Wow, een originele Nissan Sunny GTi-R te koop

Auteur: , 69 Reacties

De auto met een vreselijk suffe naam, maar ondertussen is het een enorm bommetje. Die kan van jou zijn.

Het zou onze eigen Rachid weer eens niet zijn die ons wees op deze advertentie op Marktplaats; een Nissan Sunny GTi-R.

In de jaren 90 had je een aantal hothatches van naam. De Golf VR6, de Renault Clio Williams zijn twee bekende voorbeelden, maar de Nissan Sunny GTi-R wordt bijna nooit genoemd. En dat is raar. Het dingetje heeft een turbogeblazen 2-liter viercilinder onder de kap, die goed is voor meer dan 220 pk, en dat is zelfs nu nog veel. Dat resulteerde in 0-100 in 5,6 seconden en een top van boven de 230. Daar maakte je het de Benzen en Bimmers uit die tijd verrekte lastig mee. En zo een staat er nu te koop.

Uniek mooi en origineel, zeer zeldzaam en maar zelden krijgt u deze kans om nog een GTi-R te kunnen bemachtigen. Het betreft een originele GTi-R 2.0 Turbo welke origineel in Nederland is geleverd en gebleven. Vandaar dat we ook deze lage kilometerstand kunnen aantonen middels het RDW tellerrapport (NAP). De Sunny GTi-R is in beperkte oplage gemaakt als homologatiemodel voor de Groep A-klasse van het World Rally Championship (WRC). Deze Sunny is uitgeleverd als straat versie: GTi-RA met 220PK en 4WD (ATESSA vierwielaandrijving). In Nederland werd deze als Sunny type N14 geleverd en in diverse andere landen als Pulsar GTi-R. Naar het schijnt zijn er minder dan 1000 stuks van de links gestuurde Sunny`s gemaakt. Deze Wolf in schaapskleren is nog steeds zeer snel (in 5.6 sec naar 100km/h) en dat i.c.m. de 4×4 maakt die vervelende rotondes tot een waar feest.

Een bommetje op wielen dus. En de prijs? 16.950 euro. Is niet eens zo’n gek bedrag voor zo’n wagentje. En als je hem koopt, kom je hem dan wel showen op Autoblog HQ?



69 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Damn, dat is een zeldzaamheid. Jammer van die pijp en die aftermarket wielen, maar soit. Die dingen gaan wel eens voor meer dan dat over de toonbank.
@Jochempie: ik vind OZ velgen niet écht “aftermarket” ookal is het letterlijk gezien wel zo.

