Zo vaak wordt de Model 3 elke dag besteld

Auteur: , 123 Reacties
Zo vaak wordt de Model 3 elke dag besteld

Je eigen merk hypen: Elon Musk weet hoe het werkt.

De (qua afmetingen) relatief bescheiden Model 3 lijkt vooralsnog een schot in de roos. De kleine broer van de Model S en Model X werd afgelopen vrijdag officieel aan het publiek voorgesteld na een teaser en promotiecampagne van mythische proporties. Toch kunnen we niet ontkennen dat Tesla’s manier werkt. Sinds de introductie worden 1.800 orders per dag genoteerd voor een verse Model 3.

Gelukkig voor Musk is er nog meer goed nieuws te melden, want de omzet groeide in Q2 naar 2,8 miljard dollar. In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 1,3 miljard dollar. Het verlies nam echter ook toe. Vorig jaar bedroeg het verlies in het tweede kwartaal een stevige 293 miljoen dollar. Dit jaar was dat 336 miljoen USD.

In het tweede kwartaal van 2017 werden 22.026 auto’s aan de man gebracht, een stijging van 53% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Over heel 2017 werden 47.077 auto’s verkocht. In Q3 van dit jaar moeten per maand 1.500 Model 3’s van de band rollen. Dat aantal moet richting het einde van 2017 hard oplopen zodat begonnen kan worden met de levering aan niet-Amerikaanse klanten.



123 reacties

Goed nieuws, de omzet groeide en het verlies ook?
@mauritsh, serieus dat noem je goed nieuws?
Klinkt als iets uit de Pravda uit vervlogen tijden : Lada, make cars, Lada loose money.
Lada make more cars, Lada loose more money!
@desjonnies:

De omzet is aanzienlijk hoger dan verwacht, het verlies lager dan verwacht. Het relatieve verlies bijna gehalveerd, terwijl de investeringen (baten gaan uit voor de lasten, reden waarom snel groeiende ondernemingen de eerste jaren vaak verliezen leiden) exponentieel toenemen, om de productiegroei te kunnen bewerkstelligen en R&D voor nieuwe modellen (binnenkort de eerste vrachtvervoerder) te bekostigen.

Heeft niets met Pravda te maken, gewoon droog naar de cijfers kijken.
@macready:

Lijdt..*

Het is laat hier in CA…
@macready:
Hier is het vroeg; was een Russische Troll van me vond het artikel zo komisch !
@macready: en nu nog een keer met de werkelijke cijfers volgens GAAP (dat is zo ouderwets)…
@rulefollower: het blijft allemaal boekhouden. Kasstromen geven een beter inzicht.
@iannuzi: Ja, vooral als die uit de zakken van de Amerikaanse burger (en haar kinderen en kleinkinderen) komt.
@rulefollower: Volgens mij heb jij geen idee waar je over praat. Maar toch leuk dat je meedoet
@joep_mocking: Nee, geen idee waar ik het over heb. haha.
@macready: hoe lang bestaat tesla?
Hoe vaak hebben ze tot nu toe winst gemaakt?

Ze bestaan nu een jaar of 14 en ze hebben bij mijn weten nog geen dag winst gemaakt. Het is allemaal heel leuk en aardig om te zeggen dat jonge bedrijven eerst verlies moeten maken maar hoe lang kan dat duren zonder dat het ongezond is?

Ja ze zijn nu goed bezig met de verkopen maar de bouw en ook kwaliteit van het verkochte is nog één groot vraagteken. Je kunt onmogelijk zeggen dat tesla een gezond bedrijf is. Het bestaat alleen nog vanwege de zelf gecreëerde hype waardoor aandeelhouders en geldschieters bereid zijn een ongekende bult geld in dat bedrijf te stoppen. Het gaat, maar het is echt niet gezond. En je kunt in het geval van tesla dan ook onmogelijk spreken van goede cijfers.
@lekbak: wat doe jij eigenlijk in het dagelijks leven behalve betweterige comments leveren? Heb jij een lange termijn visie? Onderneem je überhaupt? Heb je ooit serieuze risico’s genomen? Ben jij innovatief bezig? Waarmee maak jij het verschil, maar dan écht? Heb jij ooit miljoenen weten los te weken van risico investeerders? Je eigen zaak verkocht voor een vorstelijk bedrag en dat geld nagenoeg allemaal weer in je volgende risicovolle project geïnvesteerd?
@roeldriesvink: is dat nodig om een comment achter te mogen laten?anders ben ik benieuwd wat jij allemaal al hebt gepresteerd. Daarnaast: sommige mensen hebben daar misschien wel geen behoefte aan, en vinden een gewoon bedrijfje wat winstgevend is wel genoeg. Of werken voor een baas: geen risico’s.
@roeldriesvink: als jij ook maar één onjuistheid in mijn reactie kunt vinden hoor ik het graag. Tot die tijd kan je beter je smoel houden.
@lekbak: ze maken wel degelijk winst met de auto verkoop, maar jij weet ook dat tesla volop aan het investeren is in nieuwe technologie, uitbreidingen en chargers langs de weg.


@vtechlover: ik weet dat ze druk bezig zijn met investeren. Dat ze een auto voor meer geld verkopen dan waar ze voor gebouwd worden is allemaal heel erg leuk. Maar het gaat uiteindelijk om het totaal plaatje. En dan zie je gewoon verlies. Tesla is een bijzonder bedrijf. De manier waarop tesla met geld omgaat en geldschieters met tesla om gaan heeft de wereld nog niet eerder gezien.
@lekbak: Met je reactie stel je mij geenszins teleur. Meer inhoud had ik ook niet verwacht.
@roeldriesvink: wat wil jij in godsnaam van mij? Ik schrijf een inhoudelijke reactie over tesla. Jij beschuldigd mij van van alles en nogwat zonder ook maar één klein stukje inhoud. Zonder ook maar één woord van mij te weerleggen en nu heb ik het weer fout gedaan.

