• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít zijn de meest nutteloze opties op jullie auto’s

Auteur: willeme, gepost 15 januari 2017 om 21:05 – 49 Reacties

Jaguar


Aan het begin van de week stelden we je de vraag: wat is de meest nutteloze optie op je auto? De gevolgen bleven niet uit, want we werden overspoeld door een tsunami aan nutteloze opties. Een bloemlezing.

Opties. Wie houdt er niet van. De eerste keer dat je een auto hebt met airconditioning is een verademing. Ook een goede stereo of een set leuke wielen is iets waar de gemiddelde lezer erg blij mee is. Maar door de drang om zoveel mogelijk aan de consument te kunnen slijten bedenken fabrikanten allerlei opties om jouw leven aangenamer dan ooit te maken. Dit is niet altijd het geval, getuige de reacties.

We hebben de mooiste zielsroerselen op een rij gezet. Komen ze!

@whoppie leeft op het randje:

Verlichting, een beetje uitdaging is altijd welkom.

Sommige lezers rijden standaard te snel, zoals @original_arnoud:

Het alarm dat je voor de maximum snelheid kan instellen. Ping! Je gaat harder dan de snelheid die je hebt ingesteld.
Nog nooit gebruikt en ik ben me er altijd van bewust wanneer ik te snel rijd.

Vooroordelen worden nogal eens bevestigd, ditmaal door @matter:

Knipperlichten op een BMW…

Gelukkig is @toyotavenray een gezonde jongeman:

De asbak, want ik rook niet.

Bij een Ferrari betaal je niet voor de opties, @viezefreddyw is er achter gekomen dat ze allemaal nutteloos zijn.

Het ergste is nog altijd dat je ergens een knop hebt zitten en als je er op drukt, er niets gebeurd. In mijn zeer geliefde DS3 zit er aan de richtingaanwijzer en aan de ruitenwisserhendel aan de buitenkant een knop. Via de knop van de ruitenwissers kan ik via het scherm kijken wat mijn gemiddelde verbruik is. Maar via de andere knop kan ik totaal niets. Ik druk er op maar er gebeurd niets. Na twee jaar heb ik echt nog steeds geen idee..

Elke optie die de Ferrari heeft is bijna nutteloos. Navigatie heeft hij maar het werkt echt voor geen ene meter. Bluetooth voor telefonie heeft hij ook maar ook dat werkt voor geen ene tiet. Het is zelfs zo erg dat de mannen van Kroymans tegen me zeiden dat het beter is om een TomTom te kopen. Ook zou het veel beter zijn om oordopjes in te doen als je wilt bellen. En weet je wat het ergste is? Hij heeft nog gelijk ook. De goedkoopste TomTom is tig keer beter en zelfs de goedkoopste oordopjes werken beter.

Toch maar eens kijken naar een 430 16M Spider, Fred?

Waarschijnlijk moet @dwersbongel even naar een geronomeerde tuningsboer:

De traction control op mijn V50. 1.6 Diesel…

@ontploffer kan zichzelf uitstekend vermaken:

De telefoon in de armsteun van mijn E39. Buiten dat het grappig blijft om bij de Mac drive te doen of je aan het bellen bent…

Of zoals ik laatst Bij een alcohol controle ineens deed alsof hij ging, en het een telefoontje voor de agent was.. Hij kon er niet om lachen, jammer haha.

Ook kun je er de baron van Bassie en Adriaan mooi mee imiteren. Maar het is en blijft anno 2017 den nutteloze, niet werkende optie…

@ozan heeft een auto voor mensen met RSI:

Ik kan de airco van mijn 2012 Fiesta instellen met mijn stem. Superhandig joh! Druk je eerst op het knoppie voor voice control, vervolgens zeg je “klimaat” vervolgens “temperatuur” en tot slot “één-en-twintig graden”.

Geniaal, veel makkelijker dan het knopje een slag draaien!

@mwoehaha is helemaal connected:

Facebook- en Twitter integratie. incl. automatisch gegenereerde berichten (Ik ben op weg naar Amersfoort, het is buiten 23 graden terwijl ik luister naar Drake; met dan de tekst erbij: “gepost uit m’n BMW”).

Sommige mensen hoeven hun auto niet op slot te zetten, zoals @schuiftrompet:

het slot op mijn fiat seicento…

@Spiderman is nogal moeilijk te verstaan:

Spraakbediening in een Volvo V60 D6, werkt van geen kanten (mss omdat ik Limburger ben?).

