• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo kun je de actieradius van je BMW i3 verdubbelen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 26 november 2024 om 14:03 – 14 Reacties

De eerste BMW i kan een flinke upgrade krijgen.

De eerste volledig elektrische BMW’s rolden elf jaar geleden de fabrieken uit. In die elf jaar zullen de batterijen flink wat op- en ontlaadmomenten gekend hebben. Dikke kans dus dat de opgegeven rijbereik al lang niet meer in zicht is. Gelukkig is er een manier om de opgegeven actieradius van de BMW i3 te laten verdubbelen.

Van de productiestart in 2013 tot aan 2017 werd de i3 60Ah geleverd met een 22-kWh grote accu. Daarmee zou je zo’n 190 kilometer kunnen afleggen. Na de facelift in 2016 werd de batterijcapaciteit vergroot naar 33-kWh en zou je 359 kilometer ver moeten komen. In 2018 volgde er nog een versie met een 42-kWh batterij voor 310 kilometer actieradius. Tot aan de productiestop in 2022 verkocht BMW er zo’n 250.000 stuks van. Het A-segmentertje moest plaatsmaken voor de iX1.

Dubbele actieradius voor BMW i3

Wie het nog steeds volhoudt met de BMW i3 of er in de tussentijd een heeft gekocht, kan sindskort de actieradius laten verdubbelen. Daarvoor moet je een belletje plegen met Mandrill Automotive. Zij bieden een accuwissel aan voor alle versies van de i3 met een 60- of 94Ah batterij (22- en 33-kWh). De oude accu wordt ingeruild voor een 120Ah (42-kWh) versie die zorgt voor een actieradius van ”ruim 400 kilometer” volgens de bouwer.

Naast de grotere actieradius kun je door de batterijruil ook sneller opladen. De standaard BMW-accu kan met maximaal 50 kW aan een DC-lader worden gehangen. De accu van Mandrill moet een piekniveau van 90 kW kunnen halen. Hoe snel je de i3 dan van 20 naar 80 procent vol kan laden, is helaas niet bekend.

Het klusje stelt volgens Mandrill Automotive niet veel voor. “Vooral bij de BMW i3 is een batterij-upgrade eenvoudig omdat het in de loop van de generaties vooral de cellen zijn die zijn veranderd – maar niet de omgeving. De uitwisseling is daarom bijna plug-and-play”, zegt het bedrijf tegen AMuS.

Wat kost de accuwissel?

Om je i3 wat meer rijbereik te geven, dien je hem eerst naar het Duitse Geislingen an der Steige te brengen. Dit ligt tussen Stüttgart en München. Of voor wie de omgeving een beetje kent, vlak boven Ulm. Eenmaal daar aangekomen, wordt de batterij geruild. Je mag de oude batterij houden als je wilt of verkopen aan het Duitse bedrijf. Voor de batterijwissel vraagt Mandrill € 13.610. Voor de helft van dat bedrag kun je ook een tweedehands i3 kopen op Marktplaats, maar dan wel met een kleiner rijbereik.

Het bedrijf geeft toe dat het bedrag wat aan de hoge kant is. Verreweg het grootste deel van de vervangingskosten zitten hem in de accu. Mandrill Automotive belooft wel te werken het verlagen van de kosten. Misschien is het dus verstandig om nog even te wachten, al wordt ook gewerkt aan een terugkoopprogramma. Wie geduldig is, kan ook wachten op nog grotere accupakket van ruim 50-kWh waar Mandrill aan werkt.

Foto: 2x BMW i3 gespot door @edwinpeek via Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Nieuwe batterij BMW i3 kost ruim 70.000 Dollar
  • BMW voorziet somberder 2024
    BMW voorziet somberder 2024
  • Video: Conclusie drie maanden BMW i5 Touring
  • Officieel: BMW Z4 M40i krijgt handbak in 2024

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

actieradius, batterij, BMW, Elektrisch, ev10daagse-2024, i3, i3s, tuning

Vorig bericht: « MG haalt op geniale wijze uit naar reclamecampagne Jaguar
Volgend bericht: Wat betekenen kW en kWh bij EV’s? »

Lees Interacties

Reacties

  1. nameel zegt

    26 november 2024 om 14:18

    De i3 blijft een ondergewaardeerde auto. Ik rijd inmiddels in m’n 2e (i3s met 120ah batterij) en als je bedenkt dat bmw met de ontwikkeling van de i3 begon in 2009 (toen veel mensen een iPhone nog exotisch vonden), en dat anderen nu pas op hetzelfde niveau zitten, was BMW echt geniaal bezig met het i-team. De i3 haalt 250km range en weegt 1290kg inclusief batterij. Ik snap niet hoe ze die innovatie edge verloren zijn in de afgelopen 15 jaar. Misschien moet ik maar een nostalgische documentaire over deze auto maken.

