Zo kunnen aanslagen met auto’s deels voorkomen worden

Auteur: , 43 Reacties
Zo kunnen aanslagen met auto's deels voorkomen worden

Plottwist: deze ellende voorkom je nooit 100%.

Opnieuw werd er bij een aanslag gebruik gemaakt van een voertuig om dood er verderf te zaaien. Eerder was het al raak in Charlottesville, Londen, Stockholm, Parijs, Nice. Heck, zelfs Apeldoorn werd op Koninginnedag in 2009 opgeschrikt door een gek met een auto.

Inlichtingendiensten proberen deze idioten preventief op te sporen. Dit lukt niet altijd, met acties als in Barcelona tot gevolg. Autofabrikanten kunnen echter ook helpen. Op de korte termijn zal dit geen groot effect hebben, aangezien terroristen en ander gespuis een oudere auto of truck kunnen gebruiken. Op de lange termijn kunnen er wel resultaten worden geboekt.

Emil Bolongaita van de Carnegie Mellon University Australia werkt met collega’s aan technologie voor autofabrikanten. Hij spreekt erover in een publicatie van het Australische Herald Sun. Professor Bolongaita en zijn team hebben techniek ontwikkeld dat werkt door middel van kunstmatige intelligentie. In gewoon Nederlands: een voertuig kan door middel van software slim worden gemaakt. De auto of truck moet doorhebben dat er iets niet in de haak is. Vervolgens kan het voertuig ingrijpen door zichzelf uit te schakelen. Door middel van sensoren kunnen bijvoorbeeld objecten of personen worden gedetecteerd. De technologie zou een gamechanger zijn.

Deze vorm van kunstmatige intelligentie kan worden doorgegeven aan autofabrikanten. De fabrikanten kunnen de techniek vervolgens in de software verwerken. Het toepassen van deze technologie is minder ver weg dan je in eerste instantie zou denken. De zelfrijdende auto komt eraan en productieauto’s als de Tesla Model S, Model X en de Mercedes E-klasse zitten al bomvol slimme software. Het lijkt dus vooral een kwestie van tijd. Tot die tijd kunnen trekpleisters worden afgezet met onder andere betonblokken, maar zeg nu zelf. Daar wordt het straatbeeld ook niet bepaald mooier op.



43 reacties

Sorry, maar ik zal nooit geloven in automatisch rijden of dit soort dingen e.d…. tenzij de infrastructuur drastisch wordt aangepast, maar dan kun je dus net zo goed met het OV gaan..
@lekkaah: Ja indd, net als mobiele telefoons, die zullen er ook nooit komen!!
@golfvier: ha! Auto’s op benzine, ik zie het er nooit van komen!
Idd, alleen die bomgordels en zelfmoordterroristen, daar is geen software voor.
Volvo heeft al “Collision Warning met Full Auto Brake en Pedestrian Detection” Kwestie van tijd voordat het verplicht wordt?

