Zakelijke rijder probeert te ontkomen aan 8%-bijtelling

Auteur: , 86 Reacties

1 januari 2020 komt elke dag dichterbij. De horror!

Zakelijke rijder probeert te ontkomen aan 8%-bijtelling

Het leek het kabinet een fantastisch goed idee om niet per 1 januari 2021 de bijtelling van vier naar acht procent te verhogen, maar dit een jaartje te vervroegen. Dit tot ergernis van veel zakelijke rijders. Op auto’s als de Hyundai KONA Electric en de Kia e-Niro zit een jaar levertijd als je het de dealer of je vaste leasemaatschappij vraagt. Natuurlijk kom je ook nu wel eens een voorraad Kona tegen, maar dan moet je weten waar je moet zoeken. Toen orders begin dit jaar werden geplaatst was daar geen stress over. Men had immers die vier procent bijtelling voor 2020 in het achterhoofd. Nu daar plots verandering in gekomen is zitten zakelijke rijders met de handen in het haar.

Acht procent bijtelling is nog steeds een smak goedkoper in vergelijking met 22 procent, maar het is wel een verdubbeling van hoe de kaarten nu op tafel liggen. Mike Belinfante van Hyundai zegt tegenover de NOS dat ze geprobeerd hebben de auto’s eerder te krijgen. Dat gaat echter niet lukken en een registratie in 2020 is onvermijdelijk. Een alternatief is op de annuleerknop drukken. Dit is echter niet zonder gevolgen. Hyundai brengt 15 procent van de aankoopwaarde in rekening wanneer een bestelling geannuleerd wordt. In het geval van de Kona Electric komt dat neer op een bedrag van zo’n 6.000 euro. En dan heb je niks.

Het is een zure appel waar de zakelijke rijder volgend jaar doorheen zal moeten bijten. Tot die tijd zullen onder andere Hyundai- en Kia-dealers voor de rest van het jaar ongetwijfeld te maken krijgen met vele telefoontjes van zakelijke rijders of die levertijd écht niet korter kan.



86 reacties

Jaren geleden is mij eens verteld dat een overheid een bestendig, voorspelbaar en stabiel fiscaal beleid moet voeren. Dat is goed alles en iedereen, niet in de laatste plaats de overheid. Wat het fiscale beleid van de auto betreft schieten de afgelopen regeringen naar mijn gevoel alle kanten uit. Zo kweek je wantrouwen naar de overheid toe. Mark.
@pomoek: Tja, het enige wat je zeker weet is dat je sowieso genaaid wordt….
@dutchdriftking:

En nu ??
Geschokt zijn en een stille tocht ofzo ..
@lincoln: Een stille tocht met EV’s is wel een goed idee ;)
@lincoln: nee natuurlijk niet . Wij zijn Nederlanders en slikken alles wat geld kost voor zoete koek.
@pomoek: bij het invullen van mijn belastingaangifte ben ik net zo betrouwbaar als de overheid ;)
@mark997gt3: het scheelt, bij de belastingdienst is de puinhoop zó groot, dat serieuze controles op de aangiftes al járen niet meer worden uitgevoerd, behoudens een hand(je)vol steekproeven.
@RRRobert: daarom gaat dat mbv slimme algorithnes, tegenwoordig automatisch ….
Ach joh ..
Tis maar geld ..
@lincoln: precies:

Gegevens:

Waarde voertuig € 100.000,-
Bruto jaarinkomen € 60.000,-
Eigen bijdrage € 0,00

4% = € 565,- per maand
8% = € 662,- per maand

Waar hebben we het over ….?

@erik2907: 4 & 8% tellen tot aan de €50.000 waarde. Jouw rekenvoorbeeld klopt daarom niet. 4/8% over de eerste 50k de 2e 50k van de door jou vermelde 100k is 22%
@maikel2303: klopt als een bus aldus https://www.berekenhet.nl
@erik2907: de cap gaat in die nieuwe regels ook van €50K naar €45K. Dus over die 5k dan ook nog 22% bijtelling in plaats van 4%.
@stephane8200: als het definitief wordt vastgesteld € 45.000,- dan wordt het € 696,- i.p.v. € 662,-.

