
De hoogste rekening die je van de garage kreeg. Wij zijn benieuwd.
Autorijden is een dure hobby, daar kunnen we kort over zijn. Je betaalt je scheel aan benzine, wegenbelasting, ruitenwisservloeistof, olie en eventuele boetes. En dan hebben we het nog niet eens over de kosten die de garage rekent om je auto te onderhouden. Die kunnen namelijk flink uit de hand lopen.
Hier op de redactie kunnen we er over meepraten. We zijn namelijk allemaal liefhebbers en willen dat onze auto’s zo goed mogelijk zijn. En daarvoor tasten we met alle plezier diep in de buidel. Of nou ja, met alle plezier niet. Maar we doen het wel.
En wij zijn benieuwd naar de hoogste rekening die jij ooit van de garage kreeg.
Wat was je hoogste garage rekening ooit?
Ik was recent aan de beurt met een flinke rekening van de garage. Ik heb sinds een paar maanden een BMW Z4 sDrive 35i en ondanks dat de garage waar ik hem kocht zei dat het een goede auto was, moest er toch het een en ander aan gebeuren. Zeg ik met gevoel voor understatement. Want zo goed was hij dus niet, meneer de verkopert….
Wat allemaal precies doe ik later uit de doeken als ik een nieuwe update schrijf van deze BMW in de Autoblog Garage, Maar als ik zeg dat er onder meer twee nieuwe turbo’s, lagerschalen, radiator, schijven en blokken, banden, slangen, rubbers en pakkingen op zijn gezet, weet je dat het geen kleine klus was.
En dat was het ook niet, bleek ook uit de rekening die de garage me opstuurde. Hoeveel het was zeg ik nu ook nog niet, maar ik kon er met gemak twee van deze klassieke Honda-brommers van kopen. Ruim, want we waren er voor dat bedrag nog lang niet…
Ja, het was een dure grap, maar de auto rijdt oprecht alsof hij net uit de fabriek gerold is. Dat bezorgt me elke keer dat ik instap en de motor start een enorme glimlach op mijn gezicht. En kwaliteit kost nou eenmaal wat, weet ik inmiddels uit ervaring. Kortom, het was het me allemaal waard.
Maar goed, dat was de hoogste rekening die ik ooit van de garage heb gekregen, maar daar gaat het niet om. We zijn heel benieuwd wat die van jou was. En waarvoor je het diepste in de buidel hebt moeten tasten. En was dat het allemaal waard, of voelde je je wellicht in het pak genaaid.
Laat het ons weten in de comments!





Slechts 1 keer een rekening van ongeveer 1500. Want sinds dien doe ik al men herstellingen zelf. Dus enkel onderdelen betalen. Daar was het duurste een 850 voor de moto. Onderhoud en omgewaaid bij een stevige wind.
8000 euro voor een motorrevisie, versnellingsbak revisie en toevoeging overdrive. En ombouw naar elektronische ontsteking. Voor een MG B.
En een offerte van 9500 om alles aan mijn Jaguar X350 te laten maken, maar daarvan heb ik minder dan de helft laten uitvoeren. Voorlopig nog geen airco.
De rekeningen per stuk vielen wel mee, maar over een periode van 18 maanden meer dan 15.000 euro in een 159 is toch wat meer dan ik vooraf had bedacht…
Poh dan moet je wel heel erg van je auto houden om er dat in te steken…
Soms zit er zoveel in dat het zonde is om het niet af te maken. Er zaten overigens ook diverse mods bij. Twee sets wielen, een ander interieur, compleet pret pakket inclusief installatie van JTD performance, dan gaat het hard😉
Daarom mocht mijn 159 na 1,5jr weer wegwezen. Vond 5K aan ongepland onderhoud toch wat veel…
2600 voor een nieuwe megatronic voor de DSG
De hoogste rekeningen zaten zo rond de 2500 Euro.
