De hoogtepunten van 50 jaar AMG

Auteur: , 36 Reacties

Das Beste Oder Ein Bischen Mehr. Of zoiets.

AMG

AMG is jarig en dat moet gevierd worden! Het was precies 50 jaar geleden dat twee voormalig Mercedes ingenieurs Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher hun bedrijf AMG Motorenbau und Entwicklingsgeselschaft GmbH oprichten. De eerste twee letters in AMG staan voor Aufrecht en Melcher. De G staat voor Grossapach. Dit is de geboorteplaats van Hans-Werner, niet de vestigingsplaats van AMG. Dat bevond zich namelijk in Burgstall an der Murr.

AMG

Melcher en Aufrecht leerden elkaar kennen bij Mercedes. Al op de eerste dag dat ze elkaar ontmoeten krijgen ze meteen slaande ruzie. Hun persoonlijkheden botsen nogal. Melcher was een rustig, introvert en calculerend heerschap. Aufrecht was de vastberaden, flamboyante en brutale aanhouder. Echter delen ze wel twee passies: Mercedessen en racetechniek. Mercedes is niet echt bezig met de autosport, terwijl concurrent BMW dat wél doet. Sterker nog, tuners als Alpina (ja, Alpina was begonnen als tuner) en AC Schnitzer kregen steun van de fabrikant. Voor Mercedes was er nog niet een raceteam of tuner. Kortom, een gouden idee was geboren. In de vrije uren zijn de twee bezig met het ontwikkelen van motorsportonderdelen en het testen ervan. Voor de twee Duitsers is het snel duidelijk: ze moesten voor henzelf gaan beginnen. Aufrecht beseft dat hij Melcher nodig heeft: het was een briljante technicus. Andersom ook: Melcher heeft Aufrecht nodig om zaken voor elkaar te krijgen.

AMG

Mercedes-Benz had voor de Tweede Wereldoorlog veel ambitieuze en sportieve modellen in hun lineup. Na de oorlog waren veel Duitse merken een stuk meer timide. In de jaren 50 en 60 was er op de 300 SL na, niet echt veel spannends met een ster in de grille de fabriek uit komen rollen. Mercedes kende een traditionele klantenkring. Dat veranderde met de 300 SEL 6.3. Daar kwamen ook andere mensen op af. Uiteraard klanten met een goed gevulde portemonnee, maar ook met hogere eisen. AMG kreeg aanvragen voor een snellere, luxere en dikkere variant van de 300 SEL 6.3.

AMG

Omdat motorsport nog in het DNA ligt van AMG besluiten ze ook met die auto te gaan racen. De bekendste is de 24-uurs race op Spa-Franchorchamps in 1971. AMG doet mee met een SEL waarvan de motor nu 6.8 liter meet, goed voor 430 Duitse paarden. Tussen de Alfa Giulia’s (nee, niet deze), Ford Escorts en BMW 2002’s was er deze Rode Olifant die de tweede plaats pakte (en winst in hu eigen klasse). In de bochten was het nog niet eens zo’n heel slechte auto, maar het behoeft geen betoog dat de dikke V8 zicht liet gelden op de rechte stukken. Ook met de SLC en SEC maakt AMG de Europese circuits onveilig.

AMG

Deze successen zijn de heren van Mercedes in Stuttgart niet ontgaan. In 1988 krijgt AMG de vraag van het hoofdkantoor of zij niet het motorsportprogramma voor Mercedes willen runnen. Dat begint met de 190 E DTM raceauto. De motor van deze auto is in basis overigens geen AMG, maar een Cosworth. Pas op het laatste moment wanneer de 190 E bijna uit de showrooms gehaald wordt, behaalt AMG het kampioenschap voor zowel rijders als constructeurs. De jaren ervoor was er een ware plaag met E30 M3’s van aartsrivaal BMW.

