Ha! Ook België opent aanval op hybrides

Auteur: , 44 Reacties

Het is uit met de pret!

Ha! Ook België opent aanval op hybrides

Na het lachertje van onze eigen overheid, die de belastingvoordelen voor hybride auto’s vrijwel compleet teniet deed, is het nu ook de beurt aan onze zuiderburen. Onder het mom van het onderscheiden van ‘nep-hybrides’ vs. ‘echte-hybrides’ is de Belgische regering op oorlogspad om de tot nu toe vrij gunstige fiscale regelgeving de das om te doen.

Hun aanpak is in wezen van vrij simpele, maar niet geheel logische aard. Volgens de fiscus moet de wagen tenminste 1 kWh batterijcapaciteit hebben voor iedere 100 kilo aan gewicht. Dit zou betekenen dat een auto van 2 ton een batterij van 20 kWh met zich mee zou moeten zeulen. Even ter vergelijking: een Toyota Prius, zo’n beetje de Messias onder de hybrides, heeft ongeveer 1,5 kWh voor 1,5 ton. Dat is dus 10 keer te weinig!

In het onontkomelijke geval dat dit criterium niet wordt gehaald, stijgen je lasten als gevolg. Mocht het voorstel erdoor komen, dan zullen hybrides die vandaag de dag van 90 tot 100 procent aftrekbaarheid genieten, hun voordeel zien zakken tot tussen de 40 en 60 procent. Dit betekent dat in extreme gevallen, bijvoorbeeld bij plug-in SUV’s als de BMW X5, de lasten zich zullen verdrievoudigen. Compactere modellen komen er met 75 procent alweer iets beter vanaf. Volledig elektrische voertuigen lijken met een daling van 120 naar 100 procent het minst geraakt te worden.

Zij die de effecten van deze wet zullen gaan voelen, moeten al snel rekening houden met hun keuzes. Ondanks dat de hervorming pas in 2020 in werking moet treden, worden alle voertuigen die na 1 januari 2018 worden aangeschaft getroffen door het nieuwe stelsel. Geef het dus een paar maanden voordat de markt voor hybride auto’s ook in België ineenstort.

Dank aan Jan voor de tip! Foto door @spotcrewda via Autojunk



44 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Dat is nou ook vervelend, is de pret overal al voorbij voordat hij voor mij uberhaupt begonnen is.
Toont de hypocrisie van overheden tegenwoordig: alles moet groen en milieuvriendelijk, maar o wee als het te veel inkomsten kost, dan is groen ineens niet meer interessant. West-Europese overheden zouden wat meer in hun eigen vet moeten snijden, om de torenhoge belastingen te kunnen verlagen naar een normaal niveau!
@roelfinus: de hybrides van nu zijn helemaal niet zo groen als ‘men’ dacht, dus de overheid wil fabrikanten stimuleren écht groene auto’s te bouwen. Dat doe je niet door rijdende CO2 fabriekjes te subsidiëren.
@roelfinus: ergens heb je een punt, maar een Outlander die met 140 over de linkerbaan knalt zonder netjes op te laden is niet bepaald groen. Persoonlijk mogen we het hele hybride verhaal overslaan en auto’s maken met zowel enkel fossiele of EV aandrijving. Waarbij aanschaf van EV’s best gestimuleerd mag worden, maar aanschaf van een benzine auto niet persé bestraft. Tenminste tot aan een periode dat een EV een volwaardige vervanging is van een benzine auto. Waarbij de Zoë en Tesla Model 3 aardig de goede kant op gaan, me dunkt.
@2wheeler: en dus worden degenen die wel netjes opladen gestraft, zou toch ook gek zijn als iedereen een snelheidsbegrenzer kreeg omdat een deel te hard rijd. Ze hadden een registratiesysteem voor brandstofgebruik bij plugins moeten hebben en daar de bijtelling aan koppelen.
@kobus1967: als je netjes oplaad ben je per km goedkoper uit dan als je alleen op fossiele brandstof rijdt. Oh wacht, jij bent een leaserijder zeker? Alles wordt door je werkgever betaald en voor het privé gebruik moet jij dan een bedragje betalen waar een normale autobezitter nog niet eens z’n benzine van kan betalen. Ja nee, jij de leaserijder wordt enorm ‘gestraft’.
Begrijp je probleem met snelheidsbegrenzer ook niet zo. Als die op 130-135 km/uur staat ingesteld dan is dat toch totaal geen probleem want harder mag je toch niet. Merk je dus niks van als je je netjes aan de snelheid houdt zoals je zelf claimt.
@roelfinus: hier in België regent het panamera hybrids, en plug-in 7 series.
Slaat toch nergens op dat dergelijke auto’s dergelijk belasting voordeel hebben.
Tesla 120% fiscaal aftrekbaar. Toch ook raar.