Ook dan geld nog steeds, waar hebben we het over. Andere optie een auto kopen van € 95.000,- i.p.v. € 100.000,-. Dan is het netto bedrag € 643,-
@erik2907: maak jij iedere maand dan €150 over naar mij, als het jou niet uitmaakt? Gemakkelijk om over geld te praten als het niet jouw geld is. Mij maakt het wél uit, al was het maar 1 Euro verschil. Niet puur om het geld als wel om de onverwachte _mogelijke_ wijziging.

@stephane8200: Ik snap dat sommige mensen zich hierdoor genaaid vinden, maar kom op zeg. We zijn miljarden aan het uitgeven aan iets waarvan niet eens zeker is of het wel daadwerkelijk beter is voor het milieu. Nu gaan we iets minder miljarden verbranden en blijft er geld over voor maatregelen waarvan wel duidelijk is dat het nut heeft. Voor de leaserijders is het financieel gezien daarnaast nog steeds heel interessant.
@berlinetta: als we nu allemaal even een week onze mobiele telefoon niet gebruiken en de tv uitlaten besparen we met zijn allen nog meer. Lekker een weekje naar Alanya met het vliegtuig met zijn allen.

Maandje geen vlees eten daarna en alleen maar veganistisch leven, zodat alle gewassen platgegooid worden voor massa-agricultuur.

Dat allemaal in Nederland op wereldschaal.

Nog meer algemeenheden, iemand?

Wat is was je punt?
@stephane8200: Mijn punt is dat het van mij afgelopen mag zijn met het verspillen van miljarden aan EV’s. Volgens mij zijn er betere manieren om het milieu te ontlasten.
@berlinetta: dat ben ik met je eens.
@stephane8200: En voor de goede orde: ik heb niks tegen leasen of tegen stimuleren van EV’s, maar het begint wel de klauwen uit te lopen. De fout die we hebben gemaakt met de PHEV’s destijds maken we nu weer met EV’s. Volgens mij is er nog altijd niet aangetoond dat EV’s de oplossing zijn voor het milieuprobleem, maar we pompen er wel miljarden in.

En ik snap de frustratie van leaserijders wel hoor. Je gaat opeens toch meer betalen dan waarop je had gerekend. Maar ze hebben nog altijd de mogelijkheid om goedkoper te rijden dan mensen die geen mogelijkheid hebben om een EV te leasen. Bovendien zijn ze ook niet verplicht om te leasen, het is een keuze. Ze kunnen ook gewoon meer loon laten uitkeren en een auto kopen. Dat zal in ieder geval wel pijn doen aan de pomp als je niet meer kunt zwaaien met het tankpasje van je baas.
@stephane8200: haha je zegt het mooi cru maar het klopt wel. De braafste sukkels van de klas zitten hier in Nederland. Duitsland en de rest lachen ons uit en blazen nog een wolkje uitstootgassen vanuit het Ruhrgebiet onze kant op. Dat deel veroorzaakt 5,5 keer meer vervuiling dan hee NL per jaar bij elkaar. Hebben we het nog niet over Braunscheig regio’s en oost Duitsland gehad. En nu dit even op wereldse schaal in perspectief zetten: wij allemaal onszelf bont en blauw betalen, overheid lacht zich kapot want de burger laat zich uitpersen en ons effect op wereldniveau is letterlijk NIHIL. Maar de politiek heeft hun babbels weer klaar. Enige doel is iedereen aan de EV krijgen zodat de accijns die nu dreigt weg te vallen asap naar de stroom kan gaan. En dan betaalt heel NL (ook zij die niet rijden) vrolijk mee. Want stroom. Dat heel Duitsland aan het gas gezet wordt gaat ook even langs onze overheid heen. ^^. Waarvan akte.
@berlinetta: Ehh, nee. Wanneer ik me beraad op een nieuwe auto (lease of koop, dat maakt niet uit) reken ik daarbij door hoe het kostenplaatje eruit gaat zien de komende jaren. Begroten heet dat.
Als die begroting plotseling verandert door iets wat stabiliteit zou moeten uitstralen, zoals de overheid, is dat niet okee.

