Kies maar: Audi A8 W12 vs Mercedes S600 Lang

Auteur: , 125 Reacties

Twee Duitse limousines die het werken op de achterbank naar een nieuw plan tillen. Welke van deze twaalfcilinderige Teutonen heeft jouw voorkeur?

Audi A8 W12 vs Mercedes S600 Lang

We laten de S-versies en AMG-uitvoeringen achterwege en richten ons op twee ingetogen directiebeulen. CEO-materiaal van de bovenste plank.

Audi A8L W12
De topmotorisering van de A8 is alleen verkrijgbaar in de verlengde aluminium koets. Die is 13 cm langer dan de gewone versie (5,47m), ruimte die volledig ten goede komt aan de luxist op de achterbank. De recent gefacelifte A8 heeft als noviteit elektronisch aangestuurde LED-verlichting, waarbij de afslag- en bochtverlichting anticiperen op de weg, waarvoor data van het navigatiesysteem wordt gebruikt. Het interieur is verder afgewerkt met ambienteverlichting (naar smaak in te stellen) en de W12 is dankzij het Cylinder On Demand-systeem (COD) zo nu en dan een zespitter. Luxe ten over, maar in een erg anoniem jasje. Audi heeft hem inmiddels een vanafprijs gegeven: €207.240

Mercedes S600 Lang
De S600 Lang haalt zijn vermogen uit een Biturbo V12 met evenveel cc’s als de Audi, namelijk 6.000. De Mercedes is wel 30 pk sterker dan zijn directe concurrent en meet 5,34 meter. Tien centimeter langer dan de reguliere S-Klasse, maar een fractie korter dan de Audi A8L. De auto is voorzien van een LED Intelligent Light System, het bekende Magic body Control met Road Surface Scan en het rijassistentpakket Plus standaard. De basisprijs ligt twee mille hoger dan de Audi: €209.501.

 
Audi A8L W12
Mercedes S600 Lang
Vermogen500 pk530 pk
Lengte5,47 m5,34 m
Prijs€207.240€209.501
Topsnelheid250 km/u (begrensd)250 km/u (begrensd)
Verbruik11,7 l/100 km11,1 - 11,3 l/100 km

Mercedes’ nieuwste vlaggenschip, of voor iets minder geld vertoeven in de anonieme luxe van Audi? Kies maar!




125 reacties

Is een lastige. Maar ga toch voor de S600
@xenonlampje:
Juist, als CEO wil je toch niet in dezelfde auto rijden als de junior accountmanager….
Geen van beide ook een optie? Liever een Rolls of een Bentley.
@FiXeR: een beetje aangeklede royce is niet 2x zo duur ofzo? Buiten dat ben ik het wel met je eens en zou ook de ghost kiezen ipv de s en a8 ondanks dat die een heel stuk duurder is.
Inderdaad een lastige, maar ik neem de S600. De A8 vind ik er een beetje gadateerd uitzien.
@dennisjuh95: inderdaad… Ledverlichting e.d. is zó 2002
@barbro: De vormen van de auto bedoel ik dan, beetje aangescherpt alleen à la TT. (Vind ik he, wil niet zeggen dat je het met me eens hoef te zijn)
@dennisjuh95: ben het met je eens vind de a8 er ook al gedateerd uitzien
@dennisjuh95: Ik denk juist dat de Mercedes een beetje trendy is en de Audi iets tijdlozer.
Van dit duo? De Mercedes, omdat de Audi mij te anoniem is voor dat geld. Maar als ik in de markt was voor een dergelijke sedan zou ik voor een Quattroporte.
Lexus LS600h… ow wacht…

Mercedes dan! :D Ben je toch nog een beetje van anderen te onderscheiden (bash bash!)

