Zo torpedeert Ferrari de titelkansen van Max Verstappen

Auteur: , 45 Reacties

Het Italiaanse peerd staat onder druk en begint een beetje te steigeren achter de spreekwoordelijke groene tafel.

Max

Het is een oude wet in de racerij: als je niet op de baan kan winnen, kan je altijd nog proberen om politieke druk uit te voeren op de regelgevers zodat die je laten winnen. Race-organisatoren zitten namelijk vaak dusdanig verlegen om grote spelers die aan de start willen verschijnen dat je al snel behoorlijk wat in de melk te brokkelen hebt als deelnemer. Dat geldt eens te meer voor grote fabrikanten en misschien wel het állermeest voor Ferrari in de F1. Niet voor niks krijgt het rode team al jarenlang een extra zak geld toebedeeld van Bernie voor haar aanwezigheid. Het is een beetje alsof de KNVB Ajax elk jaar tien miljoen extra geeft om net die speler te kunnen kopen die het verschil maakt.

Dat gezegd hebbende is het zeker niet alleen Ferrari die dit spelletje probeert te spelen. Zo dreigde Red Bull de afgelopen jaren meerdere keren de F1 te verlaten als de FIA de regels niet zo zouden veranderen dat ze weer elk jaar kampioen konden worden. Velen claimen dat Ford de Le Mans-organisatie zo ver heeft gekregen om de terugkeer van de GT op het Circuit de la Sarthe een écht feestje te maken door de geldende equivalentie-formule in de GT-klasse ietwat in Amerikaans voordeel te calibreren. Volkswagen Seat bleef enkele jaren geleden in het WTCC net zo lang zeuren over meer turbodruk voor hun diesel-Leons totdat ze de atmosferische benzinemotoren eindelijk konden verslaan. Kortom, de voorbeelden zijn legio.

Inmiddels kunnen we in deze categorie er weer een extra paragraafje bijschrijven. Ongeveer twee maanden voordat de gladiatoren beginnen met de eerste wintertest, tracht Ferrari haar grootste concurrenten alvast te verwonden. Niet door een subtiel dolkje in de ribbenkast te prikken onder het harnas, maar wel door vraagtekens te zetten bij de legaliteit van de auto’s van de grootste concurrenten.

Zowel Mercedes als Red Bull hebben volgens Autosport namelijk een hydraulisch systeem ontwikkeld dat de stabiliteit van hun chassis moet verbeteren. Het systeem heeft als officiële doel om de verticale beweging van de auto op te vangen en daarmee het contact met het asfalt te verbeteren. De teams in kwestie gebruiken het naar verluidt als vervanging van het FRIC (Front and Rear Interconnected) systeem, dat werd verboden in 2014. Hoe het nieuwe systeem omschreven wordt doet ons denken aan de ‘mass damper’ die Renault gebruikte in 2005. Die werd destijds echter ook al verboden, dus het nieuwe systeem zal wel net iets anders werken en werd tot op heden legaal geacht. Mercedes heeft het kennelijk zelfs al gebruikt in het afgelopen seizoen.

Ferrari heeft tot op heden geen protest ingediend tegen het systeem, maar de FIA om verduidelijking gevraagd of het is toegestaan in 2017. Hoofdontwerper Simone Resta claimt dat ze dit doen omdat ze overwegen om het zelf ook te gaan gebruiken:

“We are considering a family of suspension devices that we believe could offer a performance improvement through a response that is a more complex function of the load at the wheels than would be obtained through a simple combination of springs, dampers and inerters. In all cases they would be installed between some combination of the sprung part of the car and the two suspension rockers on a single axle, and achieve an effect similar to that of a FRIC system without requiring any connection between the front and rear of the car.”

