Zelfs een achtergelaten Mercedes 300SL is schitterend

Auteur: , 33 Reacties

Hier het levende bewijs.

In de ontzettende drukte van het Autosalon van Genève is een belangrijke mededeling van Mercedes onder de radar blijven vliegen. Het merk liet vorig week weten een tweetal klassieke 300SL’s over te vliegen naar het Concours d’Elegance van Amelia Island. Afgelopen weekend konden de auto’s daar, in Florida, onder de brandende zon worden bekeken. De 300SL’s, en dan met name het stoffige exemplaar, zijn echter zo bijzonder, dat we ze alsnog onder de aandacht willen brengen.

Mercedes heeft uitgerekend de achtereenvolgende chassisnummers #43 en #44 bij elkaar gevonden voor zijn tentoonstelling. De 300SL die destijds als eerst werd gebouwd, #43, is recentelijk opgedoken. De ernstig aangetaste 300SL werd tegen het einde van 2018 gevonden in een garage in Miami. De auto was daar tientallen jaren geleden, in 1954, aangekomen bij zijn eerste eigenaar. Tien jaar lang stond de 300SL geregistreerd, alvorens hij uit het systeem verdween. Volgens Mercedes had de auto waarschijnlijk in een nieuwe laag verf gehuld moeten worden, maar zover kwam het nooit. De originele lak was eraf geschuurd en ook de grondlak was aangebracht, meer niet. Mercedes heeft de auto precies zo gelaten zoals hij enkele maanden geleden was gevonden.

Hetzelfde geldt niet voor chassisnummer #44. Dit exemplaar is namelijk door een Californische vestiging van Mercedes-Benz Classic gerestaureerd. De Gullwing is tot in het kleinste detail teruggebracht naar nieuwstaat, zoals de auto destijds in 1954 werd geleverd. De Classic-afdeling heeft zelfs de zogenaamde ganzennek schakelpook opnieuw gemaakt, evenals de uitlaatspruitstukken en andere handgemaakte onderdelen. Mercedes heeft jammer genoeg geen foto’s gedeeld van deze auto.



33 reacties

Die ganzenek pook is overigens van hetzelfde staal gemaakt als de andere poken van de 300 SL, namelijk de rupsband van Jagdpanther tank no. 123586, die na de Duitse capitulatie in een moeras in het Aichwald is gevonden en door Mercedes medewerkers is geborgen en omgesmolten tot poken staal, blikken sigarettendoosjes, lampenfittingen en boorschroefjessteunen voor kolomboren.
@desjonnies: yeah right😂
@desjonnies:
Malloot.
Waar haal je het?
@hallokroket: in een moeras in het Aichwald, dus..
Met de juiste fotograaf krijg je alles mooi.
@dutchdriftking: met de juiste fotofilters kom je ook een heel eind…
Even afstoffen en klaar voor de volgende 50.000 km
Vreemd verhaal: klaar om gespoten te worden, staat al in de grondlak, maar…. alle chroomstrips, ster, typeaanduidingen etc. zitten er op. Ik snap ‘m niet.
@560pk: bij Jetcars doen ze het ook zo hoor. Kan prima!
@560pk:
Was in 1965 gewoon een oud lijk.
Zeker in de VS kocht je in ’65 een E-type.
Jammer dat ze met dergelijke restauraties zijn hele geschiedenis wegwerken. Ik zou graag een verhaal zien van een barnfind die rijdend gemaakt wordt en zijn patina mag behouden…
@ralfast: Dit is #43. Tom heeft zo z’n netwerk :) https://www.youtube.com/watch?v=hvPg00usX_w
Wat is hier gerestaureerd aan dan? Of mis ik het punt..?
@michiel_vandelft: je mist geen punt maar een heel groot gedeelte van het artikel.
@2wheeler: Yup, you got it!
Mooi? Absoluut maar in deze staat toch enigszins een zonde gevoel erbij! Fijn dat ie is gerestaureerd!
Vraag is of je dit uberhaupt wilt restaureren, of gewoon met een laag blanke lak als ratlook wilt houden
@wouterjeuring: kijk! Jij begrijpt hem! 👊🏼
Wanneer ik het geld ervoor zou hebben: kopen en zo weinig mogelijk aan doen. Zo als hij nu is ziet hij eruit naar zijn 65 jaar! Zoals @wouterjeuring zegt: alleen blanke lak, niet (te) glanzend.
Mooie reclamestunt toentertijd, de snelste productieauto ter wereld.

225km p/u en een acceleratie van 0-100 in krap negen seconde.

Een beetje Amerikaan reed je het snot voor de ogen.
@karaya:
De 300 SL was de eerste na-oorlogse Super car, daarna kwam de Jaaaag XK 120 (de 120 staat voor 120 Mph)
@desjonnies: Ferrari had sneller en mooier spul in de showroom staan.
@karaya:
Eens, echter de JAG was ‘hot’ en the car to have.
Mijn vader was bij familie in de VS en reed in Tante’s 230 SL rond, ze was makelaar en had een vlamnieuwe rode E-type Coupe gekocht omdat’ie beter bij haar rood geverfde haar paste, naar de 230 SL werd niet meer omgekeken. die stond er een beetje zielig bij.
@desjonnies: Good old times. Wil ze allebei wel hebben.
@karaya: in begin jaren ‘50 waren Amerikanen veel te zwaar en lomp om snel te zijn. De sterkste auto’s waren destijds een pk of 300 tot 350 maar waren immens groot en meer dan twee ton zwaar.
@lekbak: Jouw mening en nu de kille cijfers:

https://www.caranddriver.com/features/g15379767/fastest-cars-1950s/?slide=1
@karaya: de 300sl komt uit 1952, de oudste uit jou lijstje komt uit ‘57. Destijds werden auto’s elk jaar sneller en sneller.
@lekbak: 1954 lieverd.
@karaya: De Ferrari 375 America is van 1953/54 en had 300 pk en was nog lichter ook. Een veel snellere auto dan de 300SL.
@lekbak:
Niet geheel waar……
https://goo.gl/images/dCAH7T
Super gaaf, alleen al als meubel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).