• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zelf ethanol brouwen voor nog geen 20 cent per liter

Auteur: chefke, gepost 10 mei 2008 om 15:03 – 68 Reacties

Zelf thuis ethanol brouwen


De brandstofprijzen van tegenwoordig zijn niet meer om te lachen. Je kon daarom al eerder je eigen biodiesel maken maar daarvoor had je nog wel veel afgewerkt frituurvet nodig. Niet echt voor iedereen weggelegd dus. Nu is er weer iets nieuws op de markt. Met de “MicroFueler” kan je namelijk zelf ethanol maken van niks anders dan suiker.

De machine sluit je aan op de waterleiding en het stopcontact in de garage. Vervolgens gooi je er een paar kilo suiker in en na een tijdje heb je zuivere ethanol die je gewoon in de tank kan gooien. Het apparaat is een uitvinding van de E-fuel corporation en is in staat om 132 liter brandstof per week te produceren. Dat is dus genoeg om één of twee auto’s op te laten rijden als je tenminste geen Shaquille O’Neal heet.

Klein nadeel is dat het apparaat behoorlijk duur in de aanschaf is. De eerste investering is namelijk 10.000 dollar. Maar als je de MicroFueler op volle toeren laat draaien, heb je dat met de huidige brandstofprijzen binnen twee jaar terug verdiend. Deze ethanol kost namelijk maar een dollar per gallon wat neerkomt op iets minder dan 20 eurocent per liter. Dat is dus lekker goedkoop je tank vullen.

Wouter Bos zal met dit nieuwe plan niet zo blij zijn. Hoe ga je immers accijnzen heffen op thuis gebrouwde brandstof? Als dit apparaat een succes wordt, krijgen we dan een suikerbelasting? (via Motorauthority)

Ook interessant!

  • Record: een liter benzine was nog nooit zo duur
  • Tanken
    Twee Euro voor een liter benzine wordt de norm
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter
  • benzineprijs boven 2 euro
    Benzineprijs BOVEN 2 euro per liter!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

biobrandstof, tanken

Vorig bericht: « Peugeot 4007 met Irmscher Sportpakket
Volgend bericht: Yuk! Mazda Biante 8-zitter »

Lees Interacties

Reacties

  1. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 15:05

    elektriciteit misschien? zal wel niet heel zuinig zijn..om zo’n machine te laten draaien.

    Login om te reageren
  2. dekster zegt

    10 mei 2008 om 15:06

    Brilliant, maar wat maakt het uit, je gaat toch sowieso veel geld afdokken voor je benzine.

    Die ethanol is trouwens heel makkelijk te taxeren, gewoon een meter (zoals de waterleiding en electriek) erop zetten…

    Login om te reageren
  3. Antonius86 zegt

    10 mei 2008 om 15:07

    jaaaa suikerbelasting!! ze verzinnen toch wel iets…
    accijnzen op suiker kan ook ;)

    Login om te reageren
  4. Klaas zegt

    10 mei 2008 om 15:10

    Ik ben wel voor suikerbelasting. Dat is beter dan suikersubsidie zoals we die nu hebben.

    Login om te reageren
  5. ZOEF zegt

    10 mei 2008 om 15:13

    Ethanol is drinkbare alcohol. Volgens mij wordt dit als geheimstokerij beschouwd. Hoewel, voor eigen gebruik moet het misschien wel kunnen.

    Login om te reageren
  6. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 15:28

    Wordt suiker niet gemaakt van o.a. Ethanol ?

    beetje Ethanol + x -> suiker -> [kutapparaat + elektriciteit]-> Ethanol

    is dat dan niet een beetje zinloos?

    Login om te reageren
  7. Ramp zegt

    10 mei 2008 om 15:30

    RenJie,

    LOL nee,

    suiker komt van suikerbiete ;)

    Login om te reageren
  8. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 15:32

    bij drankverslaafden zal dit apparaat ook wel aanslaan, want als je ethanol wilt hebben die ook als autobrandstof gebruikt kan worden, moet de ethanol wel erg puur zijn. Mengen maar of drink het puur op, maakt niet uit. Dus ik denk dat dit de uitvinding van de eeuw is! :D

    Login om te reageren
  9. niek zegt

    10 mei 2008 om 15:39

    @ RenJie

    Euhh, is suiker geen natuurproduct?

