• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal achter deze briljante groene Ferrari

Auteur: willeme, gepost 15 januari 2017 om 23:19 – 25 Reacties

Ferrari


En nog van een zeer bekende eigenaar geweest ook!

De mooiste Ferrari’s zijn altijd de grote 2+2 Gran Tourers geweest. Ok, de FF (en GTC4Lusso) vergeten we even, maar de 612 Scaglietti en 456 GT waren bijzonder gracieuze auto’s. Althans, dat is de mening van uw scribent. De combinatie van elegante lijnen, praktische bruikbaarheid en voldoende power van de twaalfcilinder is bijkans perfect. Wijlen Prins Bernhard was een zelfde mening toegedaan.

Een groot verschil was dat Prins Bernhard beschikte over voldoende liquide middelen om een dergelijke auto te kunnen bekostigen. De lijst van wat ons voormalig prinsgemaal aan Ferrari’s heeft gereden is bijna schier oneindig. Van een 212 Inter tot een 330 GT. Op hoogbejaarde leeftijd vond Bernhard het nodig zichzelf een 456 GT cadeau te doen. Wat de rest van het Koninklijk huis heeft gereden vind je in dit artikel.

Ferrari

Maar de mooiste Ferrari die Bernhard heeft gehad is toch wel de Ferrari 500 Superfast. Deze fraaie Ferrari is in productie geweest van 1964 tot 1967. Het was Ferrari’s aristocratische vlaggenschip. Speciaal voor de mensen met smaak, stijl en vooral heel erg veel geld. De 500 Superfast was namelijk 2 keer zo duur als de al niet goedkope 275 GTB. Dat was een raszuivere sportwagen, de 500 Superfast was de comfortabele cruiser.

Ferrari

De 500 Superfast was aanmerkelijk ruimer dan de 275 GTB, je kon er zelfs met vier personen inzitten. Ook had de auto een zeer bruikbare kofferruimte. Dat paste uitstekend bij het karakter van de auto, die een stuk soepeler geveerd was en minder giftig op het gas reageerde dan de 275 GTB. Niet alleen het uiterlijk mag er zijn, ook van binnen was de Superfast bloedmooi. De auto’s kregen bij Pininfarina een speciaal interieur aangemeten met gelooid Connolly leder. Van de eerste serie zijn er slechts 25 stuks gebouwd. In 1967 werden er nog 11 gemaakt op speciale aanvraag. Plus het bijzondere exemplaar van Bernhard (chassisnummer #6267GT) blijft het totaal steken op 37 stuks.

Ferrari

Een van de eerste om de 500 Superfast in ontvangst te nemen was Prins Bernhard. Rood op een Ferrari is leuk en aardig, maar de groene lak van zijn exemplaar staat vele malen beter. De auto van Prins Bernhard was een ware one-of-kind. De ‘500’ motor vond Bernhard net even teveel van het goede. Voor de goede orde, de Colombo V12 van 5 liter groot leverde een maximum vermogen af van 400 pk en 476 Nm aan koppel.

Ferrari

Daarom verzocht hij aan Enzo Ferrari of het mogelijk was de ‘400’ motor erin te lepelen. Maar natuurlijk. Zo is de duurste 500 Superfast niet eens de snelste Superfast, wat gezien de naam best opmerkelijk is. Andere bijzondere kenmerken van zijn Superfast waren de speciale raamomlijstingen en unieke achterlichten.

Ferrari

De auto was dit weekend te bezichtigen op de Interclassics beurs in Maastricht. Het Louwman museum had de auto ter beschikking gesteld ter ere van 70 jaar Ferrari. Trouwe Autobloglezers hebben de bijzondere Ferrari op de gevoelige plaat vast gelegd. Waarvoor dank! De spots van @E34M5Touring vind je hier en de platen van @Spotcrewda vind je daar.

PS: Interclassics 2017 was een groot succes volgens de organisatie. Maar liefst 26.648 liefhebbers zijn dit weekend naar het zuiden afgereisd om onder andere deze Ferrari te kunnen aanschouwen. Volgend jaar is het alweer de 25e editie van Interclassics in Maastricht. De data zijn al bekend: 11 tot 14 januari 2018. Zet ‘m alvast in de agenda!

Ook interessant!

  • Ferrari 812 Superfast krijgt Poolse interieurbehandeling
  • Au: Nederlandse Ferrari 812 Superfast crash op de A1
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Gelekt: vermogen van BMW M2 xDrive valt tegen
  • Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
    Herrie maken met de auto? De politie houdt je in de gaten!
  • Bentley schokt met design van nieuw model
    Bentley schokt met design van nieuw model
  • Nederlandse overheid grootste dreiging voor stijgende benzineprijs
FacebookTweetPinLinkedIn

400, Ferrari, groen, interclassics, Klassiekers, prins-bernhard, superfast

Vorig bericht: « Zo snel is de racer van Tesla
Volgend bericht: Rode Kruis: “Nederlanders amper voorbereid op kou in auto” »

Lees Interacties

Reacties

  1. vonklausenburg zegt

    15 januari 2017 om 23:24

    Weer heerlijk geschreven @willeme!

    Login om te reageren
  2. aadzor zegt

    15 januari 2017 om 23:26

    Moest Bernard zelf de benzine betalen? Dat er een kleinere motor in moest.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    15 januari 2017 om 23:41

    “Van een oud baasje geweest” is in deze geen aanbeveling, want die ouwe Benno stond erom bekend z’n auto’s altijd flink de sporen te geven.. En van een “niet-rokers auto” kun je ook niet spreken.
    *rilt van pijptabak*

    En toch, als totaalplaatje, is dit wel een héél begeerlijke auto. Prachtig.

