• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo keert Cadillac na 14 jaar terug in de endurance

Auteur: RubenPriest, gepost 30 november 2016 om 22:58 – 36 Reacties

Afbeelding Zo keert Cadillac na 14 jaar terug in de enduranceAfbeelding Zo keert Cadillac na 14 jaar terug in de enduranceAfbeelding Zo keert Cadillac na 14 jaar terug in de enduranceAfbeelding Zo keert Cadillac na 14 jaar terug in de enduranceAfbeelding Zo keert Cadillac na 14 jaar terug in de enduranceAfbeelding Zo keert Cadillac na 14 jaar terug in de enduranceAfbeelding Zo keert Cadillac na 14 jaar terug in de enduranceAfbeelding Zo keert Cadillac na 14 jaar terug in de endurance

Cadillac
De Amerikaanse autobouwer zet na 14 jaar weer de racehelm op.

Het voertuig dat Cadillac heeft ontwikkeld luistert naar de naam DPi-V.R en zal strijden om de titel in het IMSA WeatherTech SportsCar kampioenschap. De Cadillac doet mee in de Prototype klasse. Het is alweer even geleden dat het merk actief was in de endurance racerij. In 2002 nam de autofabrikant voor het laatste deel aan een dergelijke race.

Het publiek kan de DPi-V.R voor het eerst officieel in actie zien tijdens de 24 uur van Daytona. Deze race zal in het weekend van 28 januari worden verreden. In december is de racer ook al in het wild te spotten. Cadillac voert op 13 en 14 december namelijk nog een aantal tests uit op Daytona. Het voertuig is voorzien van een 6.2 V8 die in de basis afkomstig is uit de CTS-V. In tegenstelling tot de CTS-V ademt de V8 in de DPi-V.R op een natuurlijke manier. Het vermogen is afgesteld op 600 pk en het maximale toerental bedraagt 8.000 t/pm. De racer weegt slechts 930 kilogram.

Andere merken die meedoen aan het Amerikaanse kampioenschap zijn onder andere Mazda, Nissan, Audi en BMW. Nicky Catsburg (Porsche) en Renger van der Zande (Starworks) zijn de enige Nederlanders die meerijden in het IMSA WeatherTech SportsCar kampioenschap.

Ook interessant!

  • Kiezen maar: BMW M5 30 Jahre vs. Cadillac CTS-V
  • Cadillac wil je het summum van relaxt rijden geven
  • Cadillac toont officiële Lyriq en kondigt afscheid ICE aan
  • Dit is de goedkoopste Cadillac ATS van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
  • Elon Musk moet van hoge rechter één Dollar betalen
  • Saboteerde Porsche echt haar Russische klanten met ‘kill switch’?
FacebookTweetPinLinkedIn

Cadillac, imsa, Racing

Vorig bericht: « Koop de enige moderne Mustang BOSS 302 van Marktplaats
Volgend bericht: Nederlandse politieagent krijgt amper rijtraining »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mika_Hakkinen zegt

    30 november 2016 om 23:00

    Ja.. ziet er lekker uit, maar wat een k$t naam zeg. man, man, man

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      30 november 2016 om 23:18

      @mika_hakkinen: beetje zoals Doutzen Kroes … Als je die naam hoort zou ook eerst denken dat het over een medewerkster van de lokale bibliotheek van Musselkanaal gaat.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        1 december 2016 om 10:28

        @str8six: Ze was eerst ook een medewerker van de lokale Deen supermarkt ergens in West Friesland.

        Login om te reageren
  2. dare2think zegt

    30 november 2016 om 23:02

    Kroegvraag: “Met welke auto heb je die race gewonnen?”

    Antwoord: “Met een [lange adempauze] Cadillac “

    Login om te reageren
  3. vonklausenburg zegt

    30 november 2016 om 23:05

    Ziet er gers uit de wagen! Mooi dat ze terug zijn, meer merken moeten gewoon weer met autosport aan de slag.

    Login om te reageren
  4. mrrallycross zegt

    30 november 2016 om 23:23

    Valt hij in het wec onder lmp1 of lmp2? 2 lijkt mij?

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      1 december 2016 om 03:26

      @mrrallycross:

      Daytona Prototype International (DPI) is een aparte categorie voor IMSA. De auto’s hebben een LMP2 monocoque als basis, maar zijn geen LMP2 auto’s. Ze mogen dus ook niet starten op Le Mans.
      Ze

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        1 december 2016 om 03:27

        @carmasterr:

        En dus ook niet in het WEC.

        Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    30 november 2016 om 23:33

    En ? Gaan ze racen in Noord Frankrijk?

    Login om te reageren
  6. razer zegt

    30 november 2016 om 23:36

    Is dit ook wec materiaal? Zou natuurlijk leuk zijn als cadillac mee zou kunnen draaien in de lmp1 klasse.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      1 december 2016 om 03:29

      @razer:

      Nee, dit is exlusief voor IMSA in the good ol’ US of A. Maar met get uiteenvallen van de LMP1 klasse bij het WEC is DPi’s toestaan niet eens zo’n gek idee.

      Login om te reageren
  7. steiger zegt

    30 november 2016 om 23:43

    Mooie wagen!

    Login om te reageren
    • steiger zegt

      30 november 2016 om 23:44

      @steiger: Kleuren ook erg geslaagd. Mooie livery.

      Login om te reageren
  8. misterdrogba zegt

    30 november 2016 om 23:54

    Gezien de tegenstanders geef ik ze geen kans op succes maar je weet het maar nooit.

