• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo mooi is de nieuwe Neue Klasse van BMW

Auteur: willeme, gepost 5 september 2023 om 06:57 – 24 Reacties

nieuwe Neue Klasse

De nieuwe Neue Klasse is het bewijs dat het wel goed gaat komen met BMW in de toekomst.

Zelden was een auto zó belangrijk voor een merk als de BMW Vision Neue Klasse. Net als elk automerk is BMW bezig om een fabrikant te worden van elektrische auto’s (naast een waterstofauto).

Daar hoort natuurlijk ook een compleet nieuwe designtaal bij. Althans, het is een goed moment om dat aan te pakken. Tot nu toe zijn bijna alle elektrische BMW’s reguliere auto’s met plofmotor, maar dan elektrisch. De enige auto die enkel als EV ontworpen is, is de BMW iX.

Mooie Neue Klasse

Bij een elektrische auto heb je andere eisen qua packaging. Geen grote motor met transmissie en aandrijfassen. In principe kan alles veel compacter. Als nadeel zit je met een enorm accu. Een designer heeft dus een enorme hoeveelheid vrijheid erbij gekregen en heeft te maken met nieuwe eisen.

nieuwe Neue Klasse
nieuwe Neue Klasse
nieuwe Neue Klasse

BMW heeft veelal zijn vormen te danken aan de technische layout, die nu overbodig is geworden. Dit terwijl een merk als Audi juist enorm veel vrijheden heeft gekregen (geen grote motor meer voor de vooras, bijvoorbeeld).

Proporties

Wat dat betreft was het wel treffend dat we op de stand van BMW zowel de hoofddesigner van Audi (Marc Lichte) als BMW zagen. Marc kwam eventjes een kijkje nemen bij wat BMW tegenwoordig aan het doen is. Ja, we hebben hoog geëerd gezelschap op de IAA 2023!

nieuwe Neue Klasse
nieuwe Neue Klasse
nieuwe Neue Klasse

De nieuwe Neue Klasse is in het echt trouwens een plaatje om te zien. Op de persfoto’s ziag het er ietwat flets uit, wellicht ook door de kleur. Maar in het ‘vleesch’ staat er echt een knappe kar. Met name de proporties zijn erg fraai gekozen.

nieuwe Neue Klasse
nieuwe Neue Klasse

Voor BMW-adept @jaapiyo is de dash-to-axle ratio iets te kort van de nieuwe Neue Klasse, maar verder heeft zelfs ons online enfant terrible niets te klagen. BMW is weer op de goede weg en dat hebben ze bij Audi dus ook door.

Wil je meer lezen over alle primeurs van de IAA in Munchen kijk dan op ons IAA 2023 Beursoverzicht

Ook interessant!

  • BMW i Vision Dee
    BMW Neue Klasse is bijna productierijp!
  • De grille van de BMW Neue Klasse is... prachtig
  • Vision Neue Klasse: dit is het nieuwe BMW
  • 'BMW heeft elektrische 1 en 2 Serie in de pijplijn zitten'

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

adrian-van-hooydonk, BMW, Elektrisch, iaa-2023, Marc-lichte, Neue-Klasse

Vorig bericht: « Mercedes Vision One-Eleven schittert op de beursvloer
Volgend bericht: Topman Renault vreest prijzenoorlog door Tesla »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    5 september 2023 om 07:27

    Dat zijn heel dunne stijlen en veel glas, benieuwd of ze dat ook zo kunnen bouwen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      5 september 2023 om 08:31

      Dat kunnen ze zeker zo bouwen. De vraag zou alleen moeten zijn: halen ze hiermee wel die vijf sterren in de Euro NCAP test? Het definitieve productiemodel zal vermoedelijk nog wel flink afwijken van wat hier is gepresenteerd.

      Login om te reageren
  2. Wicos zegt

    5 september 2023 om 08:15

    Leuk studiemodel maar inderdaad nog wel een paar details die we in een productieversie niet gaan terugzien.
    Het vouwtje in de zijruiten, kofferbak met metershoge tildrempel, wielen met centerlock, absurd grote wielen waardoor het huisje heel klein lijkt.
    En o ja, er moet ook nog een kentekenplaat op. Lijkt in de neus en kont geen rekening mee gehouden te zijn.

    Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    5 september 2023 om 08:26

    Na de shark nose nu de shark beak?

    Die achterkant lijkt op een domme muil van uit bepaalde hoeken…

    Van de camel toe in de motorkap ben ik ook niet heel wild.

    Maar… het zal wel wennen en lijk op het eerste gezicht niet erger dan nu

    Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    5 september 2023 om 08:32

    Ik durf te beweren dat hij van driekwart achter een beetje het silhouette heeft van een Alfa 164. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      5 september 2023 om 08:47

      Hmm, of is het meer de 166? Welke Alfist kan me helpen?

      Login om te reageren
      • heckblende zegt

        5 september 2023 om 09:42

        Google > Kijk > Bepaal > Laat ons met rust

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          5 september 2023 om 10:29

          Wie heeft er in jouw cornflakes gezeken?

          Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        5 september 2023 om 10:08

        Lijkt eerder op een Peugeot, zelfde soort rare welving in de kont en soortgelijke lichtunits.
        https://www.javea.com/wp-content/uploads/2019/11/trasera-nuevo-peugeot-208-peumovil.jpg

        Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        5 september 2023 om 10:54

        Bij de eerste aanblik van de achterzijde kwam subiet ‘Alfa 166-achtig’ bovendrijven.

        Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      5 september 2023 om 09:13

      Meer een Lagonda Taraf vanaf de zijkant. Dat geschreven hebbende, ziet er goed uit.

      Login om te reageren
  5. alfagtv6 zegt

    5 september 2023 om 08:57

    Mooie auto met redelijk goede verhoudingen. De voorkant spreekt wel aan, maar de achterkant mist persoonlijkheid. Het had ook een Peugeot kunnen zijn. Verder goed om te zien dat de auto weer wat ranker is daar de huidige generaties BMW toch wat overgewicht lijken te hebben en vooral lomp overkomen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      5 september 2023 om 10:00

      De achterkant heeft toch ook wat mooie stijlelementen die verwijzen naar het verleden. De scherpe hoek van de kofferbak lijkt me geïnspireerd te zijn op de Neue Klasse. Die hooggeplaatste achterlichten lijken mij weer een hommage aan de E21 3-serie. Ook de herintroductie van de Hofmeisterknik in de C-stijl vind ik erg geslaagd.

      Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      5 september 2023 om 10:32

      Al die batterijen gaan pas voor overgewicht zorgen!

      Login om te reageren
  6. harrie zegt

    5 september 2023 om 09:17

    De details liggen nog net niet helemaal lekker op het netvlies, maar het geheel oogt wel lekker.
    Ik kan wel aan wennen aan deze richting, een flinke stap in de goede richting tov de huidige doorgesnoven gedrochten.

    Login om te reageren
  7. ouwedibbes83 zegt

    5 september 2023 om 09:31

    Eindelijk een BMW ontwerp waar ze van alle frutsels af stappen en teruggaan naar strakke designs met mooie proporties. Lekker brede look met de grille en achterlichten. De geprononceerde wielkasten maken de taille slanker. Vanuit de auto heel veel zicht, want ranke stijlen en grote ramen zoals in de 70s en 80s. Het langgerekte van de vorige concept cars is verdwenen, die waren ook niet als elektrisch voertuig ontworpen. En heel fijn dat ze een sedan hebben gebruikt om de nieuwe designtaal te etaleren, dan is hopelijk de eerste afgeleide hiervan een productiemodellen in sedan vorm.

    Login om te reageren
    • slowland zegt

      5 september 2023 om 16:49

      BMW is het merk voor een sedan…..
      Kijk maar alle frutsels van BMW die geen sedan of break zijn……. Allemaal een beetje jammer

      Login om te reageren
  8. heckblende zegt

    5 september 2023 om 09:31

    w o w

    Login om te reageren
  9. potver7 zegt

    5 september 2023 om 15:33

    Ben ik de enige die dit qua proporties en detaillering aan bepaalde Italiaanse schoonheden doet denken?

    Login om te reageren
    • mmax zegt

      6 september 2023 om 13:12

      ik hoop van wel ja

      Login om te reageren
  10. styns zegt

    5 september 2023 om 17:42

    In Sapphire black 475 met cognac interieur en geen glazen dak. Maar stalen dak met schuifkanteldakje. Mij bellen.

    Login om te reageren
  11. Batterijlikker zegt

    5 september 2023 om 18:43

    Christus te paard wat een lelijk ding.

    Login om te reageren
  12. mmax zegt

    6 september 2023 om 12:52

    Eigenlijk vind ik het helemaal geen knappe proprties. Wat je heel erg ziet bij deze auto, net zoals bij alle tesla’s is dat ze een batterij auto willen laten lijken op een auto zoals we hem al 100 jaar kennen.

    Met slimme trucjes maken ze “alsof”. Als je vanuit de designerspen kijkt naar wat de klassieke proporties zijn voor sedans dan heb je het over een “greenhouse” dat binnen de binnenranden de wielkasten blijft, en het verlengde van de A stijl zal niet in het hart van het voorwiel komen maar ver daarachter. Bij een Coupe is dat nog erger, met een lange neus en kortere achterkant. Al die design cues zijn ontstaan met een reden, namelijk de techniek die er onder zit, baggageruimte, brandstoftank, lange 6 of 8 in lijn motor, en later de grote V8’en.

    Met name tesla heeft heeeeeel goed ontworpen waardoor je bij de model S haast het A6 idee hebt, maar ondertussen zit er een complete extra zitrij, omdat het neusje maar vreemde proporties heeft. Of het voorbeeld van die nieuwe “mustang”. Daarbij loopt het dak in een donkere kleur hoog en lang door, terwijl de body in carosseriekleur diagonaal en sportief afloopt.

    Dus nee de proporties zijn hartstikke verkeerd. Of men het mooi vindt is helemaal prima, maar denk voordat je schrijft over de proprties alsjeblieft toch eerst even na dat een elektrische auto qua chassis niet veel meer is dan een skateboard en dat een klassiek ontwerp dus totaal nergens voor nodig is. Denk je nou echt dat als een brandstofmotor niet uitgevonden was dat we nu grote neuzen op onze auto’s hadden? En kenmerkende grille’s? Om alles maar te koelen of van voldoende lucht te voorzien?

    Oh ja, iets meer on topic: ik vind het wel een leuk ontwerp

    Login om te reageren
  13. mclovin zegt

    9 september 2023 om 17:20

    Wat een verschrikkelijk hok. De Multipla van BMW

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North