• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zelfs EV-pionier Volvo wil wachten met EV’s

Auteur: willeme, gepost 29 juli 2024 om 15:00 – 20 Reacties

Volvo wil wachten

Als zelfs een EV-pionier als Volvo wil wachten met EV’s, weet je dat de rapen gaar zijn. De spreekwoordelijke rapen, welteverstaan.

Van alle premium automerken had Volvo altijd de meest duidelijk strategie naar EV’s. Eerst alle veelcilinders eruit (de vijf- en zescilinders). Daarna implementatie van elektrificatie en downsizing. Vervolgens de diesels eruit, om zo uiteindelijk alleen (milde) hybrides te bouwen. Dat is het punt waar ze nu zijn aanbeland.

Bij Volvo hebben ze de mazzel dat de klanten bij hen niet staan te springen op zes- en achtcilinder motoren, zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz daar wel mee te kampen hebben. Mooi voor Volvo, want die konden versneld het pad der elektrificatie bewandelen.

Ook Volvo wil wachten

Het doel voor Volvo was om in 2030 een fabrikant te worden van zuiver elektrische auto’s. Nou, jullie voelen ‘m natuurlijk aankomen: dat gaat niet lukken! Volvo is de EV-strategie aan het heroverwegen. Dat komt door een dip in de verkopen op belangrijke markten, zoals die van China en de Verenigde Staten.

Volvo is er nog altijd heilig van overtuigd dat elektrisch rijden de toekomst is. Ook voor jou en mij. Maar gaat waarschijnlijk langer duren dan van te voren was gepland.

Dat komt mede door de Volvo-dealers. Die hebben al die elektrische Volvo’s in de showroom staan (met dus meer modellen op komst), maar de vraag naar plofmotoren is groter. En in veel gevallen zien de dealers de toekomst somber in als ze na 2030 geen auto met verbrandingsmotor in de aanbieding hebben.

En nu dan?

Dit betekent niet dat de oude vijfcilinder terugkeert. Integendeel, het zal maximaal een kleine verbrandingsmotor zijn die bijgestaan wordt door een elektromotor. Volvo heeft te veel klanten die nog niet helemaal klaar zijn om De Grote Overstap te maken.

Dit houdt dus niet alleen in dat Volvo de verbrandingsmotoren eventjes aanhoudt, ze zullen ook nog moeten investeren in de techniek, zo meldt Volvo CEO Jim Rowan. Met name de Amerikaanse Volvo-dealers schreeuwen moord en brand als Volvo een EV-only merk wordt. Dat zien ze niet zitten.

In de VS gaat het nog niet echt denderend met Volvo. De EX30 en EX90 moeten daar nog verscheept worden naar de dealers en de verkoopcijfers van de C40 en XC40 Recharge lopen terug. Gelukkig zijn er de plug-in- hybrides en benzinemodellen om het leed te verzachten. Vandaar dat de dealers er ook nog (lang) niet van af willen.

Via: Automotive News Europe

Fotocredit: Volvo V90 CC in de rimboe door @mrbentley via Autoblog Spots!

Ook interessant!

  • Volvo leent honderden miljoenen euro's om EV's te kunnen verkopen
    Volvo leent honderden miljoenen euro's om EV's te kunnen verkopen
  • gouden velgen dikke Volvo
    Gouden velgen op een dikke Volvo V60: mag dat?
  • blauwe V40 vijfcilinder
    Koop deze blauwe Volvo V40 T5 met vijfcilinder
  • Volvo stopt met diesel
    Volvo stopt met de diesel, definitief

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

elekrisch, Volvo

Vorig bericht: « Huracán-opvolger is al heel dichtbij (en bizar snel)
Volgend bericht: Een verrassende en verrassend betaalbare gepantserde auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jopie zegt

    29 juli 2024 om 15:14

    https://youtu.be/bR4mtvwZSPM?feature=shared

    :)

    Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      29 juli 2024 om 15:26

      YouTube kijken we tegenwoordig niet meer. Zelfs voor een filmpje van 30 seconden moeten we eerst 2 keer 3 hele minuten naar reclamefilms zitten kijken.

      Login om te reageren
      • iphonistvongates zegt

        29 juli 2024 om 17:36

        AdGuard DNS: 94.140.14.14 & 94.140.15.15 als default installeren op het modem/de router die het internetverkeer afhandelt. Wees alert dat na elke software update en/of restart van het modem/de router de DNS instellingen weer teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen. Met AdGuard actief op je wifi netwerk ben je meteen van ALLE reclamebanners verlost in iOS & iPadOS apps (ik weet niet hoe het zit met Android apps) en in browsers wordt de laadtijd van webpagina’s versneld met een factor 29. Ghostery (App) is ook een nuttig anti-tracking tool. De Autoblog boekhouder zal minder blij zijn…. Zero-reclame banners/filmpjes/links in artikelen. Gutluck!

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          29 juli 2024 om 18:27

          Op android installeer je gewoon blokada, lekker makkelijk eh, zo’n platform waar je zelf mag bepalen wat je doet ipv tim apple.

