• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt Minerva het Spyker van België?

Auteur: CasperH, gepost 2 juli 2013 om 08:17 – 34 Reacties

Minerva J.M. Brabazon


Uit het niets een sportwagen onthullen met op de neus een badge van een merk dat al decennia niets met auto’s heeft gedaan: dat recept kennen we ergens van.

Minerva is zo’n merk dat enorm op Spyker lijkt: een rijke historie ergens in het begin van de vorige eeuw maar daarna stierf het een stille dood. Een groot probleem voor veel nieuwe bedrijven die auto’s willen bouwen is echter een gebrek aan heritage: een fijne historie om op terug te blikken. De heren van Spyker bekeken dat een aantal jaren geleden slim en ze kaapten het merk door het logo op de neus van hun sportwagens te plakken. Een slimme marketingmove van een bedrijf dat verder eigenlijk niets met het vroegere Spyker te maken had.

Minerva lijkt op het eerste oog hetzelfde trucje uit te halen: een sportwagen is aangekondigd met de Minerva badge op de neus, maar Minerva ontstond in 1897 toen Nederlander Sylvain de Jong het bedrijf oprichtte om fietsen te maken onder de merknaam Minerva, vernoemd naar de godin van de wijsheid en de kunsten. Later kwamen daar motorfietsen bij en in 1904 werden de eerste auto’s van het merk ontworpen. Met wat ups en downs bereikte het bedrijf uiteindelijk een status vergelijkbaar aan die van Rolls Royce met in 1911 1600 werknemers, wat het de grootste fabriek van België maakte. Het bedrijf groeide door naar 6500 werknemers maar door de grote recessie ging het bedrijf in 1934 bijna ten onder, het fuseerde daarom met Imperia.

In de oorlog werd de fabriek door de Duitsers gebruikt voor de fabricage van vliegtuigonderdelen en na 1945 werden er onder meer nog wat Land Rovers gebouwd in licentie voor onder meer het Belgische leger maar daarna was het afgelopen met het merk, rond 1959 kende het sprookje van het eens zo succesvolle merk zijn einde. Tenminste, tot nu schijnbaar.

Minerva J.M. Brabazon
Want ineens is daar een website met daarop foto’s van de J.M. Brabazon, een supersportwagen met een hybride bi-turbo V12 aandrijflijn die ervoor moet zorgen dat de auto 400 kilometers per uur moet halen. Een Bugatti Veyron-concurrent vanuit het niets, je moet het maar durven. De auto krijgt een “F1 sequential” versnellingsbak met zes verzetten plus een achteruit en de motor komt achter de voorstoelen te liggen. Het chassis wordt een carbon monocoque en de carrosserie van carbon en kevlar. De wielen worden voor 19 en achter 20 inch. De naam is een vernoeming naar John Theodore Cuthbert Moore-Brabazon, een Britse hertog die vroeger successen behaalde als coureur achter het stuur van een Minerva en die ook als eerste een erkende vlucht maakte als piloot van een vliegtuig.

Minerva J.M. Brabazon
Op de site staan ook nog twee andere modellen die nog moeten gaan komen: de J.M. Brabazon Royal en de J.M. Brabazon Excellence. Wie er achter deze opleving zit en waar de fondsen voor het bouwen van een supersportwagen vandaan worden gehaald is ons volstrekt onduidelijk, we zullen zien of Minerva opleeft of dat het slechts bij een paar schetsen blijft en/of een grap van een stel ontwerpstudenten blijkt te zijn. Wat vinden jullie van de eerste renders?

