
Een luxe merk zonder dat het van de daken schreeuwt. Alpina trekt bescheiden en klanten met een serieus vermogen aan.
De goedkoopste Alpina occasions kun je al voor een paar duizend euro op de kop tikken. Maar dan koop je vaak ook een kroket van een wagen. Een nieuwe Alpina is behoorlijk aan de prijs en zelfs het instapmodel, de B3S, zitten met wat opties vaak rond de ton in de Nederlandse nieuwsprijs.
Aan de andere kant van de plas opereert Alpina anders dan bij ons. Hier is het echt een losstaand merk, maar in de Verenigde Staten is Alpina een verlengstuk van BMW. Dat heeft simpelweg te maken met regelgeving, daar kan Alpina ook niet zoveel aan doen. Voordeel is wel dat je bij de BMW-dealer in Amerika gewoon voor Alpina kunt shoppen. Hier in Nederland kan dat alleen voor onderdelen via BMW Den Haag, als je per se aankopen via een dealer wilt regelen.
De journalisten van Business Insider hadden een babbeltje met de mensen achter Alpina en automotive onderzoeksmarkt Strategic Vision. Zo zegt Alexander Edwards van Strategic Vision dat het inkomen van een gemiddelde huishouden van een Alpina-koper neerkomt op 517.000 dollar. Ter vergelijking worden de cijfers van BMW M erbij gepakt. Dan kom je uit op een gemiddeld jaarlijks inkomen van 238.000 dollar.
Terwijl BMW M en BMW Individual zich ook richten op de klanten met een leuk vermogen, heeft Alpina door de jaren een eigen reputatie opgebouwd. Natuurlijk zit er enige overlap in de auto’s. Op de openbare weg zit je echter veel comfortabeler in een B3S dan in een M3. En daarmee heeft Alpina een identiteit weten te ontwikkelen.
Het is een identiteit die voor de gemiddelde consument niet te zien is. Want alleen liefhebbers zien dat ze met een Alpina te maken hebben. En juist die vorm van discretie maakt het merk zo succesvol. Klanten die met hun vermogen een nieuwe Bentley kunnen aanschaffen kiezen dan toch voor Alpina.
Met dank aan SPBA voor de tip!





Dit is alleen maar een groot compliment aan het merk Alpine denk ik. Comfort van luxe, alsnog meer dan snel, maar niet het schreeuwerige. Waar ik tijdens de eerst fast-films volledig waardeerde en helemaal tot het belachelijke toe los ging in Need for Speed Underground 2, zou dit nu altijd mijn voorkeur hebben.
@gh: alpine ? Je bedoelt alpina neem ik aan?
@enricoleerdam: Alsjeblieft zeg..
@enricoleerdam: Het hele artikel gaat over Alpina, dan weet je toch dat hij geen Alpine bedoelt. Jasses…
Alpina’s zijn in de US dan ook domweg minder Alpina als in Europa.
@griffendahl: neeeee beter hè…
@alpina007: uh nee, Amerikaanse Alpina’s missen bijvoorbeeld alle interieur opties die hier te krijgen zijn waar ze in de US ook gewoon het standaard BMW interieur krijgen.
@griffendahl: ik quote een internet gekkie ??
Een Alpina is natuurlijk alleen maar discreet als je vaak genoeg “Nee, dat wil ik niet” tegen de dealer zegt. Dan is het net zo discreet als een stinknormale BMW. Maar als je niet standvastig genoeg bent dan zit je met een opzichtige frontsplitter, heel foute striping, teveel uitlaateindstukken, teveel typelaatjes en velgen met teveel spaken.
@mashell: eens
Echt hè? Ze hebben dertig jaar geleden een keer een bumpersetje, velgen en een logo bedacht, then called it a day.
Ik heb werkelijk nooit de gedachte dat Alpina’s stijl- of smaakvol zijn begrepen, doch de voorstanders zijn er altijd erg fanatiek over.
@jules713: je hebt m dus echt niet door: de truc van Alpina is juist dat ze, anders dan de snelle BMW’s af-fabriek, op comfort worden getrimd ipv sportiviteit. Een Alpina zal qua prestaties altijd kunnen wedijveren met de M’s uit de fabriek, maar comfortabeler zijn. Op het circuit doet een M het beter, maar op de gewone weg….
En je kan m zonder de strepen bestellen als dat je irriteert
De truc is om mensen te laten geloven dat een Alpina comfortabeler is dan een M..
Beide zijn niet perse geschikt voor het circuit en genoeg comfortabel voor op de openbare weg. Waar ze beide ook voor bedoeld zijn..
Bij de vroegere types BMW paste de Alpina aanpak heel goed.. Nu, met de huidige BMW designs, vind ik de hoekige bodykits steeds minder passen.. En de wielen al helemaal.
In principe kan elke BMW dealer een Alpina bestellen! Maar ze zien je liever gaan dan komen. Ze hebben er amper marge op. Er zijn enkele dealers die gebruikt importeren. Er is geen officiële dealer in Nederland. Je kan altijd zelf een Alpina nieuw importeren met behoud van garantie.
Bescheiden maar wel joekels van letters op de achterklep om weggebruikers te laten weten dat dit geen normale bmw is?!
Waarom spreken we over vermogen en inkomen. Dit zijn twee compleet andere zaken…
Voor mensen die geen van beide hebben is het wel hetzelfde…
In de US worden ook alleen maar de B7, XB7 en voorheen B6 gran coupe verkocht. Dus alleen maar de topmodellen.
Beetje een open deuren onderzoekje dus..
Ik vind alpina’s dus totaal niet ingetogen of bescheiden. Het lijken meer op hele foute jaren ‘90 uitvoeringen op een moderne auto.
BMW Den Haag is overgenomen en heet tegenwoordig BMW Dusseldorp.
Alpina bescheiden? Als je bescheiden wilt doen dan koop je gewoon een standaard BMW met grote motor zonder M pakket. Dat is bescheiden. Ik vind bodykits, 22+ inch velgen, 4 knalpijpen, pinstriping en MET HOOFDLETTERS ALPINA op de achterklep nou niet bepaald het toppunt van bescheidenheid.
Dat noemen ze in het Engels mooi “false modesty”.
En in Nederland valse bescheidenheid.
@piet: zal best, woon al 15 jaar niet meer in Nederland en dan vergeet je soms bepaalde woorden.
Wilde net een Alpina B5 bestellen. Maar ik zie dat ik niet aan de criteria voldoe?.
Ik ben nog aan het natellen. Zouden ze bruto of netto bedoelen?
Voor mij is het een pot nat.
Juist in de US doen de grootste modelletjes het extra goed, en daar is er maar weinig keuze in de markt als je iets groots, SUV en snel wilt met een beetje klasse…
Hier in Europa zal het verschil met M misschien iets minder groot zijn…
Kortom, rijke mensen met smaak rijden een Alpina.
@dutchdriftking: ?
@alpina007: Soms zijn ze het spoor bijster en bestellen ze een X7. :P
@dutchdriftking: hahaha XB7 ?
@alpina007: Oke, ik trek mijn woorden in :P
Zojuist nog gewerkt aan een F11 ALPINA B5. Geweldige auto. Écht wat anders dan een BMW. Moet wel zeggen dat deze een grijsmetallic kleurtje had zonder striping en type aanduiding.