Wel grappig… die koplampen van de Merc lijken op die van de Landcruiser 150 facelift! Zelfde stijl.
@G-Ammo:

Dacht precies hetzelfde
De huidige designtaal van Mercedes kan mij niet bekoren maar toch ik zou zeker voor de S600 gaan.
S600 all day
No doubt about it….: De S600 !!
S600, beide auto’s zijn in mijn ogen even mooi. Maar de Mercedes heeft meer gadgets en zal waarschijnlijk comfortabeler rijden en daar gaat het uiteindelijk met dit soort auto’s om.
Audi A8;-)
De S600 natuurlijk. Audi is te anoniem en saai. Daarbij lijkt hij teveel op het zoveelste simpele A-4tje.
Om de S-Klasse hangt teveel een woonwagenkamp sfeertje.
@ridder te voet:

Dat is juist een pluspunt.
Ik houd wel van “foute” auto’s, zoals:

-BMW E60 met M-pakket en 20″
-Mercedes W140
-Mercedes W124 300CE
-Lexus LS400

etc.
@ridder te voet: Gelukkig worden audi’s helemaal niet gebruikt als vluchtauto in het criminele circuit.
Hoe komen jullie aan de lengtes van beide auto’s? Voor zover ik weet waren de Duitse drie altijd 5,08 m in normale uitvoering, verlenging altijd 13 cm. 5,47 m lijkt wat overdreven, is dit misschien 5,27 m?
@scuba: de autoweek database geeft aan 5135 mm voor de S8 van 2014, dus dan zou ik ook zeggen 5,27 m. Hoe correct die database echter is, geen id..
@celicatwincam: mercedes site zegt 5,25 m voor de lange versie, lijkt meer te kloppen. Als het 5,34 was geweest, hoe lang moet de ‘mini-maybach’ dan gaan worden, 6 meter?
@scuba: komt er een mini maybach dan? Misschien wordt het nu een straight rebadge met dezelfde specs alleen kleine verschillen in plaatwerk en interieur?
@celicatwincam: Ik doel meer op een bericht van vorig jaar hier op de site. Daar werd gezegd dat er 4 versies qua lengte komen. Normale lengte, verlengde, Pullman en dan nog een Maybach lengte. Voor de langste zullen ze ongetwijfeld een ton meer vragen, dus dan past de naam Maybach wellicht beter.
Wat belangrijker is wat willen de mensen die 2 ton kunnen stukslaan op een stuk blik.
@sandniggah: laten zien dat ze een auto van 2ton kunnen betalen
@barbro: of misschien wel gewoon een comfortabele auto waar ze mee van a naar b kunnen rijden. Het laten zien kan misschien wel is gewoon in jouw hoofd zitten en niet in die van iemand die zich het apezuur werkt en wat van zijn leven maakt
@barbro: Eigenlijk zou ik voor 2 ton een Audi RS6 C7 helemaal aankleden.
De audi, hoewel de mercedes waarschijnlijk de betere auto is. Beter in de zin dat je het verschil als gewone sterveling nooit zal merken. De mercedes is de uberdroom van het foute volk
@gearhead: je hebt “het foute volk” verkeerd gespeld, het is “zo’n beetje iedere overheidsfunctionaris en belangrijke zakenman over de hele wereld, plus iedereen die een goede auto weet te waarderen”
Maar even serieus, jij geeft graag 2 ton uit aan een auto die de rest van de wereld niet kan onderscheiden van de 14% bijteller de gemiddelde accountant? Daarbij komt nog natuurlijk dat de audi behalve het navi schermpje op geen enkel vlak kan concurreren op deze wagen. Het is maar wat je in een auto zoekt…
@lambo4all: Ik wel in elk geval! Ik vind de S600 een schitterende auto, maar niets voor mij. Ik vond het vorige type mooier (geld overigens ook voor de A8). De A8 heeft een mooier interieur (strakker, marginaal mooiere afwerking, mooiere materialen (vooral het leder)). Daarnaast heeft de A8 vierwielaandrijving, iets wat met 500pk onder de kap erg prettig is. De A8 is net wat stijlvoller dan de S-klasse.

En dat ik hem niet kan onderscheiden van de 14% bijteller van mijn werknemer? Wat maakt dat uit, ik koop een auto voor mij zelf, niet om bewondering bij anderen te oogsten…
@gtwillem: ben dat over die afwerking en materialen niet met je eens trouwens, de nieuwe s klasse zit op rolls royce niveau kwa afwerking en materialen.
@gearhead: Het allerfoutste volk is natuurlijk het volk dat een Audi koopt omdat ze hun identiteit zozeer aan spullen ontlenen dat ze geen ‘foute’ Mercedes of BMW durven kopen ondanks dat ze erkennen dat dat betere auto’s zijn. Beetje eng is dat altijd bij de Audi-boys.

