• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zijn dit de mooiste Porsche foto’s die je ooit zult zien?

Auteur: MrBrown, gepost 26 oktober 2013 om 15:22 – 31 Reacties

Afbeelding Zijn dit de mooiste Porsche foto’s die je ooit zult zien?Afbeelding Zijn dit de mooiste Porsche foto’s die je ooit zult zien?Afbeelding Zijn dit de mooiste Porsche foto’s die je ooit zult zien?Afbeelding Zijn dit de mooiste Porsche foto’s die je ooit zult zien?Afbeelding Zijn dit de mooiste Porsche foto’s die je ooit zult zien?Afbeelding Zijn dit de mooiste Porsche foto’s die je ooit zult zien?Afbeelding Zijn dit de mooiste Porsche foto’s die je ooit zult zien?Afbeelding Zijn dit de mooiste Porsche foto’s die je ooit zult zien?

Porsche Le Mans
Het is weekend en dat betekent voor velen dat er weer wat vrije tijd is. Een mooi moment om je achtergrond te vervangen door één van deze prachtige Le Mans Porsche-platen.

Porsche 917
Porsche heeft een mooie historie als het gaat om de 24 uur van Le Mans. Zo verbrak het merk in 1971 het record door met de Porsche 917 binnen 24 uur, 5335 kilometer te rijden. Een hele prestatie als je bedenkt dat Audi pas in 2010 in staat was een betere score neer te zetten. De Porsche 917 was voorzien van een 180 graden V12. Omringd door een glasvezel carrosserie en liggend op een aluminium chassis zorgde dat voor extreme prestaties. In zijn topjaren leverde de motor met behulp van een turbo een dikke 1400 pk, tijdens de Le Mans bleef het bij 520 pk.

Porsche 936
Ook de Porsche 936 was een held op wielen. In 1976 won het merk met deze auto wederom de 24 uur van Le Mans. De 936 is grotendeels gebaseerd op de 917, de motor werd echter vervangen door een luchtgekoelde zescilinder met turbo. Dit keer goed voor 540 pk.

Porsche 935
In 1978 bouwde Porsche een nieuwe Le Mans wagen. De 935, ook wel de “Moby Dick” genoemd, werd dat jaar derde en eindigde net achter Renault’s legendarische Alpine. Porsche had recent de 924 en 928 geïntroduceerd en zette tegelijkertijd ook in de Le Mans een grote stap. De luchtgekoelde motor werd vervangen door een watergekoelde vierklepper. Met 750 pk en een wagengewicht van 1030 kilogram was de Porsche de snelste op de recht baan.

Porsche 956
De Porsche 956 was de Le Mans auto voor 1982, en dat was geen verkeerde keuze van Porsche. Aangedreven door een 635 pk sterke 2.7-liter en voorzien van ’s werelds eerste transmissie met dubbele koppeling eindigde de drie Porsche 956’s op plek 1, 2 en 3.

Porsche 911 GT1
In 1998 werd het succes voortgezet met een 911 GT1, zo één met die lelijke traanogen. Dankzij problemen bij de concurrentie wist Porsche de eerste en tweede plaats binnen te slepen. Daarmee zette de Duitsers een record. Nog nooit wist een merk 16 overwinningen te scoren op Le Mans.

Volgend jaar keert Porsche terug in de hoogste klasse van Le Mans. De LMP1-racer moet een waardige opvolger worden voor bovenstaande racers. Die Porsches hebben hun plek op jouw achtergrond dus dubbel en dwars verdient. Ook al is resolutie misschien niet geschikt voor je tig inches grote 4K scherm, de gallery is zeker de moeite waard. (via jalopnik.com)

Ook interessant!

  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

917, 917k, Klassiekers, le-mans, Porsche, Racing, record, wallpaper

Vorig bericht: « Wintertijd zorgt voor meer ongelukken
Volgend bericht: Lexus IS300h schildert portret afhankelijk van rijstijl »

Lees Interacties

Reacties

  1. ariif zegt

    26 oktober 2013 om 15:26

    Ik heb mooiere gezien..

    Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      26 oktober 2013 om 15:29

      @ariif: me2

      Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    26 oktober 2013 om 15:40

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. Rohrl-fan zegt

    26 oktober 2013 om 15:45

    Strict genomen is er slechts 1 Moby Dick 935, dat is die op de eerste foto links in beeld staat.

    Dat exemplaar geldt dan ook zowat als de extreemste der 935en…

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    26 oktober 2013 om 15:45

    Het is trouwens heel bijzonder dat ze de ‘van Lennep’ Martini 917 zo maar van stal hebben durven halen om een rondej te mee rijden.
    Deze heeft namelijk een magnesium frame dat bros wordt en corrodeert door simpelweg met lucht in aanraking te zijn.
    Er zijn er maar een paar gebouwd en men heeft dit van Lennep en Dr Marko pas NA de race mede gedeeld.
    Dit omdat het voor jezelf einde oefening is als je bij een ongeluk betrokken raakt, ’t spul is zo brandgevaarlijk als de neten.
    Er zat een grote manometer in de cockpit en ze moesten de druk die op de framebuizen stond nauwkeuring in de gaten houden ivm scheuren.
    Na afloop waren beide heren dan ook behoorlijk ontdaan (understatement)

    Ik heb ze allemaal, voor de reesbaan.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      26 oktober 2013 om 16:29

      @desjonnies: Ik dacht ook dat dat ding al verpulvert door er slechts naar te kijken.