Voorkomt een boel: @theracingelf ’s Ploflims, dronken polen, intollerante Charlottesville types en Koningin Bea Botsers… (Misschien zelfs plofkraken met Audi’s)
@technofreak: Gelijk heb je. Overigens zijn meerdere merken hier al enige tijd mee bezig. Emergency City Brake system en Front Assist in VW en Audi. Wel uitschakelbaar geloof ik. Das dan weer minder
Ja success met die software.
In vele gevallen zal je op de normale weg met 80 kmh dicht langs vrij grote objecten moeten kunnen redden. Verwissel die situatie met een straat vol met mensen op de stoep en je binnen er binnen een fractie zo 10 op je motorkap.
Wat ik er mee wil zeggen: software die de bestuurder helpt dingen te ontwijken is mooi. Maar je kan geen software maken die dit soort situaties kan stoppen: je kan het namelijk niet verkopen dat met software komt dat je niet laat uitwijken voor iets.
En stel dat je dat heb? Als terrorist doe je de auto aan, motorkap open en knip je het draadje naar de sensoor door. Een auto die niet kan rijden als de sensoor het niet doet, dat gaat m niet worden: in dat geval kan je stoppen met auto’s rijden tijdens een sneeuwbui.
@gregorius: “motorkap open en knip je het draadje naar de sensoor door. Een auto die niet kan rijden als de sensoor het niet doet, dat gaat m niet worden: in dat geval kan je stoppen met auto’s rijden tijdens een sneeuwbui.”
Een sensor die het niet doet is heel iets anders dan een sensor die niet verbonden is. Dat laatste kan gemakkelijk gedetcteert worden en is veiligheidsrelevant, het voertuig zal dan dus niet gaan rijden. Overigens zullen de autonome voertuigen bij een sneeuwbui precies dat gaan doen wat je bij een sneeuwbui eigenlijk als bestuurder ook zou moeten doen: tijdelijk aan de kant.
Ook zal het hele concept van uitwijken voor een autonoom voertuig heel simpel zijn. Die zal gewoon zo hard mogelijk remmen en daarbij eventueel proberen iets te ontwijken.
@gregorius: Je hebt helemaal gelijk, helaas… In de handen van een zieke geest is alles een moordwapen (wie herinnert zich de balpenmoord? )

Begrijp me niet verkeerd, maar ik ben opgegroeid met bijna wekelijks staartjes van het jaren 80 terrorisme van de ETA, IRA, Rode Brigade, Rote Armee Fraction, etc. allemaal (Christelijke) Europeanen die vele malen meer slachtoffers maakten dan nu. Ons deel van de wereld is er al een stuk beter op geworden…
@technofreak: wat een onzin. De ETA en IRA opereerden vooral lokaal (Noord Spanje en Noord Ierland). Deze twee zijn in totaal schuldig aan ca 4.000 doden over een periode van meer dan 40 jaar. Heel veel en heel erg. Dat aantal halen onze islamitische vrienden echter met gemak in de komende jaren. Nu loop JIJ het risico op elk gegeven moment het haasje te zijn. Dat gevaar was dus tijdens de activiteiten van de IRA en de ETA beduidend kleiner. Het wordt tijd voor draconische maatregelen anders loopt het aantal slachtoffers on Europa jaarlijks op tot enkele duizenden. Mark my words!
@timdawg: Zowel de ETA als de IRA hebben meer aanslagen gepleegd in NL (Roermond bv) dan bv een IS. Nog los van de RaRa, RAF en de Molukkers. Uitwassen, niet te vergelijken met een gehele groep. Laten we dat zo houden. Extremisme (ongeacht links, rechts of religie) is het probleem, niet afkomst, kleur, politieke overtuiging, sexuele geaardheid, geslacht of geloof.
@timdawg: tip: stop met eten van suiker: veel gevaarlijker dan IS.

http://easo.org/education-portal/obesity-facts-figures/
@timdawg: mooi verhaal. Feit is dat slachtoffers dalen en de aanslagen amateuristischer zijn. Wat de mislukkelingen nu meehebben, is de massahysterie via social media en de “journalistiek” die veel meer ellende commercieel uitkauwt. 10 man ommaaien met een busje is 3 dagen voorpaginanieuws. De IRA kwam om 22.00 in het late nieuws op de NOS.

Je laat je (we laten ons) bang maken, precies de definitie van terrorisme.