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Snelheidsboetes in België komen met heftige bijlage

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, concept, Hybride, Schetsen, Supercars, V12

Vorig bericht: « Te koop: afgetrapte Murcielago van rapper Rick Ross
Volgend bericht: Video: Ford Fiesta ST Rallycross promoot Detroit »

Lees Interacties

Reacties

  1. michelinman zegt

    2 juli 2013 om 08:21

    Ziet er best wel goed uit eigenlijk

    Login om te reageren
  2. a3aan zegt

    2 juli 2013 om 08:22

    Lijkt een beetje een kloon van een McLaren P1 die met een Audi R10 heeft gepaard

    Login om te reageren
    • hopeloos zegt

      2 juli 2013 om 08:32

      @a3aan: met lijnenspel van de Ruff

      Login om te reageren
  3. SpeedGeneration zegt

    2 juli 2013 om 08:29

    Ik vind het echt niks, vooral de zo raar uitstekende achterkant..

    Login om te reageren
    • stihl zegt

      2 juli 2013 om 16:42

      @lenny98: je bedoelt de spoiler..

      Login om te reageren
  4. fapfap zegt

    2 juli 2013 om 08:32

    Ziet er leuk uit, van mij mogen ze komen. Helaas, met V12 Hybrid en carbon/kevlar carrosserie zal dit dingetje aardig wat gaan kosten. Vooral wanneer Minerva vanuit niets moet beginnen, personeel aannemen en opleiden, fabriek bouwen, auto in detail ontwerpen, enz.

    Login om te reageren
  5. Thelis zegt

    2 juli 2013 om 08:33

    Inderdaad een hoog Audi-gehalte! Niet toevallig iemand met de initialen VM bij betrokken?

    Login om te reageren
  6. cocksdriveaudi zegt

    2 juli 2013 om 08:35

    Kitcar bespringt R8 en dit is het bastaardjong?

    Login om te reageren
  7. snorrie11 zegt

    2 juli 2013 om 08:36

    Leuk geprobeerd…

    Maar nee.

    Login om te reageren
  8. wimpster zegt

    2 juli 2013 om 08:41

    Ik vind hem veel te ‘schattig’ voor een sportwagen. Bleh.

    Login om te reageren
  9. midasracer zegt

    2 juli 2013 om 08:42

    O wat lelijk. Dit wordt niets.

    Login om te reageren
  10. jrk68 zegt

    2 juli 2013 om 08:54

    Op zich een leuk ding maar dode merken laat je het beste gewoon dood.
    Zie Spijker en Bugatti, het heeft niets met de originele merkwaarden te maken, verzin dan gewoon zelf een merknaam.

    Login om te reageren
  11. keesje1987 zegt

    2 juli 2013 om 09:01

    Dik… net als zn gemiddelde landgenoot :-p

    Login om te reageren
    • SpeedGeneration zegt

      2 juli 2013 om 09:05

      @keesje1987: Hij was toch Belgisch in plaats van Duits?

      Login om te reageren
  12. daniel23ccx zegt

    2 juli 2013 om 09:20

    Zonder de titel te lezen kan het net de nieuwe r8 zijn.

    Login om te reageren
  13. W115 zegt

    2 juli 2013 om 09:21

    Gebaseerd op een Audi TT? Het dak is veels te bol.

    Login om te reageren
  14. consumptieverplicht zegt

    2 juli 2013 om 09:34

    Te ambitieus, ofwel grootheidswaan. Tenzij de ingenieurs al jaren ervaring hebben in gelijksoortige projecten EN een hele pot geld hebben, kun je er vergif op innemen dat het bij schetsen, dromen & wat lukraak kleien blijft.

    Login om te reageren
    • wimpster zegt

      2 juli 2013 om 09:46

      @consumptieverplicht: Grootheidswaan, ik lijd eraan. Al waren er medicijnen voor dan liet ik ze staan.

      Login om te reageren
  15. roemeen013 zegt

    2 juli 2013 om 09:46

    Het ziet er in ieder geval beter uit als Spyker.

    Login om te reageren
  16. Design_Driven zegt

    2 juli 2013 om 10:00

    “Wat vinden jullie van de eerste schetsen?”

    Die wil ik wel eens zien dan. Dit zijn natuurlijk cgi’s (renders) en nog van best goede kwaliteit ook.

