• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo hard knalt de nieuwe Porsche 992 GT3 RS over de ‘Ring

Auteur: machielvdd, gepost 13 oktober 2022 om 14:14 – 9 Reacties

Het is helaas geen nieuw record. Één Porsche-record is wel genoeg voor vandaag.

Als er één merk recordgeil is, dan is het Porsche wel. Vanochtend nog schreven we over hun laatste wapenfeit. Met de 992 Turbo pakten ze het Pikes Peak-record van Bentley af. Porsche heeft echter niet alleen Pikes Peak onveilig gemaakt. Ze zijn ook weer bij de Nordschleife geweest voor een hot lap met de gloednieuwe GT3 RS.

Met zijn gigantische achtervleugel is de GT3 RS meer dan ooit een circuitwapen. De ‘Ringtijd is daarom eigenlijk een relevanter getal dan de acceleratie van 0-100 km/u of de topsnelheid. Daarmee kan de GT3 RS laten zien wat hij écht in zijn mars heeft.

Inmiddels is het zover: Porsche heeft een officiële tijd neergezet op de Nordschleife met de GT3 RS. Om alle twijfel weg te nemen was er een notaris aanwezig, die ook eens een keer een enerverende werkdag had.

Met Jörg Bergmeister achter het stuur wist de GT3 RS een indrukwekkende rondetijd van 6:49.328 te noteren. Dat is niet genoeg voor een nieuw ‘Ringrecord, maar de 991 GT3 RS belandt met deze tijd wel in de top vijf. Het gaat overigens om een ronde over de volledige 20,832 kilometer.

Porsche spreekt zelf van een “droomronde”. Toch had er misschien nog wel meer in gezeten, want ze klagen over stevige tegenwind op het lange rechte stuk en lage asfalttemperaturen.

De gebruikte auto was uiteraard uitgerust met het Weissach Package. De banden waren Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden, die je ook gewoon af fabriek onder je 992 GT3 RS kunt krijgen. De ronde moet dus te reproduceren zijn. Mits je vrij baan hebt en net zo goed kunt rijden als Jörg.

Porsche heeft overigens nog steeds het officiële ‘Ringrecord voor productieauto’s in handen. De 991 GT2 RS met Manthey-pakket was nóg een stuk sneller dan deze GT3 RS, met een tijd van 6:38.835. Dat was echter wel het ‘korte’ rondje. Over 20,832 kilometer deed de GT2 RS MR 6:43.300, waardoor het verschil maar een luttele 5 seconden is.

Ook interessant!

  • Video: Porsche 992 GT3 RS gesnapt in de bergen
    Video: Porsche 992 GT3 RS gesnapt in de bergen
  • Video: Porsche 992 GT3 RS brult het nog een keer uit
    Video: Porsche 992 GT3 RS brult het nog een keer uit
  • Vergelijking: de 992 GT3 RS vs. de 991 GT3 RS
  • Porsche 992 GT3 RS showt zijn belachelijk grote spoiler

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, gt3-rs, nordschleife, nurburgring, Porsche, Video

Vorig bericht: « Red Bull blikt terug op binnenslepen WK Max Verstappen
Volgend bericht: Parkeergeld Amsterdam wordt gebruikt voor ‘linkse hobby’s’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. sportabgasanlage zegt

    13 oktober 2022 om 14:29

    Het zou ook wel bijzonder knap zijn als een “standaard” 992 GT3 RS (525pk) sneller is dan een 991 GT2 RS MR (700pk), ook al is het een generatie nieuwer.

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    13 oktober 2022 om 14:32

    Als je de post effe te snel leest lijkt er ‘GT2RS met Mantelpakje’ te staan 🙂

    Login om te reageren
  3. Onehp zegt

    13 oktober 2022 om 15:10

    FOUT

    Ja is verwarrend, maar deze tijd is dus op de volle ronde van 20,8km, terwijl de aangegeven tijd van de GT2 RS MR de 20,6km ronde is.

    Of, deze RS is meer dan 10s sneller dan de reguliere GT3 en slechts 6s langzamer dan een verfijnde GT2 RS MR met bijna 200pk meer. Dat verschil krimpt tot 2s vergeleken met de ‘reguliere’ GT2 RS (van de vorige 911 generatie).
    En bijna 12s sneller dan de vorige 991 GT3 RS.

    Knap

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      13 oktober 2022 om 16:31

      Je hebt helemaal gelijk, heb het artikel aangepast!

      Login om te reageren
  4. julian06 zegt

    13 oktober 2022 om 15:44

    Als er een 992 GT2 RS komt, hebben we in ieder geval weer een nieuwe ‘Ringkoning!

    Login om te reageren
  5. scrmeagle zegt

    13 oktober 2022 om 17:43

    Wel erg belangrijk allemaal

    Login om te reageren
  6. duderuud zegt

    13 oktober 2022 om 19:25

    Zet die top 5 er dan gelijk bij met bijbehorende tijden…

    Porsche 911 GT2 RS MR (991.2) 6:38.8
    Mercedes-AMG GT Black Series 6:43.6
    Lamborghini Aventador SVJ LP770-4 6:44.9
    Porsche 911 GT2 RS (991.2) 6:47.2
    Radical SR8 LM 6:48.2

    Login om te reageren
    • stpmkngsnc zegt

      14 oktober 2022 om 08:17

      Je moet wel appels met appels vergelijken, het gaat hier over de volle ronde:
      1. Porsche 911 GT2 RS Manthey Racing Lars Kern 6:43.30 – / –
      2. AMG GT Black Series Maro Engel 6:48.05 730 / 1637
      3. Porsche 911 GT3 RS (992) Jörg Bergmeister 6:49.33 525 / 1482
      4. Porsche 911 GT3 (992) Lars Kern 6:59.93 510 / 1455

      Login om te reageren
  7. stpmkngsnc zegt

    14 oktober 2022 om 08:28

    Op Silverstone sneller dan een Senna, echt een mooi staaltje engineering:
    1. Radical RXC V8 Spyder (Mk1) James Abbott 1:59.51 456 / 860
    2. Porsche 911 GT3 RS (992) unknown 2:08.34 525 / 1482
    3. McLaren Senna (P15) Chris Harris 2:09.28 800 / 1364
    4. Porsche Cayman GT4 (981) unknown 2:19.90 385 / 1360

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North