• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Yes! Er komen géén viercilinder RS Audi’s

Auteur: willeme, gepost 15 januari 2020 om 14:59 – 24 Reacties

Goed nieuws voor de fijnproever.

Het mag jullie niet ontgaan zijn dat autofabrikanten er alles aan doen om schonere auto’s te verkopen. Zeker nu we in 2020 zijn aanbeland. Nu viel er veel te winnen. Als je kijkt naar het gebruik van auto’s 15 tot 20 jaar geleden, zijn er veel stappen gemaakt. Helemaal als je bedankt dat de prestaties ook nog eens toegenomen zijn.

Leuke motoren

Al deze maatregelen zorgen er wel voor dat de ‘leuke’ motoren meer en meer naar de achtergrond worden verdreven. Nu valt het bij Audi nog relatief mee, zo verkoopt het merk met de vier ringen nog vrolijk atmosferische tiencilinders, achtcilinder diesels en een 400 pk sterke vijfcilinder in een C-segment hatchback.

Vijfcilinder = ondergrens

Wat betreft die vijfcilinder, dat is ook de ondergrens bij Audi Sport. Dat lijkt Managing Director Julius Seebach weten aan Autocar. Ze gaan absoluut geen viercilinder ontwikkelen. Een dergelijke motor zou nodig zijn, mocht Audi Sport besluiten om een Audi RS1 te gaan ontwikkelen. Ook dat gaat niet gebeuren. Je kunt de huidige A1 met de Polo GTI motor bestellen, of even wachten op de S1, die wel gewoon op de planning staat.

A1 Quattro

Dat laatste is overigens niet zo vreemd. Op kleine auto’s zit nu eenmaal minder marge. De ontwikkelingskosten zijn hoog en je moet ‘m scherp in de markt zetten. Anders koopt men alsnog een RS3. Er is ooit een Audi A1 quattro geweest, die een RS1-esque positie innam, maar die werd door Audi zelf ontwikkeld, niet door Audi Sport. Weet je dat ook weer.

AMG wel met viercilinder

Nu klinkt het vrij logisch dat Audi Sport geen viercilinder ontwikkeld. Ook bij BMW Motorsport is men er nog niet mee bezig, zo ver bekend is. AMG daarentegen is wel zeer actief met viercilinder motoren. Denk aan de A45 en CLA45 modellen. Die viercilinder motor gaat echter ook gebruikt worden in de komende C63 AMG, in samenwerking met een elektromotor.

Viercilinders van Audi quattro GmbH

Audi Sport heeft overigens tweemaal een auto gebouwd met viercilinder motor, de Audi A4 DTM Edition en de TT quattro Sport in 2005. Toen heette het bedrijf nog Audi quattro GmbH. Audi Sport is verantwoordelijk voor alle RS-modellen plus de motorsport-activiteiten van het merk.

Ook interessant!

  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • Audi Q4 e-tron rijtest video

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Audi A1, s1

Vorig bericht: « Deze SUV maakt de Range Rover overbodig
Volgend bericht: Mijn Auto: Toyota MR2 motorswap van Frank »

Lees Interacties

Reacties

  1. basv zegt

    15 januari 2020 om 15:02

    Hahahahahah
    Ja vast.

    Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    15 januari 2020 om 15:09

    Ik ben benieuwd hoelang ze dat dan weten vol te houden. Maar wat betreft BMW, de M135i heeft toch sinds kort een 4-pitter? Of is dat geen ‘echt’ M-product?

    Login om te reageren
    • antielectrischeautos zegt

      15 januari 2020 om 15:12

      @viezefreddyw: is idd geen echt M product

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 januari 2020 om 15:13

      @viezefreddyw: dat is natuurlijk een echt ///M product de ///Marketing afdeling is er heel druk mee. Die subafdelingen van die fabrikanten zijn natuurlijk niets meer dan een andere naam voor de fabrikant.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      15 januari 2020 om 16:20

      @viezefreddyw: Officieel is dat een M-performance model. Vergelijkbaar met een S-model van Audi.