    Login om te reageren
  10. Klaas zegt

    10 mei 2008 om 15:46

    @RenJie. Je moet nog veel leren.

    Les 1: Suiker wordt gewonnen uit planten zoals druiven, suikerbieten en suikerriet. Bij het maken van wijn wordt juist de suiker in de druiven omgezet in alcohol.

    Les 2: 100% ethanol is praktisch onmiddellijk dodelijk als je het probeert te drinken. Mengen wordt dus aanbevolen.

    Login om te reageren
  11. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 15:49

    @niek

    dacht je dat suikerkorrels aan een plant groeiden? / \

    Login om te reageren
  12. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 15:51

    @Klaas

    1) maar daarbij wordt ook ethanol gebruikt.
    2) sarcasme begrijp je zeker niet.

    Login om te reageren
  13. Paragon zegt

    10 mei 2008 om 15:51

    @ RenJie

    Je electriciteitsrekening zal afgerond ws. nul euro bedragen. Misschien is er een klein beetje energie nodig voor een pompje of een mixer.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    10 mei 2008 om 15:52

    suiker-belasting !! dat bestaat al 100 jaar man ..
    of hoeven subsidies tegenwoordig niet meer opgehoest te worden ??

    Login om te reageren
  15. Paragon zegt

    10 mei 2008 om 15:54

    Over de prijs per liter gesproken. Ik las gister of eergister ergens dat je met dat ding 10 kilo suiker nodig hebt voor 1 liter alcohol.

    Ik weet niet wat jullie per kilo suiker betalen, maar ik betaal iets meer dan 2 cent per kilo (en zal dus ook niet aan 10 x 2 = 20 cent per liter komen).

    Login om te reageren
  16. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 15:55

    @Paragon

    het ging mij eerder om het verminderen van CO2.. als je ethanol gebruikt, doe je dat toch met oog voor het milieu. Als iedereen dit gaat gebruiken -> daarvoor is elektriciteit nodig.. en waardoor wordt dat opgewekt? Je raadt het al.

    Login om te reageren
  17. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 15:57

    @niek

    ja het is wel een natuurproduct, maar er zijn processen nodig om het als suikerkorrels te laten worden. (maar dat spreekt voor zich)

    Login om te reageren
  18. Paragon zegt

    10 mei 2008 om 16:01

    Welke logica stop jij in dat pijltje ( -> ) !??

    Als 1 persoon dit apparaat gebruikt heb je GEEN electriciteit nodig. En is het geheel (produceren en weer verbranden van de alcohol) bijna CO2-neutraal.

    Maar als ‘iedereen’ dit apparaat gaat gebruiken heb je opeens WEL electriciteit nodig… Die volgens jou met fossiele brandstoffen opgewekt wordt en daarmee CO2 in de atmosfeer brengt. (je gaat voorbij dat een redelijk deel van de electriciteit met kernergie wordt opgewekt. Daarnaast speelt waterkracht nog een kleine rol).

    Login om te reageren
  19. chefke zegt

    10 mei 2008 om 16:12

    @ Paragon

    Je kunt voor dit apparaat ook niet-eetbare, industriële suiker gebruiken. Die is dus goedkoper dan de 2 cent die jij noemt.

    Login om te reageren
  20. Paragon zegt

    10 mei 2008 om 16:50

    @ Chefke

    2 cent per kilo…. ondenkbaar! Afval is nog meer waard.

    Wat gegoogle: ongeveer 50 dollarcent per kilo industrial sugar.

    Login om te reageren
  21. chefke zegt

    10 mei 2008 om 16:56

    @ Paragon

    Zoveel verstand heb ik ook niet van suikerprijzen. ;) Het bronbestand noemt in ieder geval 1 dollar per gallon (3,8 liter) als richtprijs. Dat vertaald zich als ongeveer 20 eurocent per liter. Het zou een foutje kunnen zijn maar deze ethanol is iig een stuk goedkoper dan de 1,50 die we tegenwoordig voor een litertje benzine betalen.

    Login om te reageren
  22. japp zegt

    10 mei 2008 om 17:10

    eej..

    ff puntje mensen..

    er ZIT AL accijns op suiker…

    alcohol.. sigaretten.. brandstof EN suiker…

    Login om te reageren
  23. bruistablet zegt

    10 mei 2008 om 17:20

    benzine of diesel is voor een auto nog goedkoop als je het vergelijkt met een hedendaagse jongere die op methadon loopt.

