
Wellicht zijn de specificaties van de aankomende elektrische Mercedes C-Klasse EQ nu al bekend, en ook wanneer hij debuteert.
Mercedes verandert een beetje van koers. Het idee was om naast het bestaande gamma een hele reeks modellen aangeduid door ‘EQ’ op de markt te brengen als hypermoderne en eigenlijk ietwat té futuristische EV’s met goede specs. Dat laatste zat wel snor en dus bouw je nu al een perfect gamma op voor als benzineauto’s niet meer mogen. Alleen het blijft Mercedes, dus benzinemotoren blijven belangrijk en sceptici zouden zelfs zeggen, belangrijker dan al die EV-onzin. Vandaar de koerswijziging: de auto’s gaan in harmonie naast elkaar bestaan. Modellen als de G-Klasse, CLA en GLC doen het voor: de auto is van de grond af aan ontworpen als EV, maar kan benzinemotoren aan.

Elektrische Mercedes C-Klasse
Bij de GLC was het iets anders en het lijkt erop dat de elektrische C-Klasse dit voorbeeld perfect gaat volgen. De huidige GLC blijft de basis voor benzine/hybride, met een gloednieuwe GLC ‘with EQ power’ als nieuwe toevoeging. Vandaar dat ook een elektrische C-Klasse onderweg is, zonder dat Mercedes perse de oude opgeeft. Er wordt steeds meer duidelijk over die EV-versie die eraan zit te komen.

Specs elektrische C-Klasse gelekt?
De website jesmb.de deelt een specsheet van de elektrische C-Klasse en wanneer we het model mogen verwachten. We houden nog een slag om de arm, maar deze website had een half jaar tot een jaar geleden ook al specs voor de GLC die achteraf blijken te kloppen. Met potlood kunnen we deze specs dus al opschrijven. En wanneer je de sedanversie van de GLC mag verwachten: juli 2026. Uiteraard is ook deze gebaseerd op het MB.EA-M-platform en zal de techniek ook vergelijkbaar zijn met de GLC. Het nieuwe Hyperscreen dat je in de GLC zag wordt eveneens overgenomen.

800 kilometer rijbereik of 950 pk!
De specs voor de elektrische C-Klasse zijn als volgt. Er komen zes varianten: C200, C250, C300+, C300 4Matic, C400 4Matic en AMG EQ. Voor die laatste wil Mercedes kennelijk goed kijken naar BMW en de elektrische M3, want die krijgt 952 pk(!). Verder is daar nog weinig over bekend. De andere versies zijn als volgt:
| Model | Vermogen | Accucapaciteit | Actieradius |
|---|---|---|---|
| C200 | 313 pk | 64 kWh | 560 km |
| C250 | 354 pk | 85 kWh | 740 km |
| C300+ | 367 pk | 94 kWh | 800 km |
| C300 4Matic | 422 pk | 85 kWh | 720 km |
| C400 4Matic | 489 pk | 94 kWh | 780 km |
| AMG | 952 pk | onbekend | onbekend |
Samenvattend: er komen drie accupakketten (vier inclusief AMG, waarschijnlijk) waarvan een 64 kWh die ver onder de rest zit qua rijbereik. 560 kilometer is nog steeds netjes, maar deze zal vooral voor de prijspakkers zijn. De andere twee meten 85 en 94 kWh en halen tot wel 800 kilometer als je de C300+ met de plus van meeste rijbereik haalt. De andere versies zitten er niet ver vanaf, dus kan je zelf kiezen of je meer vermogen wil dankzij 4Matic vierwielaandrijving, wat kan met de C300 die dan 422 pk krijgt of de C400 met 489 pk en de grote accu.
Voor de G-Klasse en CLA is inmiddels bekend dat de elektrische versies bijgestaan worden door (hybride) benzineversies. Voor de GLC is dit nog niet aangekondigd, maar het lijkt evident gezien de koers. Een benzine C-Klasse om de elektrische versie bij te staan zou dus goed mogelijk zijn. Maar eerst in juli de EV, die hopelijk richting het najaar van 2026 op de markt komt.




