Zero SR/F, het eerste echte elektrische alternatief?

Auteur: , 69 Reacties

Het is druk met segmenten in de motorfietsmarkt, voegt het Amerikaanse Zero daar eindelijk een leuke EV motorfiets aan toe?

Zero SR/F, het echte elektrische alternatief?

Elektrisch motorrijden in Nederland
Right. EV 10 daagse op Autoblog dus hoe zit het bij de tweewielers? We duiken het motorfietssegment in waar nog niet zo veel Nederlanders shoppen. Wat is niet zo veel? Nou als we op basis van de verkoopcijfers van de eerste drie kwartalen van 2019 moeten gokken dan denk ik dat we op 100 verkochte elektrische motorfietsen eind 2019 eindigen. Maar elektrisch rijden en nog niet populair? Zijn de motorrijders in Nederland soms nog niet zo wakker als de automobilisten?
Nou, het ligt iets gecompliceerder.

Waarom gaat het omarmen van elektrisch minder snel bij motoren?

  • Bijtelling is geen hot topic bij motorfietsen, dus dat is geen drijfveer.
  • Het aanbod elektrische motorfietsen is nog niet zo groot, er is geen ‘Tesla’.
  • Motorrijden is voor veel motorrijders een vrijetijdsbesteding en die zijn op zoek naar geluid en ‘karakter.’
  • Range range range, door de beperkte ruimte voor een accupakket was 100km actieradius jarenlang een uitdaging.

Een elektrische motorfiets moet dus van goede huize komen om aan te slaan in Nederland. Kijken we naar de verkoopstatistieken dan is er eigenlijk 1 merk dat er met kop en schouder bovenuit steekt. Daar hebben ze ook nog eens in 2019 een model op de markt gezet dat wellicht wat meer mensen kan verleiden om ‘elektrisch’ te gaan.

We hebben het over Zero. Heel kort de historie van dit merk. De wieg van het merk staat in California waar vandaan in 2006 de eerste prototypes de wereld in werden geslingerd. Naar goed start-up recept duurde het even voordat de productie dan ook echt begon. Dat was in 2010, maar vooral de laatste jaren beginnen de modellen ook in design echt aansluiting te vinden bij wat de motorrijder kan waarderen. Met als voorlopig hoogtepunt de nieuwe Zero SR/F.

Zero SR/F, het echte elektrische alternatief?

De elektrische motorfietsmarkt lijkt dus nog volledig uit de startblokken te moeten komen, maar is dat beeld correct? Er zijn genoeg profeten te vinden als het over elektrisch rijden gaat bij tweewielers. Maar de echte praktijk in Nederland, dat is de vraag. We komen al snel terecht bij Motoport Amsterdam waar ze ruim 120 Zero’s bij klanten hebben rondrijden. Een enorm rijdend elektrisch motorfietspark voor de Nederlandse markt. Rolf Selling, sinds 2014 eigenaar van de Motoport vestiging in 020, is zelf overtuigd van het elektrische motorrijden in het algemeen en het merk Zero in het bijzonder. Hij vertelt graag over de praktijk.

De logische vraag aan hem was dan ook:”wie koopt er een EV motorfiets?”. Rolf geeft aan dat het varieert maar dat de doelgroep op dit moment voornamelijk 40′- 50’ers zijn die de Zero als tweede motorfiets hebben. Opvallend, of misschien juist niet, is dat hij ook boswachters tot zijn klanten mag rekenen. Het schijnt dat met enige aanpassing de off-road modellen van Zero prima geschikt zijn om fluisterstil stropers op heterdaad te betrappen.

Op de vraag waarom we de nieuwe Zero SR/F op straat nog niet tegenkomen volgt een duidelijk antwoord. Begin dit jaar stond de SR/F al op de Europese introductie rond Amsterdam te schitteren (het Europese hoofdkantoor van Zero vind je trouwens in Alkmaar!). Maar het demomodel van deze Zero dealer stond pas in augustus op de stoep. Als je in augustus nog kopers van iets nieuws moet overtuigen in motorfietsland dan heb je een uitdaging. Maar goed, wat belangrijker is, er is dus een demomodel. “Eerst maar eens rijden!” zegt Rolf. Ok, kom maar op.

