• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zachte vering is sportiever dan harde vering, huh?

Auteur: willeme, gepost 19 oktober 2023 om 12:02 – 18 Reacties

Met zachte vering kun je harder dan met een hard onderstel.

Dingen zijn niet altijd zoals ze zijn. Weet je nog dat James elke keer op Top Gear zei dat een auto die ontwikkeld was op de Nürburgring automatisch slecht is, want te hard geveerd? Nou, dat is een beetje kolder. De Nordschleife is namelijk vrij hobbelig.

Leuk weetje: de Golf GTI Clubsport is niet het snelste in de race-stand, maar met de dempers en veren op comfort. Een hard onderstel is namelijk niet bevordelijk als je een goede rondetijd wil neerzetten. Het belangrijkste is dat de dempers een uitstekend absorptievermogen hebben. Dan kun je net wat harder door de bochten, later remmen en eerder op het gas. Ergo: de auto gaat sneller dan wanneer je alle kanten op stuitert.

Zachte vering beter dan harde

Maar wat blijkt: deze wet geldt dus niet alleen op de Nordschleife van de Nürburgring. Ook op de elandproef blijkt een hard onderstel zeker niet het meest effectief te zijn. Daar kwamen de medewerkers van het Spaanse KM77 achter. KM77 is een instantie dat de elandproef test van nieuwe auto’s om te zien hoe ze reageren bij deze beruchte test.

zachte vering

In dit geval kan de SL63 deze test doen met een snelheid van 76 km/u. Dat is al een behoorlijke snelheid. Dat bleek wel aan de eerste poging, toen de chauffeur een paar pylons raakte. Een tweede poging ging gelukkig wel naar wens. De SL rondde de elandtest met groot succes af.

Het grappige is, daarna probeerde het testpanel het op de sportieve modus, maar die bleek dus minder effectief te zijn. De auto was ietsje minder makkelijk te controleren dan in de comfortmodus.

SL63 = erg hard van zichzelf

We moeten er wel bij zeggen dat Mercedes-AMG SL63 van zichzelf een bijzonder sportieve auto is. Het is niet de SL63 van weleer, maar een aanzienlijk straffere auto voor jongere mensen. Zie het als een concurrent voor de Cabrio-variant van de Porsche 911 in plaats een alternatief voor de Lexus LC, om maar eventjes een zijstraat te noemen.

zachte vering

Waarom doen fabrikanten dit dan toch? Als het duidelijk is dat het niet sneller is en de journalisten het niet op prijs stellen? Simpel: de fabrikant weet wie de klant is en wat ze wensen. Klanten gaan niet ronderecords neerzetten met Golfjes of slalom-tests doen met SL’s.

Een hard gedempte en geveerde auto geeft de bestuurder het idee dat het sportief is. Een beetje beleving. Net als die sportuitlaat: daar gaat de auto ook geen streep harder van, maar je hebt wel die sensatie.

Enfin, check hier het filmpje van KM77:

En hier de rijtest met jullie aller Wouter:

Meer lezen? Check hier alle AMG-versies van de SL!

Ook interessant!

  • Nieuwe speciale Lexus LC gooit alle logica overboord
  • Lexus vernieuwt de LC met V8, ook voor Nederland!
  • Gelekt: dit is de gloednieuwe Mercedes AMG GT!
  • Brabus probeert jaren 90 sausje op Mercedes-AMG SL
    Brabus probeert jaren 90 sausje op Mercedes-AMG SL

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

elandtest, km77, Mercedes, R231, Video

Vorig bericht: « Dit is de auto van Verstappen dit weekend
Volgend bericht: Je kunt nu 8 jaar gratis laden bij Ionity! »

Lees Interacties

Reacties

  1. meetsysteem zegt

    19 oktober 2023 om 12:35

    Misschien is de C4 dan toch sneller dan de M3? 🤔😆

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      19 oktober 2023 om 18:11

      https://www.youtube.com/watch?v=i0QPyjGFE1Q

      Vrees dat een keihard afgeveerde en verlaagde M3 geen match is voor een C4 :D

      Login om te reageren
  2. escort77 zegt

    19 oktober 2023 om 13:14

    Om een vergelijkbare reden heb je met kleine velgen met banden met een hoge wang, vaak meer grip dan grote velgen met een lage wang.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      19 oktober 2023 om 14:04

      Ik heb ooit een dicussie gehad over 17″ of 15″ wielen onder je Porsche 944. De ander reed cupraces met die dingen, oa op Zandvoort.

      De 15″ auto’s waren sneller dan de 17″ auto’s. De 15″ velgen zijn namelijk aanzienlijk lichter wat helpt bij het versnellen en vertragen.

      Dezelfde persoon wist ook te vertellen dat je niet die roze VW troep in een koelsysteem moet gieten, maar de groen-blauwe. Het overgrote deel van de 944s met kapotte koppakking had die roze troep in het systeem.

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        19 oktober 2023 om 16:00

        17” kan handig of zelfs noodzakelijk zijn als je grotere remmen wilt monteren en dat kan juist op circuits van pas komen.

        Het ziet er natuurlijk wel mooier uit, maar dat is een kwestie van smaak/voorkeur.

        Login om te reageren
        • rwdftw zegt

          19 oktober 2023 om 16:53

          Correct. Dit ging echter om een Cup race, waarbij beperkte mods mogen. Uiteraard een kooi, race stoel en race tank, maar geen big brake kit bijvoorbeeld.

