Zo ontwijken leaserijders de hogere bijtelling

Auteur: , 98 Reacties

Nederlandse leaserts doen het oude adagium 'ons ben zûnig' weer eens eer aan.

fuenfer

Het zal de oplettende lezer en leaser niet ontgaan zijn dat de bijtellingsregels dit jaar compleet op de schop zijn gegaan ten opzichte van de voorgaande jaren. Of nou ja, eigenlijk viel de vernieuwing alsnog tegen. Van vijf arbitraire bijtellings-categorieën besloten de ambtenaren in al hun wijsheid over te gaan naar vier arbitraire categorieën. Desalniettemin bleek al snel dat het door de nieuwe regels een stuk moeilijker zou worden om een voordelig bijtel-percentage te scoren op een lekkere auto, zoals in het verleden nog wel eens mogelijk was met een sterke diesel of iets dergelijks. Het leidde vorig jaar een voorspelbare jacht om nog snel even een contract op een dergelijke auto af te sluiten voor vijf jaar op.

Inmiddels kunnen we wat verder kijken naar wat voor effecten de verandering teweeg heeft gebracht. Ten eerste bleek al snel dat de leaserijder niet echt iets geeft om het milieu en de stekker uit PHEV’s heeft getrokken. Dat wisten we natuurlijk al een aantal jaar omdat de Prii en Civic Hybrids ons met 150 op de klok om de oren vlogen op de ’s lands snelwegen, maar het is toch fijn om die anekdotes te staven met keiharde cijfers.

Een positief effect is verder dat collegae @casperh en @wouter niet langer bij elke rijtest het woord bijtelling respectievelijk bijjjjj-tèll-îîngggg in de mond hoeven te nemen. In de praktijk zijn de verschillen tussen de meeste auto’s in een segment namelijk niet zodanig groot meer dat ‘het percentage’ de allesbepalende factor is of de auto een verkoopsucces wordt in Nederland of niet.

Een ander fenomeen is de groeiende populariteit van het leasen van tweedehands auto’s. Auto’s die vóór 2016 op kenteken zijn gezet komen namelijk in aanmerking voor de oude, voordeligere regels. Veel mensen zijn bereid een gloednieuwe heilige koe te laten staan ten faveure van een leasebak met de bijtellingskop eraf.

In het verlengde daarvan kunnen we nu effect vier daaraan toevoegen. Volgens leasegigant LeasePlan worden dit jaar namelijk aanzienlijk meer aflopende leasecontracten verlengd, in plaats van dat er voor een nieuwe auto gekozen wordt. In 2016 lopen er in Nederland naar schatting ruim 20.000 contracten met een lage bijtelling van 14% of lager af. In het verleden koos de leaser heel vaak voor een nieuwe auto. Logisch gezien het feit dat je bijtelt over de oorspronkelijke catalogus-waarde van je auto, dus waarom dat doen over een oude bak als je ook een nieuwe kan rijden. Slechts één op de zes leasers was zo verknocht aan de oude leasbak dat ze er nog even mee door wilden rijden.

Maar uit een peiling van LeasePlan blijkt dat inmiddels ruim 20 procent van de leaserijders kiest voor verlenging van het contract, omdat een vergelijkbare auto met hetzelfde bijtellingspercentage niet meer tot mogelijkheden behoort. Tevens loopt de gemiddelde verlengingsduur bovendien op van ruim een halfjaar naar een volledig jaar.

Rijd jij ook nog even door met je Mégane diesel, of kan je de verleiding van de nieuwe Giulia toch niet weerstaan? Laat het weten in de comments.



98 reacties

Is het zo gek dan , dat mensen hun leasecontract met de bestaande auto nog een keer verlengen? Als het flink geld bespaard per maand dan snap ik dat volledig. Alles is al duur zat.
@gertjan2012: ik kocht laatst een peer. De prijs viel me alleszins mee.
@pomoek: Je moet nu niet appels met peren gaan vergelijken he…
@pomoek: mop mop gas erop
@gertjan2012: Alles is al duur zat inderdaad. Vooral voor mensen die hun eigen auto en alle bijkomende kosten ook nog moeten oprochelen.
Wat mij betreft: heel het leasemodel buitengooien en gewoon netjes zelf je auto kopen.
@amphiby: Waarom zou je gewoon netjes zelf een auto kopen, als je een lease auto hebt?