Echter de F1-fan weet dat zeker de topteams al weer zeker een dik jaar aan het werk zijn aan hun nieuwe auto’s en zo’n nieuw systeem implementeren op het laatste moment niet optimaal is. Lees je dan ook tussen de regeltjes door, dan is de boodschap uit de brief die naar de FIA en alle andere teams is gegaan vooral: dit is illegaal, bannen die handel. In regel 3.15 van het FIA-wetboek staat namelijk dat bewegende aerodynamische onderdelen (met uitzondering van de DRS-vleugel) verboden zijn. Dat was ook de reden dat de demper van Renault destijds verboden werd. Ferrari doet er in hun statement alles aan om duidelijk te maken dat ook dit stiekem een aerodynamica-trucje is:

“All suspension devices in question feature a moveable spring seat and they use energy recovered from wheel loads and displacements to alter the position of the heave spring. Their contribution to the primary purpose of the sprung suspension – the attachment of the wheels to the car in a manner which isolates the sprung part from road disturbances – is small, while their effect on ride height and hence aerodynamic performance is much larger, to the extent that we believe it could justify the additional weight and design complexity.

We would therefore question the legality of these systems under Art. 3.15 and its interpretation in TD/002-11, discriminating between whether certain details are ‘wholly incidental to the main purpose of the suspension system’ or ‘have been contrived to directly affect the aerodynamic performance of the car’. (nadruk toegevoegd)”

De timing van deze ‘vraag’ zo vlak voor het nieuwe seizoen (relatief gezien, we zitten nog te bibberen van de afkickverschijselen tot eind maart) is dan ook opvallend, gezien het feit dat het systeem niet splinternieuw is. Net als Ferrari zijn ook Mercedes en Red Bull Racing natuurlijk al grotendeels klaar met hun auto’s. Mochten zij de nieuwe bolides inderdaad ontwikkeld hebben met/rondom dit systeem én de FIA oordelen dat het illegaal is, hebben die teams mogelijk wel een probleem. We zullen dus maar scherp in de gaten houden hoe dit avontuur verder zal gaan.

Bedankt Rene voor de tip!



45 reacties

Kinderachtige praktijken ook altijd. “Wij kunnen niet winnen dus we gaan bitchen bij de organisatie want de concurrentie is te goed.”

Soms denk ik wel eens: seriously, what are we doing here?
@viezefreddyw: dat denken veel Ferrari rijders…
@viezefreddyw: ik snap de uitvraag best wel en vind er niks geks aan. Laat je niet beïnvloeden door de mening van de auteur van het artikel hè..
@camber24: Wie de geschiedenis van de F1 wel kent met een horizon verder dan drie jaar weet dat Ferrari’s gemekker van alle tijden is.

