• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo verloopt de import en export van EV’s

Auteur: RubenPriest, gepost 16 oktober 2020 om 12:01 – 23 Reacties

Zo verloopt de import en export van EV's

Welke elektrische auto’s vonden hun weg naar Nederland. En welke mochten vertrekken? Check hier alle info over de Import en export van EV’s!

De EV verkopen brengen altijd interessante cijfers naar boven als je ze vergelijkt met een jaar geleden. Maar dat is eigenlijk met de import en export van EV’s niet anders. Aan de hand van de VWE Automotive cijfers over de import en en export kunnen we eens kijken wat er gaande is. De cijfers zijn van kwartaal 1 tot en met 3 (januari t/m september) 2020. Uiteraard pakken we de cijfers van 2019 van dezelfde periode erbij om een vergelijk te kunnen maken.

Enorme groei import

Het eerste wat opvalt is dat er een enorme groei gaande is met betrekking tot de import. In de eerste drie kwartalen van 2019 kwamen er 1.312 elektrische auto occasions over de grens ons land binnen. In dezelfde periode in 2020 is dit aantal gestegen naar 3.351. Dat is een groei van 155%, aldus VWE Automotive.

Kijk je naar de export dan is hier nagenoeg geen verandering te bespeuren. Sterker nog, de cijfers zijn gelijk gebleven. In de eerste drie kwartalen van 2019 gingen er 1.075 elektrische auto’s de grens over. Dit jaar is dat tot en met september weer 1.075 stuks. Een verschil van 0% dus.

Zo verloopt de import en export van EV's

Welke EV’s spelen een rol in de Import en export?

Als het gaat om de import is de Audi e-tron de absolute leider. Tot en met Q3 2020 kwamen er 481 stuks ons land in. Op nummer twee staat de Renault Zoe met 317 exemplaren. Een behoorlijk verschil dus. Het importeren van de e-tron is sowieso een opmerkelijke verandering in vergelijking met 2019. Toen werden er nog maar 18 exemplaren geïmporteerd. Een verandering van meer dan 2.500% dus.


Merk + Model2019 Q1-32020 Q1-3Groei 2020
1Audi e-tron  18   481 2572%
2Renault ZOE  237   317 34%
3Hyundai Kona  38   273 618%
4VW e-Golf  122   253 107%
5BMW i3  137   176 28%
6Fiat 500  286   155 -46%
7Nissan LEAF  72   150 108%
8Tesla Model 3  6   124 1967%
9VW e-Up!  49   109 122%
10Mini Electric  –     109 –
Bron: VWE Automotive

Exportcijfers

Kijk je naar de export dan is het de Tesla Model S die met name uit Nederland verdwijnt. Dat was vorig jaar ook al zo. De oudste exemplaren komen zakelijk niet meer in aanmerking voor de bijtelling van elektrische auto’s. Bovendien is het nog altijd een luxe en complexe auto. De Nederlandse particulier is meer fan van kleine compacte auto’s als occasion. Bovendien heeft niet iedereen een eigen laadpaal. Vandaar dat de exportmarkt belangrijk is voor de elektrische sedan. In de eerste drie kwartalen van 2019 gingen er al 584 de grens over, in 2020 is dat aantal 384.


Merk + Model2019 Q1-32020 Q1-3Groei 2020
1Tesla Model S  584   384 -34%
2Nissan LEAF  144   115 -20%
3Tesla Model 3  10   80 700%
4BMW i3  58   76 31%
5Tesla Model X  27   64 137%
6Hyundai IONIQ  46   52 13%
7Opel Ampera-e  1   51 5000%
8smart fortwo coupé  10   50 400%
9Jaguar I-PACE  19   31 63%
10VW e-Golf  20   29 45%
Bron: VWE Automotive

Ook interessant!