(Funcar telt niet)
@rikus: Daarom zeg ik: heel t leasemodel buitengooien.
@amphiby: wat als je lease auto een stuk gereedschap is zoals voor menig service monteur. Moet hij ook maar met ze eigen auto naar alle klanten rijden.
@mars1985: Goed verhaal, dan is het toch een bedrijfswagen? Wat mij betreft hoeft daar privé niet mee gereden te worden.
@amphiby: Ah, maar ik ben een vertegenwoordiger. Moet ik dan ook maar 65000 km met mijn eigen betaalde auto rijden? Dacht t niet he
@jrsmoke: Dacht het wel he. Alleen moet jouw werkgever jou dan gewoon netjes compenseren voor de kosten die jij voor hém maakt. Ik vraag er niet om om (ff kort door de bocht) via de belastingen het deel dat jij en je werkgever niet aan jouw auto en kilometers betalen op te hoesten. Jij betaalt ook geen cent aan mijn auto, belastingen, verzekering, benzine en garagerekeningen
@jrsmoke: dan rij je naar je werk met je eigen auto. Daar neem je een bedrijfswagen en dan rij je daar je 65.000 km per jaar mee. Zo moeilijk is dat niet.
@daveb: als arbeider rijd je vaak naar je ‘werk’. Ik rijd 90% van de tijd naar mijn klanten en dat zijn vaak soms meerdere per dag.
@stephane8200: Daar snap ik de ‘auto van de zaak’ ook echt wel hoor. Alleen de kosten daarvoor moeten volledig voor jouw baas zijn en niet deels voor de rest van Nederland. Dat is het puntje dat ik de hele dag al probeer te maken :)
@amphiby: ik snap je punt maar ik wil ook niet meebetalen aan jouw kinderbijslag, zorgtoeslag, uitkering, hypotheekrente-aftrek, subsidies voor overheidsprojecten die nergens over gaan etc. etc. Dat is wat de wetgever of overheid besloten heeft en waar we helaas allemaal mee te maken hebben.
@amphiby: zijn baas betaald ook alle kosten… Mrb, verzekering, afschrijving en onderhoud zit allemaal in een leasetarief. Alleen voor het prive gebruik betaald de berijder bijtelling! Dat heeft niks met de auto te maken, maar met inkomsten voor de belastingdienst. Bijtelling is wat anders dan de autokosten
@stephane8200: Escort servicewagen?
@stephane8200: Ik ben geen leaserijder en persoonlijk vind ik het raar dat ik belasting moet betalen voor zaken als luxegoederen voor een ander. Want zo zie ik t namelijk. Maar terugkomend op jouw weerwoord. (en ik snap je best hoor), wat is het probleem om voordat je naar je klanten gaat naar een centrale locatie te rijden waar bedrijfswagens staan die kan gebruike en als je klaar bent zet je deze weer terug. Dan ben je maar een uurtje per dag minder bij de klant en meer aan het forenzen.
@DaveB: punt 1 betaal jij geen belasting. Waar het om gaat is dat specifiek op alle auto’s van de zaak juist wél belasting betaald wordt door werknemers. Op sommige alleen wat minder.

Punt 2 is jouw idee best grappig maar niet heel goed. Los van dat het dan oplevert dat mensen veel meer moeten reizen en nog meer files ontstaan, waardoor de hele economie en gemeenschap er last van heeft: volgens jouw voorstel zou ik naar mijn hoofdkantoor regio Amersfoort moeten voor een afspraak bij een klant in Rotterdam of Utrecht, terwijl ik in Rotterdam woon. Niet extreem efficiënt zowel in nuttige reistijd als qua additionele reiskosten. En daar gaat de klant al helemaal niet voor betalen. Laat staan als jij de klant bent en jouw bedrijf er voor opdraait.