          Login om te reageren
  3. mashell zegt

    19 oktober 2023 om 14:13

    Het is dus niet sportief maar gewoon masochisme om met zo’n keihard geveerd stuiterbakje door de buurt te rijden. Helemaal prima.

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      19 oktober 2023 om 14:50

      Dit zie je nogal veel in de BMW wereld. Koop je een grote gigantische slee met maximaal comfort. En dan zet je dat ding op een setje schroefveren, platte banden en veerpootbruggen. Zodat je 5/7 serie rijdt als een fiets met lekke banden.
      Ik heb dit nooit zo begrepen. Vooral omdat deze mensen vooral ‘sportief’ rijden van huis naar werk.

      Login om te reageren
  4. JelmerS zegt

    19 oktober 2023 om 14:43

    Zachtere veren, hardere stabilisatorstangen

    Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    19 oktober 2023 om 15:40

    Dat is ook de voornaamste reden, dat een 991.2 GT3 RS sneller de ‘Ring rond gaat dan een 991.1 GT3 RS.

    Login om te reageren
  6. JanJansen zegt

    19 oktober 2023 om 15:59

    Zelfs in de jaren 60 wisten ze dit al. Mijn Caterham is bijvoorbeeld ook zacht afgeveerd.
    Colin Chapman’s formule was zachte vering en stugge schokdempers,

    Luister ook maar eens naar een interview met Gordon Murray, die probeert zelfs de zachtste vering die er op kan en compenseert de rest met de geometrie van de ophanging (anti dive enz)

    Login om te reageren
  7. e36thuglife zegt

    19 oktober 2023 om 16:08

    Ja zal allemaal wel maar ik wil wel M onderstel & pakket.

    Login om te reageren
  8. Homer55 zegt

    19 oktober 2023 om 16:21

    Bij mijn auto heb ik na monteren van stuggere verlagingsveren het vooral bij het remmen gemerkt. ABS greep op natte klinkerwegen wel eens in bij afremmen. Je schudt je auto ook bijna uit op die wegen. Twee dagen later toch de originele eronder gezet, hoe mooi de verlaging ook was. Nu duikt de auto wat meer bij afremmen maar geen ABS ingreep en knal weer over de klinkerwegen.

    Login om te reageren
  9. drdre1 zegt

    19 oktober 2023 om 17:12

    Het gaat niet alleen om harde of zachte, maar ook om wat je voelt als bestuurder. Van een te zacht geveerde auto verplaatst het zwaartepunt zich continu: niet fijn op vlak wegdek. Van een hard geveerde auto verlies je contact met de weg op zachte ondergrond. Dus volgens mij heffen ze elkaar ergens op, afhankelijk van de hele situatie.

    Login om te reageren
  10. sabrerator zegt

    19 oktober 2023 om 18:49

    Wat ik merkte toen ik nog een Citroën C5 reed, was dat er bepaalde bochten waren waar je die auto enorm hard doorheen kon jagen. Vooral lange snelwegbochten met oneffenheden waren een feest. De bocht bij Schiedam van de A20 naar de A4 richting Beneluxtunnel (voor de renovatie) was favoriet.
    Wel even de hydractive in de sportstand om de koetsbewegingen iets te dempen, maar dan met 120 erdoor.

    Menig stugger geveerde wagen die dacht die Citroën wel even bij te houden de schrik van hun leven bezorgd. Ik hoorde die enorme bulten alleen. Die stugge bakken sprongen een meter opzij.
    Daarna ging ik weer terug naar 100 en stoof de zojuist afgedroogde stuiterbak me doorgaans met 140 voorbij om zijn ego weer te redden. Heerlijk!

    Login om te reageren
  11. throwingstars zegt

    19 oktober 2023 om 21:16

    Zachte veren, harde dempers: beste combo voor een ideaal rijgedrag op de openbare weg.
    Dat is het (niet eens zo geheime) recept dat Peugeot en Mercedes al decennia toepassen, net zoals Lotus, Jaguar, Land Rover,…

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    19 oktober 2023 om 21:34

    Moet een onderscheid gemaakt worden tussen racewagens (dus niet een omgebouwde wegauto maar purposebuilt) en wegauto’s.

    Enige reden om een racewagen hard af te veren is aero. En daar is de heilige graag frequentie afhankelijke demping zodat je level blijft doorheen de bocht maar wel zacht over de bumper gaat.

    Enige reden om een wegauto hard af te veren is sensatie van snelheid/marketing.

    Login om te reageren
  13. saxoke zegt

    20 oktober 2023 om 01:19

    Herinnert iemand zich de Citroen Xantia Activa? Dat was de Xantia die in bochten volledig vlak bleef door een actieve hydraulische ophanging. Heel lange tijd was dat de auto die een enorm hoge snelheid op een slalom liet noteren. Voor zover ik weet, is die nog steeds record houder met 85km/u (te lezen op autoblog).
    Dat was zeker geen hard geveerde auto.
    M’n C5 (de laatste berline versie) die ik had was ook enorm hard door bochten te jagen, alleen zette die auto er door z’n hoge comfort niet toe aan. Maar het kon wel.
    Rally auto’s zijn ook zachtgeveerd/gedempt

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North