    Het design vind ik helemaal niet slecht, zitten best leuke elementen in. Laat maar komen zou ik zeggen. Het design is in elk geval beter in proportie dan de eerste Spykers. Als ze de financiële huishouding ook beter voormekaar hebben dan Spyker hebben we in potentie iets leuks.

    Ik kende het merk Minerva alleen van de leuke Land Rover modellen en wist niet dat het merk zo een rijke geschiedenis had. Interessant en leuk stukje CasperH

    Login om te reageren
  17. kickass zegt

    2 juli 2013 om 10:39

    Minerva is niet het nieuwe Spyker. Spyker maakt mooie auto’s, Minerva daarentegen…

    Login om te reageren
  18. norge zegt

    2 juli 2013 om 11:22

    Ik vind dat het tijd wordt voor een eigen AB auto ,2000 peeka 24 cilinder of zo iets.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      2 juli 2013 om 11:31

      @norge: Een open source project. Goed idee :)

      Login om te reageren
  19. adyton zegt

    2 juli 2013 om 11:37

    Ziet er niet uit. En alsof er niet genoeg concurrentie is in die markt. Zelfs een deftige sportwagen als de Artega heeft het al moeilijk om te overleven.

    Login om te reageren
  20. reistje zegt

    2 juli 2013 om 11:46

    Ik had het ook geloof als de titel was “Concept opvolger van Audi R8”.

    Vind de voor en achterkant apart, maar niet lelijk.

    Login om te reageren
  21. maxw126 zegt

    2 juli 2013 om 11:50

    Laat Minerva maar gewoon het corps van Leiden.

    Login om te reageren
    • vandijkbv zegt

      2 juli 2013 om 12:20

      @maxw126: inderdaad! +1

      Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    2 juli 2013 om 12:29

    Niet mis, maar ik gok op die student-ontwerpers (samen met enkele student-marketeers) die een knap staaltje op hun CV willen hebben

    Login om te reageren
  23. JanC zegt

    2 juli 2013 om 15:13

    Ik denk niet dat het het nieuwe Spyker wordt. Maar om een andere reden. Er staat in de “legal references” een verwijzing naar Minerva Automobiles SARL. De hosting is door een bedrijf uit Roubaix. SARL bestaat niet in Belgie, zover ik weet, dus zal het een Franse firma zijn. Roubaix is vlak bij de grens, maar toch. Historisch besef lijken ze op een bepaald punt te missen, want er is geen info in het Nederlands, terwijl Minerva opgericht werd door notabene een ‘Ollander in Antwerpen.

    Login om te reageren
  24. prisma zegt

    2 juli 2013 om 21:02

    Het is alleszins GEEN Belgische onderneming, aangezien deze niet bevind in de kbo van België. Om ook te voldoen aan de belgische regelgeving dan zou het ondernemingsnr vermeld worden, wat niet het geval is.

    Login om te reageren
    • prisma zegt

      2 juli 2013 om 21:22

      @prisma: Kga mijn eigen rechtzetten, toch 1 onderneming met Minerva Automobiles. De eigenaar woont in Anderlecht. Opgericht sins 15apr 2003 en bezit geen vestigingen. ondernemingsnr 0480.019.544. Maar het is geen SARL maar een bvba.

      Login om te reageren
      • JanC zegt

        3 juli 2013 om 16:57

        @prisma: Die ging toch failliet in 2009?

        Login om te reageren
  25. Hupke zegt

    2 juli 2013 om 21:39

    Laat die merknaam maar dood, en dat als ze toch per se auto’ s willen bouwen dat ze beginnen met snelle luxe wagens. Een zoveelste supercar boeit echt niemand.

    Zit hier dezelfde kerel achter als achter Edran? De specs klinken gelijk.

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      3 juli 2013 om 16:56

      @Hupke: Onwaarschijnlijk, Edran zit in Leopoldsburg en die spreken echt wel NL.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North