Zero SR/F
Voor ons staat de Zero SR/F en het eerste wat opvalt is dat het er fraai uitziet. We stappen net van de verse langeduur BMW F850GS af en daar klopt vooralsnog alles aan qua kwaliteitsbeleving. De afwerking van de Zero benadert op het eerste gezicht die beleving. Het ontwerp bevalt, maar dat is puur persoonlijk, natuurlijk. Mede door de combinatie van afwezige koppelingshendel en schakelpook, maar ook door het frame doet de motor ons in de verte denken aan de Aprilia Mana, maar daar dan de fraaie versie ervan. Neem je plaats op de Zero dan doet het uitzicht vanaf de zitpositie je denken aan dat van een Ducati Monster. Je zit kort op het stuur en het voorwiel is in het zicht en dichtbij. In tegenstelling tot de Monster heb je bij de SR/F echter wel bij de eerste bocht al het vertrouwen. Het gewicht hangt letterlijk erg laag en dat is de motor zelf ook. Met mijn 1,75 meter sta ik prima met beide voeten plat op de grond.

Je start de Zero door simpelweg de contactsleutel om te draaien, ‘starten’ is daarna niet meer nodig. Alleen de remmen en de zijstandaard behoeden je ervoor om ‘per ongeluk’ weg te rijden. Geen druksensor in het zadel dus bijvoorbeeld. Maar goed, zelf zal je de fout niet maken, maar als je op de motor gezeten weer uit moet leggen wat een Zero is aan een voorbijganger, dan kan het raadzaam zijn om het contact even af te zetten. Voor het geval iemand aan wil wijzen wat hij bedoelt als hij vraagt naar de gasreactie…

Zero SR/F, het echte elektrische alternatief?

Na het omdraaien van het contactslot is de motor dus klaar om te gaan, want de versnellingsbak staat altijd in D. Geen koppeling en geen schakelpedaal. Voor sommigen een gemis, voor de gemakszoekers erg welkom. De aandrijving van het achterwiel geschiedt door relatief onderhoudsvrije riemaandrijving. Je kunt kiezen voor verschillende mappings, tijdens onze rit was het typisch herfstweer, dus we kozen voor ‘RAIN’.

De gasreactie is alsnog vrij direct en de daaropvolgende versnelling is verslavend lineair en krachtig. De actieradius zal dan ook vooral afhankelijk zijn van je rechterpols. De fabrieksopgave geeft een groot aantal verschillende mogelijkheden. Stadsgebruik, snelweggebruik met 90 km/u of met 113 (!) km/u en gecombineerd gebruik. Maar wat voornamelijk goed is om te weten is dat er ook daadwerkelijk relatief snel geladen kan worden en de Zero in 60 minuten weer voor 95% vol kan zijn. Dit door de optionele snellader op de Premium uitvoering die wij reden. Je kunt de Zero ook gewoon opladen via het stopcontact in je schuur, maar dan zal je meer geduld moeten hebben.

The Basics:
Zero SR/F
Motor: Elektrisch
Vermogen: 82 kW (110 pk) bij 5.000 tpm
Koppel: 190 Nm
Topsnelheid: 200 km/u
Accucapaciteit: 14,4 kWh
Actieradius: circa 250km (stadsverkeer) / circa 175km (gecombineerd)
Gewicht: 226 kg
Prijs: vanaf € 20.890,-
Leverbaarheid: Nu bij de dealer!

Zero SR/F, het echte elektrische alternatief?

Even de zaken die er dus ‘elektrisch’ aan zijn. De motor maakt gebruik van de door Zero zelf ontwikkelde Z Force motor. In de SR/F hangt de 75-10 versie hiervan. Een topsnelheid van 200 km/u is mogelijk en de 190 Nm koppel en de 110 PK krijgen prima de 226 kg in beweging. Maar we hadden het over elektrisch. Het accupack is 14,4 KW groot en haalt in ideale omstandigheden 320 km. Gewoon mee met het verkeer op de snelweg, moet je denken aan minder dan de helft van die 320 km.