    Login om te reageren
  24. fuzion zegt

    10 mei 2008 om 17:38

    euh, mensen praten hier over een CO2 loze brandstof, maar dit klopt niet helemaal.

    Suiker(glucose) C6H12O6 -> 2 C2H5OH (ethanol) + 2 CO2
    co2 komt er dus vrij bij het maken van ethanol.

    Login om te reageren
  25. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 17:39

    @Paragon

    hoe wil je dat ding laten werken dan? Denk je dat we met z’n allen energie opwekken dmv waterkracht en kernenergie?? Fossiele brandstoffen worden nog genoeg verbrand met daarbijbehorende uitstoot. Dus ik snap niet waarom het CO2-neutraal is, als maar één iemand dit gebruikt.(behalve als je alle energie uit bv stromend water haalt), maar het gaat niet om 1 iemand, het gaat om meerdere mensen.

    Login om te reageren
  26. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 17:43

    @fuzion

    Waar blijft de H dan? aan de rechterkant heb je 11 C’tjes en de linker 12 C’tjes. Dus die formule klopt niet helemaal denk ik.

    Login om te reageren
  27. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 17:44

    @fuzion

    laat maar, ik keek een beetje scheef o.O :P

    Login om te reageren
  28. ik de dinges zegt

    10 mei 2008 om 18:04

    CO2 neutraal houdt in dat je geen co2 toevoegd aan de kringloop, wat je met fossiele brandstoffen wel doet.

    Login om te reageren
  29. os zegt

    10 mei 2008 om 18:23

    Met fossiele brandstoffen heb je een veel langere kringloop.

    Login om te reageren
  30. d'n nillus zegt

    10 mei 2008 om 18:24

    ook al zou t goedkoper en beter ijn de overheid verzint toch wel weer een belasting of verbod of wat dan ook

    hub motto is nie voor nix

    gij zult niet stelen de overheid dult geen concurentie

    Login om te reageren
  31. Rob zegt

    10 mei 2008 om 18:30

    -Edit: Thanks, gefixt!-

    Login om te reageren
  32. RenJie zegt

    10 mei 2008 om 19:27

    @ik de dinges

    ja, dat klopt, maar is dat hier het geval? Dat ligt er toch aan hóe de elektriciteit opgewekt wordt. Ik heb de gegevens hier niet, dus ik kan niet zeggen of het CO2 neutraal is of niet. [ CO2 opname planten vs. uitstoot van evt. fossiele brandstoffen ]

    Login om te reageren
  33. Wollie zegt

    10 mei 2008 om 20:20

    Mischien een leuk idee voor de Autobloggers (redactie) om eens werkelijk in de praktijk te testen? Waarschijnlijk kun je als serieuze duurzame onderneming nog wel ergens subsidie krijgen ook!?

    Login om te reageren
  34. ZOEF zegt

    10 mei 2008 om 21:00

    Volgens mij moet je ook je motor aanpassen of een Volvo E85 kopen.

    Login om te reageren
  35. ZOEF zegt

    10 mei 2008 om 21:01

    Volvo FlexiFuel dus.

    Login om te reageren
  36. Hextrasher zegt

    10 mei 2008 om 21:48

    D’r zit al 19% BTW op, op suiker, als je het groot inkoopt bij de makro via de zaak, kan je die BTW ook weer terug krijgen! Dubbel bingo dus ;)

    Login om te reageren
  37. Realhustler zegt

    10 mei 2008 om 23:28

    Al laat je je auto op leiding water rijden, het is illegaal als je geen accijns betaald. Volgens mij moet je nog accijns betalen als je in de tank pist.
    Whatever je in je tank mikt, je bent accijns plichtig. Denk maar aan rode diesel vs gewone diesel.
    Dus ook zelfgemaakte biodiesel, of slaolie van de aldi, als je er op gaat rijden dan ontduik je de belasting.

    Login om te reageren
  38. Markus zegt

    10 mei 2008 om 23:35

    Dit stinkt ook niet zo als een auto op frituurvet… toch? Of komt hier een dikke alcoholwalm van af?

    Login om te reageren
  39. Emmanuel zegt

    11 mei 2008 om 02:50

    @Realhustler

    Klopt inderdaad, maar heb jij ooit al meegemaakt dat ze een benzinewagen checkten om te controleren of je wel op belaste brandstof rijdt? :) En hoe zie je überhaupt het verschil tussen belaste bio-ethanol en de onbelaste, zelf gebrouwen versie?