Dat type velg zijn juist heel veel gebruikt in de racerij en dat maakt het juist extra dik als je het mij vraagt
@easygoingmartin: Tsja, bij yougtimers ben ik erg gevoelig voor niet 100% origineel.
@Jochempie: verder ziet ie er netjes uit hoor. Geen problemen mee.
Stel je toch voor. Aan de achterzijde ziet dit ding er exact hetzelfde uit als die verbleekt gele (was een standaardkleur) van je opa. Dat kan leuke reacties oproepen als je als eerste bij het stoplicht mag wegrijden :-)
@roppp: nee bij opa zat er geen spoiler achterop..
@pinut187: Dat zie jij. De gemiddelde mens ziet dat echt niet (die zijn te druk met zichzelf af te vragen wat dit ook alweer voor een auto was om daarna van de stoel te vallen van verbazing als ie in net 5 sec. De 100 aantikt vanaf het stoplicht).
@jochempie: Een Jap laat je niet origineel :P
Is dit een SUV? ;)
@james82:
Is een antwoord van een persoon die niet weet.
Als ik ’t geld had, stond ie bij mij voor de deur. En soms bij autoblog hq ;). Dus, wie sponsort? Nog zo’n 16.000 nodig.
Zeldzame spot, leuk dat die nog eens langs komt. Was inderdaad een bimmer killer maar nooit een succes omdat prijs in combinatie japans minst geliefde merk
Zeldzaam, maar voor dit geld doet me het zo weinig. Het is echt een auto waar ik 0 gevoel bij heb. Echter, dat geld voor veel Japanners uit de jaren ’90.
Ontzettend gaaf ding!! Want-factor is groot.
Rachid weet ze iedere keer wel te vinden zeg, fraai werk
@apriliarsv: Er komt nog veel meer mooi spul aan!
@rachid: als je nooit een van die auto’s koopt is dit een van de goedkoopste (en leukste) vormen van amusement; goed bezig!
@apriliarsv: ja en de autoblog redactie die gesponserd worden door marktplaats notabene niet..
Cool!
Fabriek af tupperware. Maar dan mag het. Gaaf ding man.
Dat is destijds een behoorlijk bommetje geweest. Wel jammer dat je net zo vaak aan het uitleggen bent hoe speciaal dit is als het aantal euro’s wat je er voor neer moet leggen. Toch is het wel een begeerlijk ding, en eigenlijk niet eens zo’n gekke prijs.
Naiz hebben!!
@peug206: maakte je nou een tikfout?
Zeer zeker zeldzaam, maar ding doet me echt helemaal niets.. Dan toch een vergelijkbare fransoos/duitser uit dezelfde periode.
@misterdrogba: Die zijn er dus niet ;-)
@misterdrogba: Noem mij 1 vergelijkbare Fransoos of Duitser in dezelfde prijsklasse. Een GTi, GSI, … Daar draaide deze Gti-R rondjes omheen terwijl ze aan het optrekken waren.

En ik weet waarover ik spreek, want een maat van me heeft (nog steeds) een zwarte. Vroeger wel eens mee het circuit op geweest. Mijn wrx zag alleen de achterkant…
@misterdrogba: er staat 1 Clio Williams op marktplaats. Ongeveer dezelfde prijs, ongeveer dezelfde kilometer stand.

Stel dat ik de centen had en ze er aan uit wilde geven: ik vind de Clio echt veel mooier (en een Sunny eigenlijk gewoon een suffe auto om te zien), maar zou toch wel een beetje gaan twijfelen..
Lekker fout lekker snel en dik
Dit artikel is al een keer voorbij gekomen bij een aankoopadvies.
Maar maar maar, @rachid weet ze wel te vinden!
Erg begeerlijk bommetje, dit doet me meer dan de zoveelste GTI of S3. Dat deze nog maar lang origineel mag blijven.
@bmwmpower: helaas zijn die velgen niet orgineel. Dit zijn OZ aftermarkets.
@fijnkonijn: mwah, het is OZ. Dat is over het algemeen een nuttige upgrade. Lager onafgeveerd gewicht. Die Superturismo’s zijn ook zeker niet goedkoop.