Je neemt je laadkabel mee in een ruimte die wederom doet denken aan die van de Mana. Maar hier kan alleen geen helm in, waar dit bij de Aprilia wel kon. De aandrijving geschiedt door een onderhoudsarme riem. Waar je bij een motorfiets normaal een duidelijke motorrem voelt is dat bij de Zero afhankelijk van de motormapping. Deze ‘motorrem’ helpt bij deze ev vanzelfsprekend om energie weer op te slaan in de accu’s. Hoe dit echt volledig bevalt weet je pas na even ‘heuvels’ rijden natuurlijk.

Maar is het een nuttige toevoeging?
Ja! Is het een motorfiets voor iedereen? Nee, misschien niet. Al was het alleen maar omdat niet iedereen hetzelfde zoekt in een motorfiets. Maar dat is bij auto’s niet anders. Ok, na deze dooddoeners even to the point. Puur persoonlijk word ik van de Zero wel blij als woonwerkverkeer-fiets. Automaat + onderhoudsvrije riemaandrijving en prima wendbaar. De prijs? Ja, inderdaad stevig.

Karakter
Tjsa, of jij lol kan halen uit deze motor ligt grotendeels aan jouw wensen. Ga je voor geluid dan kom je natuurlijk niet aan je trekken. Ga je voor snelheid dan staat niets je in de weg om de SR/F mee te nemen naar een trackday.


Als er genoeg tijd zit tussen de 20 minuten sessies dan heb je vast een prima dag. De actieradius is voor woonwerk wellicht toch nog wel wat krap. Maar als jij met 60-80 km/u wat dijkjes gaat pakken in het weekend met wat koffiestops tussendoor. Dan kan deze Zero best wel eens een duur maar leuk speeltje voor jou zijn. En over die sportieve aspiraties gesproken, zie onder de versie van de SR/F die Zero zelf dit jaar heeft ingezet op Pikes Peak in de elektrische klasse.

Zero SR/F, het echte elektrische alternatief?

Met dank aan: Rolf Selling van Motoport Amsterdam waar de rode Zero SR/F op bovenstaande foto’s voorlopig als demo nog klaar staat.



69 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Wat is dit AUTOblog???
@quinn: man ga toch elders zeiken. Ik ben blij (zoals velen) dat er hier met de regelmaat vd klok wat motornieuws passeert.

OT: geen geluid, geen motor. Hou die EV troep maar lekker bij dingen met 4 wielen.
@quinn: 😭
@quinn: er staat een motorfiets in de thumbnail, waarom klik je dan?
Top, motornieuws op Autoblog!
Ga hier maar niet mee filerijden, gegarandeerd dat je eraf gereden wordt door een baan wisselaar. Loud pipes saves lives!

Ik vind hem er wel gaaf uitzien!
@kadett83: Loud pipes save lives is grote onzin en al meerdere keren uitgebreid bewezen. Het geluid zit achter de motor en er niet voor. In de auto hoor je pas de motor als hij voor je zit. Het enige wat loud pipes doen is voor ontzettend veel overlast zorgen in de omgeving waar de motor rijdt. Gewoon mega asociaal dus.
@hiostu: geheel mee eens. Een standaard auspuff geniet ten alle tijden de voorkeur; behalve op mn KTM, die heb ik bewust stiller gemaakt dan t origineel.
@hiostu: dan heb je je muziek te hard staan, or the pipes aren’t loud enough.
@potver7: Wat een klets. Ik heb een motor nog nooit, letterlijk nog nooit gehoord voordat ik ruimte maken.
De enige manier om een motor te ontdekken is je spiegel in de gaten houden.