    Login om te reageren
  9. aramae zegt

    1 december 2016 om 00:11

    Dat ding ziet er nog best vet uit!

    Login om te reageren
  10. volvo-s60-adept zegt

    1 december 2016 om 00:19

    Gaaf, gewoon gaaf. Ik ga Cadillac steeds meer waarderen, zo’n verlengde Escalade wil toch iedereen?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      1 december 2016 om 07:51

      @volvo-s60-adept: dat is een vrachtwagen

      Login om te reageren
  11. janmetdelangeachternaam zegt

    1 december 2016 om 00:27

    Dacht even dat ik naar foto’s zat te kijken van forza oid bij die witte wagen

    Login om te reageren
  12. lambo4all zegt

    1 december 2016 om 01:01

    Elke prototype racer is eentje die welkom is! Hopen dat ze een beetje mee kunnen doen, in het verleden hebben ze nog al wat missers gehad in de racerij.

    Login om te reageren
  13. appelvis zegt

    1 december 2016 om 01:37

    Die zal dan ook wel behoorlijk klinken :)

    Login om te reageren
  14. rijnounsdoor zegt

    1 december 2016 om 06:46

    Bull horns monteren en gaan!

    Login om te reageren
  15. rob636 zegt

    1 december 2016 om 06:52

    Mooi ding!

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    1 december 2016 om 07:12

    Vergeet nooit, maar dan ook nooit dat Cadillac in 1950 op Le Mans indruk maakte, Brigs Cunningham een schatrijke privateer kwam daar met een door de Grumman vkiegtuigfabriek ontwikkelde Cadillac, die al gauw Le Monstre werd genoemd en met een (vaak bezongen) Coupe de Ville.
    Die Coupe de ville, daar zat gewoon nog de autoradio in en had de antenne nog op het spatbord zitten. De Coupe de Ville eindigde overigens ol een niet onverdienstelijke tiende plaats!
    Vergeet niet dat Amerikanen bijzonder gevoelig zijn voor dit soort tradities en Cadillac in die tijd net zo exotisch was als Pagani, Ferrari en Lamborghini nu zijn !

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      1 december 2016 om 08:52

      @desjonnies: LeMonstre werd 11de, en de antenne was de eerste 2 weg radio voor contact met de pits, maar verder top dat je deze historische entry van Cadillac op Le Mans aanhaalt!

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        1 december 2016 om 10:20

        @rijnounsdoor:
        http://static.autoblog.nl/images/wp2014/Cadillac-Le-Monstre-01.jpg

        Login om te reageren
        • rijnounsdoor zegt

          1 december 2016 om 10:25

          @desjonnies: Le Monstre en de Petit Pataud. Mooi he!

          Login om te reageren
  17. gregorius zegt

    1 december 2016 om 08:21

    Is dit ding gemaakt door mensen bij Cadillac? Of zijn het gewoon de mensen bij ‘Chevy-racing’ die weer eens een ander projectje op mogen pakken en er uiteindelijk een Cadillac badge op plakken?

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      1 december 2016 om 09:08

      @gregorius: De chassis worden gemaakt door één van de 4 aangewezen constructeurs: Dallara, Onroak Automotive, ORECA en Riley/Multimatic. De motoren komen wel van de fabrikanten, maar dienen dezelfde output te hebben (ca 600pk)

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        1 december 2016 om 09:30

        @rijnounsdoor: als ze 600 pk moeten hebben, wil je dan niet liever een kleiner blok met een dikke turbo, voor de torque? Of mag dat ook niet?

        Login om te reageren
        • rijnounsdoor zegt

          1 december 2016 om 09:51

          @gregorius: ook het koppel wordt gemaximeerd. Amerikanen houden van close racing, en dat is eigenlijk ook heel erg gaaf. Subtiel aero en wegligging optimaliseren voor het circuit dat weekend zijn de belangrijkste variabelen, na de skills van de coureur. En dat is best mooi van zo’n klasse.

          Login om te reageren
          • gregorius zegt

            1 december 2016 om 09:59

            @rijnounsdoor: Da’s bijna DTM dus :)

            Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          1 december 2016 om 10:07

          @gregorius: Wellicht doen ze het ook om de betrouwbaarheid. Ik kan me voorstellen dat een groot lomp NA blok wat meer kan hebben dan een kleinere turbomotor. Vooral bij endurance is dat noodzakelijk.

          Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    1 december 2016 om 08:22

    Mooi hoor, gaan ze ook meedoen met Le Mans?

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    1 december 2016 om 08:36

    Conversie naar non-turbo/non-supercharger snap ik niet zo. Misschien gewicht of minder “handicap” maar ook minder koppel en dat is toch wel erg handig voor een racewagen die 24 uur moet rijden.
    Dit ding zal zuipen als een tempelier en klinken als een bombardement. Die motor is natuurlijk wel simpel en waarschijnlijk compleet bullet-proof betrouwbaar.

    Login om te reageren
  20. pinut187 zegt

    1 december 2016 om 09:23

    Ziet er goed uit in deze livery!

    Login om te reageren
  21. E34M5Touring zegt

    1 december 2016 om 09:43

    De vorige poging was een beetje een blamage. Ze vonden het bij Cadillac zo belangrijk dat er stijlelementen van de productie auto’s in de LeMans auto zaten dat die auto een aerodynamische ramp was. Na 2j achteraan hobbelen was het mooi geweest. Volgens Cadillac waren alle doelen die ze zich hadden gesteld bereikt. Maar ze stopten eigenlijk omdat de auto voor geen meter mee kon komen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North