    Login om te reageren
  4. granlusso zegt

    15 januari 2017 om 23:46

    Het was dan misschien een boef, maar ik vind Prins Bernhard wel een baas. Met stijl. En geld. En bastaardkinderen.

    Login om te reageren
  5. DonEmilio zegt

    15 januari 2017 om 23:53

    Dat zijprofiel, man wat een lijnenspel. Zo chique en elegant. Veel mooier dan die blubberdikke coupe’s van vandaag de dag.

    Login om te reageren
  6. donvincenzo zegt

    15 januari 2017 om 23:56

    Zo zie je maar dat groen rijden helemaal niet verkeerd hoeft te zijn.

    Login om te reageren
  7. fromtheg zegt

    15 januari 2017 om 23:58

    Dit exemplaar is een van de allermooiste Ferrari’s. Kleurstelling van in- en exterieur is perfect afgestemd.

    Login om te reageren
  8. stephane8200 zegt

    16 januari 2017 om 00:12

    Deze Ferrari was echt een van de topstukken daar in Maastricht om te zien. Alleen al vanwege de kleur van het interieur en het exterieur. Zeer smaakvolle combi en niet alleen omdat deze persoon hem had samengesteld. Overigens stond een andere Ferrari van hem er ook maar die stond min of meer in een hoekje opgesteld.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      16 januari 2017 om 19:13

      @stephane8200: Ik vond die groene Dino ook erg fraai. Mooie combi met dat camelkleurig leer. En een kleur die je niet vaak ziet op een Dino.

      Login om te reageren
      • stephane8200 zegt

        16 januari 2017 om 19:31

        @e34m5touring: die was inderdaad ook supermooi! Heb foto’s op Instagram staan: https://instagram.com/p/BPQykO3AuZA/

        Login om te reageren
  9. 87sandyd zegt

    16 januari 2017 om 00:15

    Als ik zoiets weer voorbij zie komen, dan vraag ik mij af of wij over 50 jaar naar de huidige Ferrari’s kijken. Eigenlijk weet ik het antwoord daarop al. Zulke stijlvolle Ferrari’s, maar ook Lambo’s of Jaguar’s zijn er helaas niet. Ook Aston Martin, hét merk als je kijkt naar stijl en klasse weet het niet voor elkaar te boksen om een stijlvolle 2+2 GT neer te zetten. Jammer is dat toch…

    Login om te reageren
    • peugwow zegt

      16 januari 2017 om 08:18

      @87sandyd: gelukkig hebben we Maserati! Als de (vorige generatie) Quattroporte of de Granturismo niet elegant zijn weet ik het ook niet meer

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        16 januari 2017 om 09:32

        @peugwow: de GranTurismo is geen 2+2 GT. Over de vorige generatie heb je gelijk, echter in de huidige line-up valt de Quattroporte niet meer op, de elegantie is eraf.

        Wat is nu nog een echt fraaie 2+2 GT?

        Login om te reageren
        • peugwow zegt

          16 januari 2017 om 11:52

          @87sandyd: de GranTurismo is juist een 2+2GT en dan ook nog eens bijzonder elegant. Snap je punt dus niet helemaal. Over de nieuwste Quattroporte heb je gelijk, de oude is mooier.

          Login om te reageren
          • 87sandyd zegt

            16 januari 2017 om 13:39

            @peugwow: WOW, mijn automotive-brain laat mij even in de steek. Helemaal vergeten dat de GranTurismo 2 stoelen achterin heeft. Mijn excuus.

            Login om te reageren
  10. toyotafortuner zegt

    16 januari 2017 om 00:31

    Bijzonder sexy ding!

    Login om te reageren
  11. viezefreddyw zegt

    16 januari 2017 om 06:29

    Een van de mooiste auto’s die ik heb mogen aanschouwen in het Louwman Museum waar al geen misselijke auto’s staan. Over twee weekjes ga ik maar weer om m’n schoonvader de boel te laten zien. Het verveelt nooit.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 januari 2017 om 11:37

      @viezefreddyw: als je dan een goudgele a-klasse of een w201 Avantgarde Azzurro ziet staan moet je me ff een berichtje doen. Staat namelijk bij mij ook in de planning rond die tijd.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        16 januari 2017 om 11:51

        @lekbak: Is goed, zal ik tof vinden! Zaterdag de 28e loop ik er rond..

        Login om te reageren
  12. tenaci zegt

    16 januari 2017 om 07:14

    Heb er ook bij staan kwijlen in het Louwman ooit. Wat een bak. Als ik toch Wim-Lex zou zijn…. dan ging ik toch eens praten met Louwman om hem terug te halen. Eventueel met terugkoopgarantie voor Louwman. Ben je nou een koning of niet?

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    16 januari 2017 om 08:18

    Wat een baas is het toch ook. “Doe maar een wat minder sterke motor” ouwe Hollander! Ehh Duitser.

    Login om te reageren
  14. granturissimo zegt

    16 januari 2017 om 13:37

    500 Superfast is normaalgesproken een tweezitter toch? Terwijl er genoeg ruimte achter de stoelen is…

    Mooiste klassieke Italiaanse 2+2 GT: 250 GTE, Maseratie Sebring, Lambo Islero, Alfa Giulia GT, 365GT/4 2+2, 456GT?

    Achterin een Alfa SZ (ES30) past met enige moeite de achterbank van een Alfa 75…

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      16 januari 2017 om 20:09

      @granturissimo: die maserati sebring inderdaad! Man man man, wat een schoonheid is dat

      Login om te reageren
  15. nielsa87 zegt

    16 januari 2017 om 16:35

    Je kan zeggen wat je wilt van die oude pedo maar smaak had die wel!!

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    16 januari 2017 om 23:17

    Hij had wel smaak!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North