Het ergste is nog dat jij mij beschuldigd van niet inhoudelijk zijn maar je hebt zelf nog geen inhoudelijk woord geschreven. Je beschuldigd mij onterecht van dat wat je zelf doet. Komt nogal onnozel over eigenlijk.

Ik daag je uit. Schrijf eens iets waarmee je mijn ongelijk bewijst ipv het onterecht op de persoon te spelen!
@roeldriesvink: je stelt mij echt enorm teleur door niet te vertellen wat voor spannende avonturen jij allemaal beleeft in ondernemersland! Ik als ambtenaar doe natuurlijk graag inspiratie op.
@roeldriesvink:
En ik maar denken dat ik kampioen zwetsen was..
@macready: Dat is niet juist wat je zegt. Uitgaven die worden gedaan voor toekomstige productie, worden geactiveerd. Dat heet bedrijfsmiddelem of inventaris. Een uitgave leidt niet tot een kostenpost. Uitgave gedaan tbv R&D worden ook geactiveerd, mits die uitgave rendabel is te exploiteren voor de toekomst. Er moet iets zinnigs uit dit onderzoek zijn gekomen. Dit heet een immaterieel actief.

Kortom: uitgaven zijn geen kosten en kosten zijn geen uitgaven.
@macready: baten gaan uit voor de lasten. Dat bedoel je andersom neem ik aan
@desjonnies: Typisch voorbeeld dat de kosten voor de baten gaan, toch?
@desjonnies: ze moeten flink investeren om de capaciteit te vergroten, eerst flink investeren dus voordat grote winst behaald kan worden. Ze maken dus geen verlies op de productie per auto, maar de kosten van nieuwe productielijnen zijn nu nog hoog.
@roquez: het is wel leuk dat er per dag 1800 orders binnen komen en in Q3 maar 1500 per maand.

Het kan even duren voor u uw auto krijgt
@lekkerlinksrijden: 1500 per maand worden geleverd.

Viel een stukje tekst weg
@roquez: de R&D kosten zijn natuurlijk nog veel hoger dan die productielijnen. En natuurlijk gaan de lasten voor de baten maar ze hebben nu drie modellen, zelfs ééntje voor normale klanten, er zal nu ook een keer echte winst gemaakt moeten gaan worden. Anders haken de investeerders af en staat een Shell of Exon Mobil klaar om de boedel (vooral het snellaadnetwerk) op te kopen.
@mashell: Tesla heeft bij de investeerders aangegeven dat ze de komende 5 tot 10 jaar niet op winstdeling hoeven te rekenen. Wetende dat de koers in 4 jaar tijd ver 10-voudigd is, weet ik niet of dat dit de aandeelhouders veel zorgen geeft.
@roquez: nee, de uitgaven zijn nu hoog, niet de kosten. Voorbeeld: jij koopt een huis van 400.000. De uitgave is 400, maar de kosten zijn nul in een stijgende markt.
@911targa: in jou voorbeeld weet je dus pas wat de kosten zijn aan het eind van het spelletje. Nogal link. Van die manier van denken krijg je een wereldwijde crisis die 8 jaar duurt.

Dat is dan ook precies het verschil tussen de theorie en de praktijk. De meeste bedrijven (en particulieren) die op jou manier denken zijn in de crisis ernstig in de problemen gekomen.

Als je dan terug gaat naar Tesla kan je niet anders concluderen dat het best risicovol is wat ze doen. Het kan best goed gaan. Maar risico desalniettemin.
Met de mododellen S, X en 3 schrijft Musk geschiedenis. Ook een mooi voorbeeld van innovatie. De traditionele merken Mercedes, BMW en Audi hebben vooralsnog geen antwoord.
@ibssr: van alle EV’s komt de i3 nog het dichtste bij Tesla. Het bereik en snellaad opties zijn alleen veel minder.
@ibssr: dat is het enige wat ik nooit begrijp. Waarom wordt Teala vergeleken met die drie merken? Je zou een Audi A7 of Mercedes CLS met een Model S kunnen vergelijken. Maar de bouwkwaliteit is lichtjaren van elkaar verwijderd. Ga er maar eens inzitten. De Tesla is een grote plastic bak met nepleer en een gigantisch groot scherm. Een Mercedes is een oase van rust en verfijning.

De Model 3 is kaler dan ooit en de bouwkwaliteit, materialengebruik, aankleding naar wens, keuze in motorenvarianten, keuze in carosserievarianten is gewoon te slecht/laag in die klasse. Op zich prima dat dat het geval is met de Model 3, maar dat maakt het in mijn beleving geen premium product.

De Tesla Model 3 is gewoon een herinterpretatie van de Ford Mondeo of Kia Optima, maar dan modern en elektrisch. Geweldig dat de techniek klaar is voor autonoom rijden en nog meer leuke innovaties. Maar het is geen premium product. Het is gewoon een betaalbare, elektrische middenklasser. Gewoon een tegenhanger van de Opel Insignia, Skoda Superb, Renault Talisman of Toyota Avensis.
@willeme: eerlijk gezegd wordt hij in mijn opinie vergeleken met de premium brands om 2 redenen: ten eerste de prijs. Ten tweede: de relatieve schaarste, waardoor je relatief veel hoort dat mensen hem willen en niet hebben / niet kunnen betalen en daaromheen een stuk slimme (premium) marketing.
@dunhozzie: Voor die prijs heb je bij de duurdere Duitse merken echt niet een auto die zo snel is en zo soepel rijdt. Dan moet je veel meer geld neerleggen. Krijg je waarschijnlijk wel weer betere afwerking ja.

