Zijn het vooral Alfa-dealers die failliet gaan?

Auteur: , 52 Reacties

Is het toeval dat er de laatste tijd voornamelijk Alfa-dealers sneuvelden?

Alfa Romeo dealers en servicepunten in Nederland

De economische crisis van de afgelopen jaren treft de autobranche zwaar. Nederlandse consumenten blijken hun autokeuze rationeler te maken, en dat is zeker voor een in zwaar weer verkerend emotie-merk als Alfa Romeo geen goed nieuws. Het ooit zo mooie en succesvolle merk heeft harde klappen moeten vangen. Waar het in 1999 in Nederland nog 9.650 auto’s verkocht, waren dat er tien jaar later slechts 1.650 stuks. En in 2013 bleef de teller hangen op 1.822 Nederlandse exemplaren. Niet alleen landelijk, ook wereldwijd lopen de verkoopcijfers sterk terug. Nog geen 65.000 auto’s verkochten de Italianen vorig jaar, ongeveer eenderde van wat er in een topjaar als 2001 van de band rolde.

Het zal mede te maken hebben met het wanbeleid van het Italiaanse management en het modellengamma dat op z’n zachtst gezegd nogal summier is. Momenteel is er slechts de keuze uit de Mito, de Giuletta en de 4C. Die laatste is net zoals de 8C een subliem product maar zal geen verkooprecords breken. Wat overblijft zijn twee leuke compacte auto’s. Leuk, maar niet goed genoeg om succesvol te kunnen zijn. Alfa belooft snel beterschap, maar of dat de redding wordt?

Helaas blijken vooral de dealers slachtoffer. Als we kijken naar de faillisementen in Neerlands autohandeltje dan zien we bovengemiddeld veel Alfa-dealers op de lijst. Een opsomming:

2008 | AutoCasa Italia – de Fiat- en Alfa-dealer uit Doetinchem ging failliet nadat de Italianen het contract opzegden.
2009 | Kroymans – Het faillissement van Kroymans trof zowel de Alfa-dealer in Amsterdam als in Rotterdam.
2009 | Sam van Lingen – Het Nederlandse verkoopkanaal werd nog kleiner toen Sam van Lingen faillissement aanvroeg voor de Alfa-vestigingen in Aalsmeer, Amersfoort, Amsterdam, Haarlem en Utrecht.
2009 | Huiden’s Autobedrijf – In hetzelfde jaar werden de slechte marktomstandigheden ook Alfa-dealer Huiden teveel, deze sloot zijn deuren in Gouda.
2012 | Maasland – De zwarte wolken trokken naar Voorburg, waar begin 2012 over dealer Maasland faillissement werd uitgesproken.
2013 | Leo Martens – Dat je met de verkoop van Alfa’s en Subaru’s tegenwoordig geen brood meer kan verdienen, werd pijnlijk duidelijk toen eind 2013 Leo Martens uit Tegelen failliet werd verklaard.
2014 | Koop Furness – Afgelopen week was het over en uit voor dealerholding Koop Furness. Fivan Alfa Romeo in Maassluis en Capelle a/d IJssel werden getroffen. Mogelijk maakt het bedrijf nog een doorstart.

Uiteraard zijn er ook tal van andere merkdealers getroffen, Alfa lijkt het bovengemiddeld zwaar te hebben. Het merk hangt aan een zijden draadje maar heeft desondanks grootste plannen met een nieuw modellenoffensief. Begin vorig jaar vroegen we ons al af wie er nog zitten te wachten op Alfa Romeo. We vrezen dat het antwoord daarop beperkt blijft tot de heren van Volkswagen AG en een klein handje aan liefhebbers, inclusief ons.