En of het het waard was… Bij de Alfa 147 was ik zo’n bedrag kwijt aan allerhande reparaties om vervolgens na een maand dat ding alsnog door een sloopbedrijf te kunnen verkopen. Bij de Jaguar S Type had ik ook wel eens zo’n uitschieter naar boven, maar daar reed ik zoveel kilometers mee dat de onderhoudskosten eigenlijk nog best wel meevielen.
in 1 enkele rekening, €10K ex btw voor de rebuild van de S65B40 in de E92 M3 (binnen 5000km na het vervangen van de lagerschalen), was ook direct de reden om de auto te verkopen na de rebuild
Oja, andere leuke was de motor uit de Supra MKIV (2JZ -GTE) die zichzelf opvrat binnen 1000km van het plaatsen, 1 onderdeel niet vervangen (benzine pomp, want was al een geupgrade versie) mogen jullie 1x raden welk onderdeel gefaald heeft en dus zorgde voor een motorblok met schade, kosten? om en nabij de 10K ook… het (onder)blok heb ik nu 10 jaar later nog altijd in mn garage staan om ooit een salon tafel van te maken, moet alleen nog ff uitvogelen hoe het beste te doen….
€6000 voor de APK van de Daimler toen ik haar een week had. Eigenlijk 7 weken, want ze waren er zes weken mee bezig geweest.
Paar weken geleden met de Skoda 600, had 1100 kunnen zijn maar ik heb de airco nog niet laten repareren. Vorige week 950 met de Kever en vandaag 350 met de 107.
In september een Mini Cooper S gekocht. Was net al een hoop aan gebeurd (distributieketting, klepseals etc.). Hij trilde wel wat, maar dat zouden de aandrijassen zijn nav de verlaging. Maar na de koop trokn ie wat met remmen. Vervolgens weggebracht. Trillen bleken de draagarmen te zijn, een remklauw zat vast, motorsteun was mwoah en de spanrol voor de waterpomp was slecht. Alles maar meteen laten doen. Incl. zomerbanden was het €2.800,-. Ik denk dat ik nu wel de meest sorted Mini Cooper S heb, maar had liever een goedkopere gehad.
Kan er nog niet over praten, ben daarvoor voor in therapie . . .
Maar verder nog wel tevreden met uw BMW?
Die BMW is qua ‘bang for the buck’ nog wel te overzien. Hoewel-ie, nu-ie al geruime tijd geen daily driver meer is, per gereden kilometer wel duurder is geworden dan voorheen.
Wacht effe, mag niet liegen, er komt dit jaar nog een klepdeksel bij (die zijn bij een S55B30A van een polyaramide en gaan op enig moment gegarandeerd lekken). Da’s een stuk duurder dan het vervangen van alleen een klepdekselpakking zoals in de goeie ouwe tijd.
Moest ik ook laten doen bij mijn N53, maar vond het qua kosten wel meevallen. Zal bij een S55 allicht anders zijn.
(Heel) dik 1000 Euri. Ik vind ‘t fors 😶
Kleine €400 voor mij.
Ik rommel vanaf 1988 zelf aan mn auto’s. Slechts 1x noodgedwongen in buitenland bij garage een geblokkeerde waterpomp laten vervangen, grite beurt en riem erbij 500 eu. “Laten doen” laten scheelt dusdanig veel dat ik er fluitend 3 oldtimers van bekostig.
In 1999 kreeg ik een rekening van 3100 gulden (nu; 1400 euro) voor een cilinderkop revisie van m’n Honda Accord, wegens ingebrande klepzittingen. Naar hedendaagse begrippen zou dat een kleine 2600 euro zijn geweest.
Later (11 of 12 jaar geleden) had ik een keer de hoofdkoppelingscilinder kapot op de versnellingsbak van m’n Passat Dat leidde tot een kettingreactie van schade aan o.a. de drukgroep, koppelingsplaten en preventieve vervangingen van o.a. het tweemassa vliegwiel en de krukaskering. En omdat ik eigenlijk een maand later al was ingepland voor een grote beurt, die ook gelijk maar laten uitvoeren. Eindafrekening: 2900 euro. En dat was precies de helft wat ik een half jaar eerder voor die auto had betaald.
Reed je op gas met de Accord?
Zelf afgerekend: grote beurt voor een E60 540i V8 incl nieuwe vacuumpomp… 1100 ofzo.
Hoogste in totaal, maar deels coulance: revisie M32 bak Alfa 159 TBi, behandelen subframe en nieuw vliegwiel bij 89K kilometer… €2200. Die auto heeft me sowieso handen vol geld gekost en mocht na 1,5jr weer weg.