Schaf alle belastingen af op auto’s en mak de brandstof heel duur. Ik spreek tegen mijn eigen hobby (heb ook een zwaarverbruiker voor in het weekend) maar dat lijkt me de enige echt duurzame richting om winst te maken in het kluwen van mobiliteitsbeleid.
@woudloper: 120% geeft vertekend beeld. Is in werkelijkheid nu ook al 100%.
Daarnaast is 100% niet subsidiëren, ze straffen ze gewoon niet af. Sommige mensen vergeten dat men eerst geld moet verdienen alvorens men zo’n wagen kan kopen.
De grote hybrides zijn inderdaad vaak minder groen dan een gewone diesel… dus diesel terug aanmoedigen?
@stanny: trouwens volledig akkoord met het idee om alle taksen in de brandstof te verwerken.
@roelfinus: nog geen 10 jaar geleden kreeg ik 5000€(!) premie van de Belgische overheid om een eco diesel te kopen.
@roelfinus: snijden in eigen vet? Je bedoelt de staatsschuld van 477 miljard nog sneller laten stijgen dan 335 euro per seconde? Lijkt dan meer op schieten in eigen voet.
Ook niet echt een goede insteek imho. Laat nou net de Prius in de praktijk zuiniger en milieuvriendelijker zijn dan een Golf GTE met stekker.
@thomasbol: pure aanname.
@v60germany: praktijkervaring (werkzaam leasebranche). Doei.
@thomasbol: dan heeft de firma waar je werkt de verkeerde klanten… zeg daar ff doei tegen.
Of beter gezegd; verkeerd werkgever-werknemer beleid.
Fijne aanname nogmaals.

@v60germany:
5.0/100km Prius
5.4/100km Golf GTE
Bron: werkelijkverbruik.nl van Travelcard. Fijne avond!
@thomasbol: fijne avond!
@thomasbol: Hiervoor heb ik toch even een account aangemaakt, na al die jaren anoniem meegluren …

Volgens Spritmonitor.eu verbruikt een Golf GTE gemiddeld 3,95 l/100 km benzine, terwijl een Prius uitkomt op gemiddeld 5,15 l/100 km. Tenzij je de Plug-in Hybrid-versie neemt, dan kom je uit op 3,57 l/100 km.

https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=6&powerunit=2
https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/439-Prius.html?powerunit=2
@gvdb: ik ken Spiritmonitor niet. Kan je je eigen verbruik ingeven, niet?
Travelcard meet op alle tankdata van hun tankkaarten. Niet alleen lui die het verbruik niets interesseert worden hierin meegenomen, maar ook ‘de beste jongetjes van de klas’. Bredere meetscoop dus. De Prius Plug-in komt bij Travelcard overigens uit op 2.1/100km, alhoewel ik denk dat dat dit nog te vroeg is om een goede conclusie uit te trekken, die rijden nog niet massaal.
http://www.werkelijkverbruik.nl
@thomasbol: Je hebt gelijk thomas, maar de leasebranche is nogsteeds een pool van verpestte mensen. Er zijn al heel veel bedrijven die beleid voeren op verbruik, aan de snelweg tanken en thuis laden. Maar ik heb persoonlijk bij meerdere bedrijven meegemaakt en tevens in mijn kenissenkring, dat mensen niet eens de liter prijs weten van de brandstof, ze claimen geen tijd te hebben om bij een ‘niet snelweg’ pomp te tanken en laden auto’s niet op omdat ze geen laadpaal hebben thuis of zelfs geen plek om die auto fatsoenlijk te parkeren. Ik weet vrij zeker dat goed geïnformeerde eigenaren, privé of ondernemers die zo’n phev rijden veel beter opladen en letten op verbruik dan leaserijders in het algemeen
@thomasbol: Een collega van mij rijdt de Passat gte zo’n twee jaar. Heeft tot nu toe 5 keer moeten tanken in 2 jaar tijd. Rijdt zo’n 80 kilometer per dag. Denk dat geen enkele Prius zo’n score haalt.
@audirijder: dat is wel een bizarre score…
@audirijder: dat lijkt mij eigenlijk onmogelijk tenzij je elke dag(!) max 15km enkele rit rijdt. Even in het weekend er op uit zit er dan niet in. Onder bepaalde omstandigheden werkt de verbrandingsmotor gewoon mee.
@audirijder: Die collega van je is een leugenaar, of jij bent er één. Eventjes snel berekend: 2 jaar lang 80km per dag is 58400 km, de brandstoftank van de Passat GTE heeft een inhoud van 50 liter x 5 keer tanken is 250 liter. Dat zou op een verbruik komen van 0,43 liter op 100 km. Ga ergens anders bullshit verkopen.
@boris9397: Kerel, je kunt die GTE laden, en als je dat netjes op je oprit kunt doen en tevens op je werk dan hoef je niet te tanken want je rijdt volledig elektrisch. Zo hebben wij thuis voor er bij zo’n Outlander, alle kleinere ritjes doen we met dat ding, die heeft in 2 jaar tijd ook nog maar 3 keer een volle tank gekregen
Waarom zouden hybride rijders fiscale voordelen moeten genieten ten opzichte van andere fossiele brandstoffen? Auto’s maken maar een fractie uit van de CO2 vervuilers.
@erik2907: Zeker waar, maar dan moet de overheid ook niet zulke regels maken als ze ze enkele jaren later alweer laten verdwijnen.
Typisch Belgie. Pakweg 5jaar geleden werden er serieuze premies uitgereikt bij dieselwagens, met als gevolg dat belgie een echt dieselland werd.