@allesmetturbo luistert niet graag naar piratenzender ‘De Zwarte Kat’:

AM functie op de radio, is er ook maar iemand die dat gebruikt?

De Volvo van @ej20g heeft nog wel eens wat tractieproblemen, ondanks een optie:

TRACS in mijn Volvo 850. Het idee is leuk, maar in werkelijkheid doet het eigenlijk niks. Het schijnt de bedoeling te zijn dat je daarmee makkelijker op kunt trekken bij gladheid, maar echt verschil heb ik, buiten een zoemend geluid (vermoedelijk van de ABS-pomp), niet gemerkt. Gistermiddag nog even getest omdat ik toch wel benieuwd was of ’t beter werkt op mijn huidige T-5R dan op mijn vorige 2.5 20V. Niet echt.

@hanselegans houdt van gas geven:

Geen optie, maar het verbruiksmetertje op een BMW. Het gaat tot 20ltr/100km, je teen krullen bij het optrekken en je zit er al aan. Water- en olietemperatuurmeter hadden handiger geweest.

We hopen dat @erwine60 het andersom bedoelt:

De “power” knop in mijn E60 M5, van 400 naar 507pk….

Ondergetekende deelt de mening @tmenges. In principe hoef je de stoel toch maar één keer in te stellen?

De electrisch verstelbare bestuurdersstoel van mijn s60! heb hem 1 keer gebruikt en sindsdien zit ik gewoon goed. Daar komt bij dat handmatig instellen gewoonweg veel sneller gaat

@kevinsimon_post brengt de echte luxeproblemen aan het licht. Schandalig wat ze doen daar bij Audi:

Meest nutteloze optie:
1-. De kleur van de ambiente verlichting in mijn Q7. Wie wil er in godnaam fel groene/gele/roze/paarse etc. verlichting in zijn auto?
2-. Kofferbak met je voet kunnen openen. Als er 1 optie echt ronduit slecht werkt, is dat het wel. Ik klik hem dus dan ook altijd open met de ‘afstandsbediening’ of tik de achterklephendel net even aan.
3-. Head up-display. Compleet nutteloos. Ik heb een week ‘proef’ gereden voordat ik definitief de laatste opties kon toevoegen en verwijderen, en heb direct head up display eruit gehaald.
4-. En nog 1 klein ding: als ik de achterruitwisser aan zet, druk ik op de zijkant van het ‘pookje’. Dan gaat er een klein rood lampje branden, dat de wisser aanstaat. Aangezien het stuur precies voor het lampje zit, moet je eerst ‘om’ het stuur heen kijken om te kijken of ie aan of uit staat. En dat ziet er echt heel erg onnozel uit als je 1.95 meter lang bent. Om het lekker plat te zeggen: je ligt zowat met je bek op het dashboard om dat lampje te kunnen spotten.

Het doet ons deugd om te horen dat de rechtervoet van @sportevo nog intact is:

Cruise control op mijn e30 M3. De vorige eigenaar vond het geweldig, ik heb het 1x gebruikt om te testen.

Koning van de lezersvragen @Nicolasr ontkent het bestaan van de bloemist:

De meest nutteloze optie is nog steeds niet genoemd. Dat is namelijk dat bloemenvaasje in de eerste VW New Beetle. Die is echt he-le-maal nergens goed voor!

Allen hartelijk bedankt voor de inzendingen!

Ook interessant!

  • lezersvraag optie
    Lezersvraag: Welke optie op je auto wil jij niet meer missen
  • Lezersvraag: welke optie op een auto is voor jouw een must?
    Lezersvraag: welke optie op een auto is voor jouw een must?
  • Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
    Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
  • Lezersvraag: de meest onpraktische auto die je gereden hebt

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag, lijstjes

Vorig bericht: « De hoogtepunten van 50 jaar AMG
Volgend bericht: Zo snel is de racer van Tesla »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    15 januari 2017 om 21:09

    Gewoon helemaal niemand die zijn alcoholslot nutteloos vindt ..

    Tsssss .. zaadjes ..

    Login om te reageren
    • josvanrey zegt

      15 januari 2017 om 21:50

      @lincoln: ik ga met de taxi

      Login om te reageren
    • Jochen zegt

      16 januari 2017 om 08:31

      @lincoln: dat is een accessoire, geen optie :-x

      Login om te reageren
  2. henkhupelschoten zegt

    15 januari 2017 om 21:13

    De achterklep openen met je voet ja, werkt van geen kanten! Zelf niet aan gedacht!

