
Fiat doet het met Chrysler, maar dat wil niet zeggen dat ze zich volledig aan elkaar wijden. De Italianen azen vooral op het dealernetwerk in de VS (world domination), maar er zijn een aantal onderdelen van de Amerikaanse fabrikant waar ze niet zoveel mee kunnen. Gelukkig is daar investeringsmaatschappij Benstar-Saturn Enterprises Ltd, die wel wat restjes Chrysler op wil slokken.
Het zou dan gaan om de fabrieken aan Conner Avenue in Detroit, in Sterling Heights en in St. Louis. Deze produceren de Dodge Viper, Chrysler Sebring/Dodge Avenger en Dodge Ram pickup. Ook de motorfabriek in Kenosha (Wisconsin) en de persfabriek in Twinsburg (Ohio) zien ze wel zitten, alsmede acht motorplatforms, ‘bepaalde modelplatforms’, 350 tot 450 Amerikaanse dealers en 80 tot 175 Canadese dealers. Ook willen ze dat Chrysler even $359 miljoen ophoest voor werkkapitaal en andere kosten. In ruil daarvoor biedt Benstar-Saturn aandelen in henzelf ter waarde van $850 miljoen, die jaarlijks $17 miljoen aan dividend zouden opleveren.
Zo zou het zomaar kunnen gebeuren dat er straks twee stukjes Chrysler onafhankelijk van elkaar opereren; eentje die aangepaste Fiatjes levert en eentje die stug verdergaat met het bouwen van hetzelfde Amerikaanse spul. Wat zijn dan de plannen van Benstar-Saturn op langere termijn? Geen idee, maar we zijn benieuwd. (via automotive news)
ben benieuwd wat hier uit komt. interesante tijden dit.
17 miljoen dividend op een aandelenkapitaal van 800 miljoen, da’s nog geen 2% rendement, da’s wel heel beroerd. Nog niet zo lang terug haalde je op een Aegon al 6%.
Fiat Viper Abarth?
Chrysler Croma SRT8?
Of toch een Dodge 500 SRT10? :P
De dodge 500 is er al.
sorry AB.nl ik tipte jullie hier al een paar maanden geleden al over.
link naar de concurent:
http://www.hetautonieuws.nu/blog/2009/05/eerste-dodge-500-verkocht/
Link 2
http://www.houseofdodge.nl/
Zouden ze niet ook nog een merk daarbij willen hebben? Anders heb je niet zo veel aan die auto’s en dealers. Nu liggen Plymouth en AMC nog op de plank bij Chrysler. Als dat niks is dan is er bij General Motors nog wat te halen. Of trekt Chrysler gewoon de merken Dodge en Chrysler uit elkaar?
zie je wel ..
Fiat is capabel om Opel en Saab en PSA er ook nog bij te nemen ..
(als ze er subsidies uit kunnen rukken .. en een dood carcas achterlaten) ..
Dodge mag dan bij Fiat, zou ze nog goed uitkomen ook.. Betere motortechnieken enzo…
De relevante motortechnieken heeft Fiat een jaar geleden al gekocht:
http://www.forbes.com/feeds/afx/2008/03/12/afx4764366.html
De Chrysler/BMW Tritec motor – die ondermeer in de MINI zat – is tegenwoordig van Fiat. Een Hemi-V8 klinkt leuk, maar een slimme viercilinder is waar je de oorlog mee gaat winnen.
Ze maken in die fabrieken toch alleen Dodges, dus dan krijg je in principe toch geen twee Chryslers, of wel?
@DrsDre
wat zou je willen verbeteren aan een Hemi :P
tja ze mogen kleinere 6cilinders ofzo maken van mij maar laat toch de Hemi op de optie lijst staan, niet dat ik denk dat ze de 5.7L of 6.1L hemi zouden schrappen….
Chrysler is volgens mij bezig om de onderdelen die ze willen afstoten op deze af te stoten in de hoop dat ze nog wat voor ontvangen.
@Six-Tray
Ik zou er niks aan willen verbeteren, naja 1 ding dan pomp verdomme meer PK’s in een 6,1 of 5,7L motor zeg…. voor de rest lekker geluid (H)
Laat maar een Fiat Bravo SRT8 komen of een Alfa Romeo 159 SRT10 :D
Ze willen dus ook een deel van de dealers? Zou Fiat daar wel mee instemmen, als het hen vooral om de dealers gaat…?
@ Laue; Beetje cheap. Logo vervangen. Maar het zijn wel grapjassen.
@Laue: dacht even dat je het meende, tot ik op de link klikte.
Zo te zien wil Fiat alles kwijt waar ze geen geld aan kunnen verdienen. Goed idee van Fiat, maar die investeringsmaatschappij riskeert zich wel ver. Die hebben nog nooit gehoord van Cerberus zeker…
Lijkt erop dat ze de Fiat truuk op Fiat willen toepassen.
Zal dus waarschijnlijk niet lukken.
Fiat zoekt nog steeds naar de beste stukjes van zieke bedrijven en geeft de rest aan een of ander armzalig bedrijfje.
Die modderfokking Italianen zijn wel slim hé.