Oh enne, motorrijders: Als jullie je reetvel liefhebben, ga dan gewoon NIET tussen de auto’s door waar er daadwerkelijk ingevoegd MOET worden. Ik zie het vaak genoeg gebeuren, bijna altijd is er wel een bijna-ongeluk en afgelopen week ging het toevallig ook echt mis.
@koffiekopje: ik weet niet wat voor auto jij hebt, waarschijnlijk een met driedubbele geluidsisolatie of zo, en anders heb je toch echt de muziek wat hard staan. Ik hoor in de file wel degelijk motoren van achter aankomen, en nee, mijn oren zijn na 55 jaar niet meer als nieuw. Het is nogal kortzichtig om iets meteen tot ‘klets’ te degraderen omdat je het zelf nog nooit hebt ervaren.
@potver7: Ik luister meestal BNR in de auto, maar mijn auto is inderdaad heel goed geïsoleerd, bij 170 km/h voer ik nog rustig een gesprek en heb ik weinig last van windgeruis. Rijd overigens niks bijzonders hoor, gewoon een nette middenklasser.
Als ik er specifiek op ga letten hoor ik een motor dan ook vast wel, maar in de spiegel heb ik ze veel eerder gezien. Die flaporen hangen er niet voor niks…
@kadett83: Tegen de tijd dat je uitlaat hoorbaar is ben je al voorbij. Wat een nonsens. Slecht excuus om met asociaal luide demperloze prestigepijpen rond te blaffen.
@kadett83: nope, al kom je met een straalmotor aanrijden. De gemiddelde automobilist heeft het te druk met zijn telefoon om ook nog op het verkeer te kunnen letten.
Weet je wat het is, de auto is voor 95% in gebruik voor woon werk verkeer en zo nu en dan een lange vakantie.

Bij mijn motoren is dat andersom; de GS komt de deur niet uit voor ritjes van minder dan 400km en korte ritjes doe ik er nooit mee.

Electra motorfietsen zijn geschikt voor woon werk verkeer cq korte ritjes. En precies dat is wat ik niet zoek in een motorfiets.

Ik kan me indenken dat dit een alternatief is voor de Suzuki Burgman rijders of de Piaggio MP3 rijders; maar voor echte motorrijders is het nog niet echt bruikbaar door de beperkte range en het hoge gewicht.
@sudbina: Maar hoe zien die ritten er dan uit? Allemaal vakantie of een toerrit in het land zelf?
En zit je dan echt 400km achter elkaar op dat ding?

De gemiddelde motorrijder vind een pauze wel zo fijn, het is immers geen auto qua comfort. Als hij binnen een uur weer vol zit met de snellader dan kun je dus met een lange pauze een behoorlijke afstand halen op een dag, veel meer dan 400km.
@fanboy: 400km is best pittig. Als ik er 80 doe op de autostrade ben ik het al spuug zat. Heb zelf een r1200gsa, zou dus best comfortabel genoeg moeten zijn. Voor mij is een moto puur voor de fun of om naar Antwerpen te gaan (@&%# die files!).
@fanboy: ik rij zo’n 6k per jaar met mn GS en dat zijn allemaal vakanties cq weekendjes weg, met t tentje achterop.

De heenreis is dan meestal paar honderd kn snelweg naar de Eifel en vanaf daar binnendoor naar de eindbestemming. Wat langere rit over wat vlottere wegen, met meestal om t uur wel een peuk pauze en natuurlijk een lekkere lunch ergens.

De dagtochten erna zijn meestal ergens tussen de drie en vierhonderd km. Uurtje of 5 a 6 echt rijden zegmaar (9 uur weg, 5 uur terug).

Bochtjes rijden. <3

(Op de KTM zijn t trouwens voornamelijk de KNMV offroad ritten en rondjes zoals “Appie Wagenaars 160km Markelo”)
@sudbina: Ik denk dat het allemaal reuze mee valt, met altijd een goeie lunch pauze kan het allemaal prima. Daarbij is het mooi dat zo’n motor op een stopcontact zelfs nog wel redelijk snel is opgeladen, waar dat bij een auto wel even duurt.

Qua offroad is het elektrisch rijden ook wel interessant als je het hebt over een hub motor in voor en achterwiel, 2wd motor. Maar dat zal ook wel invloed hebben op hoe het rijdt.
@sudbina: de woordkeuze “echte motorrijders” vind ik een tikje ongelukkig. Alsof iemand die een dagelijkse afstand van 70km met de auto doet geen “echte autorijder” zou zijn. Ook bij een motor geldt: it is a means to an end.
@bara: denk meer dat hij bedoelt dat de Bergmans en de MP3s geen ‘echte’ motoren zijn. Al zijn veel bestuurders van de MP3 ook geen echte motorrijders omdat ze geen A rijbewijs hebben.
@torsen: ik bedoel dat je motorrijders hebt voor wie het “hobby, liefde en fun” is, en je hebt piaggio mp3 en suzuki bergman rijders voor wie het de file ontwijken en een noodzakelijk vervoermiddel is.