52 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
via Android app
De tijd is (over)rijp voor een 159-opvolger, zoals ik gister al meldde. Dit modellengamma trekt niemand, de Mito is al weer op leeftijd en de Giulietta heeft erg veel concurrentie.
Echt sneu, fout van fiat, had lancia eerder moeten stoppen en met dat geld de ook kwalitatief goede 159 kunnen doorontwikkelen
@mipmip: Als ze Lancia niet hadden gepositioneerd en vormgegeven als een wijvenauto, hadden ze aan dat merk kunnen verdienen.
@mipmip: Ik denk dat Fiat juist erg slim geweest is. Ze wisten dat ze in de crisis door de dalende autoverkopen überhaupt al weinig auto’s konden slijten, met nieuwe modellen komen is dan alleen maar dom: mensen zijn er dan naar uitgekeken op het moment dat betere tijden aanbreken. Alfa heeft redelijk slim gespeeld door tijdelijk alleen kleine auto’s aan te bieden. Aangezien geen auto’s in het gamma wel heel bizar is en kleine auto’s erg gewild zijn tegenwoordig is dat een prima zet. Het heeft ze ook veel tijd gegeven om nieuwe modellen te ontwikkelen en ondertussen heeft Fiat in Amerika een compleet dealernetwerk opgebouwd na de overname van Chrysler. De 4c is gewoon een warmmakertje om te laten zien dat ze het nog kunnen. Straks hebben mensen weer wat te besteden en komen er weer tal van Alfa’s in het assortiment. Let maar op.
Slecht nieuws dit. Zo moeten echt opschieten met het nieuwe modellengamma. Straks zijn er geen dealers meer over in Nederland als er eindelijk weer nieuwe modellen zijn.
Ik denk dat de hele Fiat Auto Group fout bezig is.
Met hun eeuwige schaalvergroting en de hang om concerns a la Koop Furness groep als mega dealer te willen hebben.
Het zou nu juist de tijd kunnen zijn voor de ouderwetse Papa Mama dealer, Alfa is zeer zekere geen mega dealer concern merk, eerder een freak merk wat goed werd bediend door Sam van Lingen en een dealer als Maasland.
Uiteraard mogen ze Subaru en FIAT verkopen, maar dit zijn toch meer merken voor individualisten en FIAT is een merk voor van die ouderwetse mensen die nog een auto kopen en hun centjes niet willen spenderen bij een auto McDonalds.

Maar wie ben ik ?
Stemerdink in Veenendaal is weliswaar overgenomen en dus niet failliet maar de Galleria is wel dicht voor zover ik weet.
@w0o0dy: Klopt, die zat in het oude pand van Stemerdink, dat is sinds een jaar weer leeg.
Door het dumpen van auto’s hebben de Duitse merken aantallen weten te slijten en liep het marktaandeel dus op, zeker in een teruglopende markt. Alle merken zonder grote cashreserves en met een iets te oud gamma zijn dus het bokje. Thanx Germany, ome Sergio had duidelijk gelijk toen hij zijn beklag deed over het beleid van (met name VAG)
@w0o0dy: fout. Ome Sergio had beter zijn modellenstrategie op orde kunnen brengen.
@gtwillem: waar precies heeft hij ongelijk dan in het aankaarten van het laakbaar handelen van de Duitse autofabrikanten dan?
Staat namelijk los van de producten Fiat Spa
@w0o0dy: nou, ik denk het ueberhaupt als laakbaar categoriseren van het handelen van die Duitse merken een tandje te ver is. Het is handel, geen liefdadigheid. @gtwillem: heeft gelijk dat ome Sergio beter de hand in eigen boezem had kunnen steken
@baasbas: &@dawwg: & @heidekonijn:
Marktaandeel wegkapen door auto’s tegen 0 marge te dumpen noemt men prijsbederf en is algemeen geaccepteerd als oneerlijke concurrentie. Die kritiek is dan ook volkomen terecht. Ik weet verhalen over auto’s die als dealerauto worden weggezet tegen 20% korting (dat is feitelijk onder de kostprijs die de dealer betaald) met behulp van importeur en of fabrikant…
Dat Fiat group heeft gefaald op een boel punten hoor je mij niet ontkennen. Echter was de casus ook bijzonder moeilijk. Miljarden schulden, vertrouwen van klanten beschaamd, bizarre cao’s en communistische vakbonden waarmee geen normale onderhandelingen mogelijk zijn… Zo en hoe gaat u dat oplossen? Ik ben benieuwd naar jullie voorstellen…
Marchionne kun je veel verwijten maar de groep heeftook een toekomst dankzij hem… Zonder hem was de groep allang opgedeeld en opgegaan in andere conglomeraten waarbij alle identiteit nog veel meer verloren zou zijn. Komt het goed? Wet ik niet, maar er zijn plannen, er is kapitaal en rugdekking en dus is er hoop….maar het duurt wel lang.
@w0o0dy: Kijk, niemand hier zegt dat Sergio een makkelijke taak heeft. Het punt waar ik op reageer is dat jij het eens bent met hem dat hij de schuld geeft aan andere auto bouwers. Dat vind ik grote kolder. Albert Heijn heeft de afgelopen tijd ook een paar keer de knuppel in het hoenderhok gegooid. Ja daar heeft de Laurus groep klappen gekregen en daarom moeten wij het nu doen zonder Edah. Jij noemt dat laakbaar en claimt zelfs dat het ‘algemeen geaccepteerd als oneerlijke concurrentie’ is. Oneerlijke concurrentie? Dat is wel een erg oude visie hoor. Kijk, ik zie ook het bezwaar wel van een prijzenoorlog. Als er maar weinig spelers op de markt zijn, dan loop je als consument het risico om na een korte prijsdaling (joepie) te maken te krijgen met een monopolistische markt (niet joepie). Maar komop, dat is in de autobranche toch absoluut niet het geval. Als VAG aan de boom schudt en er gaan een paar merken dood, prima.