En als je daadwerkelijk een elektrische auto wil hebben ze sowieso geen antwoord. Alleen de i3 maar die heeft minder rijbereik / snelladen etc.
@fanboy: ik ben het met je eens maar om even de nadruk te leggen dat prestaties een auto niet premium maakt: de EVO, de WRC, de snelle hothatchs, de Holden Monero etc etc. Qua prestaties ook toppers, maar niet premium. In mijn optiek is het 80% stierenpoep, maar de overige procenten zijn voor een groot deel gericht op kwaliteit. Van zowel de afwerking, als het gebruikscomfort.
@dunhozzie: dat hele acceleren bij Tesla is geinig. Het gaat heel etg hard. Alhoewel boven de 100 valt het mee. Dan is het biet anders dan een gewone snelle benzine auto.

Ook een verschil: bij alle andere fabrikanten wordt alles aangepast: remmen, dempers, veren, diff, besturing. Misschien zelfs een ander uiterlijk en luxer interieur. Een Jaguar XF-RS is op alle punten aangepast, bijvoorbeeld.

Bij Tesla zot er alleen een belanchelijk sterke motor in en dat is het. Verder niets. Dan ben je wel net zo snel, maar is het niet een verGelijkbaar product.
@willeme: Ook boven de 100 blijft de acceleratie enorm. Daar komt een zoals jij noemt “gewone auto” echt niet aan. als je 100/120 rijdt en het stroompedaal intrapt wordt je vol je stoel in gedrukt en dat gaat zo door tot ca. 150. Dan neemt het wat af.
@pramm: Die supersnelle Tesla’s zijn boven de 100 net zo snel als een auto van die prijsklasse. Zo’n P100D Model is is inderdaad bizar snel. Maar kost net zoveel als een Mercedes E63 AMG… Die auto is boven de 100 veel sneller. Dus als je de prijs meerkent, zijn boven de 100 niet zoveel sneller als hun concurrenten. Het is alleen die sprint. Eerlijk is eerlijk: daar heb je veel vaker lol en profijt van.
@willeme: gast, zeg gewoon niks als je het niet weet. P100D blijft tot de 160 km/u een Lamborghini voor. En zelf een leen P100D mee gehad en een Nissan GT-R had op de snelweg moeite om me voorbij te komen
@stfu: ik vind je benadering bijzonder onsympathiek. Het is gewoon een blog waar over auto’s gesproken wordt. Ik begrijp dat jij een devoot bent en dat je het niet leuk vind als iemand iets negatiefs over je favoriete merk zegt. Dat wil niet zeggen dat je gelijk hebt.

Tussen de 100 km/u en 200 km/u is de P100D ongeveer even snel als bijvoorbeeld een AMG E63S. Een VEEL betere auto voor minder euro’s.

Vanaf stilstand is zo’n Tesla bijna onverslaanbaar, iets wat ik al aangeef. Maar als de snelheid toeneemt, neemt de voorsprong van de Tesla hard af. Van 200 km/u tot 250 km/h maakt zo’n E63 compleet gehakt van de Tesla. Een Huracan of GT-R ook. Vanaf stilstand is het een ander verhaal, iets wat ik ook al aangaf.

@willeme: je zegt dat ie boven de 100 niet snel is. Is ie dus wel. En net so duur? Voor 156.000 heb je een P100D. Enige optie waar je voor moet bijbetalen is Autopilot. Rest zit er al op. Plus amper kosten met t rijden. Lukt je niet met die AMG.
@stfu: Ik zeg dat boven de 100 km/u het voordeel van de P100D er niet meer is. Naarmate de snelheid toeneemt, neemt de mate van acceleratie af. Terwijl zo’n AMG wél blijft doorstampen.

Op de Mercedes zijn meer opties mogelijk, voornamelijk opties die je niet eens kan krijgen bij Tesla (sowieso zijn er weinig mogelijkheden om je Tesla uniek te maken. Op zich logisch, want dat is goedkoper voor een fabrikant).

Het stukje kosten is natuurlijk kolderiek: met de BPM en brandstofaccijns worden die Tesla’s gefinancierd. Tot 50 mille 4% bijtelling in de lease, geen BPM en elektriek is nog goedkoop. Gaat allemaal verdwijnen als iedereen overgaat op elektrisch rijden. Nogal Wiebes.
@pramm: zo’n ding heet in een elektrische auto ook gewoon gaspedaal hoor ;-) (net als bij een diesel, waar het toch ook geen dieselinspuitpedaal heet )
@willeme: ik ken zelf toch enkele personen die respectievelijk een A7, 530d en een E klasse hebben ingeleverd voor een model S. En alle drie zijn ze lyrisch over hun tesla.
Het zijn geen autofreaks maar hebben wel oog voor detail.

