
Een nogal vreemd verzoek van BMW: voordat je een OTA-update uitvoert, parkeer eerst even waterpas.
Je kent het wel: je wordt wakker en je telefoon geeft een melding dat er een nieuwe Android/iOS-versie beschikbaar is. Om die uit te voeren moet de hele telefoon uit terwijl de update wordt gedownload en uitgevoerd. Smartphonemakers vragen je dan vaak of je je telefoon even op wifi houdt en hem aan de lader hangt, zo wordt voorkomen dat je bijvoorbeeld geen stroom meer hebt om de telefoon aan te zetten.
Auto updaten
Dat is je smartphone, maar auto’s hebben tegenwoordig ook dit soort perikelen. Steeds meer autofabrikanten bieden je namelijk de mogelijkheid om je auto over the air (OTA) te updaten. Waar je eerst je dealer de nieuwe software moest laten installeren bij je jaarlijkse beurt, krijg je nu overal waar je bent een melding als er een update is met de mogelijkheid deze per direct te installeren. Ook bij BMW.

BMW stelt gekke eis voor update
Ook BMW stelt een paar eisen tijdens het uitvoeren van de update en de meeste daarvan zijn zeer begrijpelijk. De batterij moet voldoende lading hebben, hij moet in Park staan en de motor mag niet aan staan. Zo simpel kan het zijn. Een Britse BMW i4-eigenaresse kreeg echter te maken met een eis die iets minder conventioneel blijkt te zijn. Zij wilde haar auto gewoon op haar oprit updaten, maar BMW hield dat tegen. En waarom? Omdat haar oprit te steil is en de auto niet waterpas genoeg stond.
Heuvel te steil
Nou is het een eis en dus heb je niet veel keuze behalve je BMW i4 even ergens anders neerzetten. Lijkt niet zo’n groot probleem te zijn, maar een ietwat vreemd verzoek is het wel. De vraag is natuurlijk: waarom kan een BMW alleen updaten als ‘ie zo goed als waterpas staat? Het simpele antwoord is natuurlijk veiligheid. Een woordvoerder van BMW laat aan The Drive weten dat de kans op een ongeluk tijdens het updaten op een heuvel piepklein is, maar nooit nul procent. BMW wil dat de auto stil blijft staan, mocht er iets mis gaan. Wanneer bijvoorbeeld de handrem dienst weigert als je een paar procent scheef staat, kan ‘ie gaan rollen. Al wordt wel gesuggereerd dat er bijvoorbeeld een omweg zou moeten zijn dat je kunt aangeven dat je een blok achter het wiel hebt gelegd en de auto dus veilig staat. Veiligheid boven alles, nietwaar?
Met de uitleg erbij is het best logisch. Prima dat er aan gedacht wordt toch?
Lijkt me ook, ik heb nou niet het idee dat zoiets ooit van Tesla verwacht kan worden, behalve dan als ze het in dit soort nieuws lezen.
Je bent toch ook lichtelijk een randdebiel als je dan met dit soort argumentatie gaat zitten klagen over updaten, alsof je dat zo vaak doet. De meeste verspillen zeeën aan tijd aan online rommel.
Volgens mij is dit altijd al zo sinds OTA updates mogelijk zijn bij BMW. Ik ken het in ieder geval niet anders. Komt denk ik door de elektrische handrem in combinatie met systeemupdate.
Goed gelezen.
Beter dat het aangegeven wordt dan dat er ongelukken gebeuren. Lijkt me niet een lastige eis ofzo.
Mijn X5 wil pas updaten als ik minimaal 100 km. gereden heb en de motor niet warm is :-/
Als ik een kort stukje heb gereden dan krijg ik dus niet de mogelijkheid om te updaten
En als ik een flink eind gereden heb zegt die dat de motor eerst 30 min. moet afkoelen, maar de volgende keer dat ik instap is de mogelijkheid tot updaten weer verlopen.
Dit is dus drama, heb toevallig net vandaag een batterij lader aan de accu gehangen om te kijken of ik zo kan updaten.
@hehe: Dat is wel mega onhandig als dat waar is.
lees anders maar eens hier
https://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=279&t=26457&sid=6ad222d7e698f0f95310cd47d9740038&start=15
Zoek een leuke koffie tent op 100km, ga met je vrouw wat drinken, en update na de koffie. Lijkt me beter dan dat gepruts van je.
Lol, wat een gedoe zeg, denk je moderne auto kan lekker thuis updaten, moet je nog langer van huis dan vroeger als je hem naar de dealer bracht…. en nog durven mensen te zeggen dat vooruitgang goed is…
Zij krijgt tenminste OTA-updates… ;-)
Ik niet. Al mijn updates zijn door de dealer geïnstalleerd, dat hele OTA-gebeuren is een crime bij de i4,
Voor de rest echt een heerlijke auto, en ja.. dat zeg ik als petrolhead zelfs.
De linkse partijen hebben je goed gebrainwashed dan…
Dat alle duitse fanboy’s dit allemaal begrijpelijk vinden is dit toch te kansloos voor woorden? Je telefoon kan toch ook updaten als deze op een schuin oppervlakte ligt, ondanks dat deze door de trilfunctie kan gaan glijden? Hoe moeilijk is het om te programmeren dat wanneer er een update geïnstalleerd wordt, dat dan nooit de handrem eraf gehaald wordt? De OTA updates van de complete VAG groep, BMW’s en eigenlijk elke “traditionele” autofabrikant zijn echt een lachtertje!
Ik zie nu dat (terwijl de auto schuin staat), de volgende update klaar staat om te installeren. Na het succes van de automatische stoelverwarming (werkt echt perfect!) staat de update met automatische stuurwielverwarming klaar. Geweldige functie weer! Zelf ben ik 500km bij auto vandaan, maar over 20min is de update klaar.
Wel een erg vreemde telefoon heb je als hij zwaar genoeg is om een kind op fiets knockout te tikken als hij ongewenst begint te glijden en je deze telefoon op je pad parkeert…
Je telefoon kan niet onbedoeld de weg op rijden en iemand of iets aanrijden. Of achteruit rollen en je huis kapot maken..wie wil je dan aansprakelijk stellen? Juist bmw. Dus om die claims te voorkomen doen ze dit.
En klant heeft me ooit verteld dat je nooit zaken moet doen met bedrijven / mensen die zich hero, expert, master etc noemen. Best goed advies geweest.
The ironie alleen al, als theMaster met zijn logica een gesprek heeft met iemand als de wijlen Stephen Hawking
Daarom zouden zaken als de automatische handrem helemaal niet OTA updatebaar moeten zijn. Dat soort gevoelige ECU’s gewoon bij de dealer.
Precies!
Bij Old auto heb toch heel erg het Nokia gevoel. Ze missen de boot, het is allemaal net niet. Alleen nog interessant voor een enkele petrolhead, als die naar ‘broem’ doet gaat kwispelen.
Met EV’s mis je in Noorwegen anders ook de boot.
Ik heb Twitter en wil iets interessants zeggen…
Ik begrijp het goed. Als de auto op een heuvel staat, krijg je als je pech hebt een DOWNGRADE in plaats van een UPGRADE. 😉
Een ‘Over-the-hill’ update. Dat is wat BMW nodig heeft.
Zijn meerdere rare dingen aan de hand met een BMW.
Zo moet ook je motor uitstaan vooraleer de richtingaanwijzers werken… Dat moet toch op te lossen zijn, zou je denken…