
De Mercedes G580 met EQ Technologie is niet bepaald een schot in de roos.
De G-Klasse is een groter succes dan Mercedes ooit had durven dromen. Ook anno 2025 verkoopt de Geländewagen nog als warme broodjes, ondanks het torenhoge prijskaartje. Een auto die echter NIET verkoopt is de Mercedes G580 met EQ Technologie, oftewel de elektrische G-Klasse.
Wat blijkt? G-Klasse-kopers willen gewoon een ouderwetse verbrandingsmotor. Uit een verslag van het Duitse Handelsblatt blijkt dat de elektrische G-Klasse voor geen meter verkoopt. “De auto is als lood bij de dealers, het is een complete flop,” aldus een manager van Mercedes. Een andere hoge piet verwoordt het iets politiek correcter: “Het is een nichemodel, de aantallen zijn heel laag.”
Over wat voor aantallen praten we dan…? Tegen het einde van april waren er 1.450 exemplaren afgeleverd in heel Europa. Ter vergelijking: in diezelfde periode werden er 9.700 G-Klasses met een verbrandingsmotor afgeleverd… En in China is de auto pas echt een flop: daar zijn er nog maar 58 verkocht. In totaal.
En hoe doet de auto het in Nederland? Dat hebben we even uitgezocht: in Nederland zijn er 107 op kenteken gezet sinds oktober. Dat valt nog mee. In totaal zijn er echter 239 G-Klasses geregistreerd, dus de G-Klasses met verbrandingsmotor zijn nog steeds in de meerderheid. Terwijl deze €50.000 tot €150.000 duurder zijn in Nederland.
Als we over de grens kijken zijn de prijsverhoudingen anders. In Duitsland is een G500 met zes-in-lijn gewoon €2.000 goedkoper. En mensen willen héél graag de AMG met biturbo V8, ongeacht wat voor prijskaartje eraan hangt. Dus ja, eigenlijk is het niet zo gek dat de verkopen tegenvallen.
Het floppen van de elektrische G-Klasse heeft waarschijnlijk ook consequenties voor de toekomstplannen van Mercedes. Ze zouden namelijk met een elektrische baby-G-Klasse komen (de ‘g-klasse’). Nu willen ze die toch een verbrandingsmotor geven, om een nieuwe flop te voorkomen.
Bron: Handelsblatt





Dat ding is sowieso al een rijdende middelvinger, tuurlijk wil je die met een V8.
De G500 is geen V8 meer sinds de facelift van vorig jaar ;-)
Scherp! Heb het aangepast
Ook dat bleek een flop. Dus de 580 werd met V8 daarom in het leven geroepen.
Er bestaat geen G580 V8- de G580 is elektrisch…
Google is je vriend. Zoek het maar even op.
Tja, niet gek toch?? Ansich compleet logisch toch met een Gklasse dat die als EV niet verkocht word. wtf moet je met een EV zeecontainer??
Nou in centrum Londen snap ik wel dat je een EV neemt om de congestioncharge te ontlopen al betalen die vanaf volgend jaar ook gewoon 15 pond per dag.
Als je auto met ice hebt zal de charge “ je volledig aan de r**t roesten “. Misschien is het een idee om speakers aan de buitenkant te doen die het geluid van een V8 uitbraken als je langs de juiste terrasjes rijdt of door de PC.
@petroldrinker: Ja opzich onzinnig. Maar zou iemand daadwerkelijk een G klasse offroad gebruiken, dan is deze elektrische waarschijnlijk wel een stuk beter offroad.
Maar goed, ik zie hem graag keihard afschrijven zodat hij lekker betaalbaar wordt over een paar jaar.
In EU weinig, maar in de GCC worden de G-klasses gewoon in de woestijn etc gebruikt hoor
Zodra je met een elektrisch hok off-road door een plasje water rijdt krijgt het ding kortsluiting en vliegt het in de fik
Eigen duim onderzoek, of feiten? Ik gok op het eerste…
@Wolflow: Wat een onzin weer. De componenten moeten in de Eu sowieso tot 60cm waterdicht zijn en zal bij deze G klasse nog meer zijn.
Er zijn Teslas die stukken bijna onderwater doen.
@fanboy. Mensen die het over ‘hok’ hebben, moet je niet serieus nemen. Nemen niet eens de moeite om even de doorwaaddiepte op te zoeken…
Vrijwel iedere EV die niet een normale 3 of 4 cilinder auto vervangt is naar mijn mening zonde van het geld en de grondstoffen.
Misschien omdat deze auto extreem duur is.
De Mercedes rijder zit dus niet te wachten op iets met batterijen. Zoveel is duidelijk.
Zo’n G klasse koop je natuurlijk om het Alfa-mannetje uit te hangen. En dat doe je uiteraard niet met een EV. Dat is en blijft toch altijd een beetje Beta.
Elektrische sportwagens zijn ook een flop. Rimac, Lotus, Maserati (jammer), kapitaalkrachtige willen een verbrandingsmotor, willen het geluid en de daarbij horende beleving. Blijkbaar dus ook bij de hoog gepositioneerde SUV’s! Of moet ik zeggen gelukkig….
Als MB AMG rijders vind ik een G63 best leuk. Echter is zo’n ding erg veel duurder dan een GLE of GLS en eigenlijk niet beter. De rest is dus allemaal imago geld. Zo’n G63 is eigenlijk ook gewoon een middelvinger. Overigens snap ik ook niet waarom de G500 of G580 bestaat: als je toch zo’n dng koopt, koop dan gewoon de gene die je nodig hebt om die middelvinger te laten zien; de andere modellen zijn dan eigenlijk een beetje onkunde.
En dan dus de elektrische: wederom: niemand koop een G omdat die zo goed is; dan kan je dus beter een GLE of GLS hebben. Dus waarom dan een elektrische G? En dan is de elektrische G ook nog eens zeer duur.
Maak dan een goede elektrische GLE en GLS (die er nog prima uitzien), in plaats van die EQE en EQS die er gewoon niet uitzien.
Dus nee, zolang de EQ-G gewoon duur is, wordt het lastig verkopen.
Ik denk dat het probleem de range is. 250km op de snelweg in de winter is gewoon niet handig.
Tja, ik snap het wel. De G-klasse heeft een enorm milieu onvriendelijk imago. Je ziet er nauwelijks vanaf dat het een EV betreft. Als je dus als Gutmensch een nieuwe auto zoekt, dan zal je toch eerder een Volvo EX90 nemen ofzo, of in de VS een Rivian R1S, daar zie je meteen vanaf dat je een brave burger met een EV bent.
Leuk voor menig aannemer om voor weinig over te nemen als bedrijfswagen. In de bossen, door de milieuzones. Misschien zijn er wat deals te sluiten nu de dikke bedrijfsdiesels het volle pond BPM krijgen.
Tsja, als ze bij Mercedes hadden verwacht dat het een doorslaand succes zou worden, dan snappen ze hun klanten nog slechter dan ik al dacht. Persoonlijk denk ik dat ze in hun handen mogen knijpen dat in Europa 10% van de G-klasses electrisch is.
Bekende van mij heeft er 1 en het rijdt werkelijk top! Echter wat ik niet snap, is dat je zo’n ding koopt om een paardentrailer of boottraiker (o.i.d.) te trekken maar een trekhaak is geen optie op de G-EV.
ik vraag me af hoeveel van dat aantal wagens pers auto’s en dealer auto’s zijn die op kenteken werden gezet voor events e.d.
De G500 is tegenwoordig een zescilinder toch? Dat zal de kosten nog enigszins drukken ten opzichte van de oude V8.