En ook wel grappig is dat de realiteit die vooroordelen al lang heeft ingehaald…Ik zou zelfs zeggen dat Audi tegenwoordig het huismerk is van de criminelen onder ons.
@jaapiyo: Tegenwoordig is Audi een ‘fouter’ merk dan BMW, inderdaad. Maar je stelling:

‘Het allerfoutste volk is natuurlijk het volk dat een Audi koopt omdat ze hun identiteit zozeer aan spullen ontlenen dat ze geen ‘foute’ Mercedes of BMW durven kopen ondanks dat ze erkennen dat dat betere auto’s zijn.’

klopt natuurlijk niet helemaal. Het is ook het feit dat de kenmerken die een S-klasse heeft niet appaleren aan de smaak van de Audi of BMW rijder. De kwaliteit van alle drie de auto’s (BMW 760LI, Audi A8 6.3 en Mercedes S600) is van belachelijk hoog niveau, misschien wel de drie beste auto’s ter wereld.
ot: Ik zou dan toch gaan voor de Merc, Audi doet me niet zo veel. In real life, met vrije keuze, de Quattroporte!
Heeft de Audi A8 geen 6.3 W12?
@alexander_vandijk: Klopt. De eerste A8 had een 6.0 W12 (tot 2001), de versie erna (2003) had ook een 6.0, maar 450 ipv 420pk en dit type A8 heeft er 503, om precies te zijn.
Das beste oder nichts!!
@roberto: voor jou wordt het dus de Audi?!
@barbro: Ken je klassiekers vriend
Ik zou gaan voor de A8 maar dan 4.2 TDI.