Veelal zijn Speedline, Rays, Enkei, Ronal, BBS of OZ velgen een nuttige upgrade doe niet afbreuk doen aan de waarde van de auto. Sterker nog. Bovenstaande merken fabriceren het gros van de velgen voor de snelle modellen. Alpina velgen zijn van Ronal, Audi S velgen van Speedline en alle Ferrari wielen komen bij BBS vandaan. Renault Sport maakt gebruik van OZ en Speedline terwijl Nissan en Nismo Rays vaak monteren.
Ultieme Hothatch! Dit vind ik veel vetter dan een clio! Deze staat op nr. 3 van mijn bucketlist om te hebben voor mijn 40e haha
@allesmetturbo: dan zou ik deze maar kopen wamt ze zijn nauwelijks te vinden
Mooie auto ik hoop dat tie een goed thuis krijgt
Koop ik liever voor €20K die Lancia Delta HF Turbo die we onlangs voorbij zagen komen.
Lage kilometerstand? lees alleen ik 162556 Km’s?
@victor_oostdam:
Auto is +- 25 jaar oud. Komt neer op ongeveer 6500 km/jaar. Valt goed mee toch?
Is dit nou de gene met een sr20dett motor?
Las als micro Bob het Autovisie jaarboek altijd van begin tot eind en omgekeerd en dat 10 keer. Deze is me altijd bijgebleven. Wat een onbekende outlier was dat. Sowieso vind ik Japanners uit die tijd steeds vetter. Ze waren altijd al spartaans op een goede manier en technisch ongelofelijk goed in elkaar gezet. Maar dit vond ik toen al een extravagant beest. Moet een feest zijn om in te rijden
Kneiterdik! Hebb0n!
Hoe zeldzaam de auto ook is, als ik 16k neertel wil ik wel wat hebben wat IK mooi vind…
Zeldzaam betekent niet per se leuker of mooier. Het is gewoon een Nissan Sunny met dikke prestaties. Maar met 17k op zak zou ik (moest het een Japanner worden) toch eerst eens op zoek gaan naar een Toyota Supra, Nissan 350z, Mazda RX-7 of zelfs een Mitsubishi 3000 gt.
@DonEmilio: deze rijdt de auto’s die jij opnoemt er lachend uit.
@rolov: rijd deze Sunny een Supra twin turbo er dik uit? Of een 3000 gt twin turbo? Gaat toch redelijk gelijk op hoor. En dan vind ik persoonlijk een Supra of 3000 gt vele malen mooier. Ook een RX-7 twin turbo gaat gelijk op. De enige dissonant in dit rijtje qua prestaties is de 350Z, al is dat dan ook geen 90’s wagen.
@celicatwincam: ga die maar zoeken . En een gtr blok is zo goed als onverwoestbaar. Je gaat er toch niet mee rijden in de winter. En is je 2 of 3 auto. Dit is specialer dan een rx7 of ttsupra
@rolov: oh wacht nog een alternatief is mijn eigen auto, een mr2 turbo :) en ja, daar rijd ik elke dag mee, + ik heb deze voor minder dan 10% van de verkoopprijs van deze sunny gekocht :)
@celicatwincam: oja appels met peren vergelijken. Ja dat is altijd het makkelijkst. De vw diesel turbo van de buren rijdt ook elke dag en kost hetzelfde . Wat wil je nu zeggen dan?
@rolov: hoezo is dat appels met peren vergelijken? Volgens mij zijn dit allen turbo jappen uit de jaren 90 die binnen het hetzelfde budget bereikbaar zijn?
@celicatwincam: ga jij serieus deze sunny gtr vergelijken met een massa geleverde mr2? Niks tegen de mr2 maar dat is wel een andere categorie . De sunny wordt/is een klassieker. Die zet je niet meer aan de straat met weer en wind.
Mocht ik ooit belachelijk rijk worden heb ik al een naam voor mijn autocollectie: The Unusual Suspects. Vol met dit soort ongewone, niet extreem dure, ondergewaardeerde, maar supertoffe auto’s… ipv. Zo’n ongeinspireerde lijst met nieuwe ferraris lambos en de verplichte continental GT.
Als ik het geld had stond ie niet voor mijn deur, ivm parkeer verbod.