  • Welke auto's zou Nederland WEL moeten kopen?
    EV's import en export 2021 tot nu toe
  • Nieuwe elektrische auto's vinden hun weg vaak naar de zakelijke markt. Elektrische auto occasions zijn echter meer interessant voor de particulier. Het aanbod groeit de laatste tijd hard, maar wat zijn de meest interessante elektrische auto occasions voor de particulier?
    Deze EV occasions zijn interessant voor de particulier
  • De meest geïmporteerde occasions van 2021
    De meest geïmporteerde occasions van 2021
  • Twintig procent van EV kopers gaat terug naar benzineauto

Nieuwste artikelen

  • Video: Een goede reflex is goud waard!
  • Audi viert 50 jaar vijfcilinder met een overheerlijke hommage
  • Grote sedan krijgt terugroepactie vanwege bizar probleem met lak
  • De Renault CLIO V6 van Peter is de gekste hot hatch ooit gebouwd #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ev10daagse-2020, export, import, lijstjes, vwe

Vorig bericht: « Officieel: Ford Mustang Mach 1 voor Europa
Volgend bericht: De duurste parkeerplek van Nederland (bijna 1 mln euro) »

Lees Interacties

Reacties

  1. staal zegt

    16 oktober 2020 om 12:26

    Wat een falend beleid, alle subsidie van de Tesla verdwijnt via de export naar het buitenland.

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      16 oktober 2020 om 12:32

      Dat was met hybrides helemaal erg.. En plug-ins ook… BPM Europees op 1 niveau brengen zou veel oplossen.. Waar hebben we Europa voor…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 oktober 2020 om 12:39

        We hebben een verenigd Europa met een monetaire unie maar zonder fiscale unie. Dat is onlogisch, onwenselijk, onzinnig en zelfs gevaarlijk voor de Euro maar de landjes en de parlementjes willen echt heel zeker de controle over hun inkomsten stroom houden.

        Login om te reageren
        • goodvibrations zegt

          16 oktober 2020 om 14:59

          Helemaal eens

          Login om te reageren
      • wijsneus zegt

        16 oktober 2020 om 14:11

        @goodvibrations: Vooralsnog niet voor belastingregels.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        16 oktober 2020 om 14:40

        @goodvibrations: Als we op die manier prijzen gaan nivelleren Europa ben ik bang dat we er vooral slechter van worden…..

        Login om te reageren
        • goodvibrations zegt

          16 oktober 2020 om 14:58

          Ken handelaren die graag 1 Europees systeem zien.. Als je het nu “netjes” doet wordt beconcureert door diegenen die met illegale “slimigheden” in en exporteren.. Controle kost een hoop geld.. 1 systeem is minder bureaucratie en stimuleert handel = welvaart binnen Europa.. Let maar op wat er met de UK gaat gebeuren.. Gezeik over vluchtelingen resulteert in enorme kosten als straks grenscontrole plaatsvindt.. Mag je straks je auto uit UK in Lelystad laten keuren voor 800 euro ipv 80 bij een lokale RDW als je een auto importeert.. Ga jij die moeite nemen of drijf je handel met Duitsland ?. En dat is maar 1 voorbeeld.. Mensen hebben amper besef wat de EU ons brengt..

          Login om te reageren
    • karhengst zegt

      16 oktober 2020 om 14:01

      Kansloos ja. Bij export de eigenaar het voordeel terug laten betalen.

      Door een hoger aanbod zal de prijs dalen en wordt het interessanter de auto tweedehands te kopen. De lagere restwaarde zal je in de leaseprijs terug zien maar dat voordeel was al groot genoeg. Daar vindt het vanzelf een balans. Maar die massieve export helpt nu niet bepaald een zeker stikstofprobleem.

      Gelukkig is dit slechts sinds een jaar of 10 een issue waar de staat geld dumpt om de lucht in het buitenland schoon te houden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 oktober 2020 om 14:34

        Je wilt het verhalen op de leasers maar de schuldigen zijn natuurlijk de particulieren! Die kopen de aangeboden tweedehands auto’s niet want daar “kunnen ze niet mee op vakantie”. Dit natuurlijk precies zo’n onzin als dat het genoten voordeel terug betaalt moet worden. Het is gewoon een vrije markt, als de wagen uit de lease komt gaat deze in de verkoop. En als een handelaar uit Polen eerder toehapt dan een particulier uit Almere dan gaat de wagen op de export. Helemaal niks mis mee.