Ik kan me goed indenken dat voor deze groep een electrische fiets met een range van max 200km meer dan voldoet. Dan lekker 8 uur op t werk aan de lader en je kunt weer naar huis.

Maar voor eenieder voor wie het “hobby, liefde en fun” is, is dit een onwerkbaar alternatief.
Oeh. Dit gaat pijn doen bij de petrolheads op Autoblog. Een motor en een EV. Ik pak de popcorn er alvast bij.
We hebben hier 2 Etricksen op de zaak, eentje gaat 80km/h na ketting- en tandwielmodificatie de andere 100km/h ipv 45km/h na chiptuning (dan maar wijselijk besloten om hem terug origineel te zetten), met eentje rij ik nu zelf, die directe gasreactie herken ik en is eigenlijk gevaarlijk, het doet je schrikken en je raakt soms controle over het ding kwijt als bijv. traag wil rijden en slalommen, een van de jongens hier is er zo al mee gevallen. Bij een auto bijv. geen probleem, je staat veilig op 4 wielen… Misschien eens aan een soort softstartersysteem denken om levens te sparen?
@volvo_440_turbo: Bij deze Zero is de gasrespons instelbaar, dat zou toch een stuk moeten voorkomen. Overigens hebben auto’s dat ook wel. Tesla Model 3 heeft een langzame mode waarin hij eigenlijk net zo traag reageert als een brandstofauto.

Ik heb zelf een Chinese elektrische scooter van een dame overgenomen, en die vond hem eigenlijk te snel en te krachtig, komt denk ik overeen met jou verhaal. En hij komt ook hard van zijn plek af.
Maar dit is het goedkoopste wat er is, dus het is natuurlijk geen verbazing dat er wat geraffineerders in de markt is waar hier beter over nagedacht is.
Het is elektrisch dus je kan het allemaal zo snel of traag maken als je wil.
Echt een vet apparaat! Lijkt me geweldig om in alle stilte zo bizar snel te accelereren.
Selling, de enige goeie naam als je in de verkoop zit 😃
De helft van de artikels gaan over EV’s. Maar er wordt ons niets door de strot geduwd hoor. Dit is zo frappant. Het lijkt wel een blog van Jesse Klaver en zijn klimaatfascisten.
@johnwaters: Tsja, we hadden het aangekondigd: https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-ev-10-daagse-2019-131032

Ik zou zeggen, neem nog een jonge klare en draai je nog een keer om :-D
@willeme: je komt er nog voor uit ook, knettergek zijn ze die Groenlinkse fanboys.
@johnwaters: want het is veel stoerder om zonder onderbouwing alles wat electrisch is af te doen als fout en linkse propaganda ‘die door je strot geduwd wordt’. Meende dat rechts zo fan was van ondernemersgeest en vooruitgang. Nu een beetje proberen een ‘ouderwetse’ bedrijfstak in ere te houden..
@johnwaters: ik ben niet van GroenLinks. Ook geen fanboy. Standaard alles affakkelen levert niet al te beste content op.

