
Even geen stations of SUV’s maar een dikke sportauto!
Dit keer geen ‘liefhebbersmerk’ of terugkerende fabrikant die een leuke driedeurs sportauto laat zien. Nee, nu is het aan het veilige Skoda om eens lekker uit zijn bol te gaan. Ik als millennial ken Skoda voornamelijk van familieauto’s, maar het merk heeft ook zo zijn wilde jeugd gehad.
Ontwerper Richard Švec pakt terug op de leukere tijden van Skoda met een moderne interpretatie van de 110 R. Die auto was afgeleid van de 110-sedan en kwam tussen 1970 en 1980 uit de fabriek. Skoda hield er in die tijd van om motoren achterin te leggen en ook de aandrijving op de achteras te houden.
Dat kreeg de R ook. Het vermogen van 62 pk kwam van een 1,1-liter viercilinder. Niet veel, maar heel veel meer power had je ook niet nodig in een bakje van 880 kilo. Met zijn lage gewicht en aerodynamische koets vormde hij de basis voor verschillende race- en rallyauto’s.


Moderne 110
Nu mocht Švec dus uitvogelen hoe een sportcoupé van Skoda er anno 2025 uit hoort te zien. Hij wilde het nieuwe model niet simpelweg een nostalgische remake laten zijn, vertelt hij: ”Het doel was om een compleet nieuwe vorm te creëren met subtiele verwijzingen naar de originele 110 R, maar zo innovatief mogelijk.”




Het resultaat is een zeer strak en clean ontwerp. De Tech Loop-ontwerptaal komt er helemaal in terug, maar toch is de 110 R Concept sportief. Dat komt door de brede wielkasten, de centrelock-velgen en een rolkooi.
Het enige waar ik me aan stoor bij deze Skoda sportcoupé, is het front. Wie heeft de conceptauto zo verdrietig gemaakt dat hij zo’n sip gezichtje heeft? De koplampjes vlak onder de doorlopende zwarte balk zijn een soort klapkoplampen: ze worden pas zichtbaar wanneer ze aan staan.
Švec heeft ook een knipoog naar de motorpositie van de oorspronkelijke 110 R toegevoegd. Er zitten luchtinlaten onder de achterste zijruiten die bij het origineel het motorblok van koele lucht voorzien. In deze elektrische conceptauto stuurt hij lucht naar het accupakket.




Verder vinden we veel designkeuzes die je tegenwoordig vaker tegenkomt. Denk aan camera’s in plaats van buitenspiegels en een boel sensoren en dagrijverlichting die zijn verwerkt in een contrasterend zwart paneel aan de voorzijde. Natuurlijk mogen verlichte Skoda-logo’s niet ontbreken.
Zegt u het maar: liever deze sportcoupé in de showrooms of moet Skoda het maar lekker bij stationwagons als de Vision 0 houden?





Ik heb ff geen zin in priet praat. Deze Skoda maakt mijn dag weer goed. Soms moet ik ook huilen, gewoon omdat het opluchtend werkt. Maf design!!!!
Mooi design, beetje wennen die voorkant met die ‘frown’.
Alles dat geen suv of crossover is verdiend lof. Die lelijke neus nemen we er gewoon bij.
Dat zwarte onder het achterste zijruitje is niet fraai. Maar kan zo het museum in, een coupé past totaal niet bij Skoda.
bij die Vision 0 hebben ze ook zoiets gedaan. Daar hebben ze een vin gezet in het midden die echt niet nodig was.
Skoda had, voor de jaren dat ze saai werden, wel redelijk wat Coupe’s uitgebracht. Als oost-blok land waren ze vooruitstrevend alvast op dat gebied. Eenmaal onder VW bewind zijn ze helemaal hun ziel kwijt geraakt aan volume bakken…
Misschien iets met de merknaam ook? Dat wordt helemaal niets. Skoda verkoopt vooral SUV-achtigen en stations.
Jakkes, dit vind ik echt niet fraai :-(
☹️zo ziet ie eruit
Smaken verschillen, maar hij jankt denk ik vanwege z’n eigen spiegelbeeld…
Een dikke 10 voor het ontwerp. Vooral de zij- en achterkant. Voorkant is bijzonder, mogelijk mooi met uitgeklapte lampen. Laat Porsche, Alfa Romeo en Honda eens goed bestuderen hoe je een mooi èn simpel ontwerp kunt maken plus realiseren.
“Beter goed gejat dan slecht bedacht”
En daarom gaat de VW groep vanaf nu vol Hyundai/KIA qua marketing en design.
Hoewel ik dit wel een leuk project vind, en hoop dat ze er iets mee doen… voor mij toch liever de dikke grote break aub.
Alsof er iemand is die op een electrisch hok zit te wachten
Top gedaan. En sowieso alles met putdeksels 100 punten.
Ik heb er eerder een Alfa junior zagato gevoel bij dan dat van een Skoda, mooi dat er nog tijd wordt besteed aan een compacte coupe
Goh wordt populair die sad Kia EV look. Nee dank je.
Ik zat nog van die Ferrari 250-spot te genieten, en dan krijg je dit…