    @Markus

    Die ethanol verbrandt in theorie tot CO2 en water, dus geen alcoholgeur, neen. Dit is trouwens zowat de meest zuivere brandstof die je kan bedenken, en is uiteraard massa’s properder dan bv. frituurvet, waarmee je meer dioxines de lucht instuurt dan de gemiddelde 19de eeuwse verbrandingsoven.

    Login om te reageren
  40. Bas zegt

    11 mei 2008 om 03:49

    Mooi apparaat … Zal in Nederland natuurlijk wel niet verkocht gaan worden :(
    Zal wel worden tegengehouden door vadertje staat en moeder Shell.

    Zou het niet mooi zijn als de gasten die we hebben gekozen om ons te vertegenwoordigen in Den Haag ons juist zouden helpen en dat zij…onder het mot: een beter milieu…zouden zorgen voor de invoerfaciliteiten en een fikse korting?

    Ja…wij… het volk…zouden dat wel mooi vinden….maar aangezien het ten koste gaat van de miljarden en miljarden aan acijnzen op brandstof en heftige slarissen voor allerlei zogenaamde adviseurs die dan weer iets nieuws moeten verzinnen voor de geldkraan die brandstof accijns heet.

    Zo een mooi apparaat….zo dicht bij en toch ook weer zo ver weg.

    Login om te reageren
  41. DafMaf zegt

    11 mei 2008 om 10:51

    [mierenneukmodus]100 % zuivere alcohol bestaat niet. Ik geloof dat 96% het hoogst haalbare is. Alcohol trekt nl heel sterk water aan en die laatste procenten krijg je er niet uit. Gooi een fles brandspiritus in je tank en je trekt alle water eruit.[/mierenneukmodus]

    Login om te reageren
  42. d'n nillus zegt

    11 mei 2008 om 11:19

    98% of 99% meen ik

    Login om te reageren
  43. Rayner zegt

    11 mei 2008 om 13:49

    Als iedereen dit zou gebruiken he, hoe zou het dan zitte met de honger in de wereld? was dat het probleem niet van bio brandstoffen?

    Login om te reageren
  44. BlueVFRank zegt

    11 mei 2008 om 14:10

    Ja dat is weer een populaire theorie in politieke kringen. Honger heeft vele oorzaken, dit jaar voornamelijk de grote droogte in regio’s waar rijst geproduceerd wordt en het prijsopdrijvende effect van speculanten op de termijn markt. Dit is overigens hetzelfde op de olie markt, op dit moment kost ene vat olie USD 125, hiervan komt ruim 35 usd door speculatie en is dus eigenlijk lucht. Heeft niets meer met vraag en aanbod te maken. Er gaan daarom stemmen op om specuculatie met dit soort producten afgezien van de traditionele termijnmarkt te verbieden.

    In belgie is het al verboden om te speculeren met levensmiddelen, in nederland wordt de ene na de andere turbo bedacht, denk aan rijst, olie, sinasappelen etc. (een turbo is overigens een hefboomproduct, waardoor een stijging of daling een bepaalde vermenigingsfaktor heeft, vandaar dat het zo snel stijgt op dit moment

    Login om te reageren
  45. Emmanuel zegt

    11 mei 2008 om 18:01

    @BlueVFRank

    Neen, in België is investeren in zogenaamde soft commodities (rijst, graan, suiker, …) nog niet verboden. Er gaan wel socialistische stemmen op om dit te doen.

    Enerzijds kan ik daar begrip voor opbrengen, anderzijds is het heel moeilijk om hierover een wet te maken. Koekjesfabrikanten (om maar iets te zeggen) moéten zich namelijk indekken tegen de stijging van hun grondstofprijzen door futures te kopen, en je zou dit ook als ‘speculeren’ kunnen bekijken.

    De vraag is dan ook aan welke bedrijven je toelaat om te investeren in grondstoffen en aan welke niet.

