Zeven nieuwe Alfa-modellen in 2018, ja echt!

Auteur: , 45 Reacties

Alfa Romeo moet de grote redding worden van het zinkende Fiat. Daarom gaat het merk concurreren met BMW en wil het vijf keer zoveel auto's verkopen als vorig jaar. Dat wordt bloederig.

Alfa probeert het weer

Zeven nieuwe modellen, nog vóór 2018. Een Spider in 2016 (4C?) op de voet gevolgd door sedan- en stationuitvoeringen van de Giulia en Alfetta in 2017 en 2018. De Giulia sedan moet het op gaan nemen tegen BMW’s 3-serie, de Alfetta tegen de 5-serie. Daar houdt het niet op. Over een jaar of vier moeten twee Alfa SUV’s een feit zijn.

Staat Alfa op repeat? Hoort een hele rits van die modellen eigenlijk niet al lang in productie te zijn. Back in the days presenteerde Alfa ook al een strijdlustig actieplan waarin stond dat er in 2013 een SUV en een vijfdeurs MiTo moesten zijn en in 2014 een Spider en de langverwachte opvolger van de 159. Ook werd er gesproken van een 5-Serie/A6-killer met een V6.

Van die plannen is de 4C er eentje die wél gehaald is, de rest bleef liggen in laatjes en op tekentafels. Terwijl moeder Fiat leegbloedt. De Italianen hebben het ook al eeuwen over een vernieuwende achter- en vierwielaandrijving voor hun komende modellen, een systeem dat voor nu het koosnaampje Giorgio heeft gekregen. En dat de MiTo en Giulietta aan hun neus voorbij zien gaan. Want voorwielaandrijving.

Vorig jaar rolden er hooguit 100.000 nieuwe Alfa’s uit de showroom, dat moeten er zo snel mogelijk 500.000 worden. In 2016 moet de hele janboel winstgevend zijn. Fiat kocht Alfa in 1986, maar wist het tot op heden geen volwaardig nieuw leven in te blazen.

Fiat-eindbaas Sergio Marchionne is er stellig van overtuigd dat Alfa iets kan wat Fiat niet kan: een hoger segment bereiken. Daar staat ‘ie vooralsnog alleen in. (bron: Automotive News)

Foto via Alfajunk.nl.



45 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
“Daarom gaat het merk concurreren met BMW en wil het vijf keer zoveel auto’s verkopen als vorig jaar.”

Dan hopelijk toch concurreren tegen wat BMW ooit was, want anders krijgen we straks “M” diesels, M-SUV’s met vierwielaandrijving en ook nog steeds modellen met voorwielaandrijving, want daar gaan ze schijnbaar naar toe met de kleinsten van de familie.

Turbomotoren wil ik eventueel nog door de vingers zien ( we evolueren nu eenmaal naar die tijden ), maar laat ze dan alsjeblieft toch een paar goede middenklassers met achterwielaandrijving uitbrengen, en die dan ook geen 1700 kg wegen…
@SimonMc: wat wil je met die achterwielaandrijving gaan doen dan? Er zijn hier een hoop mensen die altijd over achterwielaandrijving praten alsof het de holy grail is…
@freezzr:
Dat is het ook voor de liefhebber, RWD geeft nu eenmaal een mooiere balans en meer rijdynamiek.
@freezzr: Een leuk speeltje heeft toch RWD, of wil je zeggen dat je liever dienbladen onder de achterwielen legt en de handrem aantrekt?
@celicatwincam:
Dit soort stoere praat zou voor mij al voldoende zijn om bewust geen RWD te kiezen.
@Hubert: Jij vindt met dienbladen onder je achterwielen rondrijden stoer? Ik noem het eerder een noodgreep…
@celicatwincam:
Nee, RWD enkel en alleen om te kunnen driften is stoere praat.
Ik heb RWD omdat dan geen aandrijfkrachten door de sturende wielophanging heen gaan. En dat rijdt dus veel fijner.
@Hubert: Stoer praat inderdaad… Durf te wedden dat 99 van de 100 autobloggers er niks mee zou kunnen… Inclusief mijzelf (die een RWD in de garage heeft staan, welliswaar uit ’65 en met 40pk :)
@freezzr: Kever?
@Hubert: niemand heeft het hier over enkel alleen driften, jij ziet alleen wat je wilt zien. Persoonlijk vind ik het grootste pluspunt dat je gewoon lekker kunt door de bocht kunt gassen zonder dat je meteen over je voorwielen schuift maar goed…
@celicatwincam:
Oke,
ik zal het alternatief van dienblaadjes onder de achterwielen dan maar door de vingers zien.
Kun jij lekker rondjes draaien op de parkeerplaats.
@Hubert: haha ach ben jij nooit 18 geweest? ik vond het toen een hele uitvinding haha
@celicatwincam:

Een VWD hoeft niet over de voorwielen te schijven neem een GT/147 Q2 of een 159 met Q2 (standaard op alle modellen na half 2008) Die gaan eerder over de achter wielen dan dat de wieltjes voor de grip verliezen. https://www.youtube.com/watch?v=dNJ3_-crItY

Bij komend voordeel met nat en glad wegdek ben je met een VWD in het voordeel en als je dan ook nog een Q2 hebt dan lag je alle RDW’s met gliberig weer uit die dan achterste foren in de greppel liggen. Als je een van de recente filpjes van Topgear nog kunt heugen daar ging de BMW mooi met de wieltjes tollend het gras in.