Meestal 350-500 euro voor 2 nieuwe banden. Rest doe ikzelf.
Achter nieuwe remblokken en voor nieuwe remblokken en remschijven, €1500. Valt nog mee dus.
14.500€ opgeblazen motor in Mercedes vervangen.
Volgens mij is die nu onderweg van mijn C63S.
Denk 5500
i5 20VT motorrevisie + upgrade. Dikkere turbo, intercooler, injectoren, motormanagement, nieuwe kabelboom, , versterkte koppeling, montage andere bak en diff, inkorten tussenas, nieuwe uitlaat etc. Uiteraard ook afstellen op de testbank. Nergens op bezuinigd, in 1x goed. Net iets meer dan 20k.
Ruim 4K voor een vervangend motorblok.
6000 euro… wat begon als een lekkende pakking eindigde met hopen afgebroken bouten en vervanging van het ene na het andere onderdeel op de i8 …. not happy about it maar ….
Afgebroken bouten op de i8, die is toch hoogstens 11 jaar oud? Zit t dan al zo vast allemaal?
Afgebroken bouten op de i8, die is toch hoogstens 11 jaar oud? Zit t dan al zo vast allemaal?
Jarenlang geleden mocht ik na een jaar te hebben gereden in een Fiat Croma 1.9 TDid 3.500 gulden aftikken voor een revisie n.a.v. een afgebroken krukaspoelie.
Drie maanden later begon de turbo te walmen (teken dat het einde van de turbo nabij was).
Ik heb het niet meer afgewacht en de auto ingeruild op een probleemloze Modeo op LPG.
Als ik de turbo erbij reken, dan zou ik op een zeer respectabele 6.000,- florijnen zijn uitgekomen in een tijdsbestek van 3 maanden.
Die Fiat was mijn eerste en tevens mijn laatste Italiaanse auto (die overigens erg fijn reed, dat dan weer wel…) Maar die zes ruggen doen na bijna 30 jaar nog steeds pijn.
Het was verdeeld over een aantal rekeningen, maar €17k onderhoud voor 17.000km in een Quattroporte 5. En het is al ruim 10 jaar geleden. In hedendaags geld was het nog veel meer. Reed wel lekker, trouwens.
Overigens kon de discovery 4 ook op flinke facturen rekenen. € 7.500 was de laatste beurt in 2022
Gelukkig is mijn broer monteur en ben ik handige Harry.
Zo’n €4.500 voor de inbouw van een vervangende motor die uiteindelijk voor geen meter bleek te lopen en compleet verkeerd was opgebouwd.
Door mijn specialist een andere motor laten opsporen én weer monteren.
Lagerschalen in mijn BMW na zo’n 100.000 km. Plus nog wat kleine dingen totaal 6000 euro.
MX5 NA 1.6 Twee jaar geleden nieuwe chassis balken in de lengte in laten lassen, nieuwe body paneel stuk laten erin laten lassen, schroefset gas gold eronder, fusee kogels vernieuwd. Met grote beurt zo’n 3500,- Dat was duurder dan de dorpels + compleet nieuw spuiten auto 2016, of de nieuwe dwars balken uit 2014. Blijft een geinig ding waar mijn moeder mee rijdt.
Valt allemaal in het niets bij die bmw lagerschalen 😂
Zo’n €850 voor een beurt, cvt olie verversen en 2 schokdempers – ik rij al sinds ik mijn rijbewijs heb Honda en sorry, maar voor mij is de mythe wel werkelijkheid. Bijna 1.200.000km verdeeld over 7 Honda’s en 2 lease-Toyota’s -waar ik nooit van ging houden- en enkel regulier onderhoud, banden, remblokken en schijven, hier en daar een accu en dus 1x buiten regulier onderhoud die schokdempers.
Maar let op, sinds ruim een jaar rij ik nu een BMW G31, dus stel me de vraag over 4 jaar nog maar eens *fingers crossed*
Ruim 10K aan nieuwe injectoren voor een Peugeot 407. Ik had de verkeerde brandstof getankt.
Gelukkig toonde mijn werkgever begrip en betaalde hij de kosten.
Gouden injectoren?
Met een uurloon van tegenwoordig dat her en der al de €150 ex btw overschreid gaat ’t snellll
28,5k voor een nieuwe automaat in de X5…. 🥺
Allemachtig . . .