Emotioneel reageren dan weer wel. Waarvoor dank.
@willeme: Dan maar even die andere emotionele reactie:
Ik ben blij dat jullie mij als fervent autobloglezer bedienen met de nodige dosis petrolheadism, maar dat jullie er ook voor kiezen om autoblog niet samen met alle andere “benzinebedrijven” roemloos onder te laten gaan in een tijd die eindelijk een beetje op de toekomst begint te lijken.
Benzine rijden is toch een beetje als DJ-en met 12 inch vinyl; je ondervindt er vooral nadelen van, maar het voelt soms gewoon lekker.
@johnwaters: Een Jesse Klaver blog maar dan wel reacties van Baudet en co :P
Ik denk dat elektrische motoren een interessante optie gaan worden voor een grote groep. Als je een non-snelweg aktieradius van 200+ km kan waarmaken, is dit voor verreweg de grootste groep “fun”rijders meer dan genoeg. Er is natuurlijk een grote groep conservatievelingen die een stijve krijgen van hun schreeuwende Akrapovic, maar tegelijkertijd worden er steeds meer dijken afgesloten voor motoren vanwege die geluidsoverlast. Dit is wat dat betreft een perfect alternatief. Het enige wat ik me afvraag is of auto’s je nu niet minder snel detecteren. Bij mijn persoonlijke fun rondjes vind ik het toch wel erg prettig als auto’s ruim van tevoren al opzij gaan 😉 scheelt een hoop ergernis. Maargoed qua prijs is 20k voor de meeste hobby rijders wel teveel denk ik. Maar als er over een paar jaar tweedehands aanbod beschikbaar komt voor 12 a 13k is het met de goedkopere running costs wel interessant. Maargoed dan moeten er natuurlijk wel eerst veel nieuw verkocht worden. Dat zullen dan de woon/werk verkeer tijgers moeten zijn.
@subzero079: Die automobilisten gaan alleen maar aan de kant omdat ze je zien. Ik hoef de muziek niet aan te hebben (BNR op verstaanbaar volume is voldoende) om überhaupt geen voertuigen om me heen te horen, en – recent nog getest – m’n oren zijn vrijwel perfect.
Misschien is het sowieso tijd dat (toegegeven, met name) automobilisten weer eens om zich heen gaan kijken ipv te vertrouwen op het zesde en zevende zintuig. Ik fiets ook regelmatig snel, rijd daarbij zeer defensief, en echt, je houdt niet voor mogelijk hoe vaak ik de boel moet redden en een scheldkannonade meer dan van toepassing is.
@subzero079: het witte front van mijn S1000RR en de al dan niet legale LED verlichting zorgen ervoor dat de gemiddelde automobilist erg rap naar rechts gaat (als ik al met dat ding op de snelweg kom…), heeft geluid weinig mee te maken.
@racerx: heb het ook niet over de snelweg hoor, daar kom ik zo min mogelijk en rij ik rustig. Heb het meer over mn favoriete dijkweggetjes waar het erg hinderlijk is als je “bochtenflow” wordt onderbroken door een auto die braaf 40 rijdt. Ik denk dat geluid hier eerder (mee)speelt om waargenomen te worden.
@subzero079: zou kunnen, klinkt herkenbaar, maar ik denk alsnog dat ze je niet horen. Ikzelf hoor het niet als er iemand achter me zit in ieder geval
Ik wil mijn motor gewoon starten, voelen, horen, gas geven en in de toeren jagen.
Prijzig? Op de korte termijn en als je hem privé rijdt wel.
Rijdt je hem zakelijk voor woon-werk verkeer, dan is er geen goedkoper alternatief. En zo wel dan hoor ik graag je berekening.
@janjansen: Er zijn zat super zuinige nieuwe Japanners te koop voor rond de 8000€. Rij je 1 op 25 tot 1 op 35 mee. Kun je dus voor 12k tanken. Lijkt me een stuk voordeliger dan een Zero. Ook zakelijk. Aangezien een Ev motor geen enkel financieel voordeel heeft tov brandstoffiets.
@trustmeiamanengineer: Volgens mij zijn er wel voordelen voor de ondernemer, net zo aftrekbaar als elektrische auto. Met leasen en bijtelling wat minder.
@trustmeiamanengineer: Heb mijn berekening hier vaker gedeeld; dagelijks 70km woon-werk tegen een tarief van 0,19ct per km. Op een fiets van 800 euro die 1 op 20 rijdt. Oftewel ik heb afgelopen 2 jaar en 35.000km gratis gereden.. Op een oud beestje, maar sneller dan 95% van het overige verkeer. En ik heb er oprecht van genoten!
@trustmeiamanengineer: Zijn de MIA en de KIA regeling voor elektro motorfietsen verdwenen dan?
Mooi artikel! Zeker ook Sarolea een keer bekijken: een Belgisch vintage motormerk die high-tech elektrische (sport)motoren maakt!
@stromae: geen gek plan..
@stromae: Mooi merk, mooie fietsen, maar (a) nog niet beschikbaar en (b) duur. Het begint met het 14 kWh-model begint op 43.000 euro. Het exemplaar met 22 kWh tikt net geen 50.000 euro aan.
@BaRa: klopt. Bekijk het als een bedrijf dat de limieten pusht op gebied van materiaal én elektrische aandrijving eerder dan inzetten op massaproductie. Doen heel wat R&D werk op gebied van optimalisatie batterijen dmv data en machine learning, bijvoorbeeld. Productie is gelimiteerd, maar als ik het goed heb zijn ze bijna allemaal verkocht…
@stromae: je bedoeld die belg die de merkrechten op de naam Sarolea gekocht heeft en nu electro racers assembleert op basis van Chinese electrotech en de standaard europese mechtech.