Even later werden de diesels opeens veel zwaarder belast dan benzinevoertuigen en de dieselprijs is onderweg om gelijk te staan met de benzineprijs.

Dat is niets anders dan in de val lokken en toeslaan.
@nasty: ik zou zeggen voortschrijdend inzicht?
@nasty: eh neen. België was altijd al een dieselland, door de veel lagere prijs van de diesel. Die ecopremie gaf een kleine extra opstoot bij de privékopers.
goed artikel!
Zie ik nog zo gebeuren. Vroeger werd de dieseltaks afgeschaft en kocht iedereen een diesel, want co2…oh nee.
dan was diesel slecht qua Nox dus iedereen aan de benzine en de hybride.
nu pakken ze de hybride aan en iedereen aan de elektriciteit! Tot dit weer zal aangetoond worden binnen 5 a 10j dat de ontwikkeling en recyclage van zulke auto’s heel slecht is en iedereen een waterstof auto moet kopen want dan zal die weer belastingsvoordeel krijgen…
@jantje_555: Dankjewel Jan! En goed punt, het is inderdaad een soort vicieuze cirkel.
In Nederland trapt de Belastingdienst daar niet in, maar voor onze zuiderburen die een hybride auto bezitten weet ik wel een trucje om de Belgische fiscus om de tuin te leiden…

Bijkomend voordeel is dat het ook werkt om de politie op het verkeerde been te zetten en het staat ook nog eens gezellig, een plantenbak achterop de auto…
Bij ons zie ik vaak de X5 40e. Dat zal ook rap gedaan zijn!
@f1tim: Zonder fiscaal voordeel is het ook nog een heel fijne auto.
Ik ben Belgisch ondernemer maar een auto koop ik nog steeds met mijn hart en niet met de aftrekbaarheidstabel.
Het gaat om bedrijfswagens, niet om de wagens die men prive koopt. Al worden de dure hybrides zelden tot nooit prive gekocht. Er zijn twee voordelen. Een lage CO2 uitstoot heeft een hogere aftrekbaarheid en minder ‘Voordeel Alle Aard’ dat maandelijks bij je (bruto)loon wordt geteld. Voor werknemers is de VAA het belangrijkste en dat blijft. Ondernemers kunnen echter minder van de wagens als kosten inbrengen maar krijgen in 2020 wel een lager basistarief op hun winst. (van 33% naar 25%).

De populaire zware en (te) dure hybride SUV’s gaan inderdaad klappen krijgen. Het verschil bij een midden-klasse lijkt me nog mee te vallen. Een BMW 330e en 530e 7 kWh tot 9 kWh bij 1600 en 1900kg. Dat is nog steeds te weinig maar er staan de komende jaren enorm veel nieuwe modellen (upgrades?) op het programma bij alle constructeurs…. dus tegen 2020.

Is ook nog de vraag of de 1 kWh per 100Kg een factor is die ze elk jaar kunnen ‘indexeren’ zoals het nu het geval is bij het berekenen van de VAA op basis van de co2 uitstoot.
@w0ut: err. VAA gaat er blijkbaar toch ook aan. Wordt belast als zijn “even-knie” hoe gaan ze dat bepalen?
Waar kan ik een bron vinden voor deze uitspraak?
“Ondanks dat de hervorming pas in 2020 in werking moet treden, worden alle voertuigen die na 1 januari 2018 worden aangeschaft getroffen door het nieuwe stelsel. “
@lxfx: “De hervorming zou in 2020 in voege treden, maar wordt ook toegepast op auto’s die dan al rondrijden. Enkel voertuigen die voor 1 januari 2018 zijn ingeschreven zullen niet door deze nieuwe belastingen worden getroffen.”

Laatste alinea https://www.autogids.be/autonieuws/ontcijferd/regering-michel-nekschot-hybrides-2020.html
@ikschrijfookoverautos: Thanks.

Uit dat artikel
“Daarna wordt het kiezen tussen de pest en de cholera: een elektrische auto wordt nog beperkt door zijn rijbereik, het fiscale voordeel van een plug-in hybride is niet langer aantrekkelijk en verbrandingsmotoren worden ook steeds meer in het vizier genomen. Wat moet je dan doen?”
Inderdaad, dat gevoel heb ik nu dus ook.
een X5 of XC90 benzine verbruikt 11 a 12 liter benzine.
een X5 e of een XC90 T8 e.d. verbruikt zelfs nog iets meer want meer gewicht door dat battery pack dat amper tot nooit gebruikt wordt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).