
Komend weekend heeft Ferrari wat te vieren, dus er zijn een aantal dingen anders dan anders.
Je zou niet zeggen dat er dit seizoen reden is voor feestvreugde bij de Italianen. Toch is die reden er wel degelijk. Komend weekend wordt namelijk de duizendste GP voor Ferrari. Ook al het gaat het momenteel misschien wat minder, zo’n moment kunnen ze natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan.
Tere ere van deze mijlpaal krijgt de Ferrari SF1000 daarom een nieuwe kleur: schaamrood bordeauxrood. De livery is een eerbetoon aan de eerste auto waarmee Ferrari 70 jaar geleden zijn intrede deed in de Formule 1: de 125 F1. De naam SF1000 was al bedacht met deze Grand Prix in het vooruitzicht. Naast de auto krijgen ook Charles Leclerc en Sebastian Vettel (die vast met zijn gedachten ergens anders is) een nieuwe retro-outfit.

Deze historische duizendste GP zal verreden worden in het thuisland van Ferrari, dus dat hebben ze mooi voor elkaar gekregen. Mugello zal deze eer te beurt vallen. Dit is weliswaar geen circuit met F1-historie, maar het is wél sinds 1988 eigendom van Ferrari.

De locatie van de 1000ste GP is dus wel passend, het moment alleen wat minder. Niet alleen omdat Ferrari in een diep dal zit, maar ook omdat de Tifosi niet in grote getale aanwezig kunnen zijn. Toch zal deze race niet volledig zonder publiek gereden worden. Er zal namelijk een beperkt aantal fans (2880) op gepaste afstand aanwezig mogen zijn. Het wordt dus toch geen feestje zonder gasten.

Mercedes zal dit weekend ook nog een hoedtik geven richting Ferrari. Ter ere van het Ferrari-feestje zal de safety car namelijk in rood gehuld worden. Wellicht rekent Mercedes er al op dat de safety car weer in actie moet komen door toedoen van Ferrari. Enfin, laten we niet al te cynisch zijn: dit is gewoon een sportief gebaar.
Hahahaha, denk dat Vettel iets anders viert
@grandvitara: ja die is straks roze. ?
Aston Martin wordt echt niet roze hoor.
@fritsvanhouten: waarom niet? De sponsor bepaald de kleur, Mc Laren heeft decennia lang in het rood/wit van Marlboro rondgereden terwijl oranje de huiskleur is.
Blijft BWT de sponsor dan?
Waarom niet? Aston Martin is ook maar slechts een naam sponsor. Nu is het de naamsponsor van het Red Bull team.
Stel dat Lawrence die ook nog even bedankt voor hun diensten…Heeft ‘ie (waarschijnlijk) miljoenen verbrand om Checo af te kopen voor een coureur die waarschijnlijk niet beter is, mist ‘ie vervolgens de miljoenen die Checo jaarlijks meebracht via Carlos Slim én gooit hij de miljoenen van zijn hoofdsponsor de deur uit omdat ‘ie zijn auto dan een kleur kan geven die beter past bij het miljoenenverslindende autobedrijf dat ‘ie gekocht heeft…En dat alles om te kunnen zeggen dat je zoon als ‘ie zijn dag had in de buurt kwam van een uitgebluste kampioen in de F1.
Je zou maar zoveel geld hebben en er tegelijkertijd zo’n enorme hekel aan hebben.
@jaapiyo: Waarom denk je dat Stroll zo vermogend? Niet door miljoenen te verkwisten, het blijft een zakenman wanneer de sponsor wil betalen zal hij dit zeker niet afslaan.
Zo kun je het natuulijk bekijken, en technisch gezien is het nog grotendeels waar ook. Maar aan de andere kant: je zou maar zo veel geld hebben en er precies mee durven doen waar je zelf zin in hebt, al gaat dan iedere cent misschien wel op. Fantastisch toch?
@toniominestrone
Behalve Ferrari, die werden/worden gesponsord door Marlboro en hadden nooit een volledige Marlboro livery.
Wel een sympathiek gebaar van Das Haus.
Ik acht ik de kans groot dat de Ferrari’s elkaar plus de safteycar eraf rijden.
@harrie: ik zou er wat geld op inzetten.
20 cent?
Mooie kleur rood ??
Wel een sjieke kleur dat donkerrood, of zoals Clarkson zei: de kleur van de onderarm van de veearts…
Ik heb zin in dit weekend, ben heel benieuwd hoe de GP zich op het prachtige Mugello gaat ontpoppen.
Met de MotoGP is het in ieder geval een heel spektakel, maar goed dat is iedere race eigenlijk wel itt de F1 :)
Wel aardig van Mercedes, zo zien de fans in Mugello tenminste nog één Ferrari-rode auto aan de kop van het veld rijden.
@Edge: oh snap!
@Edge: wel hopen dattie goeie remmen heeft…..
Hij heeft wel de kleur, maar het is natuurlijk geen echte Ferrari heh ;)
Ik ben benieuwd waarom Ferrari wel heel de livery aan mag passen maar Mercedes vorig jaar maar een deel aan mocht passen? Is er een verschil tussen een kleur en een livery of zo?
@airc: mercedes rijdt toch ook ineens in het zwart i.p.v. zilver. Dat is toch hetzelfde?
Of zoeken we nog complottheorietjes dat de FIA zo pro Ferrari is?
Volgens mij past Ferrari toch alleen de kleur aan? De sponsors etc zitten er nog gewoon op.
Ja dus mijn vraag is dus als je 100% van de kleur aanpast pas je dan 100% van de livery aan of niet.
In mijn ogen bestaat de livery uit het geheel van basiskleur met stickers van sponsors etc. Een livery wordt ook meestal vernoemd naar de sponsor. Het enkel aanpassen van de kleur is volgens mij dan ook niet het aanpassen van de livery. En idd, Mercedes heeft dit jaar toch ook de kleur aangepast, maar ze rijden nog steeds met de Petronas-livery.
tja, dat is omdat het Ferrari is.
@airc: Was dat vorig jaar geen bewuste keuze van Mercedes om de oorsprong van de zilverpijlen te illustreren? (Het schrappen van witte lak om de wagens lichter te maken.)
Wel een enorme mijlpaal binnen de F1. Ferrari heeft trouwens alle F1 GP’s meegedaan en dat is echt uniek. Ze zijn simpelweg de F1 en daarom is het een geweldig leuk team..
Waarom is Ferrari ‘de F1’ ik zou niets missen als Ferrari uit de F1 zou stappen. Sterker nog, ik zou het toejuichen want de arrogantie en voorrechten die ze zichzelf hierom toedichten slaan nergens op.
Gemiddeld genomen is Ferrari vaker niet dan wel een topteam.
Als je al sinds de jaren 50 meedoet, is de kans statistisch gezien ook groter dat je vaker niet dan wel een topteam bent toch? Verder ben ik het wel met je eens. Schaf dat vetorecht af en stop met het geven van extra miljoenen aan Ferrari. Dat is oneerlijk.
Vetorechten moeten overal worden afgeschaft. Maar ja elk voorstel daartoe kan rekenen op een…
@airc
Zelfs Mercedes heeft in de middenmoot gereden. En die stapten in een gespreid bedje in 2010.
@barry355gtb: en zo is het! In voor en tegenspoed. Waar andere fabrikanten zich terugtrekken wanneer ze niet kunnen winnen, is Ferrari er altijd geweest.
Zeker. In de eerste jaren van de F1 reden de Ferrari’s niet altijd mee. Volgens mij sloegen veel Europese autobouwers de Indy 500 gewoon over.
@barry355gtb: niet alle toch? Ik ben maar een leek maar gp nr 1000 was toch vorig jaar
Rijdt er waarschijnlijk toch nog een rode bolide vooraan.
Wel zuur voor Ferrari. 1000 GP’s is echt wel een mijlpaal en iets om trots op te zijn em dan krijgen ze het ook nog voor elkaar om dat te kunnen vieren op hun eigen circuit. Alleen moeten ze het nu ‘vieren’ met een van de slechtste auto’s van het veld en dan ook nog zonder fans (hoewel ze daar misschien wel blij mee mogen zijn).
Volgens mij mogen er wel fans bij zijn dit weekend.
Maak Ferrari niet kansloos. Het is een complex circuit, vooral voor de banden, en ze zijn de eigenaar, en kennen de baan dus beter dan wie dan ook.
Uitdaging is dat de banden heel heet worden, en als je rondje bijna klaar is komt het rechte stuk. Als je banden dan oververhit zijn, dan kom je niet goed weg uit de laatste bochten combinatie en verlies je heel veel snelheid.
Het is een bochtig maar snel circuit, met heel veel snelle bochten.
Zeer fraaie kleur, zouden ze altijd moeten doen in plaats van dat vaal rood.