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      26 oktober 2013 om 17:20

      @desjonnies:
      Ik dacht nochtans dat ze wel op de hoogte waren en ermee instemden. Ze kregden inderdaad de instructies op die drukteller te letten en wanneer die uitsloeg naar de pits te komen, waarop van Lennep repliceerde dat hij in dat geval de wagen echter onmiddelijk aan de kant zou zetten…

      Toch vind ik het koetswerk van de ’70 917 K’s eleganter, die rechtopstaande vinnen van ’71 bevorderden wel de stabiliteit maar in mijn ogen niet de schoonheid van de 917.

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      26 oktober 2013 om 17:23

      @desjonnies: dit wist ik niet!

      Login om te reageren
  5. rob68 zegt

    26 oktober 2013 om 16:18

    Als er maar een nummerplaat op kan wil ik er best wel 1 van hebben.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      26 oktober 2013 om 17:31

      @rob68:

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      26 oktober 2013 om 17:31

      @rob68: http://www.i-t-d.net/Porsche_917/917-Strasse/917-strasse.php

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 oktober 2013 om 17:50

      @rob68:
      Harrie Graaf van Martini (die gozer van “drink nooit Vermouth, als je vermoedt, dat je ver moet) had er eentje prive, in ’t zilvergrijs. – wel een ex-racer, want ons ben zuunig he!-
      http://www.autosketch.ru/1970%20917K_917.030.htm

      Login om te reageren
  6. trolle zegt

    26 oktober 2013 om 16:25

    dit waren tenminste echte porsches

    Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    26 oktober 2013 om 16:25

    Ik wil graag een Strassenversion van de 962. Staat hier niet bij, maar ook dat was een succesnummer voor Porsche.

    Login om te reageren
    • ghengiskhan zegt

      26 oktober 2013 om 20:50

      @Original_Arnoud:
      Maar dat was geen Porsche, maar een Dauer. Er zijn wel een paar 962’s omgebouwd.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        26 oktober 2013 om 23:28

        @ghengiskhan:
        De straatversie niet, nee. Maar de race 962 heeft twee le Mans overwinningen als fabrieksauto op zijn naam staan en één in als privateers auto.

        Login om te reageren
  8. thomcarspotter zegt

    26 oktober 2013 om 16:44

    Titelvraag; nee, want ik zie geen Panamera!

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      26 oktober 2013 om 17:38

      @thomcarspotter:
      Jij gaat dit weekend voor de meeste reacties?

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        26 oktober 2013 om 17:39

        @Hubert: nee? heb gewoon vrij weinig te doen :)

        Login om te reageren
  9. maiik0ll zegt

    26 oktober 2013 om 17:12

    Die 911 GT1 und die 917 bitte!!

    Login om te reageren
  10. Ferry_76 zegt

    26 oktober 2013 om 17:48

    Schitterende auto’s allemaal.

    Die rode 917 was ook op Zandvoort tijdens de historische GP, opvallend hoe klein dat ding eigenlijk is in het echt.

    Login om te reageren
  11. adyton zegt

    26 oktober 2013 om 18:01

    De wagens zijn alleszins wel top!!!

    Login om te reageren
  12. Sunbeer zegt

    26 oktober 2013 om 18:32

    https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/q71/s720x720/1379219_578132145573520_491934783_n.jpg

    1970, Spa 1000kms. Pedro Rodríquez( #25 Porsche 917 K) side by side Jo Siffert (#24 Porsche 917K) at Eau Rouge

    Eén van de mooiste foto’s van de 917 in actie…

    Login om te reageren
  13. mcpeek zegt

    26 oktober 2013 om 23:15

    180 graden V12? Dan is het toch geen V12 meer :p Flat 12 is dan meer op z’n plaats.

    Login om te reageren
    • rubend zegt

      27 oktober 2013 om 09:11

      @mcpeek: nee, je zou zeggen, dan is het een boxer motor.

      Maar het ontwerp vd krukas bepaald hier wat de configuratie vd motor is. Dus ondanks de blokhoek is dit nog steeds een V motor.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        27 oktober 2013 om 11:49

        @rubend:
        Klopt als een bus! Een 12 cilinder boxermotor heeft ook werkelijk 12 kruktappen. Een V12 heeft maar 6 kruktappen.

        Login om te reageren
  14. Svda zegt

    27 oktober 2013 om 07:47

    Auto zijn stuk voor stuk mooi, de foto’s zien er leuk uit maar meer dan dat niet. Vind het in mijn ogen foto gemaakt door een beginnende spiegelreflex fotograaf

    Login om te reageren
  15. rijbewijzer zegt

    27 oktober 2013 om 14:25

    Wat moet je hier nou mee?

    Te lelijk om te hebben.. te achterhaald om mee te racen.. doe maar gewoon heel snel naar een museum voor de liefhebbert, en anders wat mij betreft allemaal door de shredder.. kunnen we dat metaal mooi weer gebruiken voor GT3 RS’jes enzo

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      27 oktober 2013 om 14:53

      @rijbewijzer:
      De 956 heeft nog steeds het ronde record op le Mans. Deels omdat het Mulsanne straight nog geen chicanes had maar ook deels omdat deze auto gebruik maakt van ground effect en daardoor heel veel downforce heeft wat ongekende bochtsnelheden mogelijk maakt. Dus niks achterhaald.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      27 oktober 2013 om 14:55

      @rijbewijzer: Ach een playstation generatie jochie denkt het hier wel te weten ;)
      Voor jou informatie de meeste van de wagens van deze foto staan inmiddels al in het Porsche museum, ben er afgelopen september nog geweest.

      Login om te reageren
  16. mashell zegt

    27 oktober 2013 om 17:04

    De LeMans reglementen zouden een beperking op voertuig lengte moeten hebben, veel van deze wagens hebben zoveel aanplak stukken dat ze er hondslelijk van worden. Als je hier vierentwintig hele uren tegenaan moet kijken mag het best ook visueel aantrekkelijk zijn, dan maar een fractie langzamer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North