De nieuwe GT500 is langzamer dan de vorige

Auteur: , 16 Reacties

Ondanks dat ie meer vermogen heeft!

Vroeger was het allemaal zo simpel. Je zette de radio aan en tadaa: daar waren Ray & Anita. Mobiel bellen kon alleen via Greenpoint met een gigantische koelkast en zure regen was de aarde aan het vernietigen. Gelukkig kun je tegenwoordig nog altijd 2 Unlimited kiezen via je muziek-streamingservice en lijken alle milieu-evangelisten vergeten dat er ooit zure regen was. Wat vroeger ook anders ging, waren introducties van nieuwe auto’s.

Merk A kwam met een Model 1 en gaf een paar afbeeldingen vrij plus alle relevante informatie. Dat gebeurt nog steeds, maar vaak kiezen fabrikanten ervoor om sommige specificaties pas later mee te delen. Neem nu bijvoorbeeld de Ford Mustang Shelby GT500. Zo’n anderhalf jaar geleden reden we met de Mustang GT350R en daar waren we erg van onder de indruk. Die auto heeft een 5.2 liter V8 met 526 pk. Let wel, zonder kunstmatige beademing. De onlangs geïntroduceerde GT500 heeft dat wel, namelijk een enorme superchager op de V8.

Ondanks dat zo’n auto gemaakt is voor cijferfetisjisten, ‘vergat’ Ford een paar belangrijke cijfers. Gelukkig hebben ze er nu eentje vrijgegeven: 290. Dat is de topsnelheid in km/u. Niet iets om heel erg van onder de indruk te zijn. In mijlen per uur kom je uit op 180 mph. Dat is vreemd, want de vorige Mustang GT500 haalde maar liefst 200 mph (321 km/u). Althans, volgens Ford. Wat is er aan de hand? Om kort te zijn: Ford vond de topsnelheid niet belangrijk. Sterker nog, ze hebben de snelheid begrensd op 280 km/u. Maar volgens Ford maakt het niet zoveel uit.

Het automerk deelt mee dat het rijgedrag veel en veel belangrijker is. De GT500 heeft enorm brede banden en dankzij de vleugels en spoilers creëert de auto enorm veel neerwaartse druk. Dat verhoogt, zeker op hogere snelheid, de luchtweerstand en heeft dus negatieve invloed op de topsnelheid. Daarbij moet die enorme V8 inclusief compressor en intercoolers goed gekoeld worden, wat voor nog meer weerstand zorgt. Over die enorme V8 gesproken, Ford wil nog steeds niet vertellen hoeveel vermogen de GT500 nu uiteindelijk gaat krijgen. Wel weten we dat de motor ‘minimaal 700 pk‘ kan leveren. Het exacte aantal komt dat later weer een keertje voorbij…



16 reacties

Blijft een monster van een auto, langzamer of niet! Dit wil je gewoon hebben!
Nou nou, wat erg. Ik verwacht dat de tussensprint véél rapper zijn. Kunnen jullie die niet posten? Ik verwacht ook andere bakverhoudingen.
Symphatiek van Ford om de tuningsbedrijven ook hun boterham te gunnen.
Beter 280km/h dan begrensd op 180km/h… Lookin at you Volvo!
Daarna 5k vragen voor plus programmatje
@bitd: Lijkt mij eerder voor een symbolische bedrag van $1,- naar goed Amerikaans voorbeeld (denk aan de Dodge Demon).
@bitd: Het zijn geen duitsers hier he, kom op nou zeg.
OT: Weer een heerlijke auto waar ik nu al naar uit kijk om tegen te gaan komen.
Plaatje van een auto en volgens de geruchten toch wel een 750PKtjes.
@robusa: Zie je de GT350R wel eens? is die in het echt net zo lekker als op plaatjes+filmpjes?
Zou daar eerder voor gaan dan voor een GT500 eerlijk gezegd.
@shogun: Sorry beetje late reactie maar jazeker er rijden hier 2 rond in mijn buurt, ik vind ze erg dik ja maar idd de GT500 word helemaal een plaatje/beest.
Ik hou wel van die power uitstraling want misschien zal de GT350 nog steeds sneller zijn op het circuit maar dat zullen we snel genoeg weten :)
I rest my case… 🙏
Het moet wel 750pk worden de vorige had immer 650 en Chrysler zit met de Hellcat ook al een tijdje boven de 700 pk.
Als de nieuwe gt500 zoiets wordt als de gt2 tov van de GT3 (Bij Ford de Gt350) dan lijkt me dat wel een geweldige ontwikkeling. De oudere gt500 uitvoeringen waren vaak heel sterk maar toch langzaam (bochten knuffel, tractie problematisch)… Hopelijk is die tijd voorbij.
Auto wordt geleverd met een rain tray, een flinke kap tegen het inregenen van de motor. Heel erg apart.
https://www.autoblog.com/2019/03/13/2020-ford-mustang-shelby-gt500-aero-cooling/
@T16: niet zo gek, als je de foto’s bekijkt dan zie je dat de wagen regenbogen aantrekt.
Ik wil die versie met serpentine er omheen! Ziet er wel feestelijk uit.
Topsnelheid interesseert me geen r**t. Dus top, dit staaltje automobiel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).