    Login om te reageren
  3. bmwm3gtr zegt

    15 januari 2017 om 21:13

    Am is natuurlijk niet meer van nu. De piraten gaan ook over op FM #titom

    Login om te reageren
    • m550d zegt

      15 januari 2017 om 22:48

      @bmwm3gtr: met een klein regeltje RDS voor de tekstbeleving! #dop2dop

      Login om te reageren
      • jaccovdzaag zegt

        16 januari 2017 om 00:47

        @m550d: en de lady is met de Unimog naar de supermarkt, voor een paar kistjes groene knuppels!

        Login om te reageren
      • bmwm3gtr zegt

        16 januari 2017 om 12:37

        @m550d: maar geen documentaire’s hier

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 januari 2017 om 23:48

      @bmwm3gtr: AM én FM zijn allebei nutteloos en hopeloos achterhaald. Als je nog geen DAB+ hebt, dan is Spotify of webradio via de smartphone middels Bluetooth naar de radio of direct op het apparaat veel praktischer, kwalitatief beter en vrijwel oneindig qua keuzevrijheid.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        16 januari 2017 om 09:42

        @RRRobert: ha ha de meeste mensen horen geen verschil in kwaliteit van de muziek, maar verschil in ontvangst. Of je bij goede ontvangst het verschil hoort? Nee want daarvoor is je auto gewoon niet geschikt.

        Login om te reageren
      • thisguy zegt

        16 januari 2017 om 17:36

        @rrrobert: FM kan simpelweg niet kwalitatief slechter zijn bij goede ontvangst. FM is ongecomprimeerd terwijl DAB(+) compressie gebruikt om genoeg data in de stream te krijgen. Bij goede ontvangst betekent dat dus dat FM beter is. Bij gemiddelde ontvangst is DAB+ misschien IETS beter. Bij matige tot slechte ontvangst is FM vaak nog wel wat van te maken, terwijl DAB+ dan gewoon niet meer luisterbaar is. Ik blijf liever bij de simpele ouderwetse FM.

        Login om te reageren
    • mynameisjeroen zegt

      16 januari 2017 om 07:35

      @bmwm3gtr: FM piraten deed ik 20 jaar geleden al. In stereo met RDS.

      Login om te reageren
  4. atrak zegt

    15 januari 2017 om 21:16

    Die grote navi schermen, ze worden alleen maar gejat. De beste optie is nog steeds een snellere motor.

    Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    15 januari 2017 om 21:16

    Elke keer als viezefreddyw dat knopje indrukt sterft er iemand op deze wereld. Het is maar dat ie het weet…Durf te wedden dat ie nu nog vaker op het knopje drukt…

    Login om te reageren
  6. hans75 zegt

    15 januari 2017 om 21:18

    airbags zijn nutteloos… er zitten er een boel in.. maar ik gebruik ze nooit

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      15 januari 2017 om 22:20

      @hans75: Bij mij zitten er ook vaak airbags in. Gebruik er hooguit twee. Voor de rest zijn ze inderdaad nutteloos. Vooral die dingen waar ze aan vastzitten.

      Login om te reageren
  7. kenner zegt

    15 januari 2017 om 21:21

    Knipperlichten op een BMW, epic !!! Ik moest lachen, toen en nu weer

    Login om te reageren
  8. timh zegt

    15 januari 2017 om 21:23

    Dat knopje in de ds3 activeert bij mijn berlingo Siri op mijn iPhone zodat ik handsfree kan bellen en dergelijken. Ff ingedrukt houden dus als je tenminste een iPhone hebt gekoppeld via Bluetooth.

    Login om te reageren
    • kevinbergwerff zegt

      15 januari 2017 om 21:36

      @timh: bij mijn ds3 herhaalt het de aanwijzing van de navigatie als deze aan staat

      Login om te reageren
  9. dwersbongel zegt

    15 januari 2017 om 21:30

    Nooit gedacht dat ik met mijn oude diesel op Autoblog zou komen :)

    Login om te reageren
  10. Homer55 zegt

    15 januari 2017 om 21:31

    @viezefreddyw:
    Als je de buitenste knopje van de richting aanwijzer ingedrukt houd schakel je de automatische verlichting uit en weer aan.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      15 januari 2017 om 21:32

      @Homer55: Nee dat is het niet. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat als ik het knopje indruk, dat de navigatiespraak herhaald wordt. De reden waarom ik daar nooit achter kwam is omdat ik dat altijd uit heb staan.

      Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        15 januari 2017 om 21:37

        @viezefreddyw: Dan hebben ze dat over de jaren heen veranderd. Bij de Peugeot 406 was dat het wel namelijk.

        Login om te reageren
        • cliosport2000 zegt

          16 januari 2017 om 11:21

          @homer55: Bij renaults uit de jaren 90 of begin jaren 2000 is het de claxon haha, ik gok dat het per merk verschillend is en dat het inderdaad ook over de jaren heen andere functies krijgt :).

          Login om te reageren
      • madmarky zegt

        16 januari 2017 om 09:26

        @viezefreddyw: Ik heb dat knopje ook in mijn DS3 maar heb een uitvoering zonder navi. Dus hier doet ie als nog niets.

        Login om te reageren
  11. viezefreddyw zegt

    15 januari 2017 om 21:36

    Zijn allemaal weer erg leuke inzendingen geweest, grappig. En toch nog functioneel want ik weet nu wat er wel gebeurt haha.

    En tja @willeme, een 430 16M is helaas onbetaalbaar geraakt. Maar zijn wel mooie dingen!

    Login om te reageren
    • gtrlove zegt

      15 januari 2017 om 22:28

      @viezefreddyw: ik vind die ene grappig over het lampje van zn achteruitwisser, je kan ook gwn door de binnenspiegel kijken om te zien of de wisser aan staat

      Login om te reageren
      • joejojo2012 zegt

        15 januari 2017 om 23:14

        @gtrlove: met z’n bakkes bijna op het dashboard. Haha, lig nu nog dubbel van het lachen :)

        Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      16 januari 2017 om 01:18

      @viezefreddyw: je verhaal over dat knopje komt me heel bekend voor. De 307 SW van mijn vader (uit 2003 met exact dezelfde hendeltjes als de DS 3 uit 2016, dus ook dezelfde als die van jou) heeft een knopje om in het schermpje de info te veranderen en die andere doet niks, behalve concentratie en stress oplossen door gewoon random op dat knopje te blijven drukken tijdens het rijden. Maar je hebt gelijk. We hebben die wagen 7 jaar gehad zonder er achter te komen wat het doet.

      OT: toevoeging die nogal persoonlijk is: alle vier de elektrische ramen kunnen bedienen vanaf de bestuurdersdeur. Mijn vader, toen hij net zijn 2002 406 Break had, bleef steeds het knopje van zijn raam indrukken en er gebeurde niks. Zat ie op het knopje van het linker achterraam in plaats van voor te drukken. Bron van ergernis maar hij deed het zelf! Onze 307 die we erbij kregen had van die slingertjes achterin, wat mijn vader betreft zou elke auto dat moeten hebben (dit terwijl de 307 de enige van zijn 6 auto’s uit de afgelopen 15 jaar is die die slingers had, de rest had of geen achterruiten (Sprinter) of elektrische (406, W220, W221, 508).

      Nu we het toch over mijn vader en zijn gekke voorliefde voor Peugeot hebben: hij heeft een nieuwe 3008 besteld die volgende maand komt, en gelijk voor mijn moeder een nieuwe C3 erbij besteld. Heel de familie aan de nieuwe auto volgende maand. Gaat leuk worden :)

      Login om te reageren
      • Johan82 zegt

        16 januari 2017 om 09:28

        @mercedesclk350: Dat knopje van de DS. Ik heb op mijn Peugeot ook aan beide kanten een knop aan het einde van de hendel. Rechts is voor de verschillende weergaven van de boordcomputer etc. Die andere lijkt weinig te doen. Bij mijn Peugeot is het een programmeerknop. Als ik de auto op het contact zet en ik druk die knop in kan ik de automatische verlichting uitschakelen, daag lichtsensor….

        Login om te reageren
  12. Homer55 zegt

    15 januari 2017 om 21:50

    Mijn auto had een fader knopje. Als je af fabriek ook speakers achterin bestelde kreeg je een fader knopje. Die is nutteloos geworden doordat het tegenwoordig in de radio zit speakerdraden rechtstreeks naar de radio loopt ipv eerst via de faderknop.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 januari 2017 om 11:18

      @Homer55: heb ik ook in mijn oudjes. Best wel makkelijk want het gaat veel sneller dan via de radio. Gebruik het wel eens als de kleine ligt te slapen achterin.