      Login om te reageren
    • mikespek zegt

      15 januari 2020 om 16:29

      @viezefreddyw: bmw M heeft al 4 cilinders gebouwd dus zal niks nieuws zijn

      Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    15 januari 2020 om 15:12

    … maar ze zeggen niet dat het ook een 6-in-lijn 3.0 diesel kan worden! Wat ze je eerst flikken bij de S6 (en broers en neefjes); kunnen ze ook zomaar doen bij sommige RS modellen!

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      15 januari 2020 om 16:00

      @gregorius: tja, ik heb er weinig moeite mee. Ik zou best een S4 van een paar jaar oud willen, maar ik rij graag en veel en dan is 1 op 4 bij de achtcilinders en 1 op 7-8 met de huidige zescilinders niet echt chill. Als je 1 op 12 gaat doen met lekker stampen in een diesel S, dan wordt het een ander verhaal. Ik vind het een goede zet. Denk dat het voor de meeste landen waar mensen grotere afstanden moeten rijden echt top is.

      Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    15 januari 2020 om 15:42

    Sowieso geen 4pitters. Ik verwacht ze 2022… Hoe harder ze schreeuwen van niet…

    Login om te reageren
  5. rickthestig zegt

    15 januari 2020 om 15:44

    Nee, maar waarschijnlijk komt er wel hybride meuk met geblazen 2 of 3 cilinders?

    Login om te reageren
  6. SpiderIV zegt

    15 januari 2020 om 15:54

    snap de subtitel “Goed nieuws voor de fijnproever.” niet.
    Dit is artikel over Audi 0000 toch?

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      15 januari 2020 om 17:02

      @spideriv: Dat snappen alleen echte liefhebbers .

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      15 januari 2020 om 18:47

      @SpiderIV: ‘t is vier keer niks hè.

      Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        15 januari 2020 om 22:36

        @karhengst: heb weleens gereden met de 5 cilinder, ik vind t wel wat hoor

        Login om te reageren
  7. raoufff zegt

    15 januari 2020 om 16:32

    Yes, toch nog een auto op de markt om ramkraakjes mee te doen!!

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    15 januari 2020 om 16:55

    Ik hoop heel erg dat ze het kunnen volhouden. Maar of dat ook daadwerkelijk lukt…. De audi A1 Quattro was overigens geniaal, jammer dat deze nu zo duur is, ik had er graag een gereden. Een A4 DTM is overigens wel goed te doen. We slingeren autoscout maar weer eens aan.

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    15 januari 2020 om 17:06

    Audi zou natuurlijk net als de rest ook hun motoren kunnen downsizen…

    Maar waarom zou je de hardware aanpakken als het je ook lukt om met een verbeterde versie van de sjoemelsoftware aan de normen te voldoen.

    Mag dat wel, dat ze zich niet laten piepelen door de EU.

    Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      15 januari 2020 om 17:12

      @moveyourmind: ik denk eerder dat die viercilinders dan teveel olie gaan gebruiken. Wordt dan mengsmering ;p

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        15 januari 2020 om 18:37

        @gasskaas: 2 tact

        Login om te reageren
  10. jasbelle zegt

    15 januari 2020 om 17:15

    En Ferrari zou nooit een SUV maken.

    Ik geloof er niks van

    Login om te reageren
  11. unavailable zegt

    15 januari 2020 om 19:35

    Maar wel diesels. Hahaha.

    Login om te reageren
  12. audirs3 zegt

    15 januari 2020 om 22:48

    Jammer, een RS1 zou een leuk bommetje zijn.

    Login om te reageren
  13. 5cil zegt

    16 januari 2020 om 00:50

    Ieder jaar dat er nog 5-cilinders van de band rollen, is weer mooi meegenomen. Het zal zeker een keer stoppen. Maar dan nog kun je er minimaal 20 jaar van genieten

    Login om te reageren
  14. nout zegt

    16 januari 2020 om 09:58

    Jaa red de 5cyl’s Audi!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North