Leuk joh zo een hybride aandrijving…
Geen coulance?
Nee, meer dan 100k gelopen (108) en dan weet je wat je aan BMW Nederland hebt… niks
Een 964 is ook niet goedkoop “in het onderhoud” haha
Bizar om te lezen wat sommige auto’s hebben gekost aan onderhoud en reparaties. De italianen, britten en bmw’s komen er niet zo goed vanaf. De hoogste rekening heb ik afgelopen jaar gehad voor ongeveer €1500. Ik denk dat ze komend voorjaar nog wat hoger liggen met wat grote dingen die preventief (hopelijk) vervangen worden.
4.700 euro voor 4 banden en schijven en blokken op onze daily 540i.
Verder ruim 20k aan nieuwe interieur componenten nadat 2 Poolse ‘vrienden’ dit vakkundig leeggeroofd hadden. Gelukkig is die rekening op 150 eigen risico na opgepakt door de verzekering.
De verzekering misleidt de boel ook. De pot wordt zo leeggeroofd en dat wordt gemiddeld over alle verzekerden. M.n. Carglass weet dit donders goed.
Rijd al 25 jaar Honda. Nooit grote kosten gehad naast de normale beurten en slijtage onderdelen.
Zeer binnenkort roetpartikel filter vervangen op mn 530xd zo een 3000euro. Na lang wikken en wegen toch maar doen. Is de duurste ooit, terwij er gewoon niets aan de hand is maar komt niet door apk.
Ga nooit naar de merkdealer tenzij je nog in de garantieperiode zit. De kosten zijn hoog, uurtarief, kennis, wachttijden. Het slaat nergens meer op. Mercedes en BMW zijn helemaal los. Uurtarieven waar consultants zeer tevreden over zouden zijn. Nee, ga naar een specialist maar geen merkdealer. O.a. Bosch-garages zijn prima.
BMW heeft vrij goedkope onderhoudscontracten en vaak ook nog in de aanbieding. Ik betaal voor 5 jaar regulier onderhoud incl. alle vloeistoffen slechts 1800 euro voor een X5 met een V8 motor. Zelden zo goedkoop gereden, natuurlijk moet je remblokken, banden etc. dan wel zelf betalen.
Nieuwe carrosserie panelen en paint job op de VW bus was €12.500, vooral wegens de keuze van de verf.
Noemenswaardige vermelding: ik reed in Sicilië in een put in een ondergelopen baan. Eenmaal thuis heb ik in totaal 1600 euro aan onderdelen mogen vervangen..
12.750 euro, revisie motor
670 euro voor de laatste apk van de Clio. Was bij een Kwik-fit (want moest snel) maar die zetten dan ook merkspul in een frikandel die ik diezelfde week voor 1.000 euro zou verkopen.
Bij zowel de Golf als de Mazda zit dat geld er ook wel in (of aan te komen) maar bij de Golf altijd mooi verspreid over kleinere bedragen, met als resultaat dat je er wel 3 of 4 keer per jaar mee bij de garage komt. Met de Mazda is het duurste momenteel 130 euro geweest. Het gaat (nog) goed dus.
32.000 euro’s.. Revisie van een 997.1 turbo blok. Waar ook nieuwe krukas en drijfstangen e.d in moesten.
Onverwoestbaar zeiden ze..
250 euro voor een vastzittende remklauw, toen had ik zoiets van deze afzetterij ga ik niet meer sponsoren.
Sindsdien doet de apk a ~40 euro per auto per jaar wel erg pijn.
Vorige week onderhoud aan de Audi A6 Avant (2021) laten plegen… 1475 euro. Schrok ik nogal van. Voor dat geld geen eens remmen en banden. Grote beurt, s-tronic olie, bougies, interieurfilter, en t panodak smeren….
Glazen paleis van de dealer moet ergens van betaald worden eh. Kies je zelf voor.
Niet helemaal. Want geen onderhoud door dealer is geen garantie en/of coulance mocht t ooit nodig zijn. Maar 117 ex btw voor een interieurfilter vervangen vind ik wel gortig hoor.
Bijna 9K binnen een jaar in een 2009 Volvo V70 2.5t en het hield maar niet op. Daarna met flink verlies deze auto een schopgegeven en een Jap aangeschaft. Geen hoge onkosten meer gehad.