      Login om te reageren
  13. oversoft zegt

    15 januari 2017 om 21:56

    Ik heb een HUD in mijn Mini, maar dat vind ik nou net wel een nuttige optie, vooral als de navi aanstaat. Maar die kleurtjes van de interieurverlichting is echt onzinnig.

    Login om te reageren
  14. bsxc2 zegt

    15 januari 2017 om 22:17

    Die ‘gemoedsgeuren’ in de nieuwe BMW 7-serie.

    Login om te reageren
  15. camber24 zegt

    15 januari 2017 om 22:18

    Kofferklep met je voet openen. Kostelijke optie.

    Ik was laatst aangekomen bij de supermarkt, maar mijn telefoongesprek was nog niet afgelopen. Duurde veel langer dan gepland, en ik heb me in de tussentijd sterk vermaakt met die optie. Door naar automobilisten te kijken die voor lul staan, als ze die schoppende beweging onder hun achterbumper maken, er niets gebeurt en na een minuutje toch maar handmatig de klep openen. Top optie!

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      16 januari 2017 om 07:28

      @camber24: En wanneer die sensor voor de achterklep niet moet werken doet hij het juist wel… Laatst bij de wasstraat een achterklep van een A6 gesloopt zien worden doordat die open ging toen de borstel van de wasstraat over de achterkant heen ging en de achterklep open ging.

      Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    15 januari 2017 om 22:26

    Dat bloemenvaasje in de New Beetle, is voor de bloemlezingen natuurlijk.

    Login om te reageren
  17. rufctr01 zegt

    15 januari 2017 om 22:31

    Ik vind de sjoemelsoftware in VAGje vrij nutteloos

    Login om te reageren
    • riri zegt

      16 januari 2017 om 10:30

      @rufctr01: Jij betaald liever wat meer bijzondere verbruiksbelastingen naast je BPM?

      Login om te reageren
  18. wernerv8 zegt

    16 januari 2017 om 00:04

    Vind een regensensor ook vrij overbodig net als automatische verlichting.heb mn lampen 1 keer aan gezet en die gaat nu gewoon aan en uit met het contact rij dus altijd met licht. Vind ook die dagrijverlichting de grootste grap.allemaal de dagrijverlichting aan alleen achter werkt dat niet dus compleet nutteloos.

    Login om te reageren
    • bluebird zegt

      16 januari 2017 om 09:41

      @wernerv8: vergeet vooral niet de groep die ook in het donker met die dagrijverlichting oo pad gaat :(

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 januari 2017 om 11:20

      @wernerv8: en dan rij je eens in een andere auto en behoor jij tot de klootzakken die pas halverwege de nacht hun lichten aan doen…

      Login om te reageren
  19. toyotafortuner zegt

    16 januari 2017 om 00:35

    Ik wist niet dat die bloemenvaasje in de New Beetle echt een ding was. Ik dacht dat t alleen een random ding uit Midtown Madness was

    Login om te reageren
  20. pinut187 zegt

    16 januari 2017 om 06:36

    Automatisch inpaarkeerknopje.. 1 keer geprobeerd..

    Login om te reageren
  21. Arnoud zegt

    16 januari 2017 om 09:06

    Wie zegt dat ik standaard te snel rijd??

    Er staat in mijn comment alleen dat wannéér ik te snel rijd ik mij daar dan bewust van ben.

    Typisch populistisch gelul. ;-)

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 januari 2017 om 09:41

      @original_arnoud: Overigens is het een erg handige optie. Ik heb een topvrouw, geweldige lieve schat. Maar ze heeft ook een zware rechtevoet. Voor haar heb ik het piepje bij 140 staan in de M3 (ja, daar mag ze in rijden). Scheelt me waarschijnlijk een hoop boetes, want ze vertelt het me elke keer weer dat ze werd herinnerd.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        16 januari 2017 om 10:17

        @gregorius:
        Ze heeft haar aandacht dus niet (genoeg) bij het autorijden?

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          16 januari 2017 om 10:25

          @original_arnoud: ze rijdt dat ding alsof het haar oude 116i (met 5 bak) was. ..Dat ze daar trouwens een BMW badge op durfden te plakken.

          Login om te reageren
  22. focusrs1 zegt

    16 januari 2017 om 10:09

    Cruise controle die maar tot 180 gaat…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North