
De topversie van Skoda’s elektrische succesnummer komt nu écht van de grond in vorm van de Enyaq RS.
Nederlands favoriete leaselieveling was er na de facelift nog niet als dikke sjaak. Gek eigenlijk, want het RS label binnen Skoda gaat al een tijdje mee. Durfden Tsjechen het niet nog een keer om een vlaggenschip uit te brengen op basis van de Enyaq. Jawel hoor. Na de Elroq RS beleeft de Skoda Enyaq RS op basis van de facelift alsnog zijn debuut.
Het model komt er als Enyaq RS en als Enyaq Coupé RS. Onderhuids deelt de Enyaq RS zijn techniek met de Volkswagen ID.4 GTX en Audi Q4 e-tron 55 quattro, bekende broertjes van het MEB-platform. De Enyaq RS is een elektrische auto met vierwielaandrijving. Twee elektromotoren zijn samen goed voor een systeemvermogen van 340 pk. De RS van voor de facelift was met 299 pk wat tammetjes, dit maakt het enigszins goed.




Dat betekent 0-100 km/u in 5,4 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Klinkt alsnog een beetje lullig voor een RS, maar topsnelheid is dan ook niet echt belangrijk bij een elektrische auto. De 84 kWh (waarvan 79 kWh netto) accu is met 185 kW in 26 minuten weer van 10 naar 80 procent te laden. Skoda communiceert een WLTP-actieradius van 568 kilometer.
Naast power heeft Skoda ook de rest aangepakt om van de Enyaq RS een leuke kar te maken. De EV staat op een sportonderstel, daarmee is de auto voor 10 mm en achter 15 mm lager in vergelijking met een gewone Enyaq. De auto is uitgerust met grotere remmen met dubbele zuigers voor. Optioneel is er een DCC-systeem met 15 instelbare demperstanden.


Wie echt ballen heeft kiest voor de opvallende Mamba-Green lak. Maar het zal wel vooral bij grijs of zwart blijven. De Skoda Enyaq RS beschikt over een verlichte Tech-Deck-grille, Matrix LED-koplampen, een zwart exterieurpakket en staat op 20 inch lichtmetaal. 21 inch is optioneel.
Binnenin wordt het RS-thema doorgetrokken met sportstoelen inclusief massagefunctie, Suedia-bekleding met limoengroene stiksels en een 13 inch infotainmentscherm. Voor wie graag uitpakt is er het RS Suite-pakket, met leer, carbon-look accenten en een geperforeerd sportstuur.



Skoda Enyaq RS prijs
De Enyaq RS is leverbaar vanaf € 56.490, de Coupé RS kost minimaal € 58.990. Vanaf medio mei zijn ze te bestellen, de eerste exemplaren worden eind juni verwacht. Concurrentie dan. Een ID.4 GTX is niet meer te bestellen bij Volkswagen en bij Audi kom je ook niet verder dan de Q4 e-tron 45 quattro.
Kortom: Skoda is laat, maar heeft daardoor wel het rijk alleen. De vraag is wie bijna 60 mille gaat stukslaan op een Enyaq RS.





Een ‘RS’-label op een loodzware mastodont. Ik ben effe headdesken 😶
Qua acceleratie snelste Skoda ooit? Dit in superb/octavia vorm was wel een lekkere bak geweest. Maar op een Suv is het altijd een beetje Suf…
Zo in het groen vind ik het echt wel een gaaf ding. Ben niet van de SUV’s maar deze zou ik toch wel rijden als ik het budget had 🤣
Van de Enyaq voor de facelift was ook al een RS?
Ja ik snap het artikel ook niet zo goed. Er was al een Enyaq (Coupe) RS.
Heb het verduidelijkt
Van de Skoda Enyaq IV (’21-’25) was er een actiemodel ,de RS 80 Edition, welke nooit als eigen uitvoering in de boeken heeft gestaan. Deze kwam beschikbaar als voorraadmodel eind ’23 begin ’24 gebaseerd op de ’21 – ’23 techniek (die met de trage software 🤔)
Nu heet deze Skoda Enyaq RS met 340Pk ’25 – …. zoals hier in het artikel omschreven.
Van de Skoda Enyaq Coupe IV ’22 – ’23 was er WEL een officiële uitvoering. (Als dan niet als dezelfde RS 80 edition) Bovendien is daarvan in ’24 al een geüpdate model van uitgekomen met die 340Pk. Ik weet niet of dat hetzelfde model is als in dit artikel omschreven maar ik neem aan van wel.
Zelf rijd ik dus een Skoda Enyaq IV RS80 Edition (Lease) erg tevreden over, alleen zou Skoda nog wat (moeten) doen aan die trage software.
Soms is die software zelfs gevaarlijk traag te noemen, als in ik kan mij voorstellen dat mensen gevaarlijke capriolen uithalen omdat de navigatie via de telefoon meer dan 10 seconden vertraging heeft!
Dat van die software is een Skoda bekend probleem van de ’21 – ’23 modellen de ’24 facelift heeft een andere hard en software laag.
Zo jammer dat ze er bij de facelift niet een iets groter instrumenten cluster hebben ingezet.