Check de feiten op
http://www.start.umd.edu/gtd/search/Results.aspx?search=&sa.x=45&sa.y=14&sa=Search
Gewoon een microfoontje erin die bij zekere bepaalde leuzen die in de auto geschreeuwd worden, alle deuren op slot gooit en de auto standvast zet met een egr klep die de uitlaatgassen zo de cabine in laat komen! Mag niet te moeilijk zijn..
@ricksmits: kan lachen worden als je als beschaafde moslim een vrijdag-gebed-podcast aanzet.
@ricksmits: alleen kun je dan door je mond te houden het systeem omzeilen.. lijkt me niet erg handig
@shibby: ach welnee, lukt ze toch niet, zijn die heren veel te enthousiast voor.
@ricksmits: we kiezen de termen “opzouten”, “ga eens aan de kant” en “kom op opa” in jouw auto om het systeem te kunnen testen.
@ricksmits: dus dan gewoon niks zeggen werlt het systeem ook niet meer. Niet echt de meest betrouwbare oplossing.
Blijkbaar is het nodig voor die paar gestoorde zielen
@naamloos3: pedestrian brake van volvo is ook zo’n mooi voorbeeld. T is makkelijk, maar ik ken mensen die zelf bijna niet meer remmen, want dat doet de auto toch wel.
Voor anderen kan het een eye opener zijn van ik moet beter kijken, voor sommigen kan het luiheid als gevolg hebben: zolang er ongelukken mee worden voorkomen met voetgangers is het mij wel prima. Zolang ik buiten de bebouwde kom zelf maar mag doen wat ik wil doen.
In theorie klinkt het mooi. Intelligente software die kan vaststellen of er iets mis is met een chauffeur. Het zou wellicht een geval als Barcelona kunnen voorkomen, maar het zou ook kunnen helpen bij een onwel geworden bestuurder, voorkomen dat dronken tieners de Tesla van hun pa in iemands voorgevel parkeren, dat minderjarigen gaan joy-riden of zelfs dat een plofkraker er met je Audi RS4 of RS6 vandoor gaat.

Toch kleeft er ook een enorm nadeel aan. Autofabrikanten werken hard aan autonome mobiliteit. Dat betekent veel meer software in de auto, maar ook een auto die constant met internet verbonden is om real-time informatie uit te wisselen met andere voertuigen, slimme stoplichten, parkeergarages en dergelijke. Wanneer je dat gaat combineren met de voorgestelde AI is het slechts een kleine stap naar cybercriminelen en cyberterroristen die malware verspreiden waardoor jouw auto zelfstandig op een menigte in rijdt.
Voordat het hele wagenpark hiervan voorzien is ben je dus 30 jaar verder. Een kwaadwillende zal het dan zeker weten te omzeilen. Wat een onzin voor een handjevol gekken.
En FYI: het dodelijke slachtoffer in Charlottesville werd achteruitrijdend doodgedrukt tussen de Challenger en een geparkeerde SUV na dat deze door een woedende menigte met knuppels en helmen werd aangevallen.
Klinkt natuurlijk allemaal heel leuk, maar alles valt te hacken. Dus leren die gasten hoe ze dat kunnen uitschakelen, en de autofabrikanten staan erom bekend dat ze de digitale beveiliging van hun auto’s altijd tip top in orde en up-to-date hebben. Leuk voor de mensen die even in een rode waas een een oranje hesje van de sokken willen rijden, maar niet voor iemand met tijd en een doel.
Wat er in te zetten is, is er ook uit te halen lijkt me.
Er zit op veel auto’s al autobrake en pedestrian warning en dergelijke. Maar om een auto nou slim te maken zodat ‘ie weet dat hij door een terrorist als wapen ingezet wordt? Gaat mij een beetje ver…
De Scania gebruikt bij de aanslag op de kerstmarkt in Berlijn ging in ieder geval zelf al een aantal keer in de rem.
Het lijkt me trouwens ook niet heel moeilijk om – met de nodige voorbereiding -, veel slachtoffers te maken.

Ik denk dat een groot deel van de bevolking een plan kan maken waarbij veel burgers omkomen.

Het ‘slim’ maken van een auto lijkt me dan ook een naïef plan.
Ja, laten we lekker de problemen bij de bron aanpakken idd….
Je kunt ook de hele Ramblas volzetten met van die veiligheidspaaltjes, of Merkel-legoblokjes. Maarja, die zijn natuurlijk niet erg modieus….
Er is maar 1 oplossing… een aantal zware waterstofbommen op IS gebieden!! Daar is de bron tenslotte waar plannen gemaakt worden. Dat geleuter met vliegtuigjes en geweertjes schiet niet op!
@venividivici:

Pffff….