Maar serieus, hier wil je toch geen 17000 voor betalen. Dan liever een 335 station ofzo.
@diablogt: Binnen 10 jaar verkoop je deze weer voor ongeveer dezelfde prijs. Een 335 gaat nog serieus verder afschrijven.
Leuk! En super zeldzaam. Denk even na: 220 pk! In een tijd dat een hot hatch er minder dan 150 had.
Leuk!
Maar ik ken de gewone Sunny uit die periode en dat belooft weinig goeds voor de GTi-R, 100+ pk vermogenstoename, vierwielaandrijving, sportstoelen, en evt. andere aanpassingen ten spijt.
Hier word ik vrolijk van, 1 van mn droomauto’s. Heb op mn 20e bijna een toen vrij nieuwe sunny gti gekocht in het rood. Nog steeds spijt van…
Jaren ’90-’95… en dan 220PK met 4WD is gewoon bruut in zo’n klein gebakje. Ook al lijken de wagens niet op elkaar, hij doet me denken aan de MG Metro 6R4 Clubman… homologatiemodel van de Group-B 6R4… ook zo’n wat minder gekende beest van een wagen vergeleken met de Delta’s en 205 T16’s van die tijd.
@rachid, kan je misschien ook nog een dikke p1 vinden met korting die ik voor een tientje mee kan nemen?
Een auto uit mijn jeugd, we hadden toen ook een sunny in de familie, zelfde koets andere motor helaas. Ik was altijd ontzettend nieuwsgierig hoe deze zou rijden, bizar veel pk’s voor die tijd, echt een wolf in schaapskleren.

Die prijs, tja, wat de gek er voor geeft zal ik maar zeggen, maar vind het aan de hoge kant. Als die onder de 10k zat zou ik er serieus over na denken, voor EUR 7.500 neem ik hem zo mee.
@slickrick: koop je voor 3500 een nette in engeland. import/transport en evt ombouwen naar links gestuurd en klaar ben je. En je ziet. Hij kan 16000 opleveren
@slickrick: die motorkap en spoiler maakt hem nu niet echt een wolf in schaapskleren..
Kan ze me nog goed herinneren, ik reed toen een gsi c20xe en iemand wees me op een bijzondere nissan die wel eens in het dorp stond. Ik lachte hard om de lelijke jap, tot mij de specs werden verteld…
Rachid werkt voor marktplaats.
Supertof.
Maar heel veel mensen vergissen zich in het gewicht van deze auto,
dat vergelijkbaar is met een evo/impreza uit die tijd. (1200/1250)
Hele leuke auto verder, maar voor dat geld kijk ik toch echt voor wat anders.
Als ik het geld over had kwam hij er. Niemand kent hem en je hebt ultiem plezier . Motor tunen en lachend 500 pk. Al moet je deze beter sta daar houden en 500 per jaar rijden. De prijzen knallen omhoog voor dit soort auto’s.
De reacties doen me denken aan mijn eerste kennismaking met de GC8 Impreza WRX STi.
Dat zag er ook uit alsof de vormgeving was gedaan door iemand die melkpakken ontwerpt en er ’s avonds in Nagasaki nog wat bijkluste.
Ik stond daar in Engeland waar vriend Turbo J het ding had gekocht.
Troosteloos grijs uiterlijk, gecompenseerd door over the top plastic fabrieks accessoires.
Een interieur dat sterk leek op dat van de karig uitgeruste Duitse wagens uit de jaren tachtig , vooral de Kadett en Volkswagens één teller-s uitrusting.
Volkomen anoniem en nietszeggend.

Totdat…….je de sleutel omdraait, ze komem murmelend tot leven, doen vreemd genoeg niet nukkig gelijk een Integrale, maar gaan gelijk van kiet.
Eerst wint de verbazing het, dan de verwondering, totdat het beest in jouw wakker wordt en jezelf net zo euforisch gedraagt als een cloon van Jeremy Clarkson.
Want, alles kan met dit tijgernootje, hij vreet alles op wat je samen tegenkomt, er is geen houden aan.
En dat is de idee achter deze.
Iets wat de Duitsers fahrmachine noemen.
@desjonnies: mooi omschreven +1.
Superdik! Word veel meer waard denk ik zo, mn pa had een 2.0 gti en dat ging al als de brandweer, dacht eerst wat heeft ie nou weer maar die auto gung alle verwachtingen te boven eerlijk gezegd. Toffe wagens!
Mooie specificaties, maar verder totaal niet mijn smaak.
Paar jaar terug stond er een grijze te koop voor 10k. Lang over getwijfeld en niet gekocht, helaas..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).