
Ter compensatie worden de koplampen juist heel klein.
De komst van de elektrische auto betekent het einde van een hoop dingen. Het betekent ook het einde van de grille, zou je denken. Toch kunnen auto-ontwerpers niet zonder grille: bijna alle EV’s hebben nog iets wat lijkt op een grille. Bij BMW worden de nieren juist alleen maar groter, of het nu een auto met een verbrandingsmotor is of niet.
Ook het elektrische vlaggenschip van BMW – de i7 – zal dus imposante nieren krijgen. Dat was al bekend, maar op een nieuwste teaser van BMW kunnen we goed zien hoe de verhoudingen zijn. Nu weten we dus dat de nieren écht heel groot worden. Dat is natuurlijk hele nuttige informatie voor potentiële kopers.
De nieren van de i7 worden wat minder langwerpig dan die van de i4 en de iX en dus wat meer vierkant. Als we inzoomen zien we dat er verticale spijlen in de grille te zien zijn. Waar de iX een ruitjespatroon in de nieren heeft, zal de grille van de i7 meer op een echte grille lijken.

Bij een slagschip als de i7 is een imposante grille overigens helemaal zo gek niet. Rolls-Royce is er groot mee geworden. De koplampen zullen misschien nog het meest discutabele designelement zijn. Net als de vandaag onthulde X7 LCI krijgt de i7 namelijk gespleten koplampen.
We hebben inmiddels ook een officiële onthullingsdatum van de i7. Dat was namelijk de reden dat BMW deze teaser de wereld instuurde. Over precies een week is het zover en trekt BMW eindelijk het doek van de langverwachte i7.
Over 5 jaar is de hele voorkant grille, worden de nog smallere koplampen in de grille gebouwt. Er is geen weg meer terug.
@Johanneke: dat is bij Audi al jaren zo, maar daar heten ze geen nieren. Kijk maar eens naar de nieuwe RS3. Hoor je niemand over.
@tysson: Audi heeft van die grill hun kenmerk gemaakt! BMW is hun kenmerk aan het vernietigen. Dus ja zelfs niet BMW fans klagen, sommige wennen er al aan. Sommige blijven zagen
@tysson Ohjajoh
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/bmw-328-hommage-26.jpg
https://cdn.motor1.com/images/mgl/pPq1g/s1/griglia-bmw-87-anni-di-evoluzione.jpg
https://cdn.motor1.com/images/mgl/WxRZL/s1/griglia-bmw-87-anni-di-evoluzione.jpg
Mag dit, de grill verlichten? Naar mijn weten mag er alleen licht uit de koplampen en spiegels komen. Vroeger was het neon-licht onder de auto ook verboden, ik zie dit als net zoiets
Is niets nieuws hoor, de X6 heeft het, de Enyaq heeft het en zelfs de huidige Polo heeft een verlichte grille. Het mag, maar alleen in geparkeerde stand. Verlichting gaat uit bij het rijden. https://www.autoblog.nl/nieuws/een-verlichte-rolls-royce-grille-voor-de-skoda-enyaq-3333798
Hoe zit dat eigenlijk precies? Waarom mag een lichtbalk over de hele breedte aan de achterzijde van de auto wel, maar zou een verlichte grille à la Polo (waarbij het een verlenging van de verplichte dachtrijverlichting is) niet mogen? Zolang je niet boven het maximaal aantal lumen aan lichtsterkte uitkomt zou het toch geen probleem mogen geven? En als ik mij niet vergis heb ik bij de concullega’s van Autoweek een artikel over XPeng voorbij zien komen waarbij de XPeng P7 op Nederlandse platen staat en wel die verlichte ‘grille’ c.q. doorlopende dagrijverlichting heeft.
@Edge: jullie hebben de nieuwe Golf 8 en EQC nog niet gezien zeker? Die hebben doorlopende lichtbalk vooraan. Maar ja vroeger lachte de meeste autoblog lezers tuning uit met hun extra LED dagrijverlichting. De keuring was er ook niet blij mee… maar nu wordt je zelfs afgekeurd als er 1 lampje niet werkt in België
Wat maakt BMW toch ongelofelijk lelijke gedrochten de laatste 3 jaar. Knap om van een vd mooiste naar de aller lelijkste te gaan in zo’n korte tijd. Maargoed, China is blijkbaar belangrijker dan de rest vd wereld.
Late 1 april grap?
Zo als Amerikaanse chearleaders het best zeggen:
U-G-L-Y you ain’t got no alibi, you ugly, you ugly.
Bmw heeft zich idd volledig overgeleverd aan de Chinezen zo lijkt het. Hoe groter de grille hoe meer status, dus vandaar dat alle andere merken er ook lustig aan meedoen. Mooi is anders!
En het dasboard al gezien? Het scherm heeft terug als bij de iX een steuntje nodig. Echt een kwaliteitskenmerk! Neen, dus. De echte Chinezen doen dit al beter. Zie maar eens bij Chery in een van de vorige berichten. Ik ging dus een i4 kopen als 8ste BMW, in de overtuiging dat ze op het showmodel die overgrote nieren hadden geplaatst om op te vallen … brengen ze dan die konijnetanden wel niet op het seriemodel? In mijn vriendenkring zijn er nog die een 4 gingen kopen, die dit niet deden omdat ze het ook spuuglelijk vinden. De ene ging voor een drie, de andere op een ander. Maar 1 kocht de 4 wel. “Als ik er in zit, zie ik het toch niet.” En dat hij geen smaak heeft, “dat weet ik al jaren!”. Ik rij nu nog eventjes verder met mijn 5 en hoop op een rechtzetting bij een snelle facelift. Maar als die de weg opgaat van de nieuwe 7 … bye bye BMW!
Er staat hier ook een iX in de buurt. Man o man wat een afgrijselijk ding is dat. Ik dacht eerst dat het er een was die je gewoon in het echt moet zien, maar nee. Dat ding geeft de term lelijk een geheel nieuwe dimensie en het lijkt erop dat dit model qua designtaal dezelfde kant opgaat.
Ik houd m’n hart vast voor de opvolgers van de 5 en 3.. Ik haak echt af als ze het daar ook gaan doen.. Kan er niet aan wennen: ontzettend lelijk.
Beijing Motor Werke