In het specifieke geval van een Tesla betekent dit dus dat de restwaarde ook flink omlaag gaat. Iedereen die zo’n ding gekocht heeft, heeft straks dus minder over dan verwacht. Niet iedereen betaalt ‘m uit z’n achterzak, sommige mensen proberen ook gewoon door de overheid gepropageerd gedrag te vertonen met behulp van een lening.
@koffiekopje: Jij komt er in ieder geval eerlijk voor uit dat het je niet om het milieu gaat. En ik snap je punt hoor, is niet eerlijk vanuit de overheid. Je hebt echter nog altijd de mogelijkheid om goedkoop EV te rijden. En als het je niet bevalt, dan koop je toch een EV? Heb je geen last van bijtelling.
@berlinetta: Dat lees je dan verkeerd. Het gaat mij wél om het milieu. het plan was eigenlijk een duidelijke groene keuze te maken, en met het hele “wagenpark” over te stappen op Tesla. Collega’s zijn daar prima voor te paaien als de bijtelling fors omlaag gaat, ook als het een Standard Range Plus betreft en ze dus wat vaker moeten superchargen. Als de bijtelling voor hun straks juist omhoog gaat.. not so much. Heb al één collega die aangegeven heeft het liefst een Prius youngtimer te hebben (en da’s eigenlijk nog niet eens zo’n gek idee, want kost geen drol, blijft heel, zuinig, lage bijtelling en automaat).

Als ik als ondernemer niet fatsoenlijk kan begroten omdat de overheid niet te vertrouwen valt, kan ik wel inpakken. Nu zitten we hier maar met een paar mensen, maar als andere ondernemers er óók zo over gaan denken kan je je voorstellen wat voor impact dat op de binnenlandse werkgelegenheid heeft.
@stephane8200: beetje jezelf tegen spreken:

– Mij maakt het wél uit, al was het maar 1 Euro verschil. Niet puur om het geld –

Misschien eens een financiële coach inhuren? Misschien eens kleiner leasen, bv. een VW Up i.p.v. een Tesla?

Het lijkt erop dat je toch aardig op de grens zit van wat je wel/niet kunt betalen.

Er zijn in NL mensen met kinderen die met minder dan het leasebedrag van € 650,- moeten rond komen, elke maand weer!
@erik2907: ik spreek mezelf niet tegen, het gaat om het principe en daarmee is in dit geval geld gemoeid. Dat is wat ik zeg. Die ene Euro is het principe punt.

Jouw uitleg veronderstelt dat ik het me niet kan veroorloven. Tussen iets kunnen en willen betalen zit een verschil. Ik hoef het niet eens te gaan betalen dus de discussie is niet eens aan de orde of relevant voor mij.

Misschien zegt deze manier van denken meer over jouw situatie dan de mijne, dat je ‘zonder bezwaar’ gewoon meer wilt gaan betalen? Misschien dat je dat eens met je budgetcoach moet gaan overleggen?
@stephane8200: niets is zeker in het leven, het leven is een en al beweging, ook inkomsten en uitgaven.

Ben je ook zo boos als je salaris omhoog gaat? Misschien raak je wel in paniek dat je niet weet wat je ermee moet.
@erik2907: het kan vriezen, het kan dooien. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Als er één schaap over de dam is, heeft waarschijnlijk iemand het hek open laten staan. Stille wateren, dikke vissen.

Ik ben niet boos. Het niveau is juist lachwekkend. Ik klaag ook niet, ik weerleg jouw punt in een discussie met argumenten en niet met sentimenten.

@erik2907: netto uiteraard!
@erik2907: doe eens op een bedrag van 50k. Dan is het procentuele verschil veel groter.
@rudyv: € 82,- om € 193,-, tja, nog altijd goedkoper dan zelf een auto bekostigen.
man die paar 10tjes per maand kan het verschil toch niet maken, je moet blij zijn dat je maar 8% hoeft te betalen
Ik heb echt ontzettend veel medelijden met de lease-bijtellingsschrapers. Of niet? Ik weet het niet meer. Verwarrende tijden.
@ghengiskhan: Ik denk dat ze nu vooral medelijden met zichzelf hebben.
@berlinetta: precies dit. Een maat van me zat zich drie, vier maanden terug nog te verkneukelen dat -ie z’n E-Kona à € 49.800,- ‘straks’ voor € 56 netto mocht gaan rijden (afgegeven leveringsdatum: januari 2020). Nu liep hij te sippen dat de levering weer met 2 à 3 maanden is uitgesteld, dus zeker niet naar voren gehaald, en dat dit dus méér gaat kosten, want én 8% i.p.v. 4% bijtelling én duurder dan de nieuw vastgestelde grens van € 45.000,-