Ja helaas is dat Alfa Romeo. Maar goed, als we eerlijk zijn was dat merk al jaren dood…
@w0o0dy: Klagen en vingertje wijzen is veel makkelijker dan zelf verantwoordelijkheid nemen; iets waar trotse Italianen niet goed in zijn. En zoals hierboven al een paar keer gezegd; international bedrijfsleven is nooit eerlijk; het is eten of gegeten worden. Punt.

Eerlijke concurrentie of niet; als je slechts 2 ‘oude modellen’ te koop hebt (4C is heel, heel erg niche), dan red je het niet. Dat gebrek – geen interessante modellen aanbod – ligt echt Alfa/FIAT zelf; niet aan de Duitsers.
@w0o0dy: Is het niet zo langzamerhand tijd om toe te geven dat de strategie van Marchionne de foutst mogelijke was? Is daar nog niet genoeg bewijs van nu ook PSA terug recht komt en Renault-Nissan succes na succes boekt? Is er eigenlijk een euro mainstream merk dat minder verkoopt dan Alfa en Lancia samen? Dat krijg je dus van niet investeren: niets.
Zoveel toeval dat ik er bang van word..
Het ging mis na de brera en de 159, 2 schitterende alfa’s (die brera zou ik nu nog steeds wel willen hebben). In Eindhoven draait Driessen alfa volgensmij wel lekker maar verder hier in de buurt weet ik er ook geen te zitten, ben benieuwd wat het wordt maar als we de eerste Chrysler alfa zien weten we het dat het te laat is.
De hele Fiat verkooporganisatie is een drama. De kleine dealers van vroeger zijn opgeslokt door inhalige veelvraten (met verschillende merken), die vervolgens omvallen, omdat TEveel niet hanteerbaar meer is. In Arnhem zijn we de afgelopen 10 jaar getrakteerd op ca. 5 andere namen en locaties. In de huidige garage loopt niemand rond die weet hoe een Fiat werkt. Dat geldt ook in Harderwijk: megapand van Autopalace. Fiat toegevoegd aan Peugeot en wederom heeft niemand enig idee hoe een vorige Panda in elkaar zit……. Oftewel, ik ga liever naar de garage hier om de hoek.
@roppp: anecdote maar denk dat er wel wat inzit, de officiele FIAT dealert hier in het dorp is het dealerschap officieel ook kwijtgeraakt en gaat nu al een tijdje voort als een onafhankelijk garagebedrijf dat zich specialiseert in Italiaans blik.

