Het effect van het coronavirus op de automarkt is waarschijnlijk groter dan verwacht.
Het coronavirus houdt China en de rest van de wereld al geruime tijd in zijn greep. Inmiddels is duidelijk dat de epidemie op veel meer vlakken gevolgen heeft dan alleen op de gezondheid. Ook de auto-industrie ontsnapt hier niet aan.
Fu Bingfeng, vicevoorzitter van de Chinese branchevereniging voor autofabrikanten, zegt tegenover Reuters wat hij voor effect verwacht. Dit is geen gunstig vooruitzicht. Bingfeng verwacht dat de verkopen met 10% zullen dalen in de eerste helft van 2020. Aanvankelijk werden de gevolgen nog iets minder somber ingeschat. Vorige maand werd namelijk gesproken over een daling van 2%. Als het lukt om het virus voor april te bedwingen verwacht Bingfeng een totale krimp van 5% over heel 2020.
Overigens ging het zonder het coronavirus ook al niet erg lekker met de Chinese automarkt. Toen daalden de verkopen met 8,2%. Dit had onder meer te maken met nieuwe uitstootregels en spanningen met de VS. De auto-industrie wendt zich nu tot de overheid. Ze vragen onder meer om gunstigere belastingregels en rentepercentages.
Het coronavirus treft niet alleen de Chinese auto-industrie. Wereldwijd beginnen steeds meer fabrikanten de gevolgen te ondervinden. En niet alleen omdat ze fabrieken in China hebben staan. Veel productiefaciliteiten buiten China zijn afhankelijk van Chinese onderdelen. Zo was Hyundai al genoodzaakt de productie van al hun Koreaanse fabrieken op te schorten. FCA moet mogelijk ook al een Europese fabriek gaan sluiten.
Foto: De Volkswagen Lavida, vorig jaar de bestverkochte auto in China
Via: Reuters
Komt een crisis van een half jaar tot een jaar aan, dit gaat de hele wereldeconomie treffen. We zijn te afhankelijk geworden
@lekkerlinksrijden, Da’s onze eigen fout, ik krijg wel vaker klanten over de vloer die maar 400 euro aan een computer willen geven, moet binnen enkele seconden opstarten, ze moeten er mee kunnen gamen of photoshop kunnen draaien…
@Volvo_440_turbo: wat adviseer jij ze dan?
@dirkv: Een krantenwijk.
@Volvo_440_turbo: helemaal eens, zo goedkoop mogelijk voor de consument met hoge marges voor de handel. Slechte kwaliteit met als gevolg wegwerpeconomie maakt allemaal niets uit, want het is goed voor de handel als je iedere paar jaar vernieuwd
@lekkerlinksrijden: eigen schuld. We zouden ervan moeten leren en Den Haag zou het moeten inzien..maar die zijn te druk met milieu geneuzel..
@ghost: van de overheid kun je niets verwachten, geen visie en het enige beleid is wanbeleid. Deze week toch ook weer een artikel van het planbureau, ik heb weer gelachen.
Tja, over een paar weken zit het overal en kunnen de grenzen weer open.
Dit is het beste wat de westerse wereld kan overkomen. De fabrieken in Europa die niet afhankelijk zijn van China draaien overuren. Steeds meer bedrijven gaan op zoek naar alternatieven en dat is ontzettend goed voor de economie hier. Het is ff doorbijten voor diegenen die wel het werk neer moeten leggen, maar op lange termijn is deze hele situatie geweldig.
@dirkv 2dehands.be :D
Fu Kin Kut
Mogelijk komt de productie ook in Europese en VS fabrieken stil te liggen. En wie weet wanneer het hervat kan worden. De focus nu is op overleven, luxe dingen als auto’s komen veel later.
Misschien kan BMW terug zijn focus gaan leggen op de Europese markt en terug auto’s met een normale grill aanbieden.
Met alles wat we weten van de duitse, nederlandse, engelse en met name amerikaanse inlichtingendiensten zou het me niets verbazen dat de geheime fabrieken in de VS of UK een virus hebben losgelaten in china om de handelsoorlog een schopje in de rug te geven…
Zeker na de laatste 2 grote beerputten waaruit blijkt onze “vrienden” gevaarlijker zijn dan door deze “vrienden” geportraiteerde vijanden…
@schuimbekje3: en waarom zou het niet juist China zijn? Ben geen fan van de veiligheidsdiensten van onze “vrienden” maar denk dat zij hier minder belang bij hebben dan China.
Daarnaast zijn er genoeg dingen die naar China wijzen:
– op de plek waar het virus uitbrak staan laboratoriums die deze virussen onderzoeken.
– het zijn voornamelijk oudere & zwakkere mensen die aan dit virus overlijden.
– het is alleen maar positief voor een land om geen zwakke en bejaarde mensen te hebben (minder ziektekosten & pensioengeld nodig).
– het is niet alsof China veel geeft om mensen rechten en levens (zie de concentratie/werkkampen).
Het gaat nu inderdaad wat minder met hun economie maar wanneer ze opeens komen met een effectief geneesmiddel gaat dit vanzelf weer goed en besparen ze gigantisch veel geld.
Uiteindelijk is het alleen maar speculatie en kan het ook gewoon komen door slechte hygiëne, ongezond voedsel en nog veel meer.