• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Volvo wordt volledig elektrisch vanaf 2030”

Auteur: Loek, gepost 2 december 2020 om 17:03 – 19 Reacties

De CEO van Volvo noemt een termijn wanneer het merk enkel nog elektrisch wil verkopen: 2030 is het jaar.

We horen het meer en meer: een merk wil tegen een bepaalde tijd alleen maar EV’s verkopen. Om bij te dragen aan de CO2-doelen en een schoner milieu. Alleen tegendraadse merken als Ferrari willen 100 procent elektrisch worden nog even uitstellen: de rest heeft allemaal wel ergens voor ogen dat het merk moet stoppen met auto’s op benzine en diesel.

Volvo

Zo ook Volvo, die sowieso bezig is met hun elektrische toekomst uitstippelen. Volvo haalde al een tijdje geleden alle diesels uit het arsenaal. Elke auto van Volvo heeft een kleine drie- of viercilinder die voor extra kracht voorzien wordt van een elektromotor. Ook is vanaf nu de Volvo XC40 als elektrisch model een ding en vele auto’s gaan volgen onder de noemer ‘Recharge’. En de petrolhead moet vrede hebben met het feit dat zei Volvo maar moeten overslaan: de topsnelheid wordt op elke Volvo gelimiteerd tot 180 km/u. Kortom: Volvo bereidt ons er al even op voor dat ze een milieuvriendelijke kant op willen gaan.

Elektrisch in 2030

We naderen 2021 en dat luidt een harde realiteit in: 2030 is al over negen jaar. Hakan Samuelsson, CEO van Volvo, ziet op elektrisch gebied dat er tegen die tijd grote stappen gemaakt worden, maar ook maatregelen van landen (bijvoorbeeld Engeland) om tegen 2030 geen elektrische auto’s meer te verkopen helpen mee. Volvo moet tegen 2030 volledig elektrisch worden. Tenminste, Samuelsson zegt dat het hem niks verbaast als er tegen die tijd enkel elektrische Volvo’s gebouwd en verkocht worden. Het is dus momenteel meer een streven dan een deadline.

Turbostand

Verwacht dus een hoop nieuwe elektrische modellen: het was immers al het streven van Volvo om rond 2025 al 50 procent over te stappen op EV’s. De volle 100 volgt razendsnel. Op de achtergrond is Volvo bezig met een nieuwe generatie modellen, die moeten helpen om het ‘doel’ van een elektrisch Volvo tegen 2030 te behalen. Het klinkt kort dag, maar er is veel mogelijk in negen jaar. Of zie je het als petrolhead als een gevalletje ‘another one bites the dust?‘ (via Automotive News Europe)

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Volvo doet een Tesla'tje met eigen snelladers
    Volvo doet een Tesla'tje met eigen snelladers
  • Peugeot volledig elektrisch
    Peugeot volledig elektrisch vanaf 2030
  • Volvo C40 niet veel duurder dan een XC40 Recharge
    Volvo C40 niet veel duurder dan een XC40 Recharge

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, hakan-samuelsson, Volvo

Vorig bericht: « PSA en Toyota komen met nieuwe lading elektrische busjes
Volgend bericht: Nieuw in de shop: de enige echte Autoblog-kalender »

Lees Interacties

Reacties

  1. paulvtec zegt

    2 december 2020 om 17:08

    Mooi kunnen ze alles gaan begrenzen op 160 km/h, scheelt weer range.

    Login om te reageren
  2. Edge zegt

    2 december 2020 om 17:19

    Dikke prima, lijkt me. Volvo is altijd wel een innovatief merk geweest, dus een vrij snelle switch naar volledig elektrisch past wel bij de Zweden. Daarnaast leent een elektrische aandrijflijn zich ook heel goed voor de vlotte, maar toch zeer comfortabele auto’s die Volvo doorgaans maakt.

    Tegen 2030 zullen de Europese landen ook wel een veel beter laadnetwerk hebben dan nu, met meer laadpalen en meer snelladers, waardoor je ook prima met een EV op wintersport kunt zonder dat je al te veel extra reistijd moet incalculeren vanwege de laadstops.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2020 om 17:38

      Snelle switch? In 2030 hebben veel landen, niet alleen het genoemde VK, maar ook Nederland de regel alleen nog elektrische wagens worden nieuw verkocht. Dus wat Volvo nu zegt geldt voor alle andere fabrikanten ook. Maar sommigen zullen al eerder zover zijn.

      Login om te reageren
  3. cupsport zegt

    2 december 2020 om 17:26

    Het saaie ouwelullen merk wordt definitief dodelijk saai in 2030…

    Login om te reageren
    • garp zegt

      2 december 2020 om 17:36

      @cupsport: ja, want die viercilinders klinken écht zo geweldig!!!1!11!!! Dat zal een gemis worden. (/s)

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      2 december 2020 om 17:37

      @cupsport: Ja van die eco blokjes of die diesels moet je het hebben. Ik heb me soms verbaasd over wat voor traktor geluid er soms nog uit komt. (dat zal binnen wel beter zijn)

      Login om te reageren
    • piebepost zegt

      2 december 2020 om 18:27

      De dagen dat bij BMW’s de 6-in-lijn met RWD nog de standaard was liggen anders ook al ver achter ons. Wen er maar aan, merken die het nu niet doen hebben over 10 jaar geen bestaansrecht meer. Hmm, over BMW gesproken..