Kortom: leuk bedacht, maar nee.
@stephane8200: Punt 1. Zolang leaserijders belastingvoordeel hebben t.a.v. mensen met een eigen auto dan wel geen auto, dan blijft mijn punt staan. Persoonlijke mening dat ik het dan onzin vind dat er maatschappelijke gelden geïnvesteerd moeten worden aan “luxe goederen”.

Punt 2: Je aanname dat je naar je hoofdkantoor moet is niet juist. Maar zo dik je natuurlijk wel je punt extra aan. Ik heb het een centrale locatie genoemd. Laten we zeggen: soort van algemene carpool plaats waar bedrijfsvoertuigen gestald worden voor dit soort gebruik.
Grof concept snap ik ook. Maar met degelijke uitvoering solvabel. Zoals reeds omschreven in meerdere autoboog artikelen ga je dan van eigen bezit naar gedeeld algemeen bezit.
@amphiby: Ja! Lekker met je eigen auto 45.000 km per jaar voor de baas rijden!
@timt: Inderdaad.
Alles wat de baas voor je betaalt zit nog ‘voor’ dat er 52/40% belasting wordt geheven, een auto die je zelf koopt, koop je met je netto salaris.

Maargoed, als we allemaal naar 22% bijtelling gaan is het verschil niets een heel groot.
@martinus: Nu de bijtellingsregels gaan veranderen scheelt het inderdaad niet veel meer. Gelukkig maar :)
@martinus: Hoe kom je daar nou bij? Die auto is een stuk gereedschap dat je gebruikt voor ‘de zaak’. Evenals een hamer of een zaagmachine voor een timmerman mag je dat van de belasting aftrekken ja. Alles wat je uiteindelijk produceert betaal je immers BTW over, of dat nou diensten of producten zijn.

Bijtelling betaal je aan de belastingdienst omdat je die auto ook privé mag gebruiken in sommige gevallen en dan is het verkapt loon.

Ik snap niet helemaal waarom mensen denken dat je als belastingbetaler meebetaalt aan de leaseauto van de buurman? Die buurman wordt juist belast voor iets waar verder helemaal niemand in NL iets voor heeft hoeven doen, namelijk op zondag naar zn schoonmoeder rijden met het gereedschap van de zaak.
@timt: Tsjah.. ik rijd ook al mijn kilometers voor de baas van m’n eigen centen. Enkele reis gemaximeerd op 25km en 12ct vergoeding, alle belasting, verzekering en reparaties voor mijn eigen rekening…
Redelijk stevig verschilletje met een gloednieuwe auto rijden waarvoor je echt wel wat betaalt, maar waar je verder echt totaal geen omkijken naar hebt, en waarvoor ík ook meebetaal omdat de leaserijder minder bijtelling hoeft te betalen. En dat terwijl ik alles al zelf betaal.

Ik weet zeker dat de baas best een regelingetje kan treffen met de werknemers als je 45000km per jaar voor m moet rijden. Maar liever niet over mijn rug..
@amphiby: Gij snapt er echt helemaal niets van…
@timt: die baas moet gewoon zorgen voor “pool” voertuigen zoals bij defensie ook het geval is. Die auto’s staan op de parkeerplaats, mocht je ze nodig hebben, dan pak je er 1. Als je terug bent maak je de auto schoon en tank je em af. Naar het werk heen en weer rijden doe je maar met je eigen auto.