        Login om te reageren
        • staal zegt

          16 oktober 2020 om 15:59

          @mashell: als Jan Modaal de auto niet kan betalen omdat deze nog te duur is dan heb je een te dure auto gesubsidieerd.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            16 oktober 2020 om 16:24

            Juiste analyse maar foute conclusie. Als Jan Modaal de auto niet kan betalen omdat deze te duur is, maar we vanwege andere redenen (CO2 doelstellingen, vermindering uitstoot in de leefgebieden, minder afhankelijkheid van olieproducerende landen) toch graag zien dat Jan Modaal wel deze te dure auto kiest dan geven we Jan Modaal subsidie daarvoor. En dat staat los van de vrije markt voor gebruikte wagens.

            Login om te reageren
      • Variomatic zegt

        17 oktober 2020 om 18:07

        @karhengst: ok, schrijf ik hem vóór export over op naam van m’n schoonmoeder.. dan heb ik ‘m niet uitgevoerd en hoef ik niks terug te betalen.
        En een lagere bijtelling van zeg 4% is overigens geen subsidie maar minder afgedragen IB in vergelijking tot een 22% auto (waarvoor dan meestal helemaal niet was gekozen, km’s schrijven en declareren in je BV is dan vaak voordeliger, of als loonslaaf het leasebedrag laten uitkeren en prive een auto kopen: dus je kunt vaak helemaal niet hard becijferen dat we als natie ‘subsidie hebben verloren’ doordat een EV na een paar jaar weer is uitgevoerd..

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      16 oktober 2020 om 14:27

      er zijn tussen 2013 en 2018 totaal 14000 Model S-en verkocht in NL (exclusief van hoeveel er in de eerste jaren zijn geimporteerd). Da’s dus over de 2000 per jaar. Als er daarvan 500-600 per jaar van verwijnen betekent het ook dat er een hoop worden behouden.
      Het kan een stuk slechter!

      Login om te reageren
    • cappie zegt

      16 oktober 2020 om 14:30

      @staal: Alles is voor de heilige bijtelling als de lease loop duur er op zit koopt bijna niemand zulke auto’s tweedehands, dus gaat het naar het buitenland.

      Login om te reageren
  2. sntial zegt

    16 oktober 2020 om 13:08

    Ben ik het of is dit het 150ste EV-artikel sinds het begin van de week?

    Login om te reageren
  3. torsen zegt

    16 oktober 2020 om 13:16

    @sntial: Jij bent het. Of ze houden een EV 10 daagse hier. Een van de twee.

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      16 oktober 2020 om 14:11

      amen hahah

      Login om te reageren
  4. ronaldotour zegt

    16 oktober 2020 om 14:30

    Ik mis bij de import de Niro, die worden bij bosjes hier naar toegehaald en met dikke winst verkocht

    Login om te reageren
  5. 87sandyd zegt

    16 oktober 2020 om 16:56

    Kan iemand uitleggen waarom er zoveel EV’s worden geimporteerd/geexporteerd? Mis ik in dit verhaal. Was wel leuk geweest tho

    Login om te reageren
  6. room850 zegt

    16 oktober 2020 om 18:52

    Ik zie ook vrijwel nergens meer de outlander phev rondrijden.

    Login om te reageren
  7. Stijnson zegt

    16 oktober 2020 om 21:54

    Is het ook bekend waar de auto’s naar toe gaan als ze worden geexporteerd?

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      17 oktober 2020 om 03:58

      @stijnson: Naar de schoothoop hoop ik!

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      17 oktober 2020 om 03:59

      @stijnson: *schroot

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North