Zelf heb ik eenmaal een model S mogen rijden en was toch ook best onder de indruk.
@woudloper: Willem heeft het in dit specifieke geval dan ook niet over de Model S maar Model 3.
@viezefreddyw: Want de bouwkwaliteit daarvan heeft hij ook al in levende lijven kunnen ervaren? De media die er in heeft kunnen rijden was erg enthousiast, ook over de kwaliteit. Ja, de inrichting is anders dan die van andere merken, de een zal het niet kunnen waarderen, de ander vind het strakke prachtig.
@woudloper: zeker onder de indruk! Tesla heeft absoluut iets geweldigs neergezet! Past daar geen misverstamd over bestaam. Ik vind het best gave auto’s. Maar het is geen premium product.
@willeme: Het woord premium is de grootste grap die er bestaat. Ik denk dat je per persoon moet kijken hoe die een auto ervaart en of de auto dus premium voelt voor diegene. Ik kan me dan goed voorstellen dat tesla als premium wordt gezien. Ik vroeg me bij m’n eerste ritje in een model s ook af wat alle autofabrikanten afgelopen 30 jaar hebben gedaan.
@woudloper: omdat ze lachend fors minder bijtelling betalen zeker ?
@willeme: Er is een nieuwe generatie kopers. Die stellen ook heel andere eisen aan een auto. Jij hebt het over nepleer. De nieuwe kopers nemen het op voor de dieren, de natuur en hebben het over ecologisch verantwoord rijden. Het hebben van snel internet in je Tesla, gratis uploads krijgen (net als bij je iPhone) en nagenoeg géén onderhoudskosten daar draait het bij de next generation om. Ik geloof dat alleen niche merken als Porsche en hopelijk Alfa Romeo uiteindelijk overleven voor de autoliefhebbers. Auto’s die je emotioneel raken. Ook juist hier verwacht ik de groei. Zie de ontwikkeling zoals het met paarden is gegaan toen de eerste tractor opkwam. Nu zijn er meer paarden dan 100 jaar geleden. Wel worden paarden nu anders ingezet. Het gaat om sport en vrijetijd invulling.
@ibssr: kan allemaal zijn, maar dat neemt niet weg dat ik de Tesla Model 3 geen BMW 3 Serie tegenhanger vind. Het is gewoon een andere kwaliteitsklasse. Dat is niet erg. Goede auto, heel innovatief, misschien zelfs revolutionair. Maar geen premium product. Dat is onzin.

De T-Ford, Kever en Mini waten ook revoluationair, maar geen premium product ;)
@willeme: We zijn het met elkaar eens. Echter de autoindustrie is gek op het woord premium, maar het lijkt alsof de manier waarop mensen het woord interpreteren juist steeds onduidelijker is geworden. Het woord premium heeft tegenwoordig niet alleen te maken met het eindproduct, maar speelt ook het productieproces een grote rol. Bij het maken van premium kan niet alleen worden gedacht aan de afwerking interieur (hard versus zacht kunstof) en de winsten die Mercedes & Co genereren, maar moet ook worden gekeken naar de gevolgen voor mens en milieu. Is premium Mercedes & Co inderdaad altijd duurzaam?

Daarnaast rijdt mijn buurman een Tesla S van € 125K. Een zeer indrukwekkende verschijning in rood en zwarte velgen. Ik vind het moeilijk om de Tesla, alleen al door zijn prijs en design, niet te zien als de top in zijn segment. Als je het hebt gemaakt in deze wereld rij je Tesla, toch?
@ibssr: Als je naar je portemonnee kijkt rij je tesla, als je iemand ziet rijden in een tesla denk je nou niet direct dat hij het heeft gemaakt.
@willeme: de eerste indrukken over het interieur van mensen die er daadwerkelijk in hebben gezeten is juist dat de kwaliteit goed is en de materialen mooi. Tesla leert snel en heeft inmiddels cash (ter beschikking) om zak n beter te doen dan met de model s..
Niet vast blijven houden aan je vooroordeel. Kijk naar wat de eerste klanten en journalisten er van vinden. Tesla gaat erg goed voor zo’n jong bedrijf en een knuppel in het hoenderhok was zeer wenselijk.
@w0o0dy: ik heb er in gezeten. Zowel een vroeg als laat model. Ze leren snel. Absoluut.

Nog steeds enorm ver verwijderd van de beoogde concurrentie.
rob via Android app
@willeme:
Zomaar een rijtje auto’s die ingeruild zijn voor een Tesla: BMW 5, Maserati Quatroporte, Mercedes ML, Volvo XC90, Audi A7, Lexus RX. Dus of je het nu premium vindt of niet, het lokt wel klanten uit hun premium mobiel….
En de model 3 gaat precies hetzelfde doen.
@rob: dikke bakken die ingeruild worden op een Model S. Allemaal ivm bijtelling. Anders had de ruime meerderheid zijn BMW, Audi of Merc echt niet ingeruild.
@mark997gt3:
Dat plus lage lopende kosten, plus alle luxe en meer dan de premium mobielen, plus veel power en extreme souplesse. Dat maakt de Tesla gewoon een goede deal.
Daar is toch niks mis mee? Men zoekt nu eenmaal naar een goede deal.
De elektrische Porsche gaat ook volk weglokken bij de andere premium merken. Om exact dezelfde reden als Tesla…
@willeme: Met premium package kan de Model 3 zich prima meten met de premium concurrentie, zelfs voor de dashboardknuffelaars onder ons. Daarnaast heeft Telsa een nieuwe stap gezet in het minimaliseren van het dashboard en als je het mij vraagt is dat zeer geslaagd.

De variatie aan keuzes zie ik niet als een kenmerk van premium. Wat ik wel als kenmerk zie is dat alle denkbare opties te krijgen zijn en ik hoor graag welke jij mist op de Model 3 met Premium package. De Duitse 3 zouden eigenlijk jaloers moeten zijn op de integratie van Autopilot in dit segment.
@willeme: het woord premium staat gewoon in het woordenboek, betekent met opslag, dus duurder.
Een Model 3 is duurder dan een andere auto in dezelfde ‘klasse’ dus (met) premium.
Trekt mensen aan die premium kunnen en willen betalen, de kopers van de duitse drie.
@hehe: Sorry voor de late reactie. Je hebt namelijk volkomen gelijk. Hulde!
@willeme: wanneer heb jij voor het laatst in een Tesla gezeten? Er zijn enorme stappen gemaakt. En ze kunnen niet concurreren met de Duitse merken puur vanwege materiaalgebruik? Qua veiligheid, luxe, comfort (geen schokken of schakelmomenten) en power staan ze hoog boven de Duitse merken.
@stfu: Meh. Dat ben ik niet met je eens. Ik heb geregeld in een Tesla gezeten en je ziet gewoon dat er op het interieur enorm bezuinigd is. Dat terwijl de concurrentie dat gewoon veel beter is, op dat gebied.