Waar de plannen bedacht worden.

Onze bloedeigen visionair Karst T. kon dit een aantal jaren terug ook al, dus daar hebben ze de wijzen uit het oosten helemaal niet voor nodig.
@radeox: Karst T hield er een hele andere minder gevaarlijke ideologie op na. Maar het gevaarlijke terrorisme vanuit het Midden-Oosten is alleen nog met keiharde drastische maatregelen bij de bron misschien nog te stoppen. Met de trut gevechtjes die er nu zijn en de ‘ah rustig want is zielig voor de gewone burgers’ slappe houding is het al teveel uit de hand gelopen. Zie de vluchtelingen waar vele koest houdende terroristen tussen zitten!
@venividivici: ideologie is gelul. Van gelul ga je niet dood. Tates heeft 8 mensen vermoord. Volgens mij staat de teller van IS in Nederland nog op 0. Waarom Tates dit gedaan heeft zal me aan mijn reet roesten. Hem hier neerzetten als een soort “lesser evil” vind ik goor.
@pomoek: Tates met IS vergelijken is een appels met peren verhaal. Fijne avond!
@venividivici: de ene is een gestoorde vent die bewust op een menigte inrijdt. De andere is een gestoorde vent die bewust op een menigte inrijdt.

https://i.makeagif.com/media/10-08-2015/m0tpzZ.gif

Slaap lekker
@venividivici:

Tot nu toe zijn de terroristen voornamelijk in Europa geboren en getogen.

Er zullen waarschijnlijk wel mensen met radicale ideeën deze kant op gekomen zijn. Ik denk alleen niet dat er veel terroristen bij zijn.

Verwacht niet dat die mensen zoveel overhebben voor een aanslag hier. Die hebben waarschijnlijk nog wel andere opties.

Het is niet dat de meeste aanslagplegers in een positie zitten dat ze voor duizenden euro’s kunnen vluchten. Dat zijn niet de mensen die nog vele mogelijkheden voor zichzelf zien.
@radeox: Die hier al leefde zijn geradicaliseerde sympathisanten. Zijn figuren die ook leven aan de onderkant van de maatschappij. Het geheel uitroeien van de bron in het Midden-Oosten zal de sympathisanten stroom verzwakken en uiteindelijk stoppen. Want een beweging die er niet meer is kun je niet meer volgen!
Die betonblokken zijn overigens ook redelijk makkelijk om te duwen.
Software gaat helpen, maar niet voor dit . Over 5 jaar koop je echt nog wel busjes zonder sensoren en laat die busjes nou nog 30 jaar meegaan…
Pollers, buizen of elegante oplossingen zoals bloembakken en bomen lijken me per direct beter, ook voor dronkelappen en uitschieters.
En dan je auto met een virus besmetten zodat die zich transformeert in een zelfmoordauto. Deuren op slot en jij mag toeschouwer zijn…
Heb een paar dagen geleden een artikel gelezen over die aanslag met vrachtwagen op de kerstmarkt. Volgens het artikel was het dankzij de AEB systeem dat er erger werd voorkomen, het systeem werkte dus de bestuurder in dat geval uitschot tegen. Maar software kan gehackt worden, kan eventueel omzeilt worden en eer het allemaal op punt staat zal je sowieso nergens meer mogen rijden in de buurt van een menigte en zullen die lafaards wel een ander methode hebbeç gevonden.
Hier in Nederland kunnen de dealers volgensmij tegenwoordig al via een scan apparaat aan je ID zien of de klant een mogelijk gevaar is. Iemand uit de autobusiness die dit kan bevestigen?
@henkhupelschoten: in de autoverhuur zijn er wat fraude controle systemen. Dus kunnen ze fraudeurs en oplichters weigeren.

Maar dat werkt alleen als mensen al wat geflikt hebben. Iedere terrorist zonder strafblad of fraudeverleden kan een dikke bakwagen huren.

De oklahoma bomber had ook een bakwagen gehuurd. Volgeladen met explosieven. 168 doden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).