Want laten we wel wezen de purist wil ook geen esp of zet het uit.

Ik ben geen tegen stander van RDW vind RDW rijden ook leuk maar voor dagelijks gebruik zie ik er niet echt een voordeel in want het legt ook extra kilo’s in de schaal die je liever niet hebt. Een 4C moet met RDW een Giulia leuk maar nodig? Ja leuk voor de 200PK+ versies. Ik hoop wel dat ze de achterwielen ver naar achter zetten zodat de achterbank net als bij de 159 een 3 zitter blijft in een 3 is dat altijd gezeik.
@nokia: Ik heb zelf niet zoveel met de RDW;) RWD daarintegen… Maandagochtend Taalnazitijd!
@celicatwincam: golfje of Astra zeker
@deboes: golfje of astra wie, waar?
@freezzr: Het maakt het rijden wat intenser als je niet alleen maar kan ondersturen bij teveel gas, maar ook optrekken gaat beter. Driekwart van de tijd gebruik ik het niet/merk ik er niets van dat ik RWD rijdt, maar als je dan toch een keertje wel wat sportiever wilt gaan rijden dan is het toch anders dan in een FWD auto. FWD is leuk om mee te spelen, maar serieus hard rijden met RWD is toch een andere/intensere manier van rijden. Het wordt ineens belangrijker dat je je auto in balans houdt, dat je niet te lomp op het gas stampt e.d. You get the point.

Driften lukt toch niet in de gemiddelde BMW ivm het open differentieel, dus anders dan wat rommelen in de sneeuw drift je niet zomaar met je auto (een stap opzij doen in een bocht is geen driften). Dus je hebt gelijk dat dat onzin is.
@SimonMc: whaha wil ik door de vingers zien…
Jarenlang wordt er al verkondigd dat ze met nieuwe modellen gaan komen maar het lijkt niet op te schieten.
Nu ga ik waarschijnlijk heel veel fans tegen de schenen schoppen maar voordat Fiat, Alfa en Lancia failliet zijn, kunnen ze dit niet combineren in één merk/bedrijf ofzo: Alficia.
Budget/kleine auto’s: Alficia by Fiat
Grotere/luxe modellen: Alficia by Lancia
Sportieve modellen: Alficia by Alfa-Romeo.

Ach, dat zal ook wel uitstel van executie zijn…
Ik zou het wel jammer vinden.
@danone: Dat doen ze nu toch? Alleen de naam is niet gecombineerd.
Ach, er zal heus wel weer een modelletje uitrollen en dan zullen de zogenaamde petrolheads weer roepen: “O wat gaaf! Kijk dan, ik vind een Alfa gaaf, nu ben ik een echte petrolhead, want Jeremy Clarkson zegt dat”. Dan is er weer even aandacht voor het merk, de verkopen tonen wat pieken, de Italianen rekenen zich weer rijk en leunen achterover in hun stoel om een jaar later erachter te komen dat het succes niet doorzet. Vervolgens roept er weer één of andere Italiaan in een achterkamertje: “Weet je wat wij nodig hebben?! Een meerjarenplan!”.
Vervolgens gaan ze weer zitten, tekenen wat en vervolgens rolt er weer een modelletje uit de fabrieken. De zogenaamde petrolheads roepen dan weer……enfin you get my point.
@Rick-dos: Bespeur ik daar een soort van teleurstelling, omdat Alfa niet meer is wat het ooit is geweest? Of sla ik hier de plank volledig mis?
@SimonMc: Nee, niet specifiek teleurstelling meer een verzuchting over een verhaal van Alfa dat nu gewoon op een plaat die blijft hangen lijkt.
@Rick-dos:
Ik wil het ook niet anders hebben…blijft een heerlijk volk. De Punto rijdt ook al 8 jaar of zo. “Ehhh…
iek hebben skijt aan!”
Ik heb het de vorige keer ook al gezegd en ik zeg het nu nog maar eens: Dit is al de zoveelste koerswijziging. Eerst zien en dan geloven. Ik heb het wel gehad met die loze beloften van ome Sergio
@Edge: ik begin er nu ook niet meer in te geloven, 2017 voor de nieuwe Giulia is echt veel te ver weg. Waar zijn ze daarmee bezig daar…
Waarom concurreren met BMW (of de andere Duitse merken)? Dat lijkt me erg hoog gegrepen.
@berlinetta: simpel en in een woord samentevatten : marges. Er is daar gewoon meer te verdienen.
@berlinetta: Op zich moet dat mogelijk zijn. Eindelijk een mooie auto in dat segment.
@Vanquish: Weinig spannends aan een Alfa hoor.
@berlinetta: das toch helemaal niet hoog gegrepen, duurt alleen zo lang voordat je van vooroordelen af bent. Elke auto is tegenwoordig net zo goed of slecht als een BMW, Audi etc, alleen hun kunnen voor de badge zo’n 15 procent meer berekenen en mensen blijven erin trappen…op basis van vooroordelen.
Ik moet een beetje denken aan dat liedje eat, sleep, rave, repeat. Sergio blijft ook maar doelloos dezelfde toekomstmuziek spelen…