          Login om te reageren
  2. Diesel Rocks zegt

    29 juli 2024 om 15:30

    De hele markt en z’n moeder viel BMW aan toen ze besloten om een platform te maken voor auto’s met zowel brandstof als volledig elektrische en hybride motoren. Nu blijkt dat achteraf toch de beste strategie te zijn geweest. Er zitten bij BMW dus mensen die echt kunnen rekenen en zich niet laten leiden door gevoelens of geloof.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      29 juli 2024 om 15:41

      Ik zie ook echt de toegevoegde waarde van een bv ID.7 niet tov een i4, tenzij merkvoorkeur. Die 4 kan je als diesel, benzine, en EV rijden. Presteert erg goed als EV, ook dus zonder dedicated platform.

      Login om te reageren
      • krisp zegt

        29 juli 2024 om 16:01

        Buiten het feit dat de ID7 17k goedkoper is, praktischer, ruimer en beter uitgerust? En dan nog vind ik de ID7 10k te duur…

        Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        29 juli 2024 om 16:18

        Heb je dat achterbankje van de i4 wel eens bekeken. Liever een dedicated EV dan een omgebouwde.

        Maar wederom, 5 jaar geleden riepen ze allemaal dat ze met 10 jaar volledig aan de EV waren, sloeg nergens op. Ik vind 20 jaar eerder een aardige inschatting. Voor een land als NL dan eh.

        Login om te reageren
        • ttr6 zegt

          30 juli 2024 om 11:09

          De achterbank niet alleen bekeken maar ook op gezeten, jawel! Alleen als je (ver) boven de 1.80 bent zit je krap, anders prima!

          Login om te reageren
      • Allison Burgers zegt

        29 juli 2024 om 17:19

        Een ID.7 is ruimer dan een i5, dus de toegevoegde waarde tov de i4 zit hem in ruimte en standaarduitrusting.

        Daarnaast is de ID7 itt de andere ID’s eindelijk voorzien van hoogwaardige materialen, al zullen de BMW-fans hem daar niet voor kiezen.

        Login om te reageren
    • utregcity zegt

      29 juli 2024 om 19:22

      Waarom komen ze dan met de Neue Klasse? 🤔

      Login om te reageren
  3. waterisnat zegt

    29 juli 2024 om 15:44

    “nog altijd heilig van overtuigd” is een mooie woordspeling in deze discussie tussen feiten en geloof (met z’n eigen definitie van feiten en de heerlijke projectie dat de ander feiten verzint). Heerlijke zinloze discussie gaat hieronder weer ontstaan.

    Login om te reageren
  4. mjpamsterdam zegt

    29 juli 2024 om 15:57

    Klein beetje “ off subject “ ! Volvo moest ook terugkrabbelen nadat zij vorig jaar in de UK aankondigde om te stoppen met estates en sedans in 2024. Zijn daar gewoon weer leverbaar na een paar maanden niet. Hoezo de markt verkeerd ingeschat ?

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    29 juli 2024 om 16:04

    Haha. Dus al die Chinese autoproducenten die van plan zijn om autos in Europa te produceren gaan de bietenbrug op omdat “de markt er niet klaar voor is”?

    Is dat “probleem” toch ook weer opgelost?

    Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      29 juli 2024 om 17:34

      Ja, dis zie ik niet zo snel met concurrerende ICE’s komen. Een koetsje boetseren op een skatebord is makkelijker.

      Login om te reageren
  6. pignon zegt

    29 juli 2024 om 16:27

    Pionieren is prachtig. Tot het je overlevingsstrategie in de weg zit. Laat dan maar

    Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    29 juli 2024 om 16:36

    Wat een verrassende titel. Die hele EV transitie gaat op zijn minst tot 2040 duren.

    Login om te reageren
  8. Allison Burgers zegt

    29 juli 2024 om 17:20

    Teruglopende vraag naar de XC40 Recharge is logisch. Die heet dit jaar EX40.

    Login om te reageren
  9. William zegt

    29 juli 2024 om 17:56

    Nou nou, Volvo als “EV pionier”…..ze kwamen pas eind 2020 met hun eerste EV. Nissan was echt een pionier, de Leaf stond tien jaar eerder al in showrooms.

    (Het Volvo afscheid van vijf- en zescilinders e.d. kwam wellicht door een gebrek aan budget. Zowel van Volvo zelf, als van Geely. SAAB had dat probleem vroeger ook, vandaar het eeuwige doorontwikkelen van de viercilinders. En grotere motoren elders inkopen).

    Login om te reageren
  10. cdlop01 zegt

    29 juli 2024 om 18:23

    Toyota werd door Volvo, Ford, Gm, Stellantis volledig verguisd publiekelijk omdat ze aangaven dat voor verschillende markten en regio’s verschillende oplossingen noodzakelijk zijn. Ondertussen verliezen Ford, Vw, Gm, Stellantis, miljarden aan de eigen Bev’s en ook de bewierookte Chinezen verdienen uitsluitend met backing van tientallen miljarden door de Chinese overheid.
    Maar de EU blijft aan 2035 vasthouden voor uitsluitend Bev….dus in ieder geval voor Europa zal de EV de toekomst zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North