Zo snel is de racer van Tesla

Auteur: , 60 Reacties

In elk geval sneller dan een Bugatti Veyron...

Tesla

Eerder vandaag bespraken we de racehistorie van AMG. Als er één raceauto iconisch is, is het wel de 300 SEL 6.8 AMG. Racen met een gigantisch grote sloep heeft gewoon iets. Tesla is op dit moment hard aan de weg aan het timmeren om een eigen historie op te bouwen. Daar hoort natuurlijk een raceauto bij. Want het adagium ‘Racing improves the breed’ geldt namelijk altijd.

Tesla

De raceversie van de Tesla Model S werd enkele weken geleden al getoond aan het grote publiek. We hebben nu de specs van deze opgevoerde powersedan en eerlijk is eerlijk: ze zijn indrukwekkend! De basis voor de Electric GT Tesla Model S (zo heet ie officieel) is de Model S P100D. Dat is in standaardvorm al een zeer snelle auto: de sprint wordt in 2,7 seconden afgeraffeld. Het nadeel van de Model S is natuurlijk het gewicht. Niet dat de concurrentie vedergewichten zijn, maar 2270 Kg is bijna Bentley niveau.

Tesla

Bij een raceauto kan al het nodeloze gewicht eruit, dus ook deze GT Tesla kreeg een dieet. Het resultaat is een afname van 500 Kg! De motor werd ook nog onder handen genomen. De coureurs hebben nu 778 pk onder hun rechtervoet. Het koppel is eveneens indrukwekkend: 995 Nm. En zoals het een elektrische auto betaamt wordt dat direct op de wielen losgelaten.

Tesla

Het resultaat is dat deze raceauto nu van 0-100 sprint in een Bugatti-generende 2,1 seconden. De topsnelheid bleef met 250 km/u ongewijzigd. Uiteraard is er aan alles gedacht. Zo heeft de Electric GT Tesla een volledige rolkooi, speciale Pirelli P-Zero banden, grotere remmen en een raceonderstel.

Het kampioenschap vangt dit jaar aan met 10 verschillende teams die beide 2 rijders aandragen, waaronder heuse Nederlanders! Er staan 7 Europese circuits op de planning. De indeling van de races is lekker overzichtelijk. Er is een vrije training van 20 minuten en een kwalificatiesessie van 60 minuten. Vervolgens zijn er twee races van 60 Km. De eerste wordt overdag gehouden, de tweede in de vooravond. Meer informatie over deze nieuwe raceklasse vind je hier.

Tesla

Dan even een klein verzoekje aan Tesla. De prestaties van de Model S staan buiten kijf en ook het uiterlijk is niet verkeerd. Maar zou het mogelijk zijn om het topmodel iets onderscheidender te maken? Met name die uitgeklopte wielkasten en splitter zouden mooi staan op een P100D. Alvast bedankt!



60 reacties

Rondje ring en dan praten we weer ;)
@bofkont: Ik kan je dan in ieder geval verstaan.
@bofkont Kan 2 keer de ring rond maar dan is het wel over denk ik.
@bofkont: Want daar was die Bugatti Veyron zo sterk in?
@simonmc: 7:40 is anders geen slechte tijd, zelfde als een 911 GT3
En de SS doet het zelfs in 7:17.
@bofkont: grappig dat bij elke bijzondere prestatie van een elektrisch merk gezocht wordt naar een minpunt of een situatie waar ie niet geweldig kan zijn. Ik ga nu voortaan ook bij elke Lambo filmpje of artikel schrijven: Ja, en nu met je gezin van 6 naar Zuid-Frankrijk met de caravan!
@stfu: maak je nu eens niet zo druk.. bij een artikel over bijvoorbeeld een willekeurig VAG product, staan er ook altijd mensen klaar om kritiek te leveren
@melkkoe: precies datzelfde wilde ik nu ook net zeggen inderdaad.
@melkkoe: iets met diesel wel gate
@stfu: Je kan het ook omdraaien. Elke Tesla fan heeft het er over dat die sneller dan een Lambo, Ferrari etc. op de 100 zit. Moet ik dan elke keer maar een reactie neerzetten: maar kun je er ook een Lambo mee bij houden op het circuit?
@unknown234: want teslas zijn ook bedoel als circuit speeltjes…..
@banaan7: Ik weet het niet hoor, maar volgens mij gaat dit artikel over een Tesla voor op een circuit, niet waar?
@stfu: grappig dat jij altijd op je teentjes bent getrapt, stfu.
@stfu: waarom zou deze zo slecht zijn over de ring? Ik ben ook wel benieuwd wat deze daar klaar speelt.
@lekbak: Accu’s kunnen de hitte niet trekken waardoor hij in noodloop terechtkomt om de accu’s voldoende te koelen.
@bofkont: maar ze racen 60 kilometer achter elkaar. Dan kunnen ze ook wel een rondje groene hel doen. Of twee rondjes…
@lekbak: Wellicht dat deze racer beter is aangepast, de normale straatversie kan het niet zolang.
@stfu: Mooi ben benieuwd.
En tijdens de pitstop gaat ie in het stopcontact ?
@pechweg:
Ja klopt. Half uur pauze ook voor de kijkers om zich op te laden
Doen ze ook mee aan de 24 uur van Le Mans?
@gash: eeeeen stekkeren maar!
@gash: ja, maar dan wel met n verlengsnoer er aan.
Weinig downforce voor het aantal paardjes.
Dat word een saaaie geluidloze race hmmmmmm
2.1 seconde. Dat is toch niet oke voor je lichaam?
@michielp: Een top fuel dragster trekt nog veel harder op: 0-160 km/h in 1 seconde. Dus van 0-100 km/h in 2,1 seconden zal je dan ook wel overleven…
@michielp: 100 km/u oftewel 27,8 m/s gedeeld door 2,1 seconden maakt 13,2 m/s² = 1,35 G. Valt wel mee hoor.
@solksagen: Precies. Het lichaam van een getraind mens kan tot zo’n 5g aan, dan heb je nog wel even. Daarna is het verstandig om maatregelen te nemen (drukpak).
@solksagen: Dank! Niet zo goed opgelet bij natuurkunde.
500 kilo lichter… Da’s de moeite.
@pietertjep85d: ik had verwacht dat ze door die gewichtsafname juist weer iets ruimte hadden voor een grotere batterij
@nasty: dat is bet als flink afvallen en dan een vetlaag kweken zodat je meer reserves hebt.
Ik denk dat je gewoon het motor geluid mist want ik denk wel dat dit een vermakelijke klasse kan zijn want alle auto’s zijn gelijk
@rob5nismo: Kan de coureur lekker zelf zijn motorgeluid nadoen, net als vroegâh.
@jules713: of een kaartje tussen de spaken van de velg steken net als met de fiets vroeger
Zou de accu die 60km volhouden, of wordt er halverwege auto gewisseld?
Ben niet blij met deze ontwikkeling, want ik zie het al een bedreiging van de door mij zo geliefde autosport. Natuurlijk de variant autosport met geluid. Stomme elektrische auto’s, als we nou gewoon iets minder vlees eten warmt de aarde ook veel minder op en fossiele brandstoffen zijn altijd nog wel ergens te vinden.
@ferari: Het wordt misschien nog wel moeilijker om dat stukje vlees van het menu te krijgen. Want zo’n Tesla (ook straks een Model 3) laat mensen wel makkelijk overstappen.