AMG

Van de opvolger van de 190, de C-klasse, komt ook een DTM variant. Dit keer wordt deze wel van top tot teen door AMG ontworpen en ontwikkeld. Dat worp absoluut zijn vruchten af. In 1994, 1995 en 1996 behaalt AMG wederom de rijders- en constructeurstitel binnen.

AMG

Succes smaakt uiteraard naar meer. In de DTM zijn er door de hoge kosten nog maar twee deelnemende merken over gebleven: Alfa Romeo en Opel. Om zich goed te kunnen profileren schrijft AMG zich in voor het FIA GT kampioenschap. Hun wapen: de Mercedes-Benz CLK GTR. En wat voor wapen. In 1998 wint Mercedes het wereldkampioenschap door alle (!) 10 de races te winnen, waarvan 6 een 1-2. De coureurs in kwestie: Bernd Schneider en Mark Webber.

AMG

In 1999 gebeuren er twee opmerkelijke dingen. Ten eerste was daar de CLR, de opvolger van de CLK GTR. De verwachtingen van dit 900 Kg wegende apparaat zijn hooggespannen. Ze worden niet ingelost, bij lange na niet. Twee exemplaren verkiezen het luchtruim boven het asfalt. Zowel Dumbreck als Webber komen met de schrik vrij. Voor Mercedes is de zaak gedaan, het Duitse merk wenst niet nog een Le Mans debacle mee te maken en trekt zich voorgoed terug uit de langeafstandsracerij.

AMG

Het andere opmerkelijke is dat partner Mercedes de meerderheid van de aandelen overneemt. Dit betekent dat Mercedes vanaf dat moment zowel de tuning van straatauto’s en de motorsportactiviteiten worden in eigen huis beheert via AMG. Voor de buitenwereld veranderd er vooralsnog niet veel. Speciaal voor de autosport wordt er wel een aparte tak opgericht: HWA. Inderdaad. Hans Werner Aufrecht.

AMG

In 2000 wordt de DTM nieuw leven ingeblazen, mede door het initiatief van AMG. Geheel in eigen huis ontwikkelen ze de Mercedes CLK DTM. De opzet van de DTM auto is veel eenvoudiger dan voorheen. De auto heeft een 4.0 liter V8 en achterwielaandrijving. Ook Opel en ABT-Sportsline (Audi kijkt nog even de kat uit de boom) haken aan. Een nieuwe raceserie is geboren en nog altijd springlevend. In de afgelopen 16 jaar heeft Mercedes 7 maal de rijderstitel weten te pakken. Dat betrof altijd CLK’s en C-klasses van het HWA raceteam. Ook in het constructeurskampioenschap heeft Mercedes goede zaken gedaan: deze titel word 9 (!) keer behaald.

AMG

Het laatste wapenfeit in de DTM is de titel van Pascal Wehrlein, een F1 protegé. Daarmee is meteen een brugje gemaakt met het andere gigantische succes van AMG. Absolute dominantie in de F1. Met Michael Schumacher en Nico Rosberg begint het moeizaam, maar na de komst van Lewis Hamilton worden de racewins en kampioenschappen aan elkaar geregen. Waarschijnlijk hebben jullie er wat van meegekregen.

AMG

Ook in de sportwagen racerij zijn er diverse Benzen te zien. Denk aan de GT3 varianten van de SLS en nu de AMG GT. Deze auto’s zijn weliswaar ontwikkeld door AMG, maar worden door privéteams ingezet. Dat maakt de auto’s er zelf niet minder spectaculair om. Sterker nog, de racewagens hebben nog de ‘oude’ 6.2 liter grote ’63’ motor. Das Beste Und Ein Bischen Mehr. Ofwel AMG.

AMG

Op naar de volgende 50 jaar!



36 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Stoere openingsfoto.
Mooi geschreven?
@simonvb: ?=?
@simonvb: als ik duim omhoog doe word het een vraagteken, excuses
@simonvb: Excuses aanvaard, maar dit is wel de laatste keer oké?
@simonvb: Huh, jouw voornaam is dezelfde als de mijne, alsook de initialen van jouw achternaam.
@SimonMc: opletten dat ie jouw identiteit niet steelt! :)
AMG heeft 32 jaar bestaan en is sinds 1999 gewoon een Mercedes benz onderdeel ..