Heeft werkelijk niks te maken met het roemruchte Sarolea van vroeger en ik zie het ook niet als een echte fabrikant.
@sudbina: het is niet alsof ze een bouwpakket inkopen, assembleren en er een badge op plakken…
Zelf ontwikkeld monocoque carbon frame en swingarm, eigen firmware en design.
Ik rij ook al jaren motor, maar ik zie nog geen toekomst voor een elektrische motor.
Bij auto’s heb je de financiële voordeeltjes, de range is voldoende en de acceleratie is enorm.
Motorrijden doe je voor je plezier en de meeste motorrijders hebben ook een auto voor de praktische ritten.
Een motor is goedkoop in aanschaf, in onderhoud en ook de verzekering en de motorrijtuigenbelasting is goedkoop. Ik heb er bijna 50k mee gereden, maar heb daar 20 jaar over gedaan. Op de banden, remblokken, èèn keer een tandwielset, twee keer een accu en wat olie na, heb ik geen kosten gehad aan het onderhoud. Ook de afschrijving valt nog mee. Een elektrische motor is 4 x zo duur en die kosten worden tijdens het gebruik, niet terug verdiend.

Een elektrische motor trekt niet sneller op, weegt meer, heeft een beperkte actieradius en biedt minder beleving.
Mijn motor maakt ook weinig geluid (originele uitlaat), de wind veroorzaakt het meeste geluid.

Wat zijn dan de voordelen om voor een elektrische motor te kiezen?
@spyderweb: Jij bent een plezierfietser. Ik heb er in m’n directe werkomgeving al drie die enkel en alleen de motor pakken omdat ze zo minder last hebben van de files (hier in de Randstad, dat dan weer wel).
Degene die het verst rijdt, woont op de Veluwe en werkt in Den Haag; dat zou dus met deze fiets netjes op één acculading lukken als je het eerste stuk doorrijdt.
Hij rijdt BMW (m.a.w., het hele jaar door, haha): da’s grof gerekend zo’n 50K per jaar. Het verschil tussen benzine en elektriciteit ga je dan echt wel werken, zéker als je werkgever je ook nog gratis laat laden.
@koffiekopje: nee dat ga je niet, want bijtelling is hetzelfde voor benzine of electrische motoren en sinds wanneer is een tankpas niet standaard bij een leasebak? Dus tenzij je prive gaat aanschaffen en rijden, denk ik niet dat je er een jota mee opschiet. Behalve dan dat die collega van je dan niet meer nog ff naar een klant kan wegens eerst nog een paar uur moeten laden. (Snel laden bestaat nog steeds niet op electro motoren voor zover ik weet).
@sudbina: Ah ja, de bedrijfsleasert. Ik ben ondernemer.
Daarnaast: besef je ook dat autokosten wel degelijk verrekend worden in een salaris. Dat je het niet op je loonstrook ziet betekent niet dat het niet betaald wordt ;-)
De woonwerk verkeer rijders rijden voornamelijk op BMW, en gelijksoortigen .. niet op een naked sportbike. Dus ik denk dat ze hiermee op de verkeerde doelgroep mikken.. een enkeling die dit dus zal kopen…
@tvr1974: Ik zie hier in de regio Amsterdam best wel wat Zero’s rijden. Binnen de randstad prima forenzen op zo’n ding, al zijn het voornamelijk de elektrische V-strom-achtige dingen. Dit ding lijkt me meer een image builder, niet de motor waar de aantallen van moeten komen.
Eenmaal gewend aan elektrisch rijden lijkt een elektrische motor mij perfect voor woon-werkverkeer. Welle Zero zou hier optimaal voor zijn met 100 km per dag met max 120 km/u?
@michaelras: je geeft echt super veel informatie over het EV aspect maar ik zou het persoonlijk toch wel leuk vinden om iets meer over hoe je het vond om te rijden te lezen.