Tuurlijk kan je er nog wel je nieuwe Panda of 500 bestellen en dat doen volgens mij ook veel mensen. Dat zijn auto’s die daadwerkelijk nog gekocht worden als tweede auto in ‘de provincie’ dus geen gedoe met leasen en dergelijke. Gevolg is wel dat het voor een officiele dealer in zo’n glazen paleis moeilijk wordt zonder die verkopen en tevens zonder geloofwaardig lease voer in het gamma.
Wij verkopen o.a. Alfa Romeo, en wij gaan zeker niet failliet,maar kan dat natuurlijk ook omdat wij meerdere merken kunnen vertegenwoordigen.Een veelvraat aldus @roppp dus.
@sydney: voor Opel zie ik de toekomst anders net zo somber in.
@parker: Ik niet, met Opel gaat het wereldwijd misschien niet als gewenst,maar daar maken wij ons absoluut geen zorgen om.Astra’s Insignia’s en Zafira’s gaan nog steeds lekker.Maar je kan natuurlijk altijd alles kapotdeaudzeuren op het interwebs zonder dat je er maar een greintje verstand van heb.
@parker: GM heeft Opel voorlopig nog nodig om wat redelijk goede auto’s te bouwen. Met Opel gaat het financieel niet goed maar die Insignia die ze bouwen gaat in de VS maar vreemd genoeg vooral ook in China als zoete broodjes over de toonbank als Buick Regals. De winst die ze daar op halen plus het opvijzelen van het blazoen wat ze ermee bereiken staat dan niet direct bij Opel op de jaarrekening maar ze zijn daar natuurlijk niet allemaal helemaal gek en weten echt wel dat ‘de Duitse tak’ voorlopig belangrijk voor hen is. De Buick Verano is een soort omgebouwde Astra en de Cascada gaat binnekort waarschijnlijk ook als Buick verkocht worden.

Maar beter ook want die uit eigen keuken komt en die ze in Korea halen is een enkele uitzondering daargelaten niet om heel vrolijk van te worden over het algemeen. De beste personenwagens die ze nu aanbieden zijn IMO toch wel de Regal (insignia) en de SS, wat stiekem een Holden Commodore is die op zijn beurt nog wat Omega roots heeft.
@jaapiyo: *de meuk die ze…keuken…

/tevroeg
@sydney: wat ik met veelvraat bedoel, zijn de bedrijven die (ogenschijnlijk) willekeurig dealers opkopen, samenvoegen, weer uit elkaar trekken, verplaatsen en terugzetten met als gevolg dat alle specifieke kennis de deur uit is en het vertrouwde gezicht (je hebt ook goede verkopers) uit het zicht is verdwenen en de trouwe klant wordt behandeld alsof hij van Mars komt…….
Zoek de oorzaak bij de bron:Italië, het modellen aanbod is domweg niet toereikend.
Het ging mis met alfa toen ze dachten dat ze styling konden gebruiken om auto’s met slechtere kwaliteit dan Renault en slechtere handling dan VW te verkopen.