First World problems als je het mij vraagt…
@RRRobert: arme maat. En naast die financiële uitdagingen dan ook nog in een Kona moeten rijden. Ach gut.
@spideriv: o ja, enig leedvermaak is hier zeker wel op z’n plaats, hoor. Dat kan en zal ik niet ontkennen.
Had je maar niet zo’n gare elektrische auto moeten kopen. Hoekje, huilen
Maar je doet het toch voor het milieu en niet voor de portemonnee?
@911targa: waarom zegt iedereen dit toch? Men doet het voor de portemonnee, is dat zo raar? Het merendeel van de diesel rijders kiezen ook voor deze brandstof omdat het met hun kilometrage voordeliger is/was.
@2wheeler: nee hoor, ik rijd mijn oude diesel voor het milieu
@2wheeler: precies dit. Het is toch logisch dat je naar je portemonnee kijkt. Mensen die een auto kopen doen ook exact hetzelfde, getuige t geneuzel over verbruik, restwaarde, etc. Je kan je centen naar 1x uitgeven.
Sinds wanneer draait het om het financiële aspect in plaats van om het milieu?
@viezefreddyw: als het milieu centraal stond was financiële stimulans niet nodig geweest.
@viezefreddyw: Voor sommigen het milieu. Voor anderen de portemonnee. Voor velen beiden. Denk ik.
@pomoek: voor 99% de portomonee. Kijk maar hoeveel Mistubishi PHEVs er nog verkocht werden toen de stimuleringsmaatregelen afnamen.

Of kijk eens naar de verkoopcijfers van hybrides of van de Tesla Model X en S…
@sudbina: de Model 3 gaat ruim over de €50k heen hoor. Als het alleen om het geld ging reden we allemaal in Ioniq’s, Leafs en Zoë’s. Allemaal met ongeveer twee maanden levertijd.

Maar nee, we moeten 400 km op een accu rijden en binnen 5 seconde naar de 100.
Sneu volk die leaserijders die zelfs over 4% bijtelling nog een probleem maken.
@rhellema: op het Tesla forum zitten toch bijtellingschrapers. Niet normaal. Voornamelijk 308 rijders die elke euro teveel vinden. Allemaal standaard Model 3 in het zwart. Sneu.
@stfu: alleen krijgen die wél hun Tesla nog dit jaar uitgeleverd
@stfu: we hebben het hier over leaseauto’s en niet over patserbakkies.
@rhellema: je gaat hier wel erg kort door de bocht. Het zijn wel die leaserijders die Nederland op de been houden door over hun zuurverdiende geld een hoop belasting te betalen. En die leaserijders kunnen door hun salaris, ook al is dat maar 1,4x of 1,5x modaal, fluiten naar zaken als huurtoeslag, zorgtoeslag etcetera doordat het belastbaar inkomen verhoogd wordt dankzij de bijtelling.
@timdawg: maar anderhalf keer modaal. Ach wat zielig… het zijn de mensen die net onder modaal zitten die de hoogste belastingdruk hebben. Alle toeslagen zijn zo’n beetje afgebouwd, je moet net zoveel betalen voor vervoer (bijna allemaal belasting) en ook nutsvoorzieningen van je huis zijn net zo duur (wederom, bijna allemaal belasting). Ze kunnen nagenoeg geen sociale huurwoning vinden, want ze zijn niet zielig. Maar kunnen ook niet kopen dus huren vrij, geen huurtoeslag dus… Ik ben van onder modaal naar boven modaal gegaan en pas toen ik de ondergrens van modaal gepasseerd was begon de koopkracht toe te nemen. Van +/- 1600 netto tot 2100 netto vallen de toeslagen net zo hard weg als het inkomen toeneemt, daarna is bijna elke euro erbij een euro extra koopkracht.

Die groep die anderhalf keer modaal verdient is niet de groep waar Nederland op draait. Dat zijn niet de zielige mensen. Dat is niet de groep die zou moeten zeuren om een beetje minder voordeel. Dat is zeker niet de groep waar ik medelijden mee heb!
@lekbak: klopt. Als je rond de 40k verdient ben je behoorlijk de klos. 40k is gemiddeld gezien het jaarsalaris na 1.5 jaar werken op basis van WO diploma… geen idee hoe dat zit voor HBO of MBO…
@alassad: 40k is alweer boven modaal, en als je wo hebt dan ga je (als je een fatsoenlijke studie hebt gedaan tenminste) heel snel vooruit met je inkomen. Met anderhalf jaar werkervaring heb je tenslotte nog maar net leren werken, die studie was slechts een basis.