    Login om te reageren
    • vopo zegt

      26 november 2024 om 14:25

      Ik ga hem kijken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 november 2024 om 15:13

      De i3 is voor BMW wat de A2 voor Audi is. Super kwaliteit, exotische techniek maar veel te duur om een succes te kunnen zijn.

      Login om te reageren
  2. arta zegt

    26 november 2024 om 14:33

    Wij waren super blij met de i3. Helaas niet genoeg plek voor vijf personen, maar wel vlot, niet te zwaar en goed in elkaar gezet.

    Login om te reageren
  3. hanstadema zegt

    26 november 2024 om 14:36

    Klinkt als veel geld, maar onze i3s 94 is met 110.000km verder als nieuw. Dus vroeg of laat, indien gewenst, zo’n stap maken is niet helemaal ondenkbaar.
    Het is voor mij overigens onbegrijpelijk dat dit concept is gestopt.

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    26 november 2024 om 14:39

    De gemiddelde EV heeft veel minder onderhoud nodig dan de traditionele ICE aangedreven auto’s. Ergo: veel garagebedrijven zullen op zoek moeten naar een andere bron van inkomsten. En deze vorm van vervangingsmarkt zou wel eens een goede toekomst kunnen invullen, zeker met het oog op duurzaamheid, recycling, implementatie van verbeterde technieken, of mogelijk zelfs nieuwe technieken (lithium-ion vervangen door solid state accu’s).

    Het zou onze overheid sieren als men deze vorm van circulair ondernemen eens wat meer ging stimuleren. Maar gek genoeg zie ik onze Minister van Klimaat en Groene Groei hier niet echt een voortrekkersrol in vervullen. Iets met moord en brand schreeuwende RAI en Bovag en ‘minder nieuwe auto’s verkopen’. Of zo.

    Login om te reageren
  5. erce zegt

    26 november 2024 om 14:58

    Briljante auto, ik heb de eerste i3 gehad (met range extender) en daarna de i3s met 42-kWh accu. Altijd met ontzettend veel plezier gereden, helaas te klein voor een gezin van vier personen, waardoor ik nu in een iX3 rijd. Ook geweldig en ontzettend comfortabel, maar eigenlijk niet zo gaaf als de i3(s).

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    26 november 2024 om 15:18

    Dit soort retrofitten is wel mooie toekomst muziek hoor. Hopelijk gaan we hier nog een hoop van zien. Stel je voor, een MK7 e-Golf upgraden naar 400km range. Als dit tegen een enigszins schappelijke prijs kan dan kan een EV ineens wél duurzaam zijn.

    Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      26 november 2024 om 20:08

      DUURzaam jazeker.

      Login om te reageren
  7. pignon zegt

    26 november 2024 om 15:58

    Kijk. Dit is nou een prachtig voorbeeld van circulair denken en uitvoeren. Kunnen we dan de oude accu thuis in de kelder hangen om zonnestroom op te slaan en af te geven? Dan is het cirkeltje rond

    Login om te reageren
  8. baardmijt zegt

    26 november 2024 om 18:31

    Mooie ontwikkelingen.

    De genoemde range bij de verschillende accu’s die leverbaar waren lijken overigens niet helemaal te kloppen.

    En een A-segmentertje?
    Ik zou het toch eerder als B-segment zien. Of is dat verschoven nu het A-segment zo goed als uitgestorven is?

    Login om te reageren
  9. jaso013 zegt

    26 november 2024 om 21:00

    14k voor de bat en de inruil van je I3 levert je 20K op. Voor dat geld koop je nu een Model 3 van een paar jaar oud met max 80K op de teller. Dan sla ik de I3 toch even over.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      27 november 2024 om 10:34

      Totdat je de verzekeringspremie en de MRB (vanaf 2025) van beiden met elkaar vergelijkt.

      Login om te reageren
  10. nicolasr zegt

    27 november 2024 om 12:05

    Het mag bekend zijn dat ik fan ben van de i3. Zo’n heerlijk wagentje was dat. Het is dat ik de prijs voor een tweedehands met een beetje range te hoog vond, anders had ik er weer gewoon in gereden. Ik betaalde slechts 10.000 meer voor de snelste Model S met grootste accu. Dan is de keuze niet moeilijk.

    Maar ik heb me er echt mee vermaakt. De eerste met Range Extender en de 94 zonder plofmotortje waren allebei top.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North