Als je dat denkt te kunnen doen tijdens een crisis moet je je italiaans maatpak een maatje of 3 kleiner laten maken want iets anders dan monopoliegeld vang je niet meer van die enkeling die het zich kan veroorloven om een ANWB frequent dialer abbo te betalen.
@schuimbekje3:
Als jouw theorie zou kloppen dan was Alfa halverwege de jaren 70 op de fles gegaan.
Met andere worden, je kraamt een bak populistische onzin uit.
Alfa bouwt al jaren auto’s van een kwaliteit waar ze bij VW een puntje aan kunnen zuigen.
Kijk anders even naar de occasiontest van de 159 deze week en leg daar het mankementenlijstje van een VW naast.
Qua wegligging en rijbeleving heeft Alfa altijd bij de toppers behoort.
Tja, mooier kan ik het niet maken, de waarheid is zo wel hard genoeg….
@schuimbekje3: blablablablablabla
@schuimbekje3: jij praat echt onzin. je bent zeker 40 jaar terug onder een steen gekropen en er daarna niet meer onder vandaan gekomen. Ik rij een Alfa Romeo dus ja ik ben misschien bevooroordeeld. mijn 159 is nu 4 jaar oud, en heeft nog nooit iets gemankeerd. De 159 gaat sneller en beter controleerbaar door de bocht dan de 2 jaar oude Passat van een vriend van me . waar de DSG al compleet vervangen is onder garantie, en de Turbo ook al om onverklaarbare wijze gesneuveld is, terwijl hij dezelfde rijstijl hanteert als ik, en minder kilometers gereden heeft met zijn auto. en de BMW 335XI van mijn vader hing na vier jaar de olie al onder aan het carter. iets wat bij beide Alfa’s niet het geval is. en wat betreft je verhaal dat VW een betere Handling heeft, hoe verklaar je dan dat de Guilietta QV sneller de Nordschleife van de Nurburgring reed dan een Golf 6 GTI met DSG?
@schuimbekje3: en mijn zusje rijdt een Alfa 159 van bijna 8 jaar oud, die nog nooit iets heeft gemankeerd (sorry zin is er tussenuit gevallen,en aangezien je het niet meer kan bewerken maar even zo)
De Twee Alfa’s die het zouden moeten doen, die doen het niet meer omdat ze hun beste tijd al gehad hebben.
Verder, Mito’s met de 2 basis motoren wordt je ook niet vrolijk van.
Waardoor je snel bij de duurdere modellen uit komt, die dan weer minder interesant zijn tegenover wat er verder op de markt te krijgen is.
Maar het probleem van Alfa Romeo is ook van toepassing op Fiat.
De 500 3-deur doet het wel aardig maar ook niet meer dan dat.
De Panda Is ook een drama met de zeer beperkte motor keuze.
Verder verneem ik toch vaak van Fiat dealers dat mensen de Panda wel leuk vinden, maar dat na een proefrit de interesse weg is.
En roepen dat mensen een bepaald type auto toch niet koopt en hem dan ook maar niet levert in Nederland is natuurlijk de stomste manier van zaken doen.
Het feit dan je wel een diesel in een 500 kan kopen en niet in een Panda is bv een voorbeeld hoe het niet moet.
Als de keuze er al niet is, hoe weet je dan of het wel of niet verkoopt.
Volgens mij heeft KF 2 vestigingen die Alfa verkopen. . Misschien iets te veel eer om dat faillissement aan Alfa te wijten
Jullie zien dat verkeerd, dit is de strategie! Het is altijd al zo geweest dat men onbereikbare dingen wil. Door het heel moeilijk te maken om een Alfa te kopen zal de vraag stijgen!

S. Marchionne
Maar elke gelegenheid om tegen FCA aan te schoppen moet je natuurlijk met beide handen aangrijpen!
Ik vind het schandalig dat de Italianen de dealers zo laten ‘stikken’ doordat men geen normale wagens meer levert maar in plaats daarvan de voorkeur aan image-boosters geeft zoals de 4C. De MiTo, Giulieta en 159 hadden al lang een update moeten krijgen want, hoe je het ook wend of keert, je zult moeten concurreren met Frankrijk en Duitsland en dat kan niet met wagens die hopeloos veroudert zijn (relatief gezien natuurlijk).

Had die 4C bewaard voor betere tijden en had in plaats daarvan alle focus op de 159 en Giulieta opvolger gelegd.
@TimoBac: Wat zijn ‘normale’ wagens?