Misschien kan Elon Musk iets bedenken om insectenburgers net zo aantrekkelijk te maken :D
@ferari: daar heb je wel volledig gelijk. Beter stop je met vlees eten, dat is echt heel, heel veel beter voor het milieu! Kijk bijv ook eens Cowspiracy
Toch wel heel knap hoor, maar nog steeds niet mijn ding
@allesmetturbo: zeker omdat hij geen turbo heeft haha. Deze heeft zelfs een supercharger! Ik ben ben het een beetje met je eens. Tesla zal nooit de markt overnemen enkel parallel naast de huidige markt optreden
0-100 is leuk en 2.1 sec geweldig maar voor racewagens en sportwagens is het gevoel van dooraccelereren en bochtgedrag wat mij betreft de maatstaf.
Wat doet ie van 0-200 en de tussenacceleraties?
@gokartmozart: als je weet dat elektrische auto’s een constant koppel af kunnen geven, weet je ook dat die tijden goed zijn. Dat ding ramt gewoon door hoor. Zelf ervaren die P100D.. Goeiendag zeg wat een raket
@e30junkie: Daarom is de 0-100 tijd inderdaad zo snel, maar tot de 200 moet de Tesla Model S het toch afleggen een stuk meer traditionele concurrenten.
@flutterby: volgens mij is een 0-200 in 10,5 seconden voor de.productieversie zeer netjes. Dat zou bij deze race versie best eens flink onder de 10 kunnen uitkomen.
@gokartmozart: je weet hoe een elektromotor werkt? Die heeft over een gehele lijn vol vermogen, alleen zwakt het iets af boven een bepaalde snelheid. Dat voelt of merkt de gem. mens niet. En bochtgedrag: door het lage zwaartepunt is dat al erg goed. Op Assen (AV test) deed ie het in bochten ook zeer goed.
Ik wil geen splitter of uitgeklopte wielkasten! Een sportwagon lijkt mij wel wat.

Ik hoop overigens dat deze raceklasse groter word dan de Formule1 en dat er ook races zijn in Zandvoort met 200k aan publiek. Kan men in ieder geval niet klagen over het geluid :’)
Dat ze op normale circuits rijden is al opmerkelijk. De formule E komt niet verder dan wat korte, lullige stratencircuits. Ben benieuwd wat Musk nu weer uit de hoge hoed tovert.
Waarom gebruiken ze hier een pre-facelift model voor?
@dragspert: Ja, geloof niet dat de p100d er als pre-facelift was.
@amg65: de P100D heeft ook geen achterwielaandrijving zoals deze wagens. Lijken mij de oude P85 modellen maar met grotere accu. Best modulair zo’n EV auto ;)
Pohhh 500kg is wat!
Zal nou ook wel flink door de bochten gaan.
Uitgeklopte wielkasten splitters ? Mag hopen van niet. Vind de meeste topmodellen ook het minst mooi met al die frutsels uitlaten enz. Vind het juist veel leuker als het stijlvol heel snel gaat ipv die anabolen bolides met de ik kan het verst pissen uitstraling.
Als ie klaar is met opladen hoor je ping net als bij een magnetron
2,1sec met rwd. Ongelooflijk!
Een raceteam, Elon Musk weet wel hoe hij met het geld van anderen moet smijten, maar ondertussen is Tesla nog verre van winstgevend! Bewaar dit soort zaken voor als er geld over blijft onderaan de streep.
@stephano: Helaas heb je het fout, Q3 2016 winst gedraaid voor het eerst sinds 3 jaar en aandelen zijn sindsdien enkel omhoog gegaan dus men ziet het positief. Aandeel schommelt behoorlijk over de laatste 24 maanden maar sindsdien gaat het goed. Heeft ook nog nooit zoveel autos verkocht, zie het toch behoorlijk positief in voor ze!

Investeren nog niet van gehoord zo te zien..?
Sterker nog Tesla draait verlies
Lijkt mij leuk om hem ook tussen andere auto’s te zien

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).