Het kan nog. Een gloednieuwe supercar uitbrengen met een dikke V12.
Met de elektrificatie die je om de oren vliegt zou je bijna denken dat de Europese automerken er ook geen zin meer in hebben. Ik heb het dan over grote motoren uitbrengen met een slagvolume dat qua inhoud geen overeenkomsten heeft met een pak melk. Nou, ze bestaan nog. Het Deense Zenvo heeft voor de Monterey Car Week het doek getrokken van de Aurora.
Een gloednieuwe supercar (of hypercar zo je wil) voor de happy few. Het merk moet het van de klanten hebben die een Porsche, Ferrari, Lamborghini te gewoon vinden. Een Bugatti is te mainstream en Koenigsegg kennen we inmiddels ook wel. Althans, ik probeer me gewoon te verplaatsen in de klandizie van het merk.
De Zenvo Aurora komt er in twee smaakjes op de markt. Als Tur en als Agil. Eerstgenoemde is gefocust op straatgebruik, de tweede is meer gericht op het circuit. Van beide uitvoeringen komen 50 stuks. Dat betekent dat de Aurora strikt gelimiteerd is op 100 auto’s. Exclusief speeltje dus.
Agil
Er mag dan een ‘ouderwetse’ twaalfcilinder onder de kap zitten. Dat betekent niet dat Zenvo niet met zijn tijd meegaat. De Zenvo Aurora Agil is een hybride en beschikt over een elektromotor op de vooras. Het is een complexe aandrijflijn. De 6.6 liter grote V12 beschikt over 4 turbo’s en is van zichzelf goed voor 1.250 pk. Met de elektromotor erbij komt het systeemvermogen op 1.450 pk en 1.400 Nm aan koppel. 0-100 is gedaan in 2,5 tel en de top ligt op 365 km/u. Mind you: dat is met achterwielaandrijving! De Agil heeft een gewicht van 1.300 kg.
Tur
Dat is het dan? Nee, het kan nog gekker. De Tur gaat nog verder met ook nog een optionele elektromotor op de achteras. Dat betekent vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 1.850 pk. Het gaat allemaal nog harder. 0-100 in 2,3 seconden en een top van 450 km/u. Dat klinkt interessant. De auto is door de extra motor wel wat zwaarder met een gewicht van 1.450 kg.
Prijs en marktlancering
In Monterey hoopt Zenvo natuurlijk dat men staat te wapperen met de dollars. Nog wel even geduld hebben voor de kopers, want de productie start in 2026. In Europa beginnen de prijzen bij 2,59 miljoen euro. Dat is uiteraard exclusief de Nederlandse belastingen.
078spotter zegt
Super dikke wagen,zag hem gister bij @Shmee150 en Geweldig dat ie een V12 heeft,,ik spotte deze week 3 V12 1 van mn beste weken in Tijden ,Mn1ste Rolls Royce Cullinan,mn 1ste Ferrari 812 en mn 1ste Aston DB11 AMR alle op de Randweg van Dordrecht
b00m3rang zegt
Raar dat een vermogenstoename van 400 pk gelijk staat aan een topsnelheid toename van 365 naar 450. Dat zal dan de gearing wel zijn of zo aangezien een veyron al de 400 haalt met “maar” 1000 pk.
Dutchdriftking zegt
Zenvo, is dat niet dat gave merk wat een aantal jaar geleden door Clarkson compleet de grond in gebrand is? En eerlijk is eerlijk, de auto had in de studio van Top Gear al vocht in de koplampen. Verder ziet deze er wel gaaf uit. Leuk detail, de wielen lijken rechtstreeks uit de catalogus van HRE te komen.
Edge zegt
je kunt zo door de voorbumper naar de achterkant van de auto kijken en andersom. Tel die knik aan de zijkant erbij op en je hebt iets dat in mijn ogen lijkt op een soort mindere versie van de Aston Martin Valkyrie. Dat vind ik een waanzinnige wagen, dus dat Zenvo die associatie oproept is in mijn ogen alleen maar een compliment.
MaartenD zegt
gelimiteerd tot 100 stuks? Het zou mij verbazen als ze er daadwerkelijk 100 weten te verkopen…
mashell zegt
Zucht, een supercar met heel veel pk, alsof er daar niet al genoeg van zijn.
petroldrinker zegt
Daar zijn er nooit genoeg van, EV’s daar zijn er al meer dan genoeg van
lekkerlinksrijden zegt
Ga je mond spoelen vlerk, als Franske Timmermans je hoort dan zwaait er wat.
kniesoor zegt
Een 6,6 liter V12 met 4 turbo’s, die 9800 rpm kan draaien. Dat moet een feestelijk geluidje geven . . . 🙂
HzR zegt
Hopelijk dempen die turbo’s niet te veel
snuif zegt
Wat een verademing na die TSR? zeg, dat ding doet pijn aan de ogen. Ze mogen zo’n Aurora best als long-term testauto op mijn oprit zetten.