Voor al uw “sport” pakketje en spoilers ..
Mooi stukje
Zonder AMG waren het nog altijd saaie taxi’s geweest daar in Stuttgart!
@dutchdriftking:

Nu is tenminste alles AMG zolang er geen Renault blok gebruikt wordt ..

Echt een stuk minder saai ..
Leuk artikel! AMG heeft zich eigenlijk niet ontwikkeld, ze deden het tijd al goed.
Daarnaast doet, als ik onder andere bovenstaand artikel in gedachten neem, de historie van AMG zeker niet onder voor dat van Mercedes-Benz.
@granlusso:

AMG was een welkome aanvulling voor MB na het LeMans debacle ..
@granlusso: eh, volgens mij ben jij niet helemaal op de hoogte van de historie van Mercedes-Benz. Het enige Duitse merk wat enigszins in de schaduw kan staan van Mercedes dat is opel.
@lekbak: U vergeet zundapp nog, die gaan ook oerend hard.
@lekbak: Ik ben erg goed op de hoogte hoor, alleen ik geef toe dat ik een beetje chargeerde met mijn opmerking.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat AMG, net als M GmbH, ten opzichte van andere ‘tuners’ veel meer tot de verbeelding spreken met haar historie.
Das beste, ein bischen anderes!

Ik zou AMG niet direct beter noemen dan een gewone Mercedes-Benz. Als je opzoek bent naar luxe comfortabel vervoer kan je beter wegblijven van de amg’s.
Vind Brabus echt het nieuwe AMG.
AMG laat zien dat je met een Auping ook een pornobunker kunt maken.
Is het mogelijk om mss een korte samenvatting van de 6.3 badgefout toe te lichten?? Ik weet dat ik het zo kan vinden op google maar lees et toch liever van jullie :)
@dominiekdd:

Ach joh .. het is maar een badge ..
Net zoals AMG dus eigenlijk ..
Het merk van mijn dromen!! Ooit zal er een op de oprit staan! En natuurlijk het liefst een C63 van de vorige generatie!! Al vind ik een SLK55 2004-2010 ook wel erg vet.
De CLK GTR is misschien wel de eerste auto die echt mijn aandacht trok. Ik kan mij de poster nog herinneren met (uiteraard) de felgekleurde spiegels.

AMG heeft toch wel hele gave auto’s gemaakt die hoog op mijn verlanglijstje staan.
Mooie opsomming van feiten, maakt het een prachtverhaal. Het verhaal van de CLK-GTR is al een ‘klassieker’ op zich. In een recordtijd ontworpen, gebouwd en getest om daarna alle concurrenten het nakijken te geven.
@breinstein: record tijd, allemaggisch, als er een dun verhaaltje aangedikt moet worden komen tot de verbeelding sprekende woorden als r e c o r d t i j d voorbij
-Mercedes heeft zich in 1955 uit de autosport teruggetrokken, nadat pierre Levegh’s Mercedes 300 SLR zichzelf lanceerde in het publiek en er 83 toeschouwers om het leven kwamen.
– Die 1971AMG 300 SEL die op Spa debuteerde, had gewoon nog een automaat en houtinleg op het dashboard.
Zo eenzelfde AMG 300 SEL werd door vliegtuigfabrikant Dassault aangeschaft om onderdelen voor landinggestellen te testen
@willeme: der Hammer vergeten?
@eklasse: Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan Der Hammer (of Jan Hammer) denk. Het ging nu enkel om de racehistorie van AMG. Der Hammer en andere briljante getunede W124’s hebben we onlangs nog behandeld in dit artikel:

http://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-de-11-gaafste-uitvoeringen-van-de-mercedes-w124-86524
@willeme: in dat geval ben ik gerust gesteld!
@willeme:

Deed MB zelf ook nog aan racen dan ..
Of ging dat allemaal onder AMG vlag ??
AMG staat voor Arabier Met Geld.
Heel mooi stukje @willeme maar niet vergeten dat AMG alleen maar een marketing naam is in F1, net als de motoren in de Red Bulls. AMG badge is er in 2013 op geplakt en zijn wat veranderingen geweest in bedrijfsnamen. Mercedes kocht destijds Brawn omdat McLaren personen auto’s ging maken en Mercedes dit niet acceptabel vond, het zou het imago van Mercedes in de autosport schaden. De Mercedes motor die in de McLaren lag, was in het begin ook een rebadge van Ilmor voordat Mercedes alle aandelen in handen kreeg van Ilmor Engineering. Het bedrijf werd opgekocht maar bleef hetzelfde, Mercedes was de grootste sponsor zoals Brawn het zelf omschreef net zoals het raceteam van Mercedes. Mercedes Petronas race team en Mercedes AMG HPP (motor bouwer) zijn dan ook op zichzelf staande bedrijven waar AMG niet bij betrokken wordt. Het krediet dat AMG krijgt voor successen in F1 vind ik dan niet helemaal verdiend.

Dit is niet geheel onbekend in F. Het Lotus F1 team (Niet te verwarren met Lotus-Renault team met goud/zwart livery) had ook niets met Lotus te maken maar een groep investeerders kreeg van Proton (eigenaar van de autofabrikant) toestemming om de naam te gebruiken. Hetzelfde gold ook toen hetzelfde team de naam Caterham gebruikte alleen daar was de autofabrikant helemaal niet blij mee. Caterham maakte in een publiekelijk verklaring duidelijk hoe het team de naam Caterham kon gebruiken zonder toestemming van de autofabrikant zelf. Kortom niets is wat het lijkt in F1
@bassx: er zit wel degelijk een heel groot verschil tussen het lotus verhaal en het gebeuren bij AMG en mercedes. Bij lotus waren het twee bedrijven die volledig los van elkaar stonden. Bij Mercedes is alles van dezelfde organisatie en is het eigenlijk slechts een formaliteit dat ze uit verschillende bedrijven bestaan. Het is natuurlijk logisch dat het verschillende afdelingen zijn, maar de techniek die ontwikkeld word voor de F1 is natuurlijk gewoon beschikbaar voor AMG. Daarbij is de F1 er ook om meer personenwagens te kunnen verkopen dus het is wel degelijk heel erg logisch dat het dezelfde naam heeft.
@lekbak: Daimler koopt samen met een investeerder een deel van BrawnGP. Het bedrijf is en wordt gerund door Brawn en ondanks dat Daimler een minderheid heeft in aandelen schrijft het team zich in als Mercedes-Benz Petronas bij de FIA. Dit omdat het tevens ook de grootste sponsors zijn van het team. Zoals Brawn omschrijft in zijn boek “Total Competition” willen op deze manier autofabrikanten of een holding hun naam op een F1 team hebben maar heeft de autofabrikant er zelf weinig mee te maken. Dan beslist Daimler in 2012 (dacht dat het 2013 was) dat er AMG op de auto moet komen, nog steeds heeft Daimler < 50% aandelen in het F1 Team. Het team blijft hetzelfde en in een pre-season persconferentie zegt Daimler dan ook dat Mercedes-AMG beter past op een F1 auto dan Mercedes(-Benz) maar dat het verder niets betekend/veranderd. Ook Brawn bevestigd dit nog eens nadrukkelijk om andere investeerders gerust te stellen dat een in auto tuner zich niet bemoeid met het F1 team. In hoeverre heeft een in huis tuner dan te maken met de successen in F1?

Pas na 2013 koopt Daimler de resterende aandelen en geeft een deel aan belangrijke personen binnen het team als motivator (reden voor Brawn om te stoppen) in plaats van een dikke paycheck.
Mooi verhaal. Ben erg benieuwd naar die nieuwe hypercar

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).