    Login om te reageren
  46. CSL zegt

    11 mei 2008 om 19:51

    Dat wordt extra rondjes op de Ring :)

    Login om te reageren
  47. Bas zegt

    11 mei 2008 om 20:10

    Politiek, speculatie, adviezen….allemaal gebakken lucht!
    Het is gewoon ZEER deprimerend als je bedenkt dat WIJ (alle mensen in Nederland) onszelf afhouden van dergelijke geweldige oplossingen (zie topic) vanwege een aantal zogenaamd gekozen leuters in Den Haag die niks anders schijnen te kunnen dan de staatskas vullen en nieuwe manieren verzinnen om DAT te doen.
    SUIKER is er in overvloed en heeft NIKS te maken met de honger in de wereld (Graan en rijst wel).
    Politieke boys:
    Doe is wat zinnigs voor jullie landgenoten en onthef dit ding en de produktie ervan uit de accijns en zie maar dat je je geld ergens anders vandaan haalt!

    Login om te reageren
  48. Vroegerr! zegt

    11 mei 2008 om 20:36

    Vroegerr was benzine betaalbaar..

    Login om te reageren
  49. Luc Jagers zegt

    12 mei 2008 om 00:01

    Kan ik ethanol in een Benzine of Diesel wagen steken en wat met de levensduurte van de motor?

    Login om te reageren
  50. dekster zegt

    12 mei 2008 om 11:08

    @Luc Jagers
    Geen enkel probleem, al heb ik wel m’n twijfels bij turbo motoren…

    Login om te reageren
  51. Emmanuel zegt

    12 mei 2008 om 12:53

    @Dekster

    Een beetje ethanol bij je benzine kan inderdaad geen kwaad, maar om op zuivere ethanol te rijden heb je toch echt wel een aangepaste motor nodig hoor. De smerende eigenschappen van ethanol zijn minder dan die van benzine, en ook de ontsteking bij lage temperaturen kan problemen geven. Ook stel ik me vragen of de injectieverstuivers van directe inspuiting-motoren niet in de war zouden geraken..

    Je kan het trouwens ook enkel in een benzinewagen gebruiken, niet in een diesel.

    Login om te reageren
  52. lodewijk zegt

    12 mei 2008 om 22:36

    oké allemaal goed en wel, maar ik ga er mij onmiddellijk één halen hoor! al kost het mij ongeveer 50cent\liter dan heb ik het nog snel terugverdient.

    Login om te reageren
  53. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 mei 2008 om 09:33

    ‘Goeiedag mevrouwtje, mag ik van u 238234 kilo suiker? Ja, ziet u, ik ga volgende week met de auto op vakantie’…

    Login om te reageren
  54. Peter Bos zegt

    13 mei 2008 om 10:01

    @ Bas:
    Waar suikerbietren groeien daar groeien géén graan of aardappelen. Als alle olie vervangen moet worden door biobrandstof dan heb je nogal wat hectare nodig. 1 suikerbiet levert 100 gram suiker op en dat pas na een zeer energieverslindend proces van 2 á 3 keer koken.

    Login om te reageren
  55. Peter Bos zegt

    13 mei 2008 om 10:05

    http://www.popularmechanics.com/blogs/science_news/4262690.html

    Zo dan, meer info

    Login om te reageren
  56. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    13 mei 2008 om 10:31

    @ Dekster:

    Je hebt alleen je twijfel bij benzine-motoren????
    Het merk dat Ethanol ingevoerd heeft in Europa, heeft alleen maar Turbomotoren anders hoor!!!

    @ Luc Jagers:

    Je kan bij ‘normale’ benzinemotoren bijmengen tot een bepaald (klein) percentage. Daarna moet de motor aangepast worden aan Ethanol, aangezien het een meer stroperig en aggressiever goedje is. Denk dan aan stalen benzineleidingen bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  57. bmw zegt

    13 mei 2008 om 10:42

    CO2-neutraliteit is echt zo’n ecologisten-begrip… Wat is dat nu? De hele aarde is door de wet van behoud van massa CO2-neutraal. En voor de rest is het een dekmantel om groene voorkeuren te onderbouwen. Immers, mijn buurman die op hout stookt verziekt de buurt met stank, dioxines, roet, enzovoort. Maar hij weet zich gesterkt door groene BS dat “hout verbranden CO2-neutraal is”. Newsflash: als je die boom had laten staan had je heel wat vervuiling (niet enkel CO2) vermeden. Ik word moe van dit soort onzin. Men misbruikt de wetenschap.

