• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindhovens bedrijf maakt software voor auto’s, complexer dan een vliegtuig

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 17 oktober 2017 om 16:56 – 20 Reacties

Zelfrijdende auto is nog complexer dan vliegtuig


Aan chipfabrikant NXP de taak om de boel een beetje te vereenvoudigen.

Dat in de wereld van autonome voertuigen nog lang niet alles op rolletjes loopt is wel duidelijk. Dit erkent ook Matt Johnson, algemeen directeur van de Eindhovense chipfabrikant NXP, die bij de introductie van hun nieuwste softwareplatform zijn bevindingen kenbaar maakt. Tijdens het evenement legt hij uit dat ze, om op het gebied van software te innoveren, het grondwerk voor de hardware eerst volledig opnieuw uit dienen te vinden.

Het resultaat is het S32 platform, dat klaarblijkelijk de juiste snaren weet te raken. Volgens Johnson hebben 8 van de 15 grote autofabrikanten de overstap naar NXP al gemaakt, met de resterenden die er nog stevig over nadenken. Het kan dan haast ook niet anders dat NXP iets te bieden heeft waar bijzonder veel vraag naar is. Volgens henzelf is de behoefte naar hun nieuwe platform vooral te verklaren door de mate waarin deze veiligheid en beveiliging aanbiedt, zonder het productiesproces te vermoeilijken. En omdat autonome voertuigen tegenwoordig meer lijntjes coke code bevatten dan een modern passagiersvliegtuig, is dat ook wel nodig. Daarnaast maken ze van OTA (over the air) updates, een aspect waar Tesla vooralsnog als enige wat mee deed, een standaard goed.

Een belangrijk voorbeeld dat Johnson tevens noemt heeft te maken met “fail operational capability“, een kritiek punt voor zelfrijdende auto’s. Hierbij gaat het om de manier waarop de auto reageert op een probleem, nadat het heeft vastgesteld dat er een bestuurder of systeem foutief of zelfs niet meer werkt. Aanvankelijk vangt de software van NXP dit probleem op, waarna de fabrikant zelf behoort te ontwikkelen hoe het probleem verder wordt opgelost. In die zin kun je het S32 platform dan ook zien als de basis waarop de autofabrikant zelf kan gaan voortborduren.

Ook interessant!

  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
    Mijn Auto: Tesla Model S Raven van Juan
  • knakig stuur
    Knakig stuur van Tesla verholpen door software updates
  • Tesla Cybertruck nog verder uitgesteld, wordt auto van Neo

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, eindhoven, Techniek

Vorig bericht: « Man die tankstation ramde draait de bak in
Volgend bericht: Ha! Ook België opent aanval op hybrides »

Lees Interacties

Reacties

  1. trustmeiamanengineer zegt

    17 oktober 2017 om 17:06

    Mooi bedrijf dat NXP!
    Overigens zit er in een gewone personenauto van 10 jaar terug al meer regels code en ECU’s dan in een pasagiersvliegtuig. En dat wordt uiteraard alleen maar erger met dat hele autonome gebeuren erbij.
    Ook wel mooi om te weten dat vrijwel elke auto ter wereld gemaakt wel minstens een chip van NXP aan boord heeft.

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      17 oktober 2017 om 19:39

      @trustmeiamanengineer: Alleen een beetje jammer dat het niet Nederlands meer is.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        17 oktober 2017 om 20:11

        @vondick: Tja, dat is inderdaad zonde. Maar voorlopig zit zowel de R&D als productie nog wel gewoon hier in Nederland. Laten we hopen dat dat zo blijft.

        Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        18 oktober 2017 om 00:49

        @vondick: Dat betwijfel ik.

        Login om te reageren
  2. basvspr zegt

    17 oktober 2017 om 17:09

    Hollandsche glorie over de grens. Waar een klein landje groot in kan zijn!

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      17 oktober 2017 om 19:24

      @basvspr: ha, jij bent af!

      https://youtu.be/Lwj8ikAJids

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    17 oktober 2017 om 17:57

    Dat het nog lang moge duren….

    Login om te reageren
  4. snel70 zegt

    17 oktober 2017 om 18:20

    Wat een chaos gaat dat worden op de weg als alle systemen/software ineens uitvallen door welke reden dan ook. Desalniettemin, wel fantastisch mooi dat het kan alhoewel ik tot op heden zelfs met mijn active cruise control nog steeds aardig op moet letten en mee moet doen om alles wat vloeiender te laten verlopen.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      17 oktober 2017 om 19:37

      @snel70: mensen vallen nooit uit toch? ;) zijn ook nooit moe enzo

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        17 oktober 2017 om 20:02

        @widodh: je bedoelt zoals wanneer het sneeuwt of vriest?

        Login om te reageren
        • widodh zegt

          17 oktober 2017 om 20:53

          @BaRa: kan. Maar wij lijken ons als mens superieur te vinden terwijl computers op veel vlakken beter dan ons zijn

          Login om te reageren
      • snel70 zegt

        17 oktober 2017 om 20:36

        @widodh: Hahaha, zeker dat doen mensen wel en degene die moe zijn sturen over het algemeen ook nog wel veilig naar huis op de enkeling na lijkt me. Ik heb het dan ook over ‘alle’ en niet ‘enkele’ systemen/software.

        Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    17 oktober 2017 om 19:26

    Niet helemaal duidelijk wat het een en ander nu precies inhoudt. Wat moet er nu precies veranderen aan de hardware bijvoorbeeld?

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      17 oktober 2017 om 20:17

      @pomoek: Het moet modulairder en beter beveiligd & gestandaardiseerd zijn …

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    17 oktober 2017 om 19:56

    Dus voor het pure autorijden zonder teveel electronische meuk kan je beter in een passagiersvliegtuig gaan rijden…

    Bijkomend voordeel is dat de levertijd van een gemiddeld toestel zoals een Airbus A380 een stuk lager is dan de levertijd op een modale auto met Autopilot, zoals bijvoorbeeld een Tesla Model 3…

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    17 oktober 2017 om 21:48

    Zelfrijdende auto merkt op dat er een probleem is met de bestuurder??

    Login om te reageren
  8. raoufff zegt

    17 oktober 2017 om 21:53

    1 ding zit nog complexer in elkaar dan de zelfrijdende auto en dat is de vrouwmensch

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      18 oktober 2017 om 00:54

      @raoufff: Transgenders!

      Login om te reageren
  9. shadowbroker zegt

    17 oktober 2017 om 22:37

    Waar slaat die “Coke” verwijzing weer op? “Tokkieblog”?… Het niveau daalt met de dag hier

    Login om te reageren
  10. cloverleaf zegt

    18 oktober 2017 om 00:54

    Fail operational betekend dat wanneer een systeem compleet failed dit geen invloed heeft op de operatie. Een bestuurder zou hier niets van merken. Fail passive houdt in dat wanneer er iets stuk gaat, je nog steeds door zou kunnen rijden maar er is geen speling meer of er moet ingegrepen worden. Wanneer een systeem in een vliegtuig er geen zin meer in heeft dan kun je hem niet ff langs de A2 op de vluchtstrook zetten. Bij een auto kan dit wel. En heeft dus minder redundancy nodig, fail passive is in principe genoeg. De omgeving van een auto is wel ingewikkelder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North