• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ZF komt met EV-motor die het ook in de winter goed doet

Auteur: nicolasr, gepost 7 juli 2025 om 20:00 – 11 Reacties

Da’s fijn van ZF, want die nare EV’s doen het in de winter altijd helemaal ruk. Sprak ik uit ervaring.

ZF is misschien niet het eerste merk waar je aan denkt bij elektrische auto’s, maar achter de schermen levert dit Duitse concern onderdelen aan vrijwel elke fabrikant met een stekker in het gamma. Denk aan aandrijvingen, remmen, stuurinrichting en software. En nu komt ZF met iets nieuws waar vooral EV-rijders in koude klimaten oren naar zullen hebben: een aandrijflijn die in de winter tot dertig procent meer actieradius oplevert.

Dat klinkt als marketingpraat, maar er zit wel degelijk techniek achter. De aandrijflijn van ZF heet EVselect en is modulair opgebouwd, wat betekent dat merken het systeem naar eigen wens kunnen samenstellen. Eén van de grotere innovaties zit in het thermomanagementsysteem, dat gebruik maakt van propaan als koelmiddel.

Daardoor kan restwarmte uit bijvoorbeeld de elektromotor beter worden benut om in de winter het interieur te verwarmen. Minder stroom nodig voor de kachel betekent simpelweg meer over voor de aandrijving. In de praktijk zou dat in de winter zomaar tien tot dertig procent schelen in actieradius. ZF heeft dat in testritten onder winterse omstandigheden kunnen aantonen.

ZF maakt EV-motor die ook in de winter goed is

Daarnaast is de aandrijflijn zelf ook efficiënter geworden. De motor is compacter, er wordt gewerkt met aangepaste wikkelingen, de elektronica is lichter en de overbrenging is stiller. ZF laat weten dat een 300 kW-versie van het systeem lichter en goedkoper is dan vergelijkbare aandrijflijnen uit China.

Hoeveel lichter en goedkoper hangt wel af van waar en hoe je het produceert, maar de cijfers die ze noemen zijn niet verkeerd: zo’n 10 kilo gewichtsbesparing, 15 procent lagere kosten en 19 procent minder ruimtebeslag.

Voor autofabrikanten betekent dit vooral dat ze een efficiëntere, flexibelere aandrijflijn in huis kunnen halen zonder opnieuw het wiel te hoeven uitvinden. En voor consumenten kan het verschil straks merkbaar zijn in hoe ver je komt op een koude winter dag met een volle accu. Of die dertig procent winst ook in een productiemodel overeind blijft, is natuurlijk afwachten. Maar dat de EV’s van overmorgen slimmer omgaan met energie, lijkt een veilige aanname.

ZF wil eind dit jaar al de eerste componenten leveren, maar voor een compleet geïntegreerd systeem kijken we eerder naar 2026. Tot die tijd is het aan de autofabrikanten om te bepalen of ze deze technologie gaan omarmen. Maar als het echt werkt zoals beloofd, zou dit zomaar iets kunnen zijn dat je straks terugziet in meer elektrische auto’s dan je denkt – ook als er nergens ZF op staat.

Laat die winter maar komen…

Ook interessant!

  • Europese (!) start-up komt met nieuwe EV
  • porsche-taycan-gts-sedan-rijder-3-4-achter-2025
    Accelereren als een jekko is goed voor je EV
  • Autoverzekering wordt steeds duurder en dat komt door EV's
  • EV 10 Daagse 2024

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

sneeuw, winter, zf

Vorig bericht: « Gespot – Epische combo in een Groningse parkeergarage
Volgend bericht: Had jij je geld maar op Nico Hülkenberg gezet »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    7 juli 2025 om 20:20

    Ennn, de ontwikkeling gaat verder. Alle kleine beetjes helpen in deze. Het gaat eens wat worden met de BEV

    Login om te reageren
  2. Onehp zegt

    7 juli 2025 om 20:26

    Hopelijk voor ZF dat ze hiermee goed meekomen op de nieuwe boot, anders ziet hun toekomst er somber uit….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 juli 2025 om 06:30

      Inderdaad. Zulke ontwikkelingen zijn zeer interessant maar of fabrikanten het gaan inzetten hangt van de overlevingskansen van ZF af.

      Login om te reageren
    • marcus zegt

      8 juli 2025 om 08:59

      Die boot zitten ze toch al op? Alle PHEVs met een ZF automaat hebben een electromotor die op de automaat is gemonteerd. Die is ook van ZF. Dus ze zijn zeker aan boord…

      Login om te reageren
  3. ghengiskhan zegt

    7 juli 2025 om 20:44

    De winter mag van mij thuisblijven. Brr…

    Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    7 juli 2025 om 21:17

    Top ontwikkeling!

    Thuis ook de warmptepomp met propaan als koudemiddel en het energieverbruik is sindsdien gehalveerd voor de vloerverwarming.

    Login om te reageren
  5. grrrrrene zegt

    8 juli 2025 om 06:04

    Ik dacht altijd dat de lagere actieradius door de accu’s kwam die kouder waren een harder moesten werken in het interieur warm te krijgen. 30% meer range uit alleen een andere elektromotor, suggereert dat er dus minstens 30% verlies is met de huidige motoren. Ik kan dat eigenlijk niet geloven…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 juli 2025 om 06:33

      Er zijn nog EV’s zonder warmtepomp. Die verwarmen in de winter het interieur en de batterij uiterst inefficiënt, ten opzichte van zulke kun je wel een flinke besparing halen. Zoveel restwarmte komt er inderdaad niet eens van een elektromotor.

      Login om te reageren
    • Donstil zegt

      8 juli 2025 om 08:39

      Klopt, dat is ook niet zo.
      Bij echt lage temperaturen houd het accu systeem zichzelf op temperatuur, daar gaat het verlies heen.

      30% is ook wel overdreven hoor, ik rij nu 8 jaar electrisch en heb 30% nog niet gezien met de winters in Nederland.

      Login om te reageren
      • kerre zegt

        8 juli 2025 om 08:55

        Er zijn landen waar ze wel een echte winter hebben. Heb al een keer -39 op het display gezien van onze Tiguan. (Vorige week +38 maar dat terzijde). Die lage temperaturen doet wel wat voor EV’s. (Gewone auto’s hebben dan ook genoeg problemen hoor. Bevriezingen, lege accu’s, etc)

        Login om te reageren
  6. Joris24 zegt

    8 juli 2025 om 11:02

    Reed in de winter in Noorwegen een +/- 500km boven de poolcircel dit jaar, zelf een BMW 114d van vrienden mee. Ik kwam best wat tesla’s en ID4’s tegen daar op de zwaar besneeuwde wegen. De actieradius zal niet alles zijn, maar de prestaties logen er verder niet om.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North