Ik vind Tesla supervet. Gaaf bedrijf. Wat ze neer hebben gezet is echt bijzonder knap. Ik vind de Model S een mooie auto. De prestaties zijn indrukwekkend. Hun autopilot is revolutionair. Nog indrukwekkender vind ik de supercharge netwerken. Kortom: er is enorm veel voor te zeggen. Ik ben niet Anti-Tesla. Integendeel!

Een goed interieur ontwerpen en produceren kost enorm veel geld. Het is niet zomaar ‘een mooier materiaaltje’. Bij de Tesla Model S was het budget op bij het interieur, bij de Model X eveneens. Dat scherm is geinig (alhoewel wel iets te ver van de besuurder), maar natuurlijk gedaan om kosten te besparen. Plus: je kan fouten er makkelijker uithalen. Dat scherm maakt alle andere schermen ouderwets (zie je, ik geef zeker toe dat het tof is), maar de rest is mij te kaal. Het is gewoon een troosteloze, vormloze, inspiratieloze plastic bak, afgewerkt met nepleer. Alles voelt spotgoedkoop aan (op dat scherm na) en geeft je de indruk dat er is bezuinigd op je ‘premium’ sportsedan.

Ik ben zelf best wel te spreken over Subaru’s (eufemisme). Maar ik ben de laatste die zal zeggen dat de interieurs wel oké zijn. Is namelijk niet zo. Zelfde geldt oor de Tesla’s. De techniek is indrukwekkend, hun benadering verfrissend. Maar de interieurs zijn gewoon ruk voor wat je er voor betaald. Ga even in een nieuwe Mercedes E-Klasse zitten. Of de 5-Serie. Zo kan het ook, namelijk.

Net als de wintersportcapaciteiten. ‘Ja, het is zoi fijn om een half uur pauze te moeten nemen’. Nee, het is irritant dat je niet voluit kan rijden (tank snel leeg) en het is irritant dat dat tanken lang duurt.

Kortom, Tesla is een supervet bedrijf en de producten zijn veelbelovend. Maar zeker niet perfect.
@ibssr: tesla is gewoon een auto met een elektrische aandrijflijn en wat autonome gizmos. Thats it.. Als de top bij de grote duitse drie met hun vingers knippen op de r&d afdeling staat er een maand later een concept en is als ze een beetje doorwerken die veel sneller af dan Musk zou wensen. Ik snap ook niet waarom dat dat nog niet gebeurt is of iig waarom t nog niet af is. Maar zo uniek vind ik tesla nou ook weer niet. Het is imo gewoon een door de media en hipsters overgehyped merk..
@srthellcat: de accu’s, dat is het grootste probleem op dit moment
@lekkerlinksrijden: BMW verkoopt anders de i3 accu’s gerust als buffer voor het stroomnet. Accu’s zat, verkopen van de i3 vallen dan toch tegen…
@srthellcat: Tesla S is al langer op de markt dan de ontwikkelingstijd van een volledig nieuwe auto. Jij legt in je verhaal de vinger op de pijnlijke plek: niemand snapt waarom de Duitse 3 géén antwoord heeft op de Tesla S, X en nu de 3. Het staat inmiddels 3:0 voor Musk. Ook bijzonder dat Mercedes de aandelen van Tesla heeft verkocht. Zij waren aandeelhouder… In de Tesla kom je ook een aantal onderdelen tegen uit her Mercedes magazijn (o.a. interieur).
@ibssr: Toch wel hoor. BMW bijvoorbeeld is ongeveer 60 miljard waard. Een significant deel van de waarde van BMW (en ook de andere merken) is de waarde van patenten en know-how. BWM had in 2016 8 miljard aan intangible assets op de balans staan. Veelal patenten op motoren etc. Als BMW nu zou zeggen dat EV’s zo snel gaan als wat bij Tesla gebeurt, moeten ze deze intangible assets vrijwel direct afschrijven.
Vervolgens moeten versneld nieuwe auto’s worden ontwikkeld, terwijl de ontwikkelingskosten voor de huidige modellen nog onvoldoende gedekt zijn. Dus ook deze ontwikkelingskosten moeten versneld worden afgeschreven. En de de ontwikkelingskosten van de nieuwe auto’s en platforms moet worden gedragen.

Vervolgens zijn er langdurige contracten met toeleveranciers die niet meer houdbaar zijn en afgekocht moeten worden. Dus het zeggen dat ze vol inzetten op EV’s zou best kunnen leiden tot een afwaardering van de waarde van het bedrijf met 15 miljard.

Om voldoende batterijen te maken, moet vervolgens een nieuwe fabriek worden gebouwd. Tesla legt voor haar fabriek om voor 500.000 auto’s cellen te produceren 10 miljard neer. Dus als BMW 15% van haar auto’s elektrisch wil maken, heeft ze 2 van deze fabrieken nodig (kosten 20 miljard).
Tot slot moeten productielijnen worden aangepast aan deze nieuwe auto’s. Het zo efficiënt mogelijk produceren van een EV vergt forse aanpassingen aan een productielijn en is derhalve niet zo maar in een bestaande lijn in te passen.