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      2 december 2020 om 20:22

      @cupsport: saai? Die Volvo’s zijn tegenwoordig echt geweldig .

      Login om te reageren
    • leonlampe zegt

      2 december 2020 om 21:18

      @cupsport: in auto’s zoals Volvo’s is elektrisch juist leuker en beter

      Login om te reageren
  4. bpc zegt

    2 december 2020 om 18:09

    De link luid geen electrische auto’s meer te verkopen maar moet enkel nog… Zijn lijkt mij ?

    Login om te reageren
  5. Maarten123 zegt

    2 december 2020 om 18:55

    Een Volvo kocht men toch al zelden om z’n motor, wat 5-, 6- en 8-pitters uitgezonderd. Goede salami methode, eerst plakje voor plakje je motoren veranderen in boktorretjes, om ze daarna zonder klachten uit te faseren. Mijn merk is het overigens al heel lang niet meer.

    Login om te reageren
  6. superfunky zegt

    2 december 2020 om 20:13

    Iemand al eens uitgerekend wat volledig elektrisch betekent voor de stroomproductie? Ik wel.

    Als je alleen NL als voorbeeld neemt met 8 mio auto’s, gemiddelde 15k km’s per jaar en een verbruik van 5km per kwh, dan kun je uitrekenen dat de totale stroomproductie in NL met tenminste 30% vergroot moet worden. Die capaciteit is er niet, die moet je bijbouwen en dat is exclusief de overgang van gas naar elektrisch voor de huizen.

    Die 30% vergroting van de capaciteit moet natuurlijk volledig groen en het trackrecord van NL staat inmiddels op zo’n 11% groene productie, echter daarvan is 75% biomassa, dus niks groen aan. Kortom, NL mag de groene capaciteit die in de afgelopen 30 jaar is neergezet, 10x toevoegen en dat alles in 10 jaar. Succes!!! Droom lekker verder.

    Login om te reageren
    • kroon zegt

      2 december 2020 om 21:18

      Het is geen enkel probleem met kerncentrales. Bovendien importeren we al vele jaren stroom uit Frankrijk. Opgewekt in… kerncentrales.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 december 2020 om 06:51

        @kroon: om de financiering en vergunningen voor een kerncentrale te krijgen ben je al een jaar of 30 verder. Bovendien is kern energie niet schoon of zelfs maar rendabel. In Duitsland waren de kerncentrales (die ze uit faseren) niet verzekerd. Gewoon omdat als er iets misgaat er een enorm gebied onbewoonbaar wordt en om die schade te verzekeren zo duur is dat de kernenergie onrendabel is. De staat nam dat risico op zich. Eigenlijk is dat genoeg reden om geen kernenergie te willen.

        Login om te reageren
    • MetalLaires zegt

      3 december 2020 om 00:12

      Ik vind het daarbij ook verschrikkelijk dat die directeurtjes allemaal reclame-praatjes roepen over volledige elektrisch, alsof het zo simpel is als een oude fabriek inleveren en een nieuwe kopen.

      Login om te reageren
    • krisp zegt

      3 december 2020 om 08:23

      De windparken die we nu neerzetten zorgen voor 5% van het Nederlandse elektriciteitsverbruik per stuk (https://www.wattisduurzaam.nl/25623/energie-opwekken/wind/bouw-offshore-windparken-bij-borssele-ondanks-corona-op-schema/). Bovendien is je inschatting wat aan de hoge kant (20% extra is realistischer), en zal dat niet allemaal op 1 dag gerealiseerd zijn. Een deel daarvan zal ook komen uit efficiencywinst: doordat we oude apparaten vervangen, verbruiken we steeds minder. Per saldo is het effect beperkt.

      Dat neemt niet weg dat het een enorme uitdaging is voor de netbeheerders. En wij kunnen helpen: leg je dak vol met zonnepanelen en die biomassacentrale kan minder hard aan staan.

      Login om te reageren
  7. kroon zegt

    2 december 2020 om 20:24

    Volvo heeft dit al eerder geroepen over de huidige tijd. Toen bleek later dat ze plugin hybrides bedoelden. Loodzware complexe auto’s met in werkelijkheid hoog benzine verbruik. Waarom niet de snelheid begrenzen tot. 100 km/u ipv 180 zoals nu Volvo? Dat scheelt nog meer Co2 uitstoot.

    Login om te reageren
  8. pjoes zegt

    3 december 2020 om 00:46

    Hekel aan lompe zware (te snelle) EV containers subsidie vreters eerst BPM en MrB betalen. Kost vermogen mislopen indirecte belastingen. Meteen mee stoppen.

    Koop zelf maar auto dan praten we verder. Voor lease-mennekes voortaan e-Corsa, e-208 of Clio of Up of Zoe i.p.v. ID, Volvo en Tesla etc. Kan ook i10, Picanto of Fiesta zijn is méér dan goed genoeg?

    Login om te reageren
  9. Jetlag zegt

    4 december 2020 om 00:08

    @ Loek: “En de petrolhead moet vrede hebben met het feit dat zei Volvo…”
    Je liegt, dat zei helemaal Volvo helemaal niet.

    Pffff…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North