De 4C is meer Alfa Romeo dan de 156 en 159 bij elkaar.
De dealers gaan failliet, de servicepunten zullen vast nog genoeg werk hebben… :D
FCA houd ook te lang vast aan oude motoren die ze dan blijven leveren naast nieuwere motoren.
De TwinAir is leuk voor kleine lichte auto-tjes maar in een Mito heeft het niet zo veel zin.
De 2 cilinder turbo is al niet de zuinigste en dat zal niet verbeteren in een Mito die zwaarder weegt als een Panda of 500 waar 1 op 16 al een uitdaging is bij normaal rijgedrag.
Een ± 1.4 ltr 3 cilinder TriAir turbo op basis van de TwinAir zou allang in ontwikkeling moeten zijn met vermogens tot ± 160 pk ter vervanging van de gedateerde 1.4 ltr 4 cilinder.
De 1750i TB is dan weer een prima stap daar boven met eventueel een gedetunde versie van ± 190 pk.
Laat Alfa maar komen met die Guilia die al tijden word beloofd, tuurlijk de 4C is een leuke wagen maar daar ga je geen kinderen in meenemen naar de creche. Eigenlijk de enige personenauto die nog up-to-date is, is de Guilieta.
Alfra Romeo is gewoon niet vernieuwend. Blijft een beetje ‘armoedig’.
Ik mis v/d Wilt aka autodrome in Hoogeveen. Was in 2010 dacht ik. Autodrome had meer dan 10 merken in heel Drenthe en Groningen
Er zijn volgens mij ook een aantal Alfa dealers door de importeur uit het dealernetwerk gezet. Of was het simpelweg voor de eigenaar niet rendabel meer om officieel dealer te blijven.
@Specht: Munsterhuis in Hengelo is gestopt als Alfa Romeo dealer. Op zich baal ik er wel een beetje van, want voor mij was dat de dichtstbijzijnde dealer (ik woon in Enschede) wat toch handig is als er een keer iets met m’n MiTo is. Alhoewel ik gelukkig nog maar 1 klein dingetje heb gehad, namelijk een kapotte buitentemperatuursensor. Maar voor die reparatie (onder garantie) moest ik dus ongeveer een uur rijden naar een andere dealer.
Hier in nunspeet zit Prins. Die verkoopt naast alfa’s ook abarth maar lijkt me stug dat dat grote zoden aan de dijk zet. mischien dat ie daarom in hetzelfde pand ook prins esclusivo heeft gevestigd, aston martin , ferrari, maserati en andere sportauto’s staan daar tussen de alfa romeo’s en die schijnt ie nog aardig te verkopen ook.
@tmenges: ik denk dat de marges op de Ferrari’s, Maserati’s en AM’s zo hoog zijn dat hij er gewoon 10 van die Abarthtjes op na kan houden.
@jrk68 iemand betichten van onzin en dan met een degelijke repliek te komen.!?!?? Omg. Is alfa zo goed dat het aan z’n eigen succes ten onder gaat? Of beweer je dat jij (incluis enkele anderen) superieur bent en en zogenaamd wel de kwaliteiten van alfa kent?? De markt is de rechter. En die bepaalt dat alfa op sterven na dood is.
@gearhead:

De leasemaatschappij is de rechter.

Me dunkt dat jij de klok hebt horen luiden.
Het probleem voor FGA is dat ze alle aandacht op Chrysler moeten richten, dat hebben ze overgenomen en daar zit hem nou de kneep.

Chrysler is de enige goed draaiende volume tak binnen FGA en moet betaald worden.

Daar heeft de ontwikkeling van nieuwe modellen onder te lijden.

Machionne is slim genoeg zich te realiseren dat Italië nieuwe modellen nodig heeft.
Maar Chrysler zal prioriteit nummer 1 zijn.
En zit Chrysler in rustiger vaarwater, dan zal er ruimte komen voor Italië.

Verder zou je je kunnen verdiepen in de vijandschap die er jarenlang tussen de merken FIAT, ALFA en Lancia is geweest, drie roemruchte fabrikanten met alle drie hun eigen bedrijfscultuur, ontwikkelingsafdeling en marketingstrategie.
Dat moet ineens één happy family worden, na elkaar jarenlang beconcurreerd te hebben.
Ik zou zeggen kijk eens naar het Britse Leyland debacle, dat is hier een heel goed voorbeeld van.
De enigen die dat goed gedaan hebben is PSA
@desjonnies: naast de leasemaatschappij is de nederlandse overheid ook de rechter die bepaalt welke auto’s lagere bijtelling krijgen al dan niet vanwege daadwerkelijk lage uitstoot. het is diezelfde overheid die er voor zorgt dat wij de Chevrolet Camaro in de showroom hebben staan voor 120.000 euro terwijl diezelfde auto vijftig kilometer verderop 50.000 euro kost. zo gaat dat met kleine auto’s net zowas de Chevrolet spark een antal jaar geleden nog verkrijgbaar vanaf 8.000 euro nu beginnen de prijzen bij 10.000 euro
@gearhead:
Dat jij beter bent in blaten dan in lezen was mij wel bekent.
Zo ook nu weer, hij brandt Alfa af op de mankementen uit de jaren 70 van de vorige eeuw en daar spreek ik hem terecht op aan. Had hij met steekhoudende recente argumenten gekomen dan had ik dat zeker niet tegen gesproken.
Die argumenten zijn er zeker, o.a. in de comment van @desjonnies mooi weergegeven.
Ook het marketing beleid van Alfa mag je gerust als zwalkend beschrijven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).