Dus een bedrijf als BMW moet in een periode waarin bizarre afwaardering van het bedrijf zou plaatsvinden (orde groet 15 miljard) investeringen moeten doen orde grote 25 miljard en vervolgens vanaf 2020 nog 10 jaar lang jaarlijks 10 miljard om in 2030 enkel nog elektrische auto’s te kunnen produceren.
@pramm: eens met je verhaal. Het kan nu hard gaan met de impairement, als die intangibles zien op motoren. Als Tesla 10 mrd betaalt voor produktiefaciliteit hoeft BMW etc dat nog niet te doen. In fabriek wordt meer gebouwd dan motoren.
@srthellcat: Ondanks dat ik ook Hellcat fan ben, ben ik het hier met je oneens.
De duitsers maar ook andere merken lopen mijlenver achter op technologisch gebied, kijk alleen al naar integratie van multimedia… ze leunen vrijwel volledig op externe toeleveranciers.
Begrijp me niet verkeerd, maar ze zijn de big picture kwijt en proberen door te gaan met wat ze doen. Een nieuwe zuinige benzinemotor of dieselmotor, of zelfs een nieuw platform ontwikkelen. Ze moeten nu terug naar de basis en het complete plaatje van de auto opnieuw neerzetten. Oja en een partner vinden die nog resources heeft om voldoende batterijen te fabriceren ;)
@srthellcat: Waar blijft het antwoord op de Model S/X dan? Of denk je dat ze het niet erg vinden dat Tesla de potentiële kopers voor A7, A8, 7 serie en S-Klasse voor zijn rekening neemt?

Ze zijn er niet want dat kunnen ze niet. Stel ze zouden binnen een jaar een compleet nieuwe aandrijflijn introduceren dan nog missen ze het laadnetwerk, want ondanks de mooie verhalen is snelladen een grote grap als je geen Tesla rijdt.
@flutterby: tesla is dan als heel klein jong bedrijf toch ook in 8-10 jaar gelukt. De eerste roadster was alleen maar om kapitaal te creëren. Dat hebben die merken wel dus als ze echt willen moet binnen 5 jaar dat helemaal level zitten aan tesla…. Als ze willen..
@srthellcat: de roadster was niet voor creëren van kapitaal, dat is de Model S. De roadster was om aan te tonen dat elektrisch niet saai hoeft te zijn aan investeerders.
@srthellcat: hebben de andere merken echt kapitaal? Zoals ik hierboven al betoogde, BMW is 60 miljard waard. Als ev de toekomst blijkt te zijn en eigenlijk binnen 5 jaar mainstream zou kunnen worden, moeten zij meer dan 8 miljard afschrijven en ze moeten enkele 10 taille miljarden investeren in celproductie, of erg duur de cellen inkopen bij andere partijen die dergelijke investeringen doen.
@pramm: Wacht nog 10 jaar en dan is er al weer zo veel geinnoveerd in dat spul dat nu investeren zinloos is. Over 10 jaar kan je de accu techniek van nu voor een scheet en 3 knikkers krijgen. Maar ze moeten dan wel geld in investeren om nog enigsinds kan van overleven te hebben maar.. Ze kunnen waarschijnlijk maar 1 keer in zo’n revolutionairproject investeren, maar de grote vraag is: wanneer?? Doe dat te vroeg en alle techniek is binnen korte tijd al zoveel vernieuwd dat als je later had geinvesteerd je t eerder winstgevender had geweest. Doe het te laat je je mist de boot compleet. Het is eigenlijk t zelfde als in zonnepanelen voor op je huis investeren. Fictief voorbeeld: Doe t nu en je betaald de hoofdprijs en dat heb je binnen 5 jaar dr uit. Wacht een jaar en dan is de techniek dusdanig verbeterd en goedkoper geworden dat als je dan investeerd je het binnen 3 jaar terug hebt. Dan heb je door te wachten jezelf ingehaald… Dat zelfde probleem zie ik ook met de huidige Tesla’s die zijn over 10 jaar zo outdated dat die elektrische techniek gewoon geen drol meer waard is en ook gewoon nadelen met zich meebrengt die dan allang verholpen zijn door nieuwe technieken. Terwijl een nieuwe Tesla dan zoveel goedkoper is dat die dan ve interesanter is want je krijgt dan gewoon meer voor minder. Dus BMW MB enz. doen hoop ik wat ik ook doe ik eacht nog een tijd met elektische auto’s simpel weg omdat die later waarschijnlijk veel rendabeler zullen zijn. Thats what i suppose
@srthellcat: het is niet dat als je nu forse bedragen investeert in een celproductie en de technologie veranderd, dat je die fabriek en machines niet meer kan gebruiken. Denk je echt dat ze bij Tesla een dergelijke investering doen die in no-time achterhaald is?
Overigens gaat het nog niet zo hard met de andere technieken. Air batteries, solid state batteries, supercapacitators enzovoort zijn al jaren de beloofde technieken maar tot op heden nog ver van productierijp.
Tot slot zal de huidige technologie van de Tesla over 10 jaar verouderd zijn, bedenk ook dat de Tesla model s al weer uit 2012 stamt. Maar of de technologie daarmee waardeloos is, dat verwacht ik niet. Deze zal dan waarschijnlijk goedkoop zijn en voor goedkopere auto’s en thuisplaat worden toegepast terwijl de nieuwste technologie voor de dure modellen wordt gebruikt. Analogie met de gadgets is prima te maken.