Veel mensen die mbo hebben gedaan zitten hun hele leven in de door mij genoemde schaal. En dat is een hele, hele grote groep mensen. Mensen die keihard werken, waar Nederland beslist niet zonder kan en een groep waar ontzettend veel verborgen armoede zit.

En dan gaat er hier eentje zeuren om anderhalf modaal… dat is gewoon 57000 euro!!
@lekbak: 57K? Ik zou er niet van rond kunnen komen. Of ik zou de tweede en derde auto, motorfietsen, zeilboot, 3e en 4e vakantie, en elke week uit eten voor moeten laten. Echt niet! Heb ik recht op!
@timdawg: Het zijn de leaserijders die NL op de been houden. Geef deze man een lintje. Of een klap in z’n gezicht. Een van de twee, maakt me niet uit wat. Goeiedag zeg, wat een onzin.
@timdawg: of zijn het de werkgevers die het land op de been houden? En zijn die werknemers alleen maar loonslaven die zelf geen auto kunnen betalen?
Met spanning afwachten voor velen of ze zo blij gaan zijn om het dubbele neer te moeten dokken voor “hun” auto.
@saxoke: ze dokken niet het dubbele, ze betalen slechts 36% van de reguliere bijtelling i.p.v. hooguit 18%.

Neemt niet weg dat dit vanuit de overheid een naaistreek is want die weten donders goed dat wachttijden lang zijn en keuzes gemaakt zijn aan de hand van de geldende wetgeving. Ik ga er van uit dat de overheid die 8% zo heeft gekozen dat het teveel is om over je kant te willen laten gaan, maar te weinig om het financieel echt oninteressant te maken.

Maar in feite zou er dispensatie moeten zijn voor alle reeds getekende contracten, dat zou hen sieren.
@karhengst:

Welnee ..
Dat soort lui verdienen een Rutte ..
@karhengst: ze dokken niet het dubbele, ze betalen slechts 36% van de reguliere bijtelling i.p.v. hooguit 18%.
Dat is het dubbele. 2 x 18 = 36.
@koeberg: Een leasewagen kost net iets meer dan alleen dat handjevol bijtelling. Dus relatief op het totale bedrag is het een stuk minder dan het dubbele.
Het zou fijn zijn als die t*ringregering eens een beleid zou voeren en dat twee jaar van te voren aankondigen en zich er ook aan houden. Niet van verkiezing tot verkiezing weer wat nieuws verzinnen en op ieder willekeurig moment ten uitvoer brengen. Hier kun je toch niets op plannen?

De meeste leaserijders hebben hun auto 3 tot 4 jaar. In die tussentijd zijn de regels al 12 keer aangepast 😡
@gulli: bestaande contracten houden vast wat ze hadden.
@stephane8200: Welke contracten zijn er dan?
@berlinetta: ik refereerde hieraan:

“De meeste leaserijders hebben hun auto 3 tot 4 jaar. In die tussentijd zijn de regels al 12 keer aangepast 😡”

De regels blijven vanaf ingang maximaal 5 jaar gelijk voor de bijtelling van betreffende auto voor dat lease-contract. Dus geen tussentijdse wijzigingen. Einde contract/periode zijn de nieuwe dan geldende regels van toepassing.

Maar dat wist je misschien al, zo ja dan is het wellicht wel interessant voor anderen.
Arme zakelijke rijder, worden ze iets minder gecompenseerd door de andere belasting betalers. Ik heb echt vreselijk met ze te doen dat ze toch ietsje meer moeten betalen voor hun omhoog gesubsidieerde voertuig
@rike: bla, bla, bla. De leaserijder betaalt met de “bijtelling” gewoon een extra belasting. Een belasting die velen als oneerlijk ervaren. Vandaar dat mensen er veel aan doen om deze belasting te ontwijken (terwijl voor de netto maandlasten het niet eens zo’n groot verschil maakt).
@mashell: Zet die extra belasting dan eens af tegen de kosten die ze zouden hebben als ze privé zouden rijden.
@mashell: de leaserijder betaalt nog altijd veel minder belasting dan de privérijder. Geen BTW, geen BPM, geen MRB, geen accijns en BTW op brandstof, geen assurantiebelasting op de verzekering…
Mooi voorbeeld van de onbetrouwbare overheid.
Tijdens het spel nog even snel de spelregels veranderen!
Dat moet je niet willen als overheid!
Het is een voorstel in het hoofdstuk Mobiliteit in het klimaatakkoord maar nog niet definitief. Het is een voornemen. Steun voor akkoord van zowel coalitie, oppositie als belangengroepen neemt af. Dus er is voldoende kans dat dit er niet doorheen komt.