Ca. 12K nadat de motor door een BRABUS tune binnen 100km stuk is gelopen.
PS: Garantie/coulance BRABUS: (veel) minder dan 0,0
Wat een bedragen zeg. Ik heb een keer 1300 euro gehad voor de Ford Ka II van mijn vriendin. Remmen, uitlaat, veerschotels, grote beurt, 2 banden, alles kwam tegelijk. Voor de rest ben ik ieder jaar wel voor 200 – 600 euro per auto klaar. Iets met Jappentechniek en atmosferische motoren.
Ondanks dat het niet goed voor mijn gemoedsrust is, heb ik het toch maar even terug gezocht: 11.128 euro. Voor een Audi S4 die best OK leek, maar het verre van was. Ook zo’n gevalletje als je toch bezig bent, doe dan koppeling ook maar. En dat ook maar. En bij een biturbo motor waar één van de twee turbo’s echt slecht is en de andere matig. Juist ja, doe ze allebei maar.
Het ernstige was dat het daarna eigenlijk nog niet ophield. Van mijn vrouw mag ik dus nooit meer Audi rijden LOL.
Sommige dingen waren overigens verrassend goedkoop: voor iets van 150 euro had ik een nieuwe velg bij de Audi Tradition webshop.
Moeder Maria, vol van genade, als ik zo de bedragen, die anderen kwijt zijn, hier lees, moet ik misschien niet eens zeuren. Maar doe dat desondanks tóch, voor m’n gevoel wordt er zo hier en daar echt met een vork geschreven door de diverse hooggeachte sleutelaars . . .
Pfff wat een bedragen hiero… Ik hoef voorlopig niet aan een BMW, Audi, Mercedes of Volvo als ik dit zo lees. Mijn hoogste rekening was zo’n kleine €1000 voor de duurste onderhoudsbeurt aan m’n IS300h met wat aanvullend onderhoud aan de airco en vrijwel alle oliën/vloeistoffen in transmissie en differentieel vervangen. Dit hoeft maar eens per 90.000km wat in mijn situatie betekent over ongeveer 10 jaar weer.
Of €1500 aan een custom valving met bumpstops en volledig onderhoud aan het Bilstein onderstel van de MX-5. Maar dat was niet noodzakelijk.
Ik twijfel zo af en toe nog wel eens over een Z4 maar laat maar… ik blijf bij een MX-5.
Nog niemand die het daadwerkelijke horror scenario van een kapotte EV accu op eigen conto heeft meegemaakt?
Ik heb zelf ook helaas de ervaring met een Alfa en meerdere BMW’s waar je je blijft verbazen hoeveel en hoe snel er nog meer zaken kapot kunnen gaan nadat je iets hebt (laten)fixen.
Een volledige revisie van een motorblok en versnellingsbak. Daarbij ook alles vervangen wat er in de motor zat, er zat wat tuningpotentieel in, daarmee…
Ook heel duur Nicolas…
28k. Voor het de eerste keer mogen buitenrijden met de auto.
Daarna waren de facturen gelukkig steeds lager.
42K voor motorrevisie en meer van de 964, veel geld, maar niet gek voor zo’n groot project. Vorig jaar echter kostte het 4,5K voor 1 koplamp vervangen van de Panamera bij de merkdealer, vond ik echt bizar veel!
Een would be rekening van 3300 euro voor mijn C5 die nog geen 3000 euro waard was zorgde voor een rekening van 35000 voor een 530D. Top auto, top garantie van de bovag dealer en nooit problemen mee gehad. Uit ervaring (helaas) ook mega crash bestendig. Reed zelf niet. Dus gevalletje juiste tijd juiste plaat denk ik. Daarna werd de rekening nog wat meer voor de vervanging 🙂
In corona tijd even kijken hoe hard m’n F80 M3 comp kon. Bij exact 300 km/h hele dashboard rood gekleurd. Uiteindelijke constatering, bekende krukas-hub probleem (tandwiel) los gesprongen. Nieuwe motor 25K. Gelukkig onder garantie, maar wel een hoop gezeik gehad. Ze probeerde het er op te gooien dat de auto getuned zou zijn. Jammer joh, dat was hij niet, dus gewoon fixen🖕