• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt SsangYong het eerste slachtoffer van de coronacrisis?

Auteur: hayte, gepost 21 december 2020 om 15:09 – 26 Reacties

Een rode SsangYong Tivoli

SsangYong zou zomaar eens een van de eerste slachtoffers van de coronacrisis kunnen zijn.

Dalende autoverkopen, fabrieken die weken of zelfs maandenlang stilstonden, dealers die minder onderhoud uit kunnen voeren… Autofabrikanten wereldwijd hebben het dit jaar ongelofelijk zwaar gehad. Door de coronacrisis was het lastig om auto’s te maken én te verkopen. Desondanks lijkt de pandemie er tot nu toe niet te hebben geleid dat autofabrikanten stoppen met bestaan. Al zou dat binnenkort zomaar eens kunnen veranderen.

SsangYong

Automotive News Europe heeft namelijk nogal slecht nieuws over SsangYong. De autofabrikant moest maandag 14 december voor ruim 44 miljoen euro aan meerdere leningen terugbetalen, maar miste die deadline. SsangYong heeft daarom curatele aangevraagd. Het bedrijf hoopt van de rechter drie maanden de tijd te krijgen om met schuldeisers te babbelen over de schulden, om zo de werkzaamheden nog enigszins voort te kunnen zetten. Maar de toekomst voor SsangYong is alles behalve rooskleurig.

Moederbedrijf Mahindra & Mahindra – die ook Pininfarina en Peugeot Motocycles als dochterbedrijven heeft – probeert ondertussen zijn belang in SsangYong te lozen. Het Indiase bedrijf is voor 75 procent eigenaar van de Zuid-Koreaanse autofabrikant, maar is sinds juni aan het zoeken naar een koper. Mahindra kocht de aandelen in 2010, toen SsangYong op het randje van omvallen stond. Tien jaar later lijkt er niet bijzonder veel te zijn veranderd.

SsangYong verkocht van januari tot november 96.825 auto’s. Dat is twintig procent minder dan vorig jaar. Met andere woorden, SsangYong verkocht al minder auto’s, maar dankzij de coronacrisis is het nóg erger geworden. Ter vergelijking: Tesla, qua productieaantallen gezien een relatief kleine speler op de mondiale markt, produceerde in het derde kwartaal van dit jaar 145.036 auto’s. Je zou denken dat een bedrijf dat alleen maar goedkope SUV’s bouwt wel betere verkoopcijfers weet te realiseren. Helaas voor Mahindra blijkt het tegendeel echter waar te zijn.

Foto: SsangYong Tivoli van @RaoulKroes, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Thuisladen: doe het niet voor het geld!
    Thuisladen: doe het niet voor het geld!
  • Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
    Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Coronavirus, faillissement, geld, rechtszaak, SsangYong

Vorig bericht: « Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2020 !
Volgend bericht: Volvo XC90 (2021) rij-impressie »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    21 december 2020 om 15:41

    Ik werkte bij een Chrysler Jeep dealer die Ssang Yong “erbij”ging doen in de tijd van de Musso en Korando. Met de Powered by Mercedes stickers op de achterruit. Waren erg in trek bij marktkooplui, tuinders en andere beroepen met zware aanhangers. De eerste Musso was echt een draak om te rijden. Maar dirtcheap en mocht veel trekken. En de motor ging nooit stuk. De rest wel. En snel ook. De Korando was al een stuk beter maar nog steeds een beetje agrarisch. Later werden ze wel iets beter, ook qua styling. Maar toen kwamen die Rodius en Actyon en dat waren echt gedrochten van wagens als je t mij vraagt. Toen zag je ze ineens ook een stuk minder op de weg. Komt blijkbaar ook overeen met de verkoopcijfers…

    Login om te reageren
    • sleepyj zegt

      21 december 2020 om 16:36

      @E34M5Touring: Die Musso, wat een perenkist was dat. Ik vergeet nooit meer toen ik als jochie bij de autohandel werkte zon ding op de wasplaats had. Motor moest draaien want accu was verrot. De anti car jack werkte alleen niet op snelheid, maar op een gegeven tijd blijkbaar. Motor draaiende, deuren schoten op slot. Wat een gehannes was dat. Klopt het trouwens dat het een turboloze diesel was? Of met een madurodam turbo? In mijn herinnering ging dat ding niet vooruit.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        21 december 2020 om 16:39

        2.9TD van Mercedes, maar als ik me niet vergis, niet met hetzelfde vermogen, Hakerige bak ook. Wel een echt 4×4 systeem met diffs en de hele rambam.

        Login om te reageren
    • mopar zegt

      22 december 2020 om 04:45

      @E34M5Touring: Musso was idd een draak van een wagen maar tweedehands als goedkope off roader bijna niet te verslaan. 10 jaar geleden kocht je ze letterlijk voor een appel en een ei, nu moet je ze zoeken met een vergrootglas. Had destijds een overland trip gepland en de Musso stond mede door die motor en aandrijflijn hoog op m’n lijstje.

      Login om te reageren
    • Graafke zegt

      22 december 2020 om 09:08

      @E34M5Touring: grappig in die tijd werkte ik ook bij een CJD dealer! Wij hielden het toen bij CJD.