Dus dit artikel is op zijn minst suggestief en niet volledig. De reacties navenant.

Daarmee niet gezegd dat het niet doorgaat maar dat het zeker doorgaat is nog niet vastgelegd.

Mensen die in een auto van 50k kunnen rijden moeten niet zeiken over 4 of 8%. Die moeten net als ‘wij’ gewoon 22% aftikken. Dat doe ik ook over mijn niet (PH)EV van 50k, die overigens een stuk zuiniger is dan mijn vorige hybride was.
Nou zeg. Je rijdt met een wagen van pakweg 30K, je betaalt relatief weinig door sponsoring, en dan nog klagen! Pak dan een goedkopere wagen of de fiets he!
De overheid is totaal onbetrouwbaar. Kijk ook maar eens naar de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s particulieren, die zou per 2020 6000,- zijn maar wordt slechts 1500,- vreemde gang van zaken.
@ronaldotour: maar….we moeten wel allemaal in 2030 ‘zero emission’ rijden. Ik heb dat hoofdstuk Mobiliteit van Klimaatvoorstel afgelopen weekend doorgelezen. Hangt van allerlei tegenstrijdigheden aan elkaar.
Aan alle bijtellingzeurders: stop daarmee. Je hoeft niet bij te tellen. Moet je wel de door je baas beschikbaar gestelde auto alleen voor het zakelijke gebruik benutten en daarvan een goede administratie bijhouden. Is niet moeilijk. En voor de rest kun je net als ieder normaal mens zelf een auto kopen en onderhouden.
@avdb55: ja maar ja maar das nog veel duurder!! ~iedere verongelijkte leasert
@avdb55: Inderdaad: stop met en masse te profiteren op de kap van de belastingbetaler, en rij privékilometers met een door jezelf gefinancierd voertuig!
Als je moeilijk doet over 4% verschil dan kun je de auto eigenlijk niet betalen.

Het gras moet altijd groener zijn dan bij de buren he…
@unknown234: dus als de benzineprijs of wegenbelasting verdubbelt vind je dat ook prima omdat je het toch wel kan betalen?

Dat is wat je zegt namelijk.
@stephane8200: dat zegt hij helemaal niet.
@stefje: nee, inderdaad stefje. Dat is wat ze een analogie noemen.
@stephane8200: Of ik dat prima vind is een ander verhaal.

Als de benzineprijs of wegenbelasting verdubbeld wordt dan zul je daar hoe dan ook rekening mee moeten houden of je het nou kan betalen of niet. Ik vind je argumenten niet passen bij de situatie (no offense). Scheve vergelijking om meerdere redenen, maar dat ter zijde.

Een auto is geen recht. Een grotere/duurdere auto geeft niks waaraan je rechten kan ontlenen. Dat mensen het graag anders willen is een tweede. Het is en blijft een vervoersmiddel.

Waarom zou iemand niet een minder dure auto kunnen leasen? Mensen houden zichzelf iets voor.

Het hele jaar door lees ik alleen maar bijtellingsgeneuzel en dan weet je dat er een kans is dat het gaat veranderen. Iedereen kan vinden wanneer en welke wetswijzigingen er plaats zullen vinden. De ene wet verandert meer dan de ander. Kijk naar de zorg, waarom denk je dat alles zoveel kost? Constant veranderingen van regels waar alles weer op aangepast moet worden. Idem met auto’s.

Dat het allemaal zuur is, kan ik mij in vinden.

Voor mij is het een beetje hetzelfde als mensen die maar zo groot mogelijk (en dus een maximale hypotheek nemen) willen wonen en dan klagen als er onvoorzien lasten stijgen met een paar procent, terwijl ze op het randje leven.

Heel simpel; tel bij alle grote uitgaven er 10% bij op, wordt het leven wat makkelijker.
Wat een gemiep. Dat is het risico van een auto bestellen met ruim een jaar levertijd. Wil je dat niet, ga dat risico dan niet aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).