Wat mij betreft mag het hele lease model ook weg. Voor de duidelijkheid, ik ben niet jaloers op leaserts. Ze staan volledig in hun recht. Echter ben ik wel van mening dat het unfair is tegenover burgers die een eigen auto moeten kopen en onderhouden. Een lease Prius die met 150 op de linkerbaan rijdt wordt nu gewoon geholpen door de overheid. Terwijl iemand met een Prius die gekocht is daadwerkelijk de moeite doet om zuinig te rijden omdat diegen het voelt in zijn eigen portemonnee.
@87sandyd: Goed plan voor een MKB bedrijf met 6 werknemers waarvan er 2 de hele dag op de weg zitten. Laten we 3 poolauto’s neerzetten!
@87sandyd: waar wordt een lease Prius geholpen door de overheid?
Alle vaste lasten worden netjes betaald en daar bovenop komt er ook nog geld de staatskas in de vorm van bijtelling.
Een leaserijder brengt dus per auto meer geld binnen dan een niet-leaserijder.
We zouden niet-leaserijden moeten afschaffen!!! Waar zijn de hooivorken!!?!?
@amphiby: Alle leaserijders moeten deaud! Dan is er ook geen jaloezie. Het is hun auto nie, het is een leasebak. Allemaal vectra’s uit 98 gaan kopen, gastank erin. Minister amphipy heeft de petrolhead niet mee in de volgende verkiezing.
@amphiby: Ik snap m nu pas;). Alleen maar funcars op de weg. Stel dan voor om alleen leaseauto’s incl brandstof boven de €1500,- te laten rijden.
@fmgarcia: Jij snap t m! Bijkomend voordeel is dat mensen leukere auto’s gaan rijden.
@amphiby: Ja das leuker. Alleen wat maakt het uit dat er prive in wordt gereden. Ik heb altijd bijtelling over bedrijfswagens betaald. Puur om geen gezeik te hebben met registreren kortom gemak. Dat zal voor het grootste gedeelte ook zo zijn. Ik heb een tijdje prive gescheiden gehad, toen fuckte ik net zo goed de boel en reed ik gerust 2 x naar de zaak op zaterdagmiddag.. Teveel kopzorgen voor een relatief laag bedrag. En je hebt vaak nog een leuk speeltje ook.
@gertjan2012: Toch zijn er niet veel die het doen…
Want eerst deed reeds 1 op de 6 zijn contract verlengen, nu 1 op 5… Dat zijn maarliefst 700 mensen meer dit jaar.
Gewoon allemaal lekker een nieuwe Giulia en die Mégane snel naar een ver vies land verbannen..
@pinut187: ik ben het hier zo mee eens!!
@pinut187: China ofzo;)
Ik heb zelf in mei nog een C350e uit december 2015 uit het schap getrokken voor 5 jaar…. Ik hou 5jaar lang 400 euro netto per maand op zak tov 65.000€ op 22%. Apart zetten en over 5 jaar heb ik 24.000€ ter beschikking voor een gebruikte Giulia :-)
@jbkleyn: wil je erover praten, 5 jaar een c350e is zelfkastijding, heren bloggers heeft er iemand nog iets anders ter beschikking voor deze meneer?!??
@sbmmaxx: Haha, nee ik heb niks te klagen. het is een heerlijke prachtig afgewerkte auto maar zou zonder de fiscale stimulans niet m’n eerste keuze zijn geweest.
Ik begreep altijd dat auto’s na 5 jaar teveel onderhoud nodig hebben om nog interessant te zijn voor lease maatschappijen. Uit het oogpunt van duurzaamheid, langer met een auto rijden is beter voor het milieu, natuurlijk geen slechte ontwikkeling.

Ik vraag me alleen af wat er met al die hybride auto’s gebeurd op de 2e hands markt. Toch een vrij complexe techniek waar je niet zelf aan moet gaan knutselen.
@pomoek: die gaan naar mother Russia om daar als taxi te fungeren.
@jaapiyo: oefenobject voor toekomstig elektriciëns :)
@pomoek: hybride auto’s zijn nog wel te slijten in Nederland. Het probleem is de wegenbelasting van een (eco-)diesel.
@flutterby: Daar mogen ze wel wat aan doen. Mijn vriendin heeft een audi a1 diesel die ze prive heeft gekocht. Wel gebruikt voor werk, maar nu toch wat anders wil. Ik ben bang dat geen handelaar zit te wachten op een kleine premium diesel met 100k op de teller.
@fmgarcia: diesels zijn viesss
Ongelooflijk, moeten wij nou naar bijtellingsknallers kijken omdat mensen goedkoop een auto willen rijden? Ik stel voor iedereen een Pagani Huayra met 22%.
@oranjebril: ik denk alleen dat als ik daar de bijtelling voor moet betalen ik de rest van de maand niet kan eten. En dan verdien ik niet slecht al zeg ik het zelf?
Goed nieuws voor de leasemaatschappij. Die full option 100pk Megane is totaal niet interessant in de export. En in Nederland is de vraag voor tweedehands diesel onvoldoende.