Normaal mekkert vooral de verliezende grootmacht, en pas op het moment dat inhalen eigenlijk al niet meer kan. Wat dat betreft begint het geklaag van Ferrari al vroeg.
@viezefreddyw:
Jij zou beter moeten weten,
dit is van alle tijden, zolang ik Formule 1 kijk is dit al zo.
Jaren geleden had een ander team een werknemer van Ferrari omgekocht, wat toen een enorme rel is geweest.
Omgekeerd komt ook voor, dat McLaren bijv vragen heeft bij systemen van bijv Renault, Red Bull etc.
@vorsprungdurchbetrug: Ik weet ook beter en ik doel met mijn reactie niet alleen op dit gebeuren van Ferrari maar op alle rariteiten van de teams. Geen enkel team kijkt naar zichzelf als ze ondermaats presteren.
Doet de KNVB dat nog niet dan
Sneu team dat Ferrari. Zal wel weer Italiaanse temperament zijn! Als ik de Fia was zou ik Ferrari maar eens controleren of daar eigenlijk alles wel helemaal zuiver is…
@venividivici: is toch niet raar, dat je om opheldering vraagt? Team doet niet geks hoor..
@camber24: Ja klopt, F1 en oprechtheid/integriteit gaan hand in hand tenslotte hahaha. #it’sonebiggame
@camber24: precies. Als je bedenkt dat teams als Ferrari en Red Bull elk bijna een half miljard per jaar uitgeven is in principe alles geoorloofd. Elke kans die je ziet moet worden gepakt. Zo werkt het in de grote jongens wereld.
Ik ga er overigens vanuit dat rb en MB hun huiswerk hebben gedaan en niet van te voren hebben gecheckt of dit systeem door de beugel kan. Zoals gezegd, MB rijdt er in principe al mee.
@pomoek: idd, volledig mee eens
Een beetje off-topic, maar zou Mercedes vandaag niet de opvolger van Rosberg bekent maken?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo:
Het is bijna 99% zeker dat het Valtteri Bottas wordt. Volgens sommige geruchten is hij ergens in December al op bezoek geweest in de teamfabriek om zitjes en dergelijke te testen.
@misterdrogba: Het zou leuk zijn als ze in plaats daarvan Button uit de greep van Mc Laren hebben weten los te weken…
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Nee, de boodschap was dat ze op z’n vroegst vandaag wat zouden laten weten in verband met de kerstvakantie. Ze hebben nooit specifiek gezegd dat ze op 3 januari de tweede coureur bekend zouden maken.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: nee, wel bekend maken
Doet me denken aan de scene van Rush waarin Lauda de wagen van Hunt stiekem laat diskwalificeren doordat de afmetingen van de racewagen/banden een paar centimeter afweken van de voorschriften.
Ferrari heeft er dus een neusje voor.
@misterdrogba: Precies dit inderdaad! En dan de moraalridders uithangen. Eigenlijk best misselijk. Niveautje lagere school.
Hier is afgelopen seizoen al genoeg over gezegd en geschreven. Het systeem is in de zomer van 2016 door de FIA bij Mercedes als legaal bestempeld. Ferrari zal hun systeem wel niet tijdig klaar hebben en probeert het op deze manier te verbieden?
@erik2907: toch lees ik vanmorgen op een echte F1 site het volgende bij een artikel hierover:

“De FIA laat nu weten dat deze ophangingssoort verboden is. De federatie heeft dat volgens de Italiaanse krant La Gazetta Dello Sport laten weten aan de teams.”
@Rice09: link van deze ‘echte’ F1 site?
Ah, het is toch al eeuwen geweten dat de Top-teams elkaar altijd de loef proberen af te steken, en al zeker de laatste jaren, omdat de budgetten alsmaar groter worden, en alles veel-eisender . . . , het is dan ook maar de vraag hoe lang dat spelletje gaat blijven duren . . .
Kom op, we hebben het hier over Red Bull en Mercedes. Beide teams hebben het de technische knowhow, mensen en financiële middelen om gewoon twee concepten tegelijk te ontwikkelen. Die weten ook dat als ze in een grijs gebied opereren, de kans bestaat dat hun oplossing illegaal wordt verklaard en ik kan mij dan ook niet voorstellen dat ze geen legale oplossing klaar hebben staan.
Wat als Mercedes en RedBull Racing dit juist willen? Ferrari de indruk geven dat de iets doen in het grijze gebied om ondertussen iets veel beters te maken dat 100% legaal is en Ferrari dus 1-0 achterstaat al voor het seizoen is begonnen.
Heerlijk het seizoen is begonnen, nog voordat er ook maar een auto gepresenteerd is.
Wat ik eigenlijk lees is: dit systeem is al veel langer bekend. Ferrari heeft het ongetwijfeld zelf al proberen te ontwikkelen maar krijgt het niet voor elkaar. Dan rest nog maar een mogelijkheid: laat de FIA het verbieden. Als de FIA zegt, meh, het mag gewoon, dan is Ferrari klaar voor dit jaar. Gezellig wordt dat in Maranello!
@pomoek: wat ik lees is RB en Mercedes hebben een probleem als de FIA dit kort voor de start van het seizoen illegaal maakt. Wat alleen een verspilling is van een tiental miljoen en bijbehorende ontwikkelingstijd, maar ook een auto geeft die in de basis een compromis heeft.

Als het werkt, meesterlijke zet dus van Ferrari.

On topic: is weer is wat anders dan 3 jaar lang RB gejank dat de motorformule anders moet en het oneerlijk is.