De plannen opzich zijn wel ok, maar maak er nou toch eens iets meer van waar dan een (verder wel top) nicheproduct in kleine serie…En maak van die MX-5 nou gewoon een Alfa en stof daar niet weer een merknaam voor af in Abarth dat verder geen modellen voert omdat je een idiote belofte hebt gedaan dat Alfa’s alleen in Italie gebouwd moeten worden (sowieso dom zo’n uitspraak).

Zo veel liefhebbers van autorijden willen dat BMW uit Italie terug (eigenlijk is BMW het Alfa van dld maar soit)…Daar moet gewoon ook koud hard geld mee te verdienen zijn. En BMW heeft het duidelijk ook nodig om weer een sportieve concurrent te hebben want Mercedes en VAG houden ze duidelijk niet scherp genoeg getuige al die FWD gebakjes en softere 3s en 5jes.

Gewoon ff doen nou een keer. Chrysler doet het goed dus het moet ook gewoon kunnen en zo niet…gewoon nu maar kappen dan.
Dom dat er dan weer geen opvolger voor de Mito en Giulietta komt. Kijk hoeveel de Duitse drie nu succes hebben in die segmenten. Sterker nog, met het terugtrekken van Alfa in die segmenten zou de Fiat-groep daar helemaal niet meer actief zijn (want helaas ook al geen opvolgers voor de Bravo en Delta).
Italianen. Het is dat ik er zelf eentje ben, anders had ik ze helemáál niet begrepen.
Zoveel haast, dat lijkt me niet bevorderlijk voor de kwaliteit en die moet goed zijn om met BMW te strijden. Ik zal die nieuwe Alfa’s waarschijnlijk wel lusten, trouwens.
Ja alfa, ga maar weer lekker je voorbeeld volgen…. Alfa, dood ben je beter af. Mooie herinneringen over de modellen van 25 jaar geleden blijven over.
” De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens ”

Oeroud Hollands gezegde…
En sinterklaas bestaat, ansaldo breda bouwt werkende fyra’s, indesit bouwt wasmachines die net zo goed zijn als miele, eerst maar zien en dan geloven…. Ben bang dat hetcde lancia kant opgaat…
Het is een jankmerk.
De stelligheid waarmee dit bericht weer als waarheid en niets dan de waarheid wordt aangenomen is werkelijk te droevig voor woorden! Dit is gebaseerd op een oorspronkelijk bericht van Autobild, niet een toonbeeld van betrouwbare berichtgeving. Dat vervolgens ongegeneerd klakkeloos en letterlijk door anderen wordt overgenomen. Dat de bron uit Duitsland komt zou voeding kunnen geven aan allerlei complot theorieën, daar doe ik niet aan mee. Feiten, daar gaat het om.
6 mei aanstaande wordt het plan gepresenteerd door de grote baas, dan kunnen we er lekker op schieten. Tot dan.
4 Jaar geleden een vervoermiddel ipv een Alfa gekozen omdat destijds de Giullia er nog niet was, nu weer een transportwerktuig want ze is er nog steeds niet :( Hoop dat ze er na afloop van de volgende leasetermijn wel is.
@wim_vanhoren: ik ben ook aan het wachten, moet gedwongen in een Passat cc rijden, nog nooit zo vaak in een bergingswagen gezeten.
Helemaal juist ‘jemoetnietallesgeloven’. De tamtam slaat weer op hol. Autobild roept wat en het wordt klakkeloos overgenomen. Laten we nou gewoon wachten tot 6mei as. Eerste en juiste persberichten komen nog altijd uit Lingotto !!.
@ar156: Laten we hopen dat ze niet binnen afzienbare tijd uit Ingolstadt oftewel Wolfsburg komen…
@jaapiyo: Daar hoeven we niet bang voor te zijn, volstrekt uitgesloten. Schrijf in je agenda 6 mei !!.
Er klopt weinig van dit artikel, aangezien ze pas in mei de productieplannen gaan aankondigen. Ze kunnen in 2016 ook nooit winstgevend zijn met de (oude) Mito, de giulietta en de 4C. Want de Giulia zou dan pas in 2017 komen. Waar komt die winst dan vandaan ? Niet van de omzet van de nieuwe modellen.

Ik had van autoblog wel verwacht dat ze eerst lezen, nadenken en dan overschrijven, dan zomaar wat van Internet quoten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).