Verder snap ik het wel. Beter een jaartje door rijden als een nieuwe auto simpel 1,5x meer kost. Tevens geld het ook als je volgend jaar maar 22% wil bijtellen ipv 25%.
@flutterby: Waarom is de Megane niet interessant voor de export?
@oranjebril: Omdat de combinatie instap-motor en full-options uitrusting geen natuurlijke combinatie is. Zou het in NL ook niet zijn geweest, zonder die bijtellingsregels.
Het zijn niet voor niets instap-motoren: Het motorenpallet wordt aangeboden op basis van de verwachte vraag. Buiten NL is er markt voor zwaardere / sterkere motoren. Dat heeft o.a. te maken met het feit dan NL vlak is.
@mout: Het is inderdaad de instap-motor (die het best wel kan in de bergen), maar hebben ze dan liever een niet full-options auto met een sterkere motor?
@oranjebril: Zeker. En die zijn dan ook prima te verkopen. Het zijn de 14%-ers die lastig gebruikt te verkopen zijn.
@mout: in heel Spanje zouden ze hem gerust willen hebben. Daar rijdt Juan en alleman in een afgeragde huurauto. Die zijn 9 van de 10 als diesel geleverd. Moet er wel een redelijke prijs tegenover staan.
Ik vraag me stiekem wel eene af hoe het Nederlandse wagenpark eruit zou zien als het fenomeen leaseauto niet bestond….
@bluebird: Uit RS’jes en GTI’s van Autobloggers.
@bluebird: nog meer gebakjes denk ik. Als ik even voor mezelf spreek, de drie leaseautos die ik heb (gehad) kon ik geen van allen nieuw betalen, dus was het alternatief waarschijnlijk een 14e-hands Civic of Golf geweest.
@gulli: of een youngtimer D- of E-segmenter van BMW/Mercedes/Audi/Volvo/Saab/Alfa/Peugeot*


*Doorhalen wat niet van toepassing
@e1000bmw523i: eens, alleen van de auto’s waar ik tot nu toe naar heb gekeken (330D Touring bijvoorbeeld) loop ik leeg op de wegenbelasting :P
@gulli: Je mag met zo’n oude diesel toch een paar steden niet in. Tip van flip: gewoon op benzine rijden.
@e1000bmw523i: bedankt voor de tip, Flip! Eigenlijk de enige reden waarom ik naar diesel zat te kijken is koppel, en (oh wacht, ik zei enige) brandstofkosten. Bij een leuke tweedehands is het omslagpunt toch niet meer van toepassing op de aanschafprijs. Maar waarschijnlijk kun je met een leuke 325i/328i/330i ook wel leuk vooruit .
@e1000bmw523i: dat zijn de leasebakken van toen….
@marinepower: Toen werden auto’s doorgaans nog gekocht…
@bluebird: beroerd, want een hoop mensen zullen geen splintertje nieuwe wagens gaan rijden.

Kunnen we niet eens een topic openen waarom er zoveel azijnzeikerds zijn als het leasen betreft?