Het gebrek aan geluid is bij een EV al een stuk emotie die mist maar ik krijg in dit stuk nergens het idee dat de Zero iets bij jou iets los heeft weten te maken.
@torsen: inderdaad, het is inderdaad geen uitgebreide rijtest. Dat zou ook niet eerlijk zijn na minder dan een dag rijden. Maar even inzoomend op je vraag. Ik hink op twee gedachten bij de SR/F. Ik word er echt WEL hebberig van, maar dat word ik van meer zaken. Wat IK er mee zou gaan doen als hij daadwerkelijk in de achtertuin staat is vers 2. Hij zou wel eens net te weinig actieradius kunnen hebben voor mijn woonwerk (150km) en er ’s ochtends vroeg mee naar de Eiffel vlammen om daar te gaan rijden wordt even een uitdaging. Maar als een langere test uit zou wijzen dat de actieradius met mijn file-gevoelige woonwerkroute ruim zou volstaan. Tsja dan zou ik toch wel een private-lease prijs op gaan vragen ;-).
Een top van 200 km/hahahahaha. Daarnaast nog geen geluid ook, dan is alle lol er zo vanaf.
@soes750: want hoe vaak rijdt jij 200 km/u?
Motorrijden heeft zoveel leuke variabelen dat het wegvallen van geluid en mechanische beleving niet zo erg is vind ik, in tegenstelling tot de auto die ik als EV echt niet meer tot mijn hobby’s ga rekenen. Sterker nog, ik vind het lawaai dat mn racer maakt de helft van de tijd best hinderlijk op de openbare weg, als ik dat sing gebruik waar ik ‘m voor heb (en dat is niet kansloos rondjes door de stad rijden) vind ik al snel dat ik overlast aan het veroorzaken ben.

Het enige jammere aan een elektrische motor is het gebrek aan versnellingsbak, het terugtrappen voor ik de bocht in ga hangen is iets waar ik niet zonder zou kunnen op mn racer. Op de sport-toer zou me dat minder uitmaken, maar… lieve industrie, verzin iets waarmee een versnellingsbak gesimuleerd wordt!
@racerx: MotoGP op de Playstation wordt het schakelen uitstekend simuleert.
@flutterby: alright, maar wat moet ik met die informatie?
Voor sommige woon-werk km vreters best interessant. Maar doe mij maar een benzine brommer. Overigens zou je op de plaats van de koppeling nu mooi de achterrem kunnen monteren…
@dutchdriftking: Als die al bij je rechtervoet zit, waarom dan?
@kle500: beter doseerbaar?
Als woon-werkverkeer echt wel een interessante optie. Enige probleem op dit moment is de range oh en de prijs natuurlijk. Want manmanman wat is zo’n ding duur zeg.
Qua range moet het in principe best wel lukken om naar m’n werk en thuis te geraken. Ook al vraag ik me af hoe de range zich houdt bij – 10°c.
De prijs voor enkel een forens motorfiets is echter gewoon nog te hoog. Op dit moment heb je voor een fractie van de prijs van een Zero een motorfiets met verbrandingsmotor, waarmee je en kunt forensen en toertochten kunt rijden en op vakantie kunt naar weet ik veel waar. Gaan voor een Zero betekent op dit moment gewoon nog dat er een tweede motor naast moet om de compromissen op te vangen. En daardoor is de prijs nog niet volledig te rechtvaardigen.
Wat ik wel een beetje mis in de review is hoe die aanvoelt. Heb de gebruikerservaring van eigenaars van de voorganger hiervan een tijdje gevolgd omdat ik wel benieuwd was maar de samenvatting toendertijd was vooral: acceleratie super, batterij wel ok, gebruikskosten mooi laag, niet meer hoeven tanken maar gewoon in de schuur aan de lader prikken is ideaal, remmen en ophanging voelen, helemaal voor zo’n duur apparaat erg goedkoop aan. 125cc motorfiets klasse kwaliteit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).