Maar als nieuwe batterij technologie de auto’s van Tesla verouderd maken, dan maakt dat de auto’s met conventionele aandrijving tot stoomtreinen en volledig waardeloos, te vervuilend, ongewenst etc.
Blijft nog steeds vreemd een auto bestellen waar je niet eens in gereden hebt…
@focusrs1: ik heb dat ook al eerder gezegd, heel vreemd dat je een auto koopt waar je nog niet in gezeten en gereden hebt
@focusrs1: Besteld? Je bedoelt gereserveerd. Deze kost 1000 dollar, maar is ook volledig refundable bij annulering. Pas na de configuratie kan je de auto bestellen en dien je definitieve aanbetaling te doen (2500 dollar).
@flutterby: nee ik bedoel besteld – waar dit artikel ook over gaat.
@focusrs1: In dat geval, gek he? Dat de 500.000 reserveringen worden omgezet in bestellingen…
Maar de traditionele merken maken wel winst… De traditionele merken zullen pas met een antwoord komen als dat antwoord winstgevender is als de huidige modellen
@millemiglia: Er was eens “Blackberry verliest zakelijke markt. Het aandeel wat Blackberry verloor, is ingenomen door iOS en Android. Hierbij is het aantal toestellen ongeveer gelijk verdeeld: 40 procent gebruikt een iPhone en 38 procent kiest voor Android. Apple scoort vooral goed”. Is het toeval dat Blackberry sponsor was van F1 team Mercedes…
@millemiglia: Misschien omdat ze niet dergelijke grote investeringen doen die pas later renderen.
Hmm, ik begin een beetje Model 3 moe te worden. Nog geen enkele kilometer is er met het ding gereden door een klant of journalist en per dag wordt je er mee doodgegooid. En mooi kan ik hem ook al niet vinden.
@viezefreddyw: herkenbaar, wel knappe marketing dus.
@imarinos: Absoluut!! De marketing is geweldig. Dat er 300.000 man klaar staan om er eentje te kopen zonder ook maar één advertentie te hoeven plaatsen! Dat is echt bijzonder knap.
@viezefreddyw: Journalisten hebben er wel mee gereden en die zijn zeer positief. Rij een rondje in de Model S en je weet al hoe fijn het is.
@viezefreddyw: De doelgroep van Tesla is de zakelijke markt. Door diverse vrijstellingen van de overheid dan wel het krijgen van een bonus wordt Tesla rijden zakelijk interessant. Tesla garandeert ook fantastische inruilprijzen. Ik ken rekenvoorbeelden dat je bijna gratis kunt rijden. Echter als autoliefhebber ben ik meer dan tevreden met mijn nieuwe Alfa Romeo Giulia Veloce.
@ibssr: Ik heb je Giulia op Autojunk gezien die je Avantime heeft vervangen. Zeer fraaie auto, absoluut. Onlangs nog een stukje in de Giulia Quadrifoglio mogen sturen, fantastische wagen. De diesel valt me ook zeker niet tegen. Jouw exemplaar vind ik erg mooi, veel plezier er mee!
@ibssr: haha alsof je geen autoliefhebber kan zijn als je niet voor een plofmotor kiest.
@viezefreddyw: er zijn al wat reviews, maar erg uitgebreid zijn ze niet. De reviews die er zijn, zijn lyrisch.

Uiterlijk valt me alles mee eerlijk gezegd en het interieur vind ik (op de foto’s) ronduit mooi.
@r3fl3x: onafhankelijke reviews?
@lekkerlinksrijden: voorbamelijk tech en gadget Youtubers die alleen maar in Apple en Tesla geloven. Dus voornamelijk mensen die geen BMW reviewen.
@pramm: nee. Voornamelijk verslaggevers van buiten de autowereld.

Niet dat het erg is, het is juist superslim! Maar er reden voornamelijk mensen in die de Tesla’s uberhaupt wel waarderen.
@willeme: heb ff gekeken maar het zijn wel de mensen die Tesla minded zijn.
Wil graag een goede review zien van een testrit van een dag ofzo.
Dat ook echt alle aspecten goed en neutraal worden behandeld.
Geweldige auto! Prachtig allemaal, de duitse 3 kunnen de tent net zo goed op slot doen. Dit is gewoon een superieur product. In alles. Rijdt beter dan een 3 serie, supergoedkoop, afwerkingsniveau op eenzame hoogte en je mag ook nog eens met Elon Musk twitteren. En nog worden er maar 1800 per dag besteld. Al die andere mensen zijn gewoon milieu haters. En de tijdwinst tov tanken, bizar. Die 15 min die je daarvoor nodig hebt, moet je kijken wat je daar allemaal mee kan doen. Nog meer twitteren met Elon bijvoorbeeld. Of je vriendenkring bestoken met redenen om er ook 1 te kopen. Ik word er gewoon emotioneel van, zo prachtig allemaal.
@E34M5Touring: het zit je heel diep he
@stfu: Moet jij niet twitteren?
@e34m5touring: Heerlijke troll!
@e34m5touring: Lekker hoor, bashen. Ik weet nog dat iedereen me voor gek verklaarde toen ik met de Iphone1 rond liep. Ding was binnen een dag leeg en scherm was te klein, edge was niet snel genoeg.
Maar het was wel de eerste telefoon waar je fatsoenlijk mee kon browsen.