Ik lease en ben er prima tevreden mee. Voor een paar honderd euro rijd ik een dikke bak die ik anders nooit had kunnen rijden.
@freezzr:
Niet voor het één of het ander maar welke dikke bak rij jij dan? In het gros van de gevallen rij jij helemaal niks meer als de baas jou eruit mietert omdat de verkoopresultaten bij de klanten weer eens tegen vielen. Ik heb niks tegen leaserijders maar op feestjes hoor ik regelmatig mensen zo praten. Sowieo rij je voor een paar honderd euro (max. 350 euro dus) géén dikke bak. Dik aangekleed wellicht maar dik qua motor absoluut niet.
@meritocraat: ik ga geen discussie aan over wat een dikke auto is. Ik vindt ‘m dik en wat een ander daarvan vindt zal me aan mijn anus roesten. Ik ben blij met m’n 400nm onder de kap, er past een gezin in en in mijn eentje knalt ‘ie als een dolle.
@freezzr:
Geen discussie aangaan en ik vindt met DT. Je krijgt tegenwoordig een A6 3.0TDI bij Capgemini, dat wist ik niet ^^.
@meritocraat: Hothatches (Fiesta ST/Clio RS/Peugeot GTI) rijd je voor dat geld hoor, en in mn ogen zijn dat wel dikke bakken! Maar uw mening kan anders zijn natuurlijk
@jordydeknecht:
Ik vind ze leuk om te zien maar ik zou ze persoonlijk niet direct als een dikke bak willen bestempelen. Het aantal mensen wat zo’n auto in de lease heeft bij het bedrijf waar ze werken is echter op 1 hand te tellen gok ik. Laat staan dat het wenselijk is. In dit geval ga ik daar niet zo snel van uit en gok ik op een wat dikker aangekleedde diesel uit het land van onze oosterburen.
@meritocraat: Mijn reactie was ook puur om aan te geven dat er wel degelijk auto’s in de lease én onder de €350 bijtelling vallen met een ‘dikke motor’. Vallen allemaal onder de 2 liter, maar als je zulke prestaties wilt hebben in een duitse premium ga je al gauw over de €350 heen.
@meritocraat: Volvo V40 D4 met een behandeling van Polestar en aftermarket velgen is wel een dikke bak hoor. ;) Fiscus en lease proof!
@freezzr: jawel je bent te lui om te sparen
@tragepater: yup. Ben makkelijk, zo houd ik meer tijd over om aan mijn andere auto’s te knutselen.
@bluebird: simpel , ouwe bende uit het jaar kruik
@bluebird: Dat is simpel: lekker rustig op de NL wegen. 80% van het rijdende wagenpark is op een of andere manier gefinancierd…
via iPhone app
@svenska_aeroplan_ab: dat vertelde men mij laatst inderdaad bij de garage. Bijna niemand rekent zelf direct af
@bluebird: Dan krijgen de fietsenmakers en het OV het mega druk denk ik. Verder zullen daarnaast de verkoopcijfers van de Toyota Aygo, Peugeot 107 en Citroen C1 sky high gaan.
@bluebird: De bijtellingsregels hebben niets met leaseauto´s van doen. De bijtelling geldt voor zakelijke auto´s die privé worden gebruikt (= loon in natura). Mijn werkgever koopt de auto´s zelf, maar vanzelfsprekend betaal ik wel bijtelling voor privé gebruik.

