
Volkswagen en Audi nemen het op voor de concurrenten uit China en willen graag productieruimte afstaan.
Een bekend Engels spreekwoord luidt: ‘Als je ze niet kunt verslaan, moet je je bij ze voegen’. Daar lijken Volkswagen en Audi totaal geen moeite mee te hebben. Hoge piefen van de twee Duitse merken wachten EV-merken uit China met open armen op. Dat blijkt uit interviews van de Financial Times .
FT sprak eerst met Audi-baas Gernot Döllner over de samenwerkingen met Chinese merken. Op de vraag of de Volkswagen Groep overtollige productielijnen aan Chinese merken zou willen verkopen, zegt Döllner: ”Dat is zeker denkbaar.” Volgens hem zou dit ”de toetredingsdrempel voor deze concurrenten verlagen”.
Döllner zegt te geloven in een vrije handelswereld. Zo werkt zijn merk al samen met SAIC (MG, Maxus etc.) om Audi’s in China te verkopen onder het merk AUDI. Met caps-lock inderdaad. Precies een omgekeerde samenwerking ziet Döllner wel zitten. Tevens is hij tegen de importtarieven op Chinese auto’s. De Audi-baas denkt dat je er maar tijdelijk concurrenten mee buiten houdt. ”We moeten gelijke tred houden”, voegt hij toe.
Ook Volkswagen wil Chinese partners in Europa
Voor wie net onder een steen komt gekropen: het gaat niet lekker met VW. Ik kan hier alle problemen opsommen, maar de quote van een topman vat de problematiek goed samen. David Powels is de financieel directeur van het merk en praat FT bij. ”We staan open voor elke discussie over elk onderwerp met elke partner. In een dynamische wereld moet je alle opties openhouden”, zegt Powels. Dat klinkt behoorlijk wanhopig.
Welke fabrieken mogelijk verkocht worden, ligt aan het VW-personeel. De productielijnen krijgen (voor de buitenwereld onbekende) productiedoelen om te halen. Slaagt de fabriek daar niet in, dan komen ze in aanmerking voor ”alternatief gebruik”. Dikke kans dat deze werknemers dan als straf aan Chinese EV’s moeten werken.
Deze video legt het probleem van VW mooi uit:
https://youtu.be/74E-eAxQ9P4
Ze hadden gewoon een free cash cow in China totdat China ineens zelf (goede) auto’s ging maken. Al die jaren hebben ze zonder concurrentie kunnen verdienen daar, en dat is nu over.
In Brussel staat een niet werkend fabriek!
De Volkswage group is a 50% in de handen van de Chinese…
Bron ?
Bron? Dat zal wel een desinformatieplatform als Facebook of Twitter zijn. Wil je feiten: https://annualreport2022.volkswagenag.com/group-management-report/shares-and-bonds/shareholder-structure.html
Oh wat ben ik blij dit te lezen, wilde het niet geloven toen ik het hoorde. Helaas bevestigde het eerste korte onderzoek (chatgpt en Google) het met nieuwsberichten, het annual report is fijn om te zien. Dank!
Dat Facebook en Twitter is op sommige punten kennelijk een soort zwakbegaafden-congregatie. Mijn hemel . . .
Heb al vaak horen zeggen : het heeft op Feesboek gestaan dus zal het wel waar zijn.
Kwestie van tijd dat vw wordt overgenomen door de chinezen, beter is te kijken naar samenwerking in the usa.
Pas het beleid aan eu en vw daar ligt de oplossing.
We zijn al teveel kroonjuwelen kwijtgeraakt aan de chinezen.
Eu heeft de trein gemist, pak nu de volgende/
De chinezen pakken europa straks met de accu en dan staan we schaakmat, ongelooflijk dom beleid. Zonder enige visie
Waar heb je het over? De VS markt zit vol met zwakke merken die met heffingen beschermd moeten worden, niet gunstig voor VW. Ook ligt de naam VW in de VS na het dieselschandaal in de goot. Ze hebben nieuw merk Scout en de samenwerking met Rivian. Ook is in de VS per presidentieel decreet alle milieubeleid in de prullenbak gegaan, dus de VW techniek met zuinige motoren is daar nu waardeloos. Nu de VS zich isoleert is een strategische samenwerking met groei markt China een veel logischer optie. Zo mooi als afgelopen jaren toen ze in China massaal VW wagens kochten zal het niet meer worden, maar China beweegt zich nog voorwaarts waar de VS achteruit gaat.
Men kan ook productie van Chinese merken regelen ipv fabrieken te verkopen.