@lambo4all: Er is door alle teams, behalve MB, behoorlijk misgekleund wat betreft het motorenreglement. Er is te weinig ontwikkelingsmogelijkheid. De voorsprong van MB op motorengebied is lastig in te halen.

Wat dit systeem betreft is dit, voor zover ik het begrijp, een belangrijke reden dat MB zo snel was in 2016. Niet alleen konden ze op de rechte stukken wegrijden bij de concurrenten, maar ook in de bochten behielden ze maximale grip.
@lambo4all: Overigens heb je natuurlijk een punt. Ik bedoel alleen maar dat als Ferrari dit echt een probleem zou vinden en ze echt overwogen dit te introduceren ze dit al véél eerder hadden kunnen aankaarten. Dat ze dit zo laat doen is volgens mij een teken dat ze het gewoon niet voor elkaar krijgen. En dat is natuurlijk, voor een team in een technische sport, best een teken aan de wand.
Kan iemand mij uitleggen waarom bewegende delen niet mogen? We willen toch juist de nieuwste en beste technologieën uit de F1 halen door middel van ontwikkeling?
@kilum: teams gaan dan heel veel geld steken in het ontwikkelen van vleugels die precies goed doorbuigen op de juiste snelheid. Hierdoor zal er nog meer verschil komen tussen de grote en kleine teams gezien de kleine teams minder geld hebben om dit te ontwikkelen.
@mrrallycross: bewegende aerodynamische delen snap ik nog wel maar de vering die van rijhoogte kan veranderen is dat zo’n groot probleem?
Zalig gewoon hoe autoblog een bericht over een doodnormale vraag van Ferrari oppikt, er een “stouterds gaan Maxiewaxie pijn doen” titel boven zet en een ziljoen clicks binnenkrijgt. En natuurlijk razende reacties van degenen die niet verder lezen dan de titel lang is.

Moest Max niet bestaan, jullie zouden hem uitvinden.
@heidekonijn: voltaire, noice. Toevallig fan van de eerste Deus Ex game?
@heidekonijn: inderdaad wederom een slimme Max klikvoer..
@heidekonijn: Hahah Yeahhh, Max rules!!!!!
@wif1: And you can’t do nothing about it…
De brief van Resta aan Whiting dateert van vóór de kerst. Whiting heeft inmiddels aan alle teams laten weten dat “dergelijke systemen niet aan de regels voldoen”, reden voor vele nieuwe vragen van andere teams.
@solksagen: nou ja, Whiting heeft laten weten dat ‘een systeem zoals Resta beschrijft’ niet aan de regels voldoet. Daar zit een klein nuanceverschil in, want de andere teams zullen oppereren dat hun systemen niet aan die beschrijving van Resta voldoen. Whiting zegt hiermee (nog net) niet dat de desbetreffende systemen van Mercedes en Red Bull daadwerkelijk vout zijn.

Wordt in ieder geval vervolgd.
Hoe komen ze er bij Ferrari achter dat dit mogelijk gebruikt wordt bij de andere teams?
Dit hoort ook een beetje bij het spel. Je rivaal op deze manier laten denken dat ze niet goed bezig zijn. Al denk ik zelf dat redbull en Mercedes zich er niks van aantrekken.
Haha, hopen dat ferrari in gelijk gesteld word en idd gebanned word, Ferrari hoort gewoon op de 1e trede van het podium te staan in mijn optiek (ja ben Ferrarifan, Max moet maar naar Ferrari ipv redbull)
Ik denk dat het eerder een probleem is voor de minder draagkrachtige F1-teams, Ferrari biedt zelf al jarenlang een hydraulische toepassing aan op hun sportwagens voor de openbare weg om de vering aan te passen (magnaride), dus het is voor hen geen enkel probleem om dat ook in de F1 toe te passen.
Mooi. Als ze nu al bang zijn, dan geven ze nu al toe niet zo goed te zijn in het ontwikkelen van auto’s als Red Bull. Als de Mercs het nou ook een beetje verpesten: Max wereldkampioen 2017? Fingers crossed.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).