komen zou ik zeggen. Het design is in elk geval beter in proportie dan de eerste Spykers. Als ze de financiële huishouding ook beter voormekaar hebben dan Spyker hebben we in potentie iets leuks.

Ik kende het merk Minerva alleen van de leuke Land Rover modellen en wist niet dat het merk zo een rijke geschiedenis had. Interessant en leuk stukje CasperH
Minerva is niet het nieuwe Spyker. Spyker maakt mooie auto’s, Minerva daarentegen…
Ik vind dat het tijd wordt voor een eigen AB auto ,2000 peeka 24 cilinder of zo iets.
@norge: Een open source project. Goed idee :)
Ziet er niet uit. En alsof er niet genoeg concurrentie is in die markt. Zelfs een deftige sportwagen als de Artega heeft het al moeilijk om te overleven.
Ik had het ook geloof als de titel was “Concept opvolger van Audi R8”.

Vind de voor en achterkant apart, maar niet lelijk.
Laat Minerva maar gewoon het corps van Leiden.
@maxw126: inderdaad! +1
Niet mis, maar ik gok op die student-ontwerpers (samen met enkele student-marketeers) die een knap staaltje op hun CV willen hebben
Ik denk niet dat het het nieuwe Spyker wordt. Maar om een andere reden. Er staat in de “legal references” een verwijzing naar Minerva Automobiles SARL. De hosting is door een bedrijf uit Roubaix. SARL bestaat niet in Belgie, zover ik weet, dus zal het een Franse firma zijn. Roubaix is vlak bij de grens, maar toch. Historisch besef lijken ze op een bepaald punt te missen, want er is geen info in het Nederlands, terwijl Minerva opgericht werd door notabene een ‘Ollander in Antwerpen.
Het is alleszins GEEN Belgische onderneming, aangezien deze niet bevind in de kbo van België. Om ook te voldoen aan de belgische regelgeving dan zou het ondernemingsnr vermeld worden, wat niet het geval is.
@prisma: Kga mijn eigen rechtzetten, toch 1 onderneming met Minerva Automobiles. De eigenaar woont in Anderlecht. Opgericht sins 15apr 2003 en bezit geen vestigingen. ondernemingsnr 0480.019.544. Maar het is geen SARL maar een bvba.
@prisma: Die ging toch failliet in 2009?
Laat die merknaam maar dood, en dat als ze toch per se auto’ s willen bouwen dat ze beginnen met snelle luxe wagens. Een zoveelste supercar boeit echt niemand.

Zit hier dezelfde kerel achter als achter Edran? De specs klinken gelijk.
@Hupke: Onwaarschijnlijk, Edran zit in Leopoldsburg en die spreken echt wel NL.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).