    Login om te reageren
  58. Peter Bos zegt

    13 mei 2008 om 11:09

    @ BMW.
    Het gaat erom waar de C’s en de O’s zich bevinden en het liefst niet aan elkaar gebonden want dat ademt zo slecht ;-)
    Niet dat ik overtuigd ben door de (heilige) Ecologogen maar alleen je beroepen op de wet van het behoud van massa doet hun punt tekort.

    De aarde (als één groot ecosysteem) kan maar een vaste hoeveelheid CO2 weer vanuit de atmosfeer weer “absorberen”, met andere woorden omzetten in plant en plantresten. De fossiele brandstoffen (ook ooit plant) lagen keurig onder de grond en leverden voor de komst van stoom en petroleum bijna geen bijdrage aan de CO2 cirkel.

    Da’s nu anders en de Ecologen menen dat dit een isolerende deken om de aarde legt waardoor de temperatuur toeneemt. Bij een te sterk stijgende temperatuur zouden weer andere temperatuurregulerende processen ontregeld kunnen worden.

    Met andere woorden, als ze gelijk hebben dan zetten we aardig wat op het spel. Hebben ze ongelijk… tsja dan hebben we in ieder geval weer behoorlijk wat geïnnoveerd. Is ook leuk

    Login om te reageren
  59. Juppe zegt

    13 mei 2008 om 18:25

    Zeg lieve schatten hier… Kun je E10 (90% benzine, 10% ethanol) in een normale benzine auto gooien? In Leeuwarden verkopen ze dat namelijk voor 91ct/ltr. Ja, dat lees je goed.

    http://www.delta-oil.nl/

    Login om te reageren
  60. lodewijk zegt

    13 mei 2008 om 22:38

    @juppu
    wel shoe, ik weet het niet zeker maar ik dacht dat er wel een kleine aanpassing aan de computer nodig is. je hebt dan ook wat meer peekaas dacht ik, door het hoger octaangehalte of zoiets. Weet iemand of je dat al in België kan krijgen btw?

    Login om te reageren
  61. Mark zegt

    16 mei 2008 om 11:43

    correctie, uit een suikerbiet haal je ongeveer 200 gram suiker. per hectare is op zandgrond een 10 ton suiker gemiddeld en op kleigrond 15 ton.

    Onder CO² neutraal wordt verstaan dat de CO² nog maar kort geleden uit de atmosfeer is opgenomen, zoals bijvoorbeeld een suikerbiet. Dit in tegenstelling tot de fossiele brandstoffen, waarvan het aanwezige CO² al millenia geleden is opgenomen.

    Login om te reageren
  62. kuttekop zegt

    1 september 2008 om 00:15

    wat allemaal een gezeik zeg als je achter je pc zit gebruik je toch ook stroom of niet , stelletje schapenzakken

    Login om te reageren
  63. kim zegt

    22 oktober 2008 om 00:32

    @ bmw, er is ook hout van afval zoals palletten en omgewaaide bomen en voor omgehackte bomen worden er 2 in de plaats gezet

    Login om te reageren
  64. w. eleid zegt

    9 november 2008 om 19:50

    ik woon in thailand en ik tank benzine 91-gazohol (= ethanol).
    literprijs aan de tank ca. 45 eurocent. verhouding benzine-ethanol 85-15.
    mijn auto rijdt er heel goed op; vlgs de dealer is de motor (toyota) er geschikt voor.

    Login om te reageren
  65. Nio zegt

    16 augustus 2009 om 17:07

    Dan kun te toch beter spiritus in je tank gooien.

    Login om te reageren
  66. The Roeler zegt

    17 oktober 2009 om 23:05

    1st Dutch Bio ethanol Dragster (www.theroeler.com)
    1000 PK/ 8.3 sec. op de kwart mijl niet echt zuinig(11op1)
    maar gaat wel hard

    Login om te reageren
  67. Luke zegt

    10 september 2010 om 15:35

    Leuk idee, zo’n apparaat, best duur dus waarom niet zelf een bouwen? Het grootste probleem is het zuiveren van de ethanol uit je suikerwater. De gisting volgt vanzelf. Als je je er iets in verdiept kan je vast een aantal wetenschappelijke artikelen vinden waarmee je zelf een fermentator kan maken!

    Greetz

    Login om te reageren
  68. sandokan zegt

    17 november 2010 om 16:56

    Als het ECHT ethanol is (drinkbare alcohol)voeg een ecsance toe,en verkoop het als drank! Met de opbrengst kun je gewoon benzine c/q diesel kopen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North