Anoniem, rap, en grote actiradius
A8 met de schitterende techniek (o.a. Magic Body Control) van de S. Ik vind het interieur van de S te kamperig ogen, de Audi is gewoon schitterend. Uiterlijk heeft allebei wat, al vind ik de A8 wat minder patserig.
Ik ga voor de dikke benz !! Gewoon veel mooier
@reggie-boy_rood: k vind de benz ook mooier, maar alleen dan de amg versie ervan
@barbro: als de benz geen amg pakket zou hebben, zou je dan de Audi nemen?
Zonder twijfel de A8
@dtm01: waarom zonder twijfel?
Normaal gaat mijn voorkeur uit naar Audi ,dan BMW, dan…., dan pas Mercedes. Maar in het segment van bazenlimo heeft de Merc toch wat meer precence, de kitscherige stijl van Mercedes past gewoon beter bij dit segment.
..Interior van Audi is mooier; (nieuwe c-klasse is ook nu een mini s-klasse merc);
@mark88: gelukkig lijkt de A8 niet op een A4
Natuurlijk de a8, maar dan met v8tdi. En sportdiff, kun je er ook lekker mee door een bocht zonder onderstuur.
@eaudi: De A8 4.2 TDI heeft standaard een sperdifferentieel op de achteras.
Sowieso de S Class. Vind ik meer een auto die je zelf rijdt. Ipv een chauffeur. Daarbij kan je geen A8 meer rijden sinds Wim Lex. Weinig trek in een politiecollone omdat ze achter de verkeerde A8 aangereden zijn…
@E34M5Touring: kom je wel heel vlot door het verkeer heen met die escorte…
@e1000bmw523i: perfecte auto dus
Volgens de gegevens die ik van PON kreeg, heeft de A8 een lengte van 5265 mm en een cilinderinhoud van 6299 cc….
De S600 please!
Mag het ipv de A8L W12 ook een S8 zijn?
@e1000bmw523i: nee ( ;
S600
Heel makkelijk, de s klasse. Simpelweg de betere auto van de twee.
@lambo4all: op basis waarvan stel jij vast dat de s-klasse beter is?
@barbro: De vorige S klasse was minstens zo goed als de huidige a8, die op die nieuwe lampjes na gewoon nog de a8 is die mensen 2 jaar geleden kochten. Ik heb de zowel de nieuwe S als de oude gereden en die nieuwe is zoveel beter dan de oude dat je de wagens eigenlijk nieteens kan vergelijken. Mercedes heeft, net als met de nieuwe C klasse, gewoon een auto gebouwd een nieuwe standaarden zet. of bmw en audi dat nou leuk vinden of niet, mercedes is de absolute top in dit segment.
@lambo4all: Aan de andere kant wordt de beste auto van de wereld Rolls Royce wel door BMW gebouwd ;)
Een XJ Supersports aub.
De audi, ik hoef niet op te vallen!!!
@biohazardracer: want een mercedes rijden is nou eenmaal inherent aan opvallen?
@barbro: Je kan gerust zeggen dat in deze klasse de MB meer opvalt dan de Audi ja
S klasse wat een baas van een auto
De Mercedes, zonder twijfel!
Makkie, er is maar 1 keus mogelijk natuurlijk
Dit is wel heel erg moeilijk. De Audi waarschijnlijk.
@kapiteinaudi: Hahah niet waarschijnlijk gewoon de A8 joh :D
@agera: Ik ben grote fan van de S-klasse moet ik zeggen. Moeilijk kiezen tussen die überlimo’s. ;)
S600!
De A8L W12 uiteraard! De Mercedes zal ook vast een erg goede auto zijn, maar dat maffiabazenimago spreekt me toch niet zo aan..
Er is een kans van zo’n 100% dat ik de S600 zou kiezen!
Ik zou zonder twijfel voor de S600 gaan, hoewel ik de A8 toch ook een erg mooie auto vind.
Voor dit geld een 760Li graag
De S600 natuurlijk! Audi wil ik nog niet dood in gevonden worden
A8. Heb ik nu ook, en liever anoniem genieten in luxe dan commentaar van klanten dat hun mijn S betaald zouden hebben.
@draadloos: Hoezo ? zijn je klanten snackbars ? Mijn klanten/bedrijven die ik bezoek hebben allemaal zelf leuk spul voor de deur staan
@thierryvth: Mwah mwah, ligt er natuurlijk aan wat voor klanten je bezoekt. Dat dat je bij midden/klein bedrijven toch meer opvalt met een S klasse dan een A8.
@reistje: dan onderschat jij het MKB. Die weten dondersgoed dat zij meebetalen aan die lelijke A8.
Niet dat die Benz een schoonheid is, het is kiezen tussen lelijk en heel lelijk.
@roppp: Ik hoor het argument vaak en mij lijkt het onzin, heb het in de praktijk nog nooit meegemaakt. Er zijn ook heel wat ondernemers in het MKB die naar de knoppen gaan omdat ze zelf te snel te grote en dure auto’s kopen na een paar goede deals.
En als je voor je bedrijf staat ( kwaliteit en prijs) dan doet het er toch niet toe wat voor auto je rijd, ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ze voor het raam staan te kijken en wachten tot mijn baas aan komt
@thierryvth: dan doen ze dat wel als hij wegrijdt… En vergeet niet dat wat zij doen anders is als wat jij doet….
@lambo4all: ik heb geen auto nodig om me mee te onderscheiden. Daar heb ik mn persoonlijkheid voor.
@gearhead: als je een zwarte s klasse te “onderscheidend” vind ben je toch wel grijze muis eerste klas. je huidige droomwagen is zeker een asfalt grijze golf diesel?
s klasse
Van deze twee de Mercedes, die spreekt iets meer aan.

Maar voor het geld een Jaguar XJ L 5.0 Ultimate, of Range Rover LWB 5.0 Autobiography, of de Mercedes S65 AMG.
Of een combipakket; Nissan GT-R Gentelmen Edition en een Jaguar XJ L 2.0 SC Premium Luxury.
Nou de tendens hierboven lijkt me duidelijk. Ik zou ook zeker voor de S gaan. Een auto in deze klasse op basis van een FWD basis past gewoon niet en als je eenmaal die belachelijk grote frontoverhang van de A8 hebt gezien is het gewoon een lelijk ding in vergelijk met andere auto’s in dit segment.