Sorry hoor, maar alle begin is moeilijk en als mijn baas me in plaats van een 700 euro leaseauto gewoon die 40.000 euro kon (laten) voorfinancieren dan legde ik zelf wel die andere 15k bij om een tweedehands model s aan te schaffen. Ik haal het toch niet in mn hoofd om meer als 300km op een dag te gaan rijden (paar keer per jaar vakantie daargelaten). En dan heb je dus zeker tijdswinst, hoef je vrijwel nooit te ‘tanken’ auto staat elke ochtend volgeladen op de oprit!
@dutchneon: Jaja, fijn allemaal. Gaat me erom dat als je het niks vind, je bijkans gelynched wordt. Alles wat niet klopt wordt onder de mantel der fanboy bedekt en als je het daar niet mee eens bent ben je maar conservatief of een hater. Je mag er gewoon geen afwijkende mening over hebben. Dat vind ik een beetje jammer.
@e34m5touring: Helemaal gelijk heb je! Zelfde verhaal als met het EK vrouwenvoetbal. Ik vind het niveau niet om aan te zien. Net alsof ik naar de 5e klas amateurs zit te kijken. Maar dat mag je ook niet zeggen. Je MOET met de hype meegaan en als je dat niet doet tel je niet meer mee ofzo.
@viezefreddyw: Precies. Verschrikkelijk.
@E34M5Touring: doe toch eens normaal man. Jij vind genderneutraal zeker ook gelijk onzin?!
@lekbak: Doe zelf normaal man!
@e34m5touring: dat bedoel ik. Je hebt het gelijk weer over “man”.

Oh shit. Die fout maakte ik zelf ook al. Lastig hoor, gender neutraal uiten dat je beledigd bent. ;-)
@E34M5Touring: ja, fanboys zijn enorm irritant. Zeker de aanhangers van EV’s kunnen er echt wat van.. Echter als je hier zegt dat je er wel interesse in hebt ben je een milieuhippie in een mueslihok die het alleen maar voor het geld doet… het is vermoeiend dat je alleen maar autoliefhebber bent als je vooral technologische ontwikkelingen haat.
@2wheeler: Ik niet hoor, je moet lekker rijden wat je wil. Maar als ik het niet wil en daar mijn redenen voor aandraag wordt dat afgedaan als gezeik. En niet alleen bij mij. Dat vind ik bijzonder. Daarom mag ik af en toe graag ff een beetje schoppen. Probeer het met humor te doen maar dat werkt ook niet altijd blijkt maar weer. Misschien moet ik die Tesla topics maar laten voor wat het is. Houden we het gezellig.
@E34M5Touring: grinnik, idd turbo trolling. Té grappig!
Wanneer andere fabrikanten hun EV’s op de markt hebben en de bijtellingsvoordelen komen te vervallen voor EV’s (dat kan niet uitblijven) ben ik benieuwd wat er van Tesla overblijft.
Ze zijn dan wel de wekker voor de klassieke fabrikanten geweest!
@jorden: Wanneer komen die dan? En hebben die genoeg batterijen om serieuze aantallen te produceren. Met de huidige Giga Factory heeft Tesla 50% van de wereldwijde productiecapaciteit van cellen in handen. En die 50% is pas genoeg voor 500.000 auto’s. De andere 50% wordt overigens grotendeels gebruikt voor laptops, fietsen etc.
Dus zo lang de andere fabrikanten geen grote cel fabrieken bouwen (en dat duurt 3 a 4 jaar), of daarvoor contracten sluiten met Samsung, LG etc en deze partijen enorme celfabrieken bouwen, verwacht ik HELAAS niet veel serieus van de andere fabrikanten.
@pramm: in China worden enorme fabrieken gebouwd en dat gaat daar snel. Ook zijn die spleetogen erg goed bezig wat kwaliteit betreft. Beter dan goed is voor Europa (waar op dit vlak niks gepresteerd word) of de vs. nog ff en tesla is gewoon een middelgrote speler.
@lekbak: Klopt zeker. Maar ik heb begrepen dat een zeer groot deel van deze cellen zullen worden gebruikt voor de autoproductie in China zelf.

Als Tesla inderdaad zo door gaat als nu gepland (binnen 2 jaar moet zijn gestart met een 2e fabriek in de VS, een fabriek in de EU en een in China) gaan ze medio 2025 jaar ongeveer 2 a 2,5 miljoen EV’s bouwen.
@lekbak: in China produceren en verkopen ze meer elektrische auto’s dan Tesla las ik gister ergens.

Weet niet of dit bericht klopt want ik heb nergens de bevestiging kunnen vinden.

Ik weet wel dat in de grote Chinese steden je nu 2 jaar moet wachten op een kenteken voor een promotor en voor elektrisch is er geen wachttijd.

Dit alles ivm de vervuiling aldaar
@lekkerlinksrijden: promotor is plofmotor
@lekkerlinksrijden: diverse media hebben er wel over geschreven. Ook op autoblog is het wel eens voorbij gekomen. Ze zijn wat range betreft niet gelijk aan tesla maar de accu cellen zijn behoorlijk goed.
@jorden: 0 gram co2 uitstoot wordt voorlopig wel gestimuleerd en in 2019 betaal je voor boven de 50k gewoon netjes 22% bijtelling zoals elk ander. De enige stimulans die mogelijk geschrapt als het te gek wordt is de vrijstelling van wegenbelasting.

Maar als je kijkt welke EV’s nu onder de 50k leverbaar zijn dan valt het toch tegen. Mijn favoriet is de Ioniq, maar qua snelladen en range komt het niet in de buurt van een Model 3. Andere EV’s zijn lelijk (Zoë / Leaf) en/of te duur (i3, Ampere-e).
@flutterby: Ionic is helaas voorlopig niet meer leverbaar als full EV. En de Ampera-e komt voorlopig ook niet naar Nederland. Hyundai had helaas maar voor 7.000 auto’s batterijen bij LG besteld. LG kon er ook niet meer leveren. Dus met een jaarproductie van 7.000 stuks worden wachttijden erg lang.
http://www.hybridcars.com/hyundai-ioniq-ev-suffering-from-battery-shortage/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).