Leaseauto´s kunne zakelijk en privé geleased worden
@bluebird: overigens valt me op dat er sinds een jaar ineens een boel oude auto’s bij is gekomen die voornamelijk worden gereden door studentikoze types. En dan geen mooie klassiekers maar oude gare incourante bakken zoals (sorry voor de liefhebber) een kromme roestige Opel Senator, krakkemikkige Citroën XM of ander spul dat je voor 500,- van de sloop redt en bij de beunhaas nog een soort van op de weg kunt houden. Het is goedkoper dan de trein, (vaak) droger dan de fiets maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik heb niet het idee dat danwel de veiligheid danwel het milieu hierbij gebaat is, maar het is wel lekker goedkoop
@gulli: Het is beter voor het milieu die oude bakken rijdende te houden dan (voor die zelfde mensen) een nieuwe auto te maken.
@gulli: milieu moet je je totaal niet druk over maken. Moet je eens de weg op gaan in een oostblok land. Snap je meteen wat ik bedoel. Apk totaal onbekend daar.
Waarom wordt een lease auto en een zakelijke auto altijd in één adem genoemd? Net of alle zakelijke auto’s per definitie lease auto’s zijn.
@tysson: omdat het “jou” auto niet is
@hoonigan247: Ik heb de auto gekocht op de zaak en ben eigenaar van deze zaak. Dus de auto is indirect wel van mij en ik heb niks met een lease maatschappij te maken, maar betaal wel bijtelling aangezien ik ook privé gebruik maak van deze auto. Ik rijd dus een zakelijke auto en geen leaseauto.
Als ik nu in een (overigens erg fijne) 14% Mégane zou rondscheuren zou ik ook dat ene jaartje er nog bij pakken. Scheelt toch serieus veel geld.
Hen zelf een Volvo V40 D4 gechipt tot 230pk. Bevalt me prima, kost me netto 200 per maand. Onbeperkt prive kilometers, tankpas van de baas. Daarnaast een S8 voor de hobby ernaast, wat zonder leaseauto een veel duurdere hobby zou zijn. Zo slecht vind ik dat lease idee niet. Had eerst een Octavia combi, maar dat hok snel omgeruild voor de V40 toen er een collega vertrok. Koste mij wel meer bijtelling, maar vind rijplezier dan toch belangrijker
@draadloos: heerlijke motor die D4, welke chip heb je?
@freezzr: Rica uiteraard :)
Ik heb mijn Volvo precies na 4 jaar en op een paar honderd kilometer na met 2 ton op de teller in moeten leveren. Met spijt in mijn hart want ik had er nog wel een jaartje er mee door willen rijden. De nieuwe (vergelijkbare) wagen kost me gewoon 200 euro netto meer in de maand. Het waren 4 mooie jaren met een 14% bijteller maar eigenlijk wist ik wel dat het te mooi was om waar te kunnen zijn en dat het niet zo zou kunnen blijven.
Ik rij ook nog een jaartje extra door in de DS3 met tankpas die me €85 per maand aan bijtelling kost.
En daarna? Gewoon geen bijtelling, klaar. Ik ga niet €200 per maand lappen voor een nieuwe auto terwijl de vriendin ook nog een Grande Punto heeft staan waar de privé kilometers mee gereden kunnen worden.
En dan is er natuurlijk ook nog een Z3 Coupe voor de weekenden, dus geen probleem als we allebei een keer ergens anders heen moeten ;-)
@madmarky: tenzij je kids krijgt en twee auto’s moet hebben ;)
@freezzr: Hij heeft 2 auto’s zegt hij net. Buiten dat denk ik dat hij bedoelt dat hij daarna wisselt naar een auto van de zaak zonder privé KM’s en dus 0 bijtelling.
Uit duurzaam oogpunt helemaal niet gek.
Dat worden hele gelukkige leasemaatschappijen! Heronderhandelingen van de contracten in de wetenschap dat de berijders het willen.
Met zo’n kenteken heb je m’n aandacht. Waar is die MILF dan?
Helaas zullen ze het contract van mijn auto wel niet verlengen, die staat ruim boven de 2 ton als aanstaande februari het contract afloopt. Maar ik lees net dat full-options Meganes niets waard zijn en ik hoop de mijn leasemaatschappij dat ook vindt.
Ben benieuwd wat ze er voor willen hebben, als het mij past koop ik “mijn” full-options Megane van de leasemaatschappij en ga op kilometervergoeding rijden. Beste wagen die ik ooit heb gehad, door en door betrouwbaar.

Dus dat is ook een manier om de bijtelling te ontwijken, de auto kopen die je ooit hebt uitgezocht voor de lease aan het einde van het contract.
Voordeel: je weet wat je koopt en hoe er mee gereden is.
Je gaat leven naar inkomen. De Outlander-brigade gaat straks pijn lijden.
Ben gewoon van 14% naar 21% gegaan, geen centje pijn. Nou ja ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).