De S is voorlopig de koning van dit segment…wellicht tot de nieuwe 7 komt.
@jaapiyo: Is de S niet al vanaf dag 1 marktleider (by far) in dit segment ?
@thierryvth: Ja historisch gezien wel over een langere periode bekeken..maar de E32, E38 en F01 waren/zijn ook wel aardig. De W220 en pre-facelift W211 vind ik persoonlijk ook niet echt indrukwekkend, dus wat mij betreft zijn er wel momenten geweest om de Siebener te kiezen.
Tussen deze 2 de Mercedes.. Maar liever een XJ of een QP.. Die hebben gewoon net “iets” meer allure… Misschien kwalitatief minder maar als je dit kan betalen kun je ook de garage betalen..
S600.
De kracht van een Benz is het soepele en rustgevende karakter. Zelfs stampen met een Benz gaat zonder stress en drama. Audi voelt meer aan als een VW met iets meer aandacht aan kwaliteitsbeleving.
Wat mij opvalt is dat verdacht veel mensen rijervaring hebben in al die (dure) bakken.
Voor mij de Audi A8 die W12 is om van te smullen, heeft de beste afwerking en vind hem zeer strak. Alleen afwachten totdat de nieuwe 7-serie komt en dan wordt het voor mij A8 vs 7-serie.
@agera: Waar staat het dat de A8 de beste afwerking heeft?? Volgens mij heeft de S klasse een net zo goede, zo niet een betere afwerking. Toen de S klasse al bestond moest Audi de auto’s nog delen met de VW Polo.
@rufctr01iPad: Betreft rijkwaliteiten kan ik niet veel zeggen over de nieuwste Audi en Benz, alleen heb ze wel van dichtbij gezien. Moet toegeven dat het bij Audi net iets mooier eruit ziet met een heel klein verschil superieur afgewerkt vind ik dan.
In dit segment is dit toch geen vraag… Duidelijk de S-klasse
@Pordon: De jaguar XJ L Supersport is veel beter en ik spreek uit ervaring.
@erind: ervaring zegt u. U heeft langere tijd met beide auto’s gereden? 1 dag, 1 week, zo nu en dan rijden met een auto zeggen niks over hoe goed een auto is.
@Pordon: De XJ is er nog altijd na 80000km, Met de S klasse een paar maanden gereden. Een beetje meer opties dan de XJ maar veel minder klasse en flair. Elke dag pak je de JAG geloof mij. Die heeft iets dat mercedes niet heeft.
Jip! De audi A8! Wat een bak zeg! Vraag maar aan Willen welke hij zou kiezen!
Mercedes is echt niks meer! Lelijke hangkont auto’s
Ik zou mercedes zeggen.
Maar eigenlijk heb ik een stuk liever een oude merc dan zo’n nieuw geval met te veel knopjes.
@dennisjuh95 de audi ziet er idd gedateerd uit. Ze maken bij audi nou niet bepaald sprongen in design, het enige wat ze doen is zo nu en dan de lijntjes wat strakker tekenen
Ik vind ze beide te saai, stel dat ik een sedan moest kopen van 200.000 zou ik een oranje Bentley of Maseratti kopen iets dat schreeuwt “Look at me i’m rich!” . Ik zie niet echt het nut van 200.000 uit te geven waarvan 50% van de bevolking niet weet dat hij zo duur is.
Doe mij die a8 maar
S600 natuurlijk die audi is zo focking lelijk
Merc is pleebee-er bak zeg…audi dan maar, maar zonder automaat want daar snappen ze echt niks van bij audi…
760li <3
Tussen deze twee: S600 hands down. Maar persoonlijk was ik voor de 760Li gegaan.
Oh ja! De 760Li of inderdaad een XJ L. Jaguar maakt echt geweldige auto’s en de nieuwe F-type coupe staat op mijn lijst als een van de mooiste auto’s ooit gemaakt.
De S600 natuurlijk. Meer stijl en je bent meer de Baas in zo’n sloep. In een S600 moet je ook gereden worden, in een 7-serie rij je liever zelf en in de huidige A8 wil je niet gezien worden. :-P
-=edit: dooddoener=-
de audi a8 !
MB = net een ouwe man wagen ^^
Zonder twijfel de Mercedes S600.
@jmcclane: Hier zeg ik de s600, zowel de Audi als de Mercedes zijn mooi alleen heeft de S600 530 pk en een v12 die ik lekker vind.
Audi moet echt een keer met die RS8 komen, want een A8 is ook een favoriet van mij.
Een hele makkelijke natuurlijk de Mercedes S600.
Trouwens niet alleen van deze generatie, zet alle generaties S-Klasse en de A8 naast elkaar en elke keer weer zal ik S-Klasse zeggen.
Voor mij de Audi A8
Wat ben ik verliefd op de W12 van Audi, maar ook qua uiterlijk zeg ik de Audi A8.
Gewoon lastig lichte voorkeur voor de a8.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).