Het is natuurlijk even afwachten wat de prijzen doen, maar puur naar de specs kijkend vind ik het een interessant lijstje. Van de C300 naar de C400 4Matic krijg je er 122pk aan vermogen bij, maar lever je maar 20km aan theoretische range in. En dan nog blijft er 780km over, dus dat vind ik hele nette specs.
Ik ben wel benieuwd naar die 950pk+ sterke AMG. Zou dat de aandrijflijn van de AMG GT 4 Door Coupe worden? Die krijgt naar verluidt ook zo’n vermogen.
Tuurlijk bieden ze de C200 aan om je naar de showroom te lokken. Maar zeg eerlijk met een range van 560km en 313pk valt prima te leven. We hebben jarenlang benzine auto’s gehad met dit soort specs en hoorde je niemand klagen en stond je nog net niet met een smile 98 te tanken!
De batterij is met die 64KWh veel sneller weer op 90%. Wie zo’n auto heeft zal meestal thuis kunnen laden of op werk en/of in de wijk. Is dat niet het geval? Bestel dan die C300+.
Trek van de specs 200km af, Wltp is complete onzin. En waarom de focus hierop???? Kleiner batterijpakket veel minder gewicht, betere rijeigenschappen. Laden kan op elke straathoek inmiddels en totaal geen issue meer, snelladen is nog steeds langzaam laden, ondanks 800v architectuur blijven de meeste ‘ snelle’ laadkannonen hangen rond de 20 minuten. Zo overdreven allemaal.
Gewoon een klein accupakket kiezen, 400volt laadarchitectuur en scherpere prijsstelling, laag gewicht, de ideale EV. Of wachten tot 2027 als SolidState batterijpakket eindelijk op de markt komt.
De laadinfrastructuur hier in Nederland is echt niet slecht, maar met laden op elke hoek sla je ook wel een beetje door. Misschien dat dat in de grote steden zo is, maar buiten de grote steden zijn laadpalen vaak toch wel lastig te vinden. Ik woon zelf in Zuid-Limburg en hier in de stad (of ja, technisch gezien is het een stad, ik zou het zelf eerder als dorp omschrijven) moet ik dik 500 meter lopen van mijn woning naar de dichtstbijzijnde laadpaal. En dat is dan één laadpaal met twee aansluitingen. Bij mijn ouders in de wijk (zelfde dorp/stad) staat één laadpaal voor een woonwijk met meer dan 100 rijtjeshuizen.
Nederland heeft hoogste laadpaaldichtheid en uiteraard overdrijf ik lichtelijk. Waar het mij om gaat is biedt gewoon een goede EV aan met 500 km werkelijke range, licht en klein accupakket en redelijke laadsnelheid bij voorkeur ook een warmtepomp aan boord. En een normaal vermogen. Ik vind 500, 900, 1200 pk in een EV, absurd. Een dergelijk krachtige auto in het verkeer is levensgevaarlijk. Onze ES heeft meen ik 230pk, krachtig zat, weegt 1700kg leeg….. . Laat een bev dan een keer 300pk hebben om meergewicht te compenseren. Maar 950pk is absurd, zeker omdat deze auto’s veel geleased gaan worden, prestatieverschillen worden veel en veel te groot.
Maar die pk’s komen er alleen uit als je er om vraagt. Dus eigenlijk nooit. Met een 170 pk EV ben je inderdaad nog steeds vlot onderweg (geen versnellingsbak of automaat helpt enorm) maar die prestatie verschillen zijn er in de praktijk niet.
De focus op WLTP is simpel omdat een verplichte meetmethode is om auto’s onderling te kunnen vergelijken. Dat gedram daarover van mensen die het niet willen begrijpen is best wel vermoeiend.
Men verhoogt de laadsnelheden maar tegelijkertijd ook de batterij grootte. Dan sta je inderdaad nog steeds 20 minuten te laden op weg naar “de wintersport” maar wel maar twee keer in plaats van drie keer.
-edit: je hebt helemaal gelijk, bedankt voor de toevoeging!-
Ik ben benieuwd naar de ruimte.
De CLA shooting break wil ik in het echt wel eens gaan bekijken, maar is voor onze doeleinden waarschijnlijk net te klein.
Als de C-klasse wel ruim genoeg is en geen belachelijke prijs heeft is het misschien wel iets voor ons.
Voorlopig gebaseerd op de nieuwe IX3 verslaan ze met deze specs de BMW I3 Neue Klasse niet.
Gewoon gelijkwaardig. Wel beter dan Audi en de Koreanen.