      Login om te reageren
  2. sntial zegt

    21 december 2020 om 16:20

    Iedereen 1 seconde stilte 😔

    Login om te reageren
  3. niekie1999 zegt

    21 december 2020 om 16:40

    Cornonacrisis… Ik had toch verwacht dat de designdepartment de ondergang van Ssang Yong zou zijn

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      21 december 2020 om 16:47

      @niekie1999: als je zo gaat redeneren, dan ziet het er somber uit voor BMW…

      Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        21 december 2020 om 18:03

        BMW heeft gewoon last van gigantische nierstenen.

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          21 december 2020 om 18:45

          Auwch! Bloed pissen!
          Doe dan maar een blutrot uitvoering…

          Login om te reageren
    • fanboy zegt

      21 december 2020 om 17:01

      @niekie1999: Dat is typisch Corona, die maakt korte metten met alles wat al niet goed was.

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      21 december 2020 om 18:14

      @niekie1999: Ssang Young mist een groep liefhebbers en een historie. BMW heeft weinig te vrezen.

      Login om te reageren
  4. 9114life zegt

    21 december 2020 om 16:42

    Goed. Werd tijd. Nu nog Dacia alstublieft. En snel graag.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      21 december 2020 om 16:54

      Want? Iedereen die geen 911 kan betalen moet maar gaan fietsen ofzo?

      Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      21 december 2020 om 17:17

      Prima wagentjes en de styling van de 3e. generatie Sandaro is echt netjes.

      Login om te reageren
      • chrisvis zegt

        21 december 2020 om 17:31

        @joejojo2012: dat kan dan weer van de 911 niet gezegd worden. Jaren voortborduren op een model van 60 jaar oud, om dan nog maar te zwijgen van het clientèle dat ermee rijdt. Das ook ineens de reden dat een bevriende mechanieker is overgestapt naar een mercedesconsessie…

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      21 december 2020 om 17:31

      @9114life: stel je eens voor dat mensen die geen geld willen stukslaan op een auto ook iets te kiezen krijgen…

      Login om te reageren
    • vopo zegt

      21 december 2020 om 17:40

      @9114life: wat een gelul man.

      Login om te reageren
    • bbfix zegt

      21 december 2020 om 19:36

      @9114life: goeie! Ik gun iedereen een relatief betrouwbaar en goedkoop vervoersmiddel, maar als autoliefhebber mogen ze van lekker in Roemenië blijven…

      Login om te reageren
  5. Edge zegt

    21 december 2020 om 17:47

    Niet het merk dat het meest gemist wordt op deze wereld, maar uiteraard wel verdomd sneu voor iedereen die bij Ssangyong werkt straks op straat komt te staan.

    Login om te reageren
  6. tjorque zegt

    21 december 2020 om 18:47

    Oogbalkankerpreventie! Niks met Corona te maken…

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    21 december 2020 om 21:11

    Bijzonder jammer. Jaja, de Rodius en zo waren lelijk, maar we zijn die periode toch al een tijdje voorbij? Uit het oog (gelukkig), uit het hart. De huidige Ssangyongs zijn best wel mooi om zien, hebben een redelijke eigen stijl, en zijn redelijk populair. Ik zie er toch een aantal in mijn straat. Het verwondert me dat ze er maar 100k van verkopen…

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      21 december 2020 om 22:30

      En jij woont naast de fabriek?

      Login om te reageren
  8. mopar zegt

    22 december 2020 om 04:49

    Wel verwonderlijk dat ze niet beter verkopen. Als ik het model op de header zie dan vind ik hem niet significant lelijker dan elke andere willekeurige crossover. Wellicht moeten ze op de Dacia tour gaan en echt goedkope modellen bouwen. Wat ze nu doen is meer het lagere middensegment, daar is de concurrentie moordend. Dacia heeft bewezen dat er wel degelijk een markt bestaat voor no nonsense auto’s en crossovers.

    Login om te reageren
  9. Jon zegt

    22 december 2020 om 12:01

    Het waren in licentie gebouwde Mercedes blokken in o.a. de Musso. Je kwam ze veel tegen in de Amsterdam-Dakar Challange. Ik zelf heb bijvoorbeeld met zo’n Bamibenz in 2013 mee gereden. De 2.3 benzine weliswaar. Bijna zonder problemen mee overgekomen. Problemen: vacuumslangetje voor de 4×4 bovenop de voorpoot, een leidinkje van de stuurbekrachtinging en een scheur in de uitlaat. Allemaal gefikst on the go. Uiteraard knapte bijna al het kunststof kapot als je er boos naar keek, hadden de elektrische bedienbare ruiten flexibele werktijden, bracht de airco vanalles behalve verkoeling, een week voor vertrek was de koppelingshevel op de bak doorgesleten en hebben we de voorstoelen van tevoren vervangen vanwege het gebrek aan comfort. Maar hij bleek mechanisch toch aardig betrouwbaar op die trip. Heb er verder niks meer, maar bij nieuws over SsangYong denk ik er toch altijd weer ff aan.

    Login om te reageren
  10. A de Wit zegt

    23 december 2020 om 12:53

    Dit is een slecht artikel overgenomen uit de Surinamse media.
    Ssangyong Motor compagnie is zo goed als over genomen. Mahindra verkeerd door de corona crisis in de financiële problemen en heeft de plannen voor Ssangyong bij moeten stellen. In India betekent de corona crisis, echt honger. Maar Ssangyong is zo goed als verkocht. Gelukkig maar want de huidige modellen zijn prima. Alleen voor Nederland nog een te hoge co2 uitstoot. Maar dat gaat snel veranderen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North