
VW wil in de komende drie jaar, 30 (!) nieuwe modellen uitbrengen.
De Europese autogrootmachten moeten wat vinden om weer wat terrein te winnen in China. Volkswagen heeft daar zo zijn eigen strategie voor bedacht. Het motto is ‘in China, voor China’. Dat geldt niet alleen voor het ontwerp en de bouw van de nieuwe auto’s. Volkswagen werkt samen met verschillende partijen om tot nieuwe auto’s te komen.
Zo zijn de drie conceptauto’s die het bedrijf vandaag presenteert, alle drie gemaakt door verschillende Chinese bedrijven. Zulke samenwerkingen heeft VW ook wel nodig. Het doel is om tegen het einde van 2027 meer dan dertig nieuwe modellen op de Chinese markt te hebben gelanceerd. Twintig daarvan moeten NEV’s zijn. NEV staat voor New Energy Vehicles en is een verzamelterm voor EV’s, PHEV’s en EREV’s.

Wat de Chinezen klanten ook moet trekken, is autonomie. VW kan vanaf volgend jaar al Level 2++ garanderen in Azië. Daarmee kunnen de VW’s zelf inhalen, bochten nemen en door het verkeer zoeven. De bestuurder moet wel te allen tijde opletten en klaar zitten om in te grijpen.
De VW-concepten
Van de berg aan nieuwe modellen die VW in China belooft, laat Volkswagen nu drie ID-conceptauto’s zien. Later zouden deze concepten in productie moeten gaan. We trappen af met de ID. ERA die samen met SAIC is gebouwd. De grote SUV heeft drie zitrijen en is de eerste Volkswagen ID met een range-extender. Dankzij de verbrandingsmotor die als generator fungeert, kan de ERA meer dan 1.000 kilometer aan een stuk rijden.


Volkswagen ID. EVO
De volgende toekomstige VW is gebouwd met Anhui (voorheen JAC). Wederom is het een SUV, maar nu richt ie zich op ”jonge, lifestyle-bewuste kopers die zich willen onderscheiden van de massa”. Vandaar die vreemde koplampen. En wederom heeft een concept-VW een primeur. Dit is de eerste elektrische SUV van de ID. UNYX-familie.


Het klapstuk: de ID. AURA
Ook het laatste conceptvoertuig komt voort uit een samenwerking en wel tussen Volkswagen en de FAW groep. En jawel, ook nu weer een primeur. De AURA is het eerste concept gebaseerd op het Compact Main Platform (CMP) voor de Chinese markt. We moeten toegeven dat de styling best stijlvol is. Dat komt mede door de agressieve stance waardoor het lijkt alsof de VW achter een stuk hoger staat dan aan de voorkant.


Nog fijner: de AURA moet betaalbaar zijn. VW zegt dat deze ”elektrische notchback” zich richt op ”klanten in het prijsbewuste A-segment”. Verder zit de sedan boordevol AI-systemen waardoor je tegen de auto zou kunnen praten alsof het ChatGPT is. De artificiële intelligentie is ook voor een groot deel verantwoordelijk voor de autonome rijfuncties.
Goed, die eerste twee concepten zijn we liever kwijt dan rijk in Nederland. Maar die AURA, dat zou toch een leuke tegenhanger van de Passat kunnen zijn.





Het wordt er allemaal niet mooier op
Ten opzichte van de huidige ID-reeks is dit al een hele verbetering, maar goed dat is ongeveer elk ontwerp. Zelfs een 5-jarige kan nog een mooier model op papier zetten dan de huidige generatie met die bolvormige lampen, die rare dakbogen, die rare flappen aan de voorzijde van de bumper en dan ook die enorme onderkin.
Dus Volkswagen gaat 911-achterlichten en een lichtbalk tussen de koplampen van een Model 3 plaatsen?
En Mégane-achterlichten op een SUV plakken?
Ik vind het op zich geinige modelletjes maar ik krijg er geen Volkswagen-gevoel van. Wel een heel Chinees gevoel, dus wat dat betreft is de afkomst logisch.
De jonge lifestyle bewuste koper die zichzelf wil onderscheiden van de massa, ja dat was ook het idee achter de Renault Captur.
En de Daihatsu YRV die heette zelfs young recreational vehicle
Volkswagen
ID>AI…Wat een ellende
Nogal generiek en zouteloos, maar in ieder geval niet zo wanstaltig als de huidige iD lijn.
Zijn Chinese Markt VW I.D’s
Wat gaaf! Mooie KIA, Tesla en Hyundai Kona.
ID EVO is van voren een vinfast en van achter die nieuwe Fisker.. dit wordt een succes! ……
Ter*** wat een jatterij.. Vroeger kopieerden de Aziaten.. VW doet het andersom.. Centjes moet wel echt op zijn daar.. Wat ook wel te merken is aan de kwaliteit de laatste jaren :-(
Hebben ze een Asiata als designer ingehuurd.. hadden ze een kans een eigen design neer te zetten.. gebruiken ze een kopieerapparaat..
Eén pot nat
Dia aura net een Tesla front 🙈
Ah, de heren designers zijn een middagje op stage geweest bij Rivian en hebben wat geinige rebadges getekent? Want dat zijn dit toch? Rivians met VW logo?
Hhm…Tja….
Is de designer van Franse origine?
Ik rijdt